View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 21:05

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Resistor istället för högtalarlåda vid inspelning 
Author Message

Post Resistor istället för högtalarlåda vid inspelning
Tjenis

Jag har en H&K Triamp mk2, och en väldigt (läs VÄLDIGT) lyhörd lägenhet.
Dessutom vill jag börja spela in här hemma med nån riktig stärkare istället för mjukvara.

Triampen har en inbyggd redbox, eller lineout med XLR kontakt.. Då tänkte jag mig att det blir fint att koppla den in i ljudkortet och köra den vägen. (här är manualen http://87.106.71.220/oma/huke/manual/TriAmp_Manual_1_2.pdf)
Som alla (kanske finns nåt undantag någonstans?) rörisar så måste man ju ha högtalarna inkopplade för att inte paja stärkaren.
Men som sagt, har en väldigt lyhörd lägenhet och vill ju inte bli vräkt det första jag gör nu när jag precis flyttat hit

Så jag hade en idé om att koppla in resistorer istället för högtalarlådan.
typ sån här http://www.amazon.com/100W-Non-Inductive-Dummy-Load-Resistor/dp/B0002KRDGC/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=electronics&qid=1258400536&sr=8-2

Triampen kan ställas ner till 50w och har 4, 8 och 16ohms utgångar

Har jag hittat rätt produkt? Kommer det funka?
om inte.. Finns det någon annan lösning?
Eller kommer det bara låta skit när man kör line out på det viset så det inte ens är någon idé att försöka

/Brittan

17 Nov 2009, 22:02
Profile

Det kommer att funka rent tekniskt. Men vid en rent resistiv last på slutsteget går man miste om den färgning av ljudet som en högtalare ger på flera olika sätt, bla att högtalaren har en minst sagt krokig impedanskurva, och att högtalaren fjädrar tillbaks en del signal in i slutsteget.
Men å andra sidan har du en redbox, som har en del filter i sig, så vem vet om det inte kan låta hyggligt.
Sen om det är vettigt att köpa ett simpelt effektmotstånd från utlandet när det finns i Sverige.... Det där med "non-inductive" kan du skita i, det har ingen betydelse för dig.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

17 Nov 2009, 22:24
Profile ICQ WWW

Jag tror det kommer att låta helt OK att spela in via Redbox-output och en dummy load.

Det där dummy-load motståndet du hittat verkar onödigt dyrt. Det går bra med vilket effektmotstånd som helst som har rätt värde och tål tillräckligt mycket effekt. Ta t.ex två av dessa motstånd så kommer du upp i 100W:
http://www.banzaimusic.com/Wirewound-50W/

Det exakta värdet på motståndet är inte så kinkigt. Ska du köra på 8 ohm är det inga problem att använda t.ex 10 ohms motstånd.

Eftersom gitarrstärkare kan leverera betydligt mer effekt än den som anges när de pressas bör du ha motstånd som tål minst dubbla stärkarens effekt. Dvs 200W om du ska köra i 100W läget.

Du bör vara medveten om att motståndet kommer att generera en djäkla massa värme. Även om det har inbyggd kylfläns bör det monteras på t.ex ett chassi eller liknande som kan leda bort ytterligare värme. Det måste också ha ordentlig ventilation.

Som ex kan jag nämna att jag hade en 100W L-Pad (attenuator) till min Peavey Classic 30W. När jag använde den som dummy load och maxade stärkaren började isoleringen på kablarna till den att smälta efter en stund. Så bara för att motståndet klarar en viss effekt är det inte säkert att omgivande komponenter gör det om man inte har tillräcklig kylning.

Erik R

17 Nov 2009, 22:30
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]