View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 20:33

Reply to topic  [ 5 posts ] 
5e3 
Author Message

Post 5e3
Har en ceriatone 5e3 som skulle må bra av ett rörbyte. Skulle vilja öka headroomet en aning, inte mycket men märkbart.
Gillar ljudet och dynamiken i stärkaren otroligt mycket vill bara att volymraten får ett lite störe svep.
Har läst en del på nätet och förståt så långt att jag ska ha "JJ 6v6" som som slutstegsrör och byta likriktarrör till ett GZ34
eller kanske en diod. Vad rekomenderas och vem vänder man sig till i Stockholm för att få det gjort.
/Krister

http://www.myspace.com/heartsville08

19 Nov 2009, 15:04
Profile

Ett bra tips till detta är att modda den enl. Paul C.
Googla!

Hasse.

19 Nov 2009, 18:51
Profile

Har en ceriatone 5e3 som skulle må bra av ett rörbyte. Skulle vilja öka headroomet en aning, inte mycket men märkbart.
Gillar ljudet och dynamiken i stärkaren otroligt mycket vill bara att volymraten får ett lite störe svep.
Har läst en del på nätet och förståt så långt att jag ska ha "JJ 6v6" som som slutstegsrör och byta likriktarrör till ett GZ34
eller kanske en diod. Vad rekomenderas och vem vänder man sig till i Stockholm för att få det gjort.
/Krister

Hej Krister !

Jo ett par JJ6V6 ger i Delux reverb ett ökat headroom, så lite borde det även göra med din stärkare trotts lägre späningar o kaodebias.
Sen låter egentligen JJ6V6:or mer som 6L6, men det är ju en annan diskution [;)]

Sen kan du ju sätta in en diode "puck" istället för rörlikricktare (finns att köpa hos LH) då kommer dina spännigar hoppa upp en del.

Dessa två "mods" kan du göra själv med bara byta.
Om inte detta räcker kan man gå på Hasses förslag och sätta in ett "Paul C. modd"
Personligen föredar jag att ändra värderna:5K och 22K i nätdelen till lägre värden.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

19 Nov 2009, 20:44
Profile

Låter ju kalas det. Någon som kan förklara vad en "Paul C. modd"
är/gör?
/Krister

http://www.myspace.com/heartsville08

20 Nov 2009, 10:37
Profile

Bara en liten tanke........
jag har en liknande förstärkare en Edgar
som jag bytte bytte en del förstegs rör på
& ju lägre förstärkning rören hade, så distade förstärkaren senare & jag upplevde ett något högre headroom
jag kommer inte ihåg vilka rör som sitter i nu men det är inga ECC83or , som jag tyckte grötade, distade till ljudet
kanske värt att prova
/Hans.

20 Nov 2009, 14:45
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]