|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Armadillo
|
 Bygga om en Madamp...
Jag tänkte sparka igång ännu ett höstprojekt, nämligen att bygga om min M15Mk1. Eftersom jag inte har nån användning för TMB-kanalen, tänkte jag helt naivt att jag borde kunna rycka ut den och sedan bygga om allt till en mer kompakt variant.
När jag kollade på schemat slog det mig att det inte verkar helt uppenbart exakt var jag i så fall skulle kapa. Frågan som uppenbarar sig är framförallt hur mycket TMB-kretsen påverkar B+, och hur jag i så fall kompenserar för detta.
Hoppas att ovanstående var nåtsånär begripligt, svårt att formulera det utan att skriva en halv roman...
|
| 25 Nov 2009, 12:40 |
|
 |
|
Mrcool
|
Armadillo wrote: Jag tänkte sparka igång ännu ett höstprojekt, nämligen att bygga om min M15Mk1. Eftersom jag inte har nån användning för TMB-kanalen, tänkte jag helt naivt att jag borde kunna rycka ut den och sedan bygga om allt till en mer kompakt variant.
När jag kollade på schemat slog det mig att det inte verkar helt uppenbart exakt var jag i så fall skulle kapa. Frågan som uppenbarar sig är framförallt hur mycket TMB-kretsen påverkar B+, och hur jag i så fall kompenserar för detta.
Hoppas att ovanstående var nåtsånär begripligt, svårt att formulera det utan att skriva en halv roman...
Jag tror inte du behöver ändra B+ något, det handlar ju bara om ett par mA strömförbrukning, men vad menar du med kompakt variant ?. Är det detta schema du menar http://www.madamp.biz/images/hschem1.jpgeller är det layoten du inte blir klok på http://www.madamp.biz/images/hlayout.jpg<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 25 Nov 2009, 12:46 |
|
 |
|
Armadillo
|
Japp, det är det schemat. Det borde alltså funka att kapa allt nordväst om kanalswitchen och koppla ihop motståndet ovanför återstående V1-halvan med det motståndet som ligger högst upp till höger i bilden?
Det var min första tanke. Men det som fick mig att tveka var att det på det riktiga schemat står ett par olika spänningsangivelser (sjunker ju längre man går åt vänster, då TMB-kanalen skall ha sitt). Alltså borde jag kompensera för den högre spänningen om jag gör enligt ovan. Det var där det blev jobbigt.
|
| 25 Nov 2009, 13:06 |
|
 |
|
Mrcool
|
Armadillo wrote: Japp, det är det schemat. Det borde alltså funka att kapa allt nordväst om kanalswitchen och koppla ihop motståndet ovanför återstående V1-halvan med det motståndet som ligger högst upp till höger i bilden?
Det var min första tanke. Men det som fick mig att tveka var att det på det riktiga schemat står ett par olika spänningsangivelser (sjunker ju längre man går åt vänster, då TMB-kanalen skall ha sitt). Alltså borde jag kompensera för den högre spänningen om jag gör enligt ovan. Det var där det blev jobbigt.
Du skall alltså enbart ha Clean kanalen med Volume och Ton kontroll, om JA så tror jag inte du behöver bekymra dig om B+, den kommer säkert att öka någon volt men inget att oro sig över. Om du vill ha samma spänning till det kvar varande röret så får du öka R (ser inte vad den heter) som sitter på B+ <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 25 Nov 2009, 13:29 |
|
 |
|
Armadillo
|
Med "kompakt variant" menade jag att bygga in det i ett så litet chassi som möjligt...
Stämmer att det är clean-kanalen jag vill behålla.
Ok, då är det bara att dyka ned med lödkolven, så får vi se vad det blir av det.
|
| 25 Nov 2009, 13:52 |
|
 |
|
Armadillo
|
Nu är det testat, och det var förstås inget problem att göra som du föreslog. Schemat säger att det bör vara 133V vid anoden på V1a och det låg på 150V. När jag provspelade lät allt ok.
Tack för hjälpen.
|
| 25 Nov 2009, 22:44 |
|
 |
|
Armadillo
|
Repade med den igår och genom en nyinförskaffad 1960AX lät det sanslöst bra.
Nu kommer nästa delmoment: att bygga in det som återstår i ett mindre chassi. Jag antar att det finns några saker att tänka på vad gäller placering av komponenter (transformatorers placering i förhållande till dels varandra och dels vissa delar av kretsen, etc).
Nån som har några tips, eller referenser till användbara webbsidor?
Målet är att hinna klart tills lördag 5/2 då vi har nästa spelning, i Göteborg (för den som vill höra hur det gick).
|
| 29 Nov 2009, 12:42 |
|
 |
|
Armadillo
|
Det landade på att jag kapade chassit på ungefär mitten (halva bredden), flyttade trafona närmare varandra, sprinklade ut rören där de fick någorlunda med svängrum, packade ihop komponenterna på det stora kortet (det lilla som mest innehåller strömförsörjingsrelaterade komponenter fick förbli intakt) och kapade till slut bort det som blev kvar av kortet.
Efter att ha debuggat bort ett par slarvfel hoppade den igång, och låter minst lika bra som tidigare.
Som amatör har jag hittills tyckt att det är svårt att veta exakt vad som är noga när jag byggt ihop rörförstärkare. Efter dessa båda operationerna känns det som att det nästan inte går att misslyckas...
Högmod? Jajamen, that's me!
Kan rekommendera de som befinner sig i Göteborgstrakten på lördag att komma till Downtown Freddys och lyssna på resultatet. Då spelar jag med "powerbluestrion" Armadillo Blues. [8D]
|
| 03 Dec 2009, 11:50 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|