Hej. Har en Marshall jcm900 50W combo , början 90-tal, med följande fel: När jag kör med footswitch för att växla mellan kanalerna funkar inte reverb. Tar jag ut telepluggen så funkar reverben. Telepluggen är mono och switchen kan bara växla mellan öppen och sluten. Som jag tolkar kopplingsschemat är det enpolig brytning i telehonan. Ytterligare som inte verkar rätt är att presence ger knappt märkbar (eller ingen) effekt oberoende av potens inställning. Vad är det tänkt att presence skall göra? Jag har felsökt genom att prova att byta alla 3 förförstärkarrören med ett fräscht rör från min fender. Sist jag hade förstärkarproblem (Blackface -65) var ni jäkligt alerta här på forumet. Hoppas på bra svar även denna gång /Magnus
22 Nov 2009, 15:48
Tubis
Du ska ha en dubbel footpedal med stereoplugg till den. Sätter du i en monoplugg så kortar du reverbswitchen till jord och den ställer sig i off läge. Angående presence så kan det vara antingen avbrott i motkopplingen som går från utgångstrafon via en 100k(eller 27k?) resistor till fasvändaren eller avbrott någonstans mellan fasvändaren och jord via 100nF kondingen och poten. Presence ska höras rejält mellan helt off och helt på och det blir en markant ökning av diskanten.
22 Nov 2009, 16:23
farbrortäpp
Vilken 900 är det? Hi gain dual reverb?
I såfall sitter Presence på V2a katod. Är "potten" OK?
mvh/Hasse
22 Nov 2009, 16:50
magnificus
Tubis wrote:
Du ska ha en dubbel footpedal med stereoplugg till den. Sätter du i en monoplugg så kortar du reverbswitchen till jord och den ställer sig i off läge.
Japp. Självklart har du rätt. Nu funkar det med reverben. Tack/Magnus
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum