View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 01:18

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Fast effektsänkning - lösning? 
Author Message

Post Fast effektsänkning - lösning?
En idé. Säkert redan avhandlad och dokummenterad. Här eller kanske i KOC:s böcker eller annorstädes. Men jag kör i alla fall.

Jag tycker power scaling är intressant, men lite joxigt hålla på med. Mitt behov är enkelt. Få ned effekten en bit. Jag vet vad som ger lagom volym för mina behov. Normalt kring 20w sådär grovt godtyckligt och med alla reservationer för val av högtalare osv. Och jag vill kunna ligga där med såväl min 50w JMP som med någon av de 100w-projekt jag håller på med. Det kanske handlar om att skala ned B+ från 450V till säg 280V eller 330V, eller något sådant (har inte räknat).

Borde det inte var möjligt att bygga en enkel liten powerscalarae med i princip ett fast low power-läge och kanske en switch för full power? Utan att joxa med mosfet, biastracking, 2w-potar och grejor. Helt enkelt spänningsdela ned B+ till OT CT och skärmgaller med hjälp av några rejäla effektmotstånd?

Jag vet att det är ont om stora effektmotstånd i höga värden. Å andra sidan vet jag inte vad som skulle krävas för en sådan här konstruktion i watt och ohm (om det ens funkar). Kom gärna med era kloka synpunkter och alternativ-förslag. Typ så här menar jag:

Image

/Gunnar

26 Nov 2009, 13:27
Profile

Nej, du får då en sagande krets. Mosfeten är till för att få väldigt lågt motstånd trotts kraftig spänningssänkning.
Du kan ju helt enkelt bygga ett mosfetregulator som tar ner spänningen och sen trimmar du biasen manuellt. Powerscalingkresten är ju enbart till för att det ska gå att ställa. Ska du ha fast är det enbart regulatorn till B+ som behövs.

26 Nov 2009, 13:39
Profile

Jag tror inte det funkar med motstånd. Det skulle bli en sjuhelsikes sag så fort stärkaren gav sig utanför klass A. Räkna lite på spänningsfallet över seriemotståndet i spänningsdelaren vid vilolström kontra full effekt. Jag tror det blir helt obrukbart.

En enkel PS-krets utan bias-tracking och sånt är väldigt enkel och billig. En MOSFET och en handfull vanliga komponenter. Ska det dessutom vara fasta lägen så slipper du bekymra dig om att skaffa en pot med tillräckligt hög spänningstolerans etc.

Ska du bara skala slutrören så bör du nog ha någon form av switchbar mastervolym efter fasvändaren. Skalar du även fasvändaren eller hela stärkaren behövs det nog inte.

Erik R

26 Nov 2009, 13:42
Profile

Okej. Jag tänkte att en biffig elyt på OT CT skulle kunna kompensera för sag.

Hm, det kanske är en fast krets med mosfet som är grejen då. I princip skulle man kunna ta t.ex. LondonPowers variant (det är ju ett fåtal komponentet), skippa biastrackingen och ersätta 2w-poten med ett par fasta 2w-motstånd som anpassas till rätt B+. Åsså en rejäl switch på det som jag antar inte bör switchas annat än i stand by... Hm, det borde inte vara komplicerat.

Hm2. Hur ställer man in bias i nedskalat läge? Räknar man bara om utifrån samma formel? Typ till exempel: 0.7 x 25w (EL34) / 300V (B+) = 58mA. eller ska bias ställas på annat sätt? Går det att räkna ut vilken effekt stärkaren ger i exempelvis denna konfiguration.

26 Nov 2009, 14:28
Profile

Bias ska skalas med B+ så i princip kan du använda en fast spänningsdelare på bias (samma som för B+). Fast det kanske är lika bra att ha en separat pot för lågeffektläget så kan du ställa det efter hur det låter.

Jag tror inte det behövs 2W motstånd. Anledningen att London Power använder 2W "military grade" potar är för att de tål den höga spänningen. Kör du fast spänningsdelare till Mosfeten på sammanlagt 1M ca 0.2W med en B+ på 450V. Så 0.5W motstånd bör räcka gott och väl.

Erik R

26 Nov 2009, 15:35
Profile

Bias ska skalas med B+ så i princip kan du använda en fast spänningsdelare på bias (samma som för B+). Fast det kanske är lika bra att ha en separat pot för lågeffektläget så kan du ställa det efter hur det låter.

Det där är jag med på! Inget problem.

Men det jag inte har kollat så noga är hur biastrackingen funkar i förhållande till B+ när man skalar. Är den teoretiska tanken att röret ska gå med samma förhållande B+/tomgångsström när man skalar ned? Dvs. om man ställt den på säg 38mA vid 450V B+ (ca 70%) så ska röret gå på ca 58mA vid B+ 300V (alltså också ca 70%). Är det optimalt, eller ska man tänka annorlunda av något skäl?

Det jag funderar på här är egentligen hur själva effektsänkningen uppnås, hur man kan räkna på den och vilken bias som röret ska ställas för. Jag menar vid t.ex. 300V B+ leverar väl inte röret 25W längre (om det är ett EL34). Hur hittar man då optimal biasinställning?

/Gunnar

26 Nov 2009, 15:56
Profile

Det jag funderar på här är egentligen hur själva effektsänkningen uppnås, hur man kan räkna på den och vilken bias som röret ska ställas för. Jag menar vid t.ex. 300V B+ leverar väl inte röret 25W längre (om det är ett EL34). Hur hittar man då optimal biasinställning?

Nu är jag ingen fena på teorin, men så här tänker jag (rätta mig gärna om jag har fel):

Vi antar att vi vid full effekt har en faktor 1/10 mellan viloström och ström vid max effekt. Skalar du ned B+ och bias med 50% kommer skillnaden mellan viloström och full effekt fortfarande att vara ungefär 1/10.

Om du istället ändrar bias så att rören fortfarande tar emot 70% av den effekt de tål med sänkt B+ så kommer arbetspunkten att ha flyttats mot klass A. Då har vi kanske en faktor 1/5 mellan viloström och max effekt.

Hur det här påverkar ljudet har jag ingen aning om. Du får nog helt enkelt prova.

Erik R

26 Nov 2009, 20:11
Profile

Okej, jag är inte helt med på hur du menar.

Kan du översätta i ett case med mA osv? Vad menar du med att "skala ned bias 50%"? Menar du att sänka bias-spänningen med 50% (typ från -40V till -20V)? Då åker rimligen tomgångsströmmen upp en jäkla massa.

Jag är tyvärr inte så himla haj på vad klass A innebär här. Ge mig gärna lite mer klartext så ska vi se om jag inte får ordning på detta.

/Gunnar

26 Nov 2009, 23:56
Profile

Jag är tyvärr inte så himla haj på vad klass A innebär här. Ge mig gärna lite mer klartext så ska vi se om jag inte får ordning på detta.

/Gunnar

Att läsa ett datablad för röret i fråga kanske vore en tanke, då det i flesta fall står där.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

27 Nov 2009, 00:12
Profile

Kan du översätta i ett case med mA osv? Vad menar du med att "skala ned bias 50%"? Menar du att sänka bias-spänningen med 50% (typ från -40V till -20V)? Då åker rimligen tomgångsströmmen upp en jäkla massa.

Låt säga att vi har 40mA viloström och 200mA vid max effekt. Det blir en faktor 1 till 5. Har vi 80mA viloström och 160mA viloström får vi en faktor 1 till 2. Klass A är när vi har en faktor 1 till 1.

I en PS-krets med bias tracking skalar man linjärt. Låt säga att vi har B+ på 400V och bias på -20V. Sänker vi B+ till 200V sänks bias till -10V. Då får du ungefär samma antal mA genom röret, och (tror jag) samma förhållande mellan viloström och max ström.

Om man inte minskar bias med samma multipel som B+ kommer arbetspunkten att förändras. Istället för 1/5 får du kanske 1/3. Blir det riktigt extremt kan du komma ända ned till 1/1.

Erik R

27 Nov 2009, 00:47
Profile

Izzy wrote:

Låt säga att vi har 40mA viloström och 200mA vid max effekt. Det blir en faktor 1 till 5. Har vi 80mA viloström och 160mA viloström får vi en faktor 1 till 2. Klass A är när vi har en faktor 1 till 1.

I en PS-krets med bias tracking skalar man linjärt. Låt säga att vi har B+ på 400V och bias på -20V. Sänker vi B+ till 200V sänks bias till -10V. Då får du ungefär samma antal mA genom röret, och (tror jag) samma förhållande mellan viloström och max ström.

Om man inte minskar bias med samma multipel som B+ kommer arbetspunkten att förändras. Istället för 1/5 får du kanske 1/3. Blir det riktigt extremt kan du komma ända ned till 1/1.

Erik R

Tack! Den förklaringen hjälpte mig en bit på vägen mot nirvana. Kanske borde man ha lite datablad som reselektyr... [;)]
/Gunnar

27 Nov 2009, 11:42
Profile

mnja, Owe, nu är det väl ändå inte riktigt så att det "står" i databladen var gränsen för klass A går? Snarare är det väl en fråga om att lägga in aktuella värden på spänningar och belastningar i de rörkurvor som ofta finns där. Om man nu ska vara lite petig.[8D][;)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

27 Nov 2009, 15:24
Profile ICQ WWW

mnja, Owe, nu är det väl ändå inte riktigt så att det "står" i databladen var gränsen för klass A går? Snarare är det väl en fråga om att lägga in aktuella värden på spänningar och belastningar i de rörkurvor som ofta finns där. Om man nu ska vara lite petig.[8D][;)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

Ja du ska alltid vara så petig Johan [:D][;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

27 Nov 2009, 17:46
Profile

Extremt intressant tråd! Tack för den! En sådan i min Super Lead vore perfekt!

Vi på läktaren som labbat lite med Power Scaling i JMP-Marshalls undrar om man inte också behöver någon form av "Drive Compensation", d v s någon form av nivåsänkning av förstegsnivån innan slutsteget? Får man inte annars fuldist på grund av för hög överstyrning av slutsteget?

SJälv har jag labbat lite med tripla mastrar, eftersom jag inte fått till det riktigt bra med bara en av de vanligaste. M a o jag använder först en 2204/2203-master, följd av en bootstap-master a'la Gunnar och slutligen en PPIMV typ 2, (d v s master efter fasvändaren, typ två som avhandlas både här och på Metroforum.) Genom att använda fler lite sparsamt så upplever jag att man får ett klart bättre resultat än med bara en som sänker mycket.

Så borde man inte för att få Izzy/Gunnars idé att fungera även ha en inswitchningsbar nivåsänkning av signalen som går in i slutrören?

/CM

28 Nov 2009, 22:32
Profile ICQ YIM WWW

Så borde man inte för att få Izzy/Gunnars idé att fungera även ha en inswitchningsbar nivåsänkning av signalen som går in i slutrören?

Det ligger absolut i konceptet! Bra att du tog upp det!
/Gunnar

29 Nov 2009, 00:15
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]