View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 23:19

Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hiwatt-planer 
Author Message

Hej rör-genier,
Planerar ett Hiwatt-inspirerat bygge till. Liksom förra bygger försteget på den sk. SAP eller Jimmy Page-kretsen.
http://mhuss.com/Hiwatt/Schematics/DR_Pre2InputJP.gif

Slutsteget är tänkt att bestå av fyra stycken 6V6. Vad behöver jag tänka på när jag bygger slutsteget för 6V6 istället för EL34, annat än spänningar och primärimpedans på OT? Filtrering? PI? Och hurdana spänningar vore optimala?

Hiwatt slutsteg:
http://mhuss.com/Hiwatt/Schematics/DR_100wOutput.gif
http://mhuss.com/Hiwatt/Schematics/DR_50wOutput.gif

Strömförsörjning:
http://mhuss.com/Hiwatt/Schematics/DR_100wPS.gif
http://mhuss.com/Hiwatt/Schematics/DR_50wPS.gif

Någon här nämnde i något skede att Hiwattens layout suger ton. Vad kan man göra bättre? Chassiet skall in i en combo med controllpanelen uppåt som på t.ex en bluesbraker.

Tacksam för synpunkter!

/Stefan

24 Nov 2009, 10:09
Profile ICQ YIM WWW

Fasvändaren finns det lite olika varianter av, så där kan det löna sig att fundera vilken man vill ha.

Av någon anledning finns fasvändaren i samma schema som försteget.

------
Dom låter alla lika

24 Nov 2009, 11:09
Profile

En fråga - varför just fyra 6V6? Är det för att stärkaren ska genrerera en viss effekt? Eller för att ha just fyra slutrör?

En poäng med att ha fyra slutrör är att det ger en särskild karaktär om man driver dem så hårt att de distar. Det blir en mer komplex dist än med bara två slutrör. Jämför t.ex. en Marshall 1987 med en Super Lead 1959. Eller för den delen en Vox AC15 med en AC30.

Om detta är inte avsikten, utan du vill ha en stärkare som går rätt rent i slutsteget kan det finnas fördelar med att köra två slutrör, men kanske lite kraftigare typ då (EL34 eller kanske Kt88). Om inte annat så kan det bli billigare med två slutrör än med fyra.

Men du kanske väljer 6V6 just för soundet i dessa rör när de pressas? Fyra 6V6 och hög B+ ger en stärkare med grymt bra skjut i.

Väljer du 6V6 och använder JJ-rör kan du ligga rätt högt i spänning. B+ över 450V funkar. Viktigt med ordentliga skärmgallermotstånd för att de ska hålla. 2.2k brukar rekommenderas.

/Gunnar

24 Nov 2009, 12:22
Profile

Vad Kul! Välkommnar din tanke om fyra stycken 6V6, har själv gått i dom tankarna och samtidigt sneglat åt Hiwatt kretsen.

Oening med Gunnar om rör val dock, vill du det ska låta 6V6 så håll dig borta från JJ:s 6V6 ett jätte bra rör, men låter 6L6.
EH:s 6V6 håller bra även vid högre spänninga och låter även 6V6.
Men högre SGM på 1-2,2K är viktigt!

Angånde otimal nätdel så om du vill att det ska ha kvar karaktären av en Hiwatt, ja följ orginalet då (fast dubbla biaskretsen), den mängden filtrering som Hiwatten har är ju en del av att låta Hiwatt.
Annas skulle du nog kunna klara dig med hälften av filteringen och ända funka, men med en annan karktär på ljudet.

Chassiet skall in i en combo med controllpanelen uppåt som på t.ex en bluesbraker.

Well, då STARKT rekomenderar jag att du bygger den som en VOX AC30 så slutrören får stå upp inni stärkan och inte utsättas för högtalaren direkt vibrationer, som det bli om dom hänger ner.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

24 Nov 2009, 13:24
Profile

Tack för bra svar!

Jo orsaken varför jag fantiserar om fyra 6V6 är framför allt att det verkar ungefär lagom med effekt och att jag har läst om lyckade resultat med det här konceptet. Själv har jag inte tillräckligt med erfarenhet av vare sig 6V6 eller 6L6 för att ha någon preferens åt endera hållet. Fyra rör låter som det optimala efter Gunnars beskrivning, dessutom finns ju möjligheten att rycka två rör då.

Hade kanske spekulerat runt JJ's, mest på grund av att de fungerar med högre spänningar och då kunde man eventuellt kasta i ett par el34or ifall man känner för det. Iofs kan man ju det även med lägre spänningar... Mer synpunkter uppskattas!

AC30-lösningen ska studeras närmare.

/Stefan

24 Nov 2009, 14:04
Profile ICQ YIM WWW

Tack för bra svar!

Hade kanske spekulerat runt JJ's, mest på grund av att de fungerar med högre spänningar och då kunde man eventuellt kasta i ett par el34or ifall man känner för det. Iofs kan man ju det även med lägre spänningar...

/Stefan

Det gör EH med, men låter 6V6.
Vill du ha riktigt kul och även ett ljud som låter trevligt?
Ja då sätter du in fyra biaspottar och kör med två 6V6:or och två EL34:or då kan du till o med sätta in två switchar så du kan stänga av ett eller det andra rörparet eller blanda dom.[^]

Häls
Owe Johnson

24 Nov 2009, 14:42
Profile

Oening med Gunnar om rör val dock, vill du det ska låta 6V6 så håll dig borta från JJ:s 6V6 ett jätte bra rör, men låter 6L6.

Jag föreslog inte JJ för att det skulle låta specifikt 6V6, utan för att de är erkännt spänningståliga, så det finns väl ingen motsättning kring det? Hög spänning känns som rätt väg för en Hiwatt-inspirerad stärkare som rimligen ska ha ett slutsteg med schysst fjong i.

Som jag "misstänkte" är det vare sig soundet från just 6v6 eller från fyra slutrör som Stefan far efter, utan "lagom" effekt. Vilket kan uppnås på olika sätt.

Fyra 6V6 kommer låta lika högljutt som två EL34. Sjävklart finns möjligheten att ibland rycka två rör om man har fyra i grunden. Det är en bra tanke. Men jag undrar om inte power scaling då är en bättre väg, generellt sett.

Obs! Jag dissar inte projektet. Skickar bara med några aspekter. Jättekul om du testar ett bygge med fyra 6V6! Det är en rätt ovanlig kofiguration.

/Gunnar

24 Nov 2009, 16:10
Profile

Well, möjligt att det är mina personliga preferenser som kommer fram, men jag ser ingen andleding till att välja 6V6 som rör om man inte är ute efter den typiska karaktären just det röret ger, då kan man lika väl köra på 6L6 eller EL34:or KT 77 mm och anpassa uteefekten genom välja B+ och OT förhållade till det man vill ha.

Jag har för övrigt inte skrivet något inlägg i förhållade till efekten Gunnar

Häls
Owe Johnson

24 Nov 2009, 16:50
Profile

Nej, jag vet. Men <u>jag</u> skrev om effekt och det var min huvudfråga till Stefan. Jag hävdade inte att JJ låter typiskt 6V6. Bara att det tål hög spänning. Du ansåg att du är oenig med mig, men jag förstod inte om vad. Jag tror dock inte vi har olika uppfattning om detta.

Sedan vet jag att du är mer förtjust i 6V6-soundet än vad jag är, men det är tycke smak och en annan sak [:)]

/Gunnar

24 Nov 2009, 17:12
Profile

Amp Healer wrote:

Nej, jag vet. Men <u>jag</u> skrev om effekt och det var min huvudfråga till Stefan. Jag hävdade inte att JJ låter typiskt 6V6. Bara att det tål hög spänning. Du ansåg att du är oenig med mig, men jag förstod inte om vad. Jag tror dock inte vi har olika uppfattning om detta.

/Gunnar

För att EH:s 6V6 åxså tål hög späning och samtidigt låter som ett 6V6.
Eftersom JJ:s 6V6:a inte låter som en 6V6:a så tycker jag inte JJ är ett alternativ om man vill bygga en stärkare med 6V6, då jag som skev tidigare utgick från att det var karaktären som trådskaparen var ute efter.

Häls
Owe Johnson

24 Nov 2009, 17:24
Profile

Izzy wrote:
Som jag "misstänkte" är det vare sig soundet från just 6v6 eller från fyra slutrör som Stefan far efter, utan "lagom" effekt. Vilket kan uppnås på olika sätt.

Fyra 6V6 kommer låta lika högljutt som två EL34. Sjävklart finns möjligheten att ibland rycka två rör om man har fyra i grunden. Det är en bra tanke. Men jag undrar om inte power scaling då är en bättre väg, generellt sett.

Tja nu är jag nog ute efter fyra slutrör, iaf efter den beskrivning du gav! Har testat både Hiwatt 100 och 50 och jag måste säga att jag gillar 100 mer, men den är ju så fruktansvärd högljudd. Även 50W är lite att ta i oftast. Men 30-40W i en 2x12 combo är ganska lagom enligt min erfarenhet. Visst kan man uppnå det med andra rör, tänkte en tid på KT66 också. Men man vill ju testa nå't nytt också och inte göra samma sak varje gång. :)

Tror nog jag kör med 4x6V6 med motiveringen att testa rör jag inte testat förr. Och ja absolut ska jag fixa individuell bias och testa blanda El34 och 6V6. Köper både JJ och EH och testar skillnaden. Allt i sinom tid. :)

Men mina frågor handlade ju inte om det ska vara 6V6 eller inte? [:D]
Lärorik diskussion i alla fall så ni får gärna fortsätta. [^]

/Stefan

24 Nov 2009, 18:30
Profile ICQ YIM WWW

Ocku wrote:

Fasvändaren finns det lite olika varianter av, så där kan det löna sig att fundera vilken man vill ha.

Av någon anledning finns fasvändaren i samma schema som försteget.

------
Dom låter alla lika

Antar att fasvändaren är i förstegsschemat för att förstegets och fasvändarens variationer följdes åt medan resten av slutsteget förblev sgs identiskt genom åren.

/Stefan

24 Nov 2009, 18:32
Profile ICQ YIM WWW

Om man då vill bygga ett slutsteg som fungerar för både 4x6v6 och 2xEl34, vore det lämpligt att köra med B+ på drygt 400v, eller är det för mycket? Eller kan man gå ännu högre, typ närmare 450v? Om jag har förstått det rätt så får man en bredare frekvensrespons och mer dynamiskt slutsteg med högre spänningar? Jag tror jag är ute efter någonting mitt emellan, så 400v kanske är lämpligt. Eller kanske jag måste beställa en PT med två olika tappar för att testa detta. :)

Jag har en OT liggande med primärimpedansen någonstans mellan 3500-4000, minns inte exakt. Effekttåligheten är 40W. Hittar inga diagram eller exempel där 6V6 utsätts för så höga spänningar, så jag har svårt att uppskatta om denna vore lämplig. Vad säger ni?

/Stefan

26 Nov 2009, 17:09
Profile ICQ YIM WWW

Om man då vill bygga ett slutsteg som fungerar för både 4x6v6 och 2xEl34, vore det lämpligt att köra med B+ på drygt 400v, eller är det för mycket? Eller kan man gå ännu högre, typ närmare 450v? Om jag har förstått det rätt så får man en bredare frekvensrespons och mer dynamiskt slutsteg med högre spänningar? Jag tror jag är ute efter någonting mitt emellan, så 400v kanske är lämpligt. Eller kanske jag måste beställa en PT med två olika tappar för att testa detta. :)

Jag har en OT liggande med primärimpedansen någonstans mellan 3500-4000, minns inte exakt. Effekttåligheten är 40W. Hittar inga diagram eller exempel där 6V6 utsätts för så höga spänningar, så jag har svårt att uppskatta om denna vore lämplig. Vad säger ni?

/Stefan

Jag tror i och för sig inte att du behöver olika spänningar för EL34 och 6V6. Men den här trafon har dubbla sekundärtappar. Har använt den i flera byggen. Du har dessutom tre primärer (220, 230, 240)vilket gör att du kan hitta flera olika kombinationer som ger dig rätt spänningar.

http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_46&products_id=107

P5-tap ger 350-0-350 och P7 ca 330-0-330. Det blir nog lite högre än dina tänkta spänningar om du kör diolikriktare, typ 470 vs. 430 eller så. Jag kör den i en stärkare nu med GZ34 och får då ut 450 vs. 415 ungefär på 230-primär. Men det är nog inte så tokigt för en Hiwatt-klon.

Det finns säkert andra trafo-val som är lika bra. Bara ett tips.

Högre spänning ger inte automatisk ökade dynamik. Den kan bli stelt och stifft, lite hårt också. Det är väl en kombination av filtering, likriktningstyp, skärmgallermotstånd mm som avgör dynamiken.

/Gunnar

26 Nov 2009, 17:19
Profile

Högre spänning ger inte automatisk ökade dynamik. Den kan bli stelt och stifft, lite hårt också. Det är väl en kombination av filtering, likriktningstyp, skärmgallermotstånd mm som avgör dynamiken.

/Gunnar

Men hur tänker du nu???
Att inte få ökad dynamik med högre spänning är ju som säga man inte får högre Watt när man höjer späningen!

Att sen ökad spänning påverkar ljudet som du beskriver är ju en annan sak.

Häls
Owe Johnson

27 Nov 2009, 00:26
Profile

/Stefan

Well egentligen handlar det om vad du är ute efter?
Fender Delux reverb kör med ca 420V och min personliga favorit: Jim Kelly kör med 480-490V:http
://www.schematicheaven.com/newamps/jimkelly_facs.pdf
Och plockar ut 60Watt ur 4X6V6.

Personligen älskar jag ljudet av 6V6 på hög B+, man får en "ren" dist och en jäkla sustain [^][:p]

Men vill du hamna på runt 40W och att det distar mer, så är nog runt 400V mer vägen att gå, specielt när en Hiwatt är ganska "ren" i pre-ampen.

Häls
Owe Johnson

27 Nov 2009, 00:42
Profile

tja owe jag håller med dig[:D] men 6v6 låter bäst när man fläskar på med ca 430-440 volt på anoden...[:)] ger superbra slutstegdist ..som mättas av anslaget.... ger även en stiffare ton

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

27 Nov 2009, 07:12
Profile WWW

Izzy wrote:

/Gunnar

Men hur tänker du nu???
Att inte få ökad dynamik med högre spänning är ju som säga man inte får högre Watt när man höjer späningen!

Häls
Owe Johnson

För att diskutera det jag skrivit ovan förefaller det lämpligt att reda ut begreppet dynamik. I sin fysikaliska mening står det för kraftig, rörlig, våldsam, ja egentligen partiklars och kroppars rörelse under påverkan av krafter. I musikalisk mening handlar dynamik om möjligheten att uttrycka något med hjälp av ljudstyrkan, expiratoriskt ljudtryck, accenten. I rörförstärkarvärlden får man kanske tänka sig en syntes av dessa olika betydelser för att det ska få någon vettig mening och kunna användas. Eller så skippar man alla dessa svåra ord och använder adekvata synonymer, som Gunnar Sträng sa.

Det jag menade med mitt inlägg är att enligt min empiriska erfarenhet ger hög spänning i ett slutsteg en förstärkare som känns rappare, lite klarare i tonen, får lite högre effekt, möjligheter till högre ljudtryck, den känns ofta stelare och lite hårdare, mer distinkt och kanske närvarande. Men i ett givet sammanhang, en faktisk situation där man ska spela, ett rum, ett sammanhang där människor ska lyssna, är det inte givet att detta ger dig ökad möjlighet att uttrycka dig musikaliskt på det sätt du vill. Kombinationen ökad effekt och ljudtryck samt hårdhet blir inte alltid användbar, utan kanske till och med problematisk. Har du uppnått ökad musikalisk dynamik då? Nej, jag anser inte det.

En förstärkare, eller hel rigg för den delen, som kan spelas på hög volym utan att det blir obehagligt och besvärande för den som lyssnar är för mig ett beskrivning av en dynamisk rigg. Och då spelar enligt min uppfattning fler aspekter in än B+.

Utgår man från en striktare fysikalisk användning av begreppet dynamik så visst - du får högre effekt och därmed <u>möjlighet</u> till ökat ljudtryck, om inte något annat i utrustningen begränsar! I den strikta meningen ger högre B+ ökad dynamik. Men jag antar, som en hypotes, att om du t.ex. har en OT som är precis tilltagen för en viss effekt kommer du inte med en B+-höjning sjävklart kunna nyttja effektökningen i form av ökat ljudtryck i hel frekvensområdet. Resultatet är väl först och främst att bandbredden krymper. Det ger varken ökad dynamik i dess fysikaliska mening, eller ökad muskalisk dynamik. Bara som en av många möjliga aspekter på det som jag inte tyckte var så himla självklart.

/Gunnar

27 Nov 2009, 11:38
Profile

Amp Healer wrote:

Izzy wrote:

/Gunnar

Men hur tänker du nu???

Häls
Owe Johnson

För att diskutera det jag skrivit ovan förefaller det lämpligt att reda ut begreppet dynamik. I sin fysikaliska mening står det för kraftig, rörlig, våldsam, ja egentligen partiklars och kroppars rörelse under påverkan av krafter. I musikalisk mening handlar dynamik om möjligheten att uttrycka något med hjälp av ljudstyrkan, expiratoriskt ljudtryck, accenten. I rörförstärkarvärlden får man kanske tänka sig en syntes av dessa olika betydelser för att det ska få någon vettig mening och kunna användas. Eller så skippar man alla dessa svåra ord och använder adekvata synonymer, som Gunnar Sträng sa.

Det jag menade med mitt inlägg är att enligt min empiriska erfarenhet ger hög spänning i ett slutsteg en förstärkare som känns rappare, lite klarare i tonen, får lite högre effekt, möjligheter till högre ljudtryck, den känns ofta stelare och lite hårdare, mer distinkt och kanske närvarande. Men i ett givet sammanhang, en faktisk situation där man ska spela, ett rum, ett sammanhang där människor ska lyssna, är det inte givet att detta ger dig ökad möjlighet att uttrycka dig musikaliskt på det sätt du vill. Kombinationen ökad effekt och ljudtryck samt hårdhet blir inte alltid användbar, utan kanske till och med problematisk. Har du uppnått ökad musikalisk dynamik då? Nej, jag anser inte det.

En förstärkare, eller hel rigg för den delen, som kan spelas på hög volym utan att det blir obehagligt och besvärande för den som lyssnar är för mig ett beskrivning av en dynamisk rigg. Och då spelar enligt min uppfattning fler aspekter in än B+.

Utgår man från en striktare fysikalisk användning av begreppet dynamik så visst - du får högre effekt och därmed <u>möjlighet</u> till ökat ljudtryck, om inte något annat i utrustningen begränsar! I den strikta meningen ger högre B+ ökad dynamik. Men jag antar, som en hypotes, att om du t.ex. har en OT som är precis tilltagen för en viss effekt kommer du inte med en B+-höjning sjävklart kunna nyttja effektökningen i form av ökat ljudtryck i hel frekvensområdet. Resultatet är väl först och främst att bandbredden krymper. Det ger varken ökad dynamik i dess fysikaliska mening, eller ökad muskalisk dynamik. Bara som en av många möjliga aspekter på det som jag inte tyckte var så himla självklart.

/Gunnar

Well, nu var det ju en rörstärkare som diskuterades och inte hur mycket text man kan produsera och därför ha mer "rätt",,,Något jag ibland kan tycka både du ,Sven-Johan och Peter gör.

Svaret är enkelt:
Mer spänning = mer sving i ett rör! Mer sving= mer dynamik!
Att sen mer spänning ger ett annat ljud, ja det är en annan diskuition!

Häls
Owe Johnson

27 Nov 2009, 22:19
Profile

Svaret är enkelt:
Mer sving= mer dynamik!

Nä.
/Gunnar [:)][;)]

28 Nov 2009, 00:31
Profile

Högt flyga orden, tanken.... min stilla undran i allt tyckandebrus är nog ändå: vad menar du Helllhammer med "Hiwatt-inspirerat"? Vad är det för sound du är ute efter?

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

28 Nov 2009, 00:40
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:
Svaret är enkelt:
Mer sving= mer dynamik!

Nä.
/Gunnar [:)][;)]

Jo det var väl det där med läsa ett datablad och se hur ett rör funkar som kanske vore bättre än skriva långa svar,,,,,

Häls
Owe Johnson

28 Nov 2009, 00:42
Profile

en hiwatt utan el34 or är ju ingen hiwatt

28 Nov 2009, 00:47
Profile ICQ YIM WWW

jo för en ammatör som du, så kanske det verkar som det,,,

MEN! Hiwatt har lösingar i sin konstruktion som är SÅ mycket betydande än vilka slutrör som sitter i stärkan,,,KNIP!

Häls
Owe Johnson

28 Nov 2009, 01:04
Profile

Amp Healer wrote:

spindeln wrote:

MEN! Hiwatt har lösingar i sin konstruktion som är SÅ mycket betydande än vilka slutrör som sitter i stärkan,,,KNIP!

Häls
Owe Johnson

oj, gubben har tullat på spriten igen.

vilka hiwatts har 6v6 i sig ? utbilda mig gärna !

28 Nov 2009, 01:07
Profile ICQ YIM WWW

Amp Healer wrote:

spindeln wrote:

Häls
Owe Johnson

vilka hiwatts har 6v6 i sig ? utbilda mig gärna !

Har inget mer vilka slutrör som sitter i en Hiwatt , utan det kommer bara vara en smaksak,,,

Det som gör att en Hiwatt låter Hiwatt sitter mest i fasvändaren och dess precess kontroll!

Häls
Owe Johnson

28 Nov 2009, 01:20
Profile

Oj, du låter som en expert du. Själv har jag två gamla Hiwatts. Men du vet bättre. [:D]

28 Nov 2009, 01:21
Profile ICQ YIM WWW

Martin Kuhn wrote:

Högt flyga orden, tanken.... min stilla undran i allt tyckandebrus är nog ändå: vad menar du Helllhammer med "Hiwatt-inspirerat"? Vad är det för sound du är ute efter?

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

Försteget tänkte jag först kopiera rakt av en s.k. Hiwatt SAP eller "Jimmy Page" krets. Senaste bygge var just en sådan krets med två KT88or som slutsteg. En kompis till mej testade denna och blev väldigt förtjust, men han vill ha mindre effekt. Jag lovade knåpa ihop något. Denna krets är ju inte Hiwatt-soundet som man känner igen det utan den distar en hel del om man så vill. Men visst låter det mycket Hiwatt över den, om man inte kör fullt ut.

Har ganska långt samma ljudideal som min kompis och vi gillar båda när slutsteget får jobba lite. Som ljudtekniker kan jag göra en liknelse till användning av kompressorer. Ofta gillar ljudet av flere kompressorer i rad som jobbar moderat än en som pumpar på rejält. Lite samma önskar jag nog av denna stärkare. Det är svårt att beskriva ljud.

/Stefan

28 Nov 2009, 01:23
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

Jag har en Hiwatt 200 wattare från 73 med 4 st KT88or. Ja Hiwatt står det på den och Hiwatt låter den... också jämfört med min kompis 100 wattare. [^]

/Stefan

28 Nov 2009, 01:25
Profile ICQ YIM WWW

Oj, du låter som en expert du. Själv har jag två gamla Hiwatts. Men du vet bättre. [:D]

Ja inga problem! Varför skullr det spela roll om du äger två Hiwttas om du tror att dessa låter som dom gör pga att dom har EL34:or????
Mashall har El34:or i ´deras flesta förstärkare,,,inte fan låter dom son Hiwatt!

Hiwatt har en annan pre-amp och annan EQ och efter det en fasvändare som skiljer sig från dom flesta,,,,Men visst tror du att du vet MEST du brukar ju ha den attityden!

Häls
Owe Johnson

28 Nov 2009, 01:35
Profile
Reply to topic   [ 52 posts ]  Go to page 1, 2  Next