View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 21:38

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Marshall 6100 rörhjälp och andra problem! 
Author Message

Post Marshall 6100 rörhjälp och andra problem!
Tjenare

Jag har en Marshall 6100 30th anniversary, den blå med den matta fronten (den med EL34, dock Ruby 6L6or nu).
Jag har planer på att byta förstegsrören mot något annat men har ingen aning om vad.
Den låter inte alls bra på gain kanalerna nu mera, använder dock rena kanalen då jag har en gäng pedaler men det hade vart kul att få igång de 2 gain kanalerna så att jag kan minska antalet pedaler.

Jag vill inte ha någon monster gain utan en rund och fin ton med bra "häng" i och klarhet. Strängseparation är otroligt viktigt. Inget smetande vid högre gainlägen.

Dom som sitter i nu är Svetlana, har jag för mig, och dom är jag inte alls nöjd med, stel och kall ton i mina öron.
Jag vill ha bort den "fizziga" ljudet som finns nu.

Jag vill även använda Triode-mode så att jag sänker watten från 100w till 50w men när jag slår om den brytaren får jag ett dovt brummande ljud, någon som vet vad detta kan bero på? Slutstegsrören är nyligen bytta och brummet fanns så väl innan som efter på Triode-mode men inget alls på Pentode-mode.

En sista fråga, någon som kan rekomendera en lätt (viktmässigt) och bra 2X12 låda? Gärna vinklad. 4x12an är bra tung att släpa på till spelningarna [:D]

Har jag varit oklar med något så fråga bara så ska jag försöka svara i den mån jag kan [:)]
Tack för alla svar.

Ha det gött
// Martin Carlsson.

16 Nov 2009, 04:15
Profile ICQ YIM WWW

svetlana har väl annars ett ganska gott rykte, kan det vara så att biasen är för kallt ställd helt enkelt?

ang 2x12, köpte jag en TAD med G12-65 för ett tag sen och den är jag oerhört nöjd med! (totpris ca 5K). Det har sagts goda saker om Harley Benton-lådorna också, och de är säkert billare...

http://www.myspace.com/gudarsskymning

16 Nov 2009, 09:58
Profile WWW

...men...
Jag har aldrig lyckats ändra karaktären i en förstärkare med den disttypen bara genom att byta förstegsrör, om inte rören varit defekta.
Visst kan det förändra lite men jag tror att den behöver lite kraftigare ingrepp för det du söker....
...men kontrollera att bias är OK först...

mvh/Hasse

16 Nov 2009, 10:34
Profile

Jag har meckat 6100 tills ögon och öron blöder. Jag tror jag kommit till vägs ände, i varje fall med min stärkare.

6100 är enligt min åsikt mkt fin stärkare. Den har tre intressanta, vettiga kanaler och det mesta (men inte allt) är väl designat från början. Den har för min smak på tok för mkt finesser och extra grejor. Men det kan man leva med.

Huvudproblemet, så som jag upplever det, är att hur du än meckar och moddar, vilka rör du än sätter i finns det något som äter ton i stärkaren. Jag vet inte vad det är, men min bedömning på rätt goda grunder är att signalen passerar för mkt IC-kretsar och jox för att behålla sitt naturliga liv. Det är kanske främst switchsystemet, möjligen looparna, kanske ngt mer. Har inte studerat det där i detalj (Tubis som haft näsan i dessa kan säkert bekfäfta eller förtydliga). Jag har spelat in min 6100 en massa gånger och jämför med min JMP. Det blir alltid lite plattare, pappigare ton från 6100-stärkaren i jämförelse, även om den realtivt sett låter bra och fräckt på alla tre kanalerna.

Du kommer som Hasse skriver inte uppnå någon magisk förändring av stärkaren med nya förstegsrör i high gain-kanalerna. Men om det är fel på rören, de är dåliga eller gamla så blir det givetvis bra med nya rör. Jag skulle satsa på JJ rakt igenom, möjligen med ett eller ett par Sovtek i någon eller några positioner. Jag tycker JJ ibland blir väl lättdistande, lite fräsigt. Ofta bra i stiffa stärkare. Sovtek funkar fint i kretsar med många gainsteg.

Att slutrören inte går för kallt tycker jag är viktigt, men det är en smaksak.

Triodläget gillar inte jag alls. Varför det brummar har jag svårt förstå. Något fel på ett rör kanske.

Man kan rycka/stänga två slutrör. Men B+ stiger en del vilket gör stäkaren stiffare på något sätt. Jag tycker nästan stärkaren är varmare i tonen med fyra slutrör, särskilt när man pressar slutsteget lite (men det är ju aphögt förstås).

Ett alternaitv är att bygga om stärkaren lite för 6V6. Då kommer du ned i effekt en bit men har fyra slutrör igång.

Du kan också testa med EL84-konverters för att få ned effekten (jag har fyra st). Det gör stärkaren mycket mjukare och mer slutstegskomprimerande. Kanon för lite renare förstegsljud (kanla 1 eller 2 i A-läget).

Sedan finns det en del småmods man kan (bör...) göra i preampen. Det går att få kanal 2 och 3 lite mindre fizzliga, lite mindre mega high gain. Men det är alltid ett äventyr att ge sig in o löda på dessa pcb-kort. Huvudkoretet är mellan-känsligt, går att modda och löda om ett par ggr om man är försiktig. Kopparfolien på lead-kanalens kort fladdar loss för vinden...

/Gunnar

16 Nov 2009, 11:17
Profile

Biasen ska vara rätt inställd då denna justerades under servicen hos GMG. Att den har på tok för mycket finesser håller jag med om. Jag vill helst ha en stärkare med 2 kanaler med gemensam 3bands EQ och en master. Men då man inte är gjord av guld så får man hålla sig till den gamla trotjänaren [:)]
Jag gillar dock mina 6L6or då jag tycker dom låter mycket bra på den rena kanalen men jag ska kolla upp JJ's ECC83or till försteget.

Jag upptäckte nyligen att jag har en på jobbet, Ove Tegnér http://www.binatech.se/, som har pillat mycket med denna stärkare och ser ut att kunna det mesta om den. Antar att han får ta en titt på den.
Han kan nog lista ut vad som är fel och vad som behövs bytas.
Någon som har provat hans LM mod?

// Martin.

16 Nov 2009, 19:03
Profile ICQ YIM WWW

Hej och välkommen till Bojen!

Jag har meckat 6100 tills ögon och öron blöder. Jag tror jag kommit till vägs ände, i varje fall med min stärkare.

6100 är enligt min åsikt mkt fin stärkare. Den har tre intressanta, vettiga kanaler och det mesta (men inte allt) är väl designat från början. Den har för min smak på tok för mkt finesser och extra grejor. Men det kan man leva med.

Huvudproblemet, så som jag upplever det, är att hur du än meckar och moddar, vilka rör du än sätter i finns det något som äter ton i stärkaren. Jag vet inte vad det är, men min bedömning på rätt goda grunder är att signalen passerar för mkt IC-kretsar och jox för att behålla sitt naturliga liv. Det är kanske främst switchsystemet, möjligen looparna, kanske ngt mer. Har inte studerat det där i detalj (Tubis som haft näsan i dessa kan säkert bekfäfta eller förtydliga). Jag har spelat in min 6100 en massa gånger och jämför med min JMP. Det blir alltid lite plattare, pappigare ton från 6100-stärkaren i jämförelse, även om den realtivt sett låter bra och fräckt på alla tre kanalerna.

Du kommer som Hasse skriver inte uppnå någon magisk förändring av stärkaren med nya förstegsrör i high gain-kanalerna. Men om det är fel på rören, de är dåliga eller gamla så blir det givetvis bra med nya rör. Jag skulle satsa på JJ rakt igenom, möjligen med ett eller ett par Sovtek i någon eller några positioner. Jag tycker JJ ibland blir väl lättdistande, lite fräsigt. Ofta bra i stiffa stärkare. Sovtek funkar fint i kretsar med många gainsteg.

Att slutrören inte går för kallt tycker jag är viktigt, men det är en smaksak.

Triodläget gillar inte jag alls. Varför det brummar har jag svårt förstå. Något fel på ett rör kanske.

Man kan rycka/stänga två slutrör. Men B+ stiger en del vilket gör stäkaren stiffare på något sätt. Jag tycker nästan stärkaren är varmare i tonen med fyra slutrör, särskilt när man pressar slutsteget lite (men det är ju aphögt förstås).

Ett alternaitv är att bygga om stärkaren lite för 6V6. Då kommer du ned i effekt en bit men har fyra slutrör igång.

Du kan också testa med EL84-konverters för att få ned effekten (jag har fyra st). Det gör stärkaren mycket mjukare och mer slutstegskomprimerande. Kanon för lite renare förstegsljud (kanla 1 eller 2 i A-läget).

Sedan finns det en del småmods man kan (bör...) göra i preampen. Det går att få kanal 2 och 3 lite mindre fizzliga, lite mindre mega high gain. Men det är alltid ett äventyr att ge sig in o löda på dessa pcb-kort. Huvudkoretet är mellan-känsligt, går att modda och löda om ett par ggr om man är försiktig. Kopparfolien på lead-kanalens kort fladdar loss för vinden...

/Gunnar

Låter som läge att sälja och skaffa annan stärk, tycker jag!?

16 Nov 2009, 19:20
Profile WWW

Vilken var nu LM. Var det den med 15k katoden eller den med 1k5 på samma position dvs diststeg 2 kanal 3(r32).http://www.drtube.com/schematics/marsha ... -61-04.pdf

Här hitta jag det andra schemat, http://www.schematicheaven.com/marshall ... 0_100w.pdf

16 Nov 2009, 19:56
Profile

Jag har absolut ingen aning. Jag läste bara ellära A i skolan.
Hade gärna kunnat mer men så är inte fallet [:D]

16 Nov 2009, 20:33
Profile ICQ YIM WWW

Jag har absolut ingen aning. Jag läste bara ellära A i skolan.
Hade gärna kunnat mer men så är inte fallet [:D]
Men du kanske redan har LM modellen?

16 Nov 2009, 20:44
Profile

Har kollat på förstärkaren nu och kan inte hitta någon LM markering någonstans.

16 Nov 2009, 23:13
Profile ICQ YIM WWW

Jag har testat båda varianterna. Smaksak.
Det förändrar inte den samlade bedömning jag gör här ovan.

Knut - don't worry! Det är bara JMP:n som gäller här. Min 6100 står tyvärr mest tyst i en hörna. Den som ger mig ett schysst bud kan snabbt bli ägare till en fin, välskruvad blå 6100 [:)]

Jag hade en idé en gång om att bygga om den till en ptp-6100 och riva ut allt onödigt. Det är bra prylar i den, fina trafos å sånt. Men, äh, har inte tiiid.

/Gunnar

17 Nov 2009, 02:11
Profile

det var inte dig jag oroades över, kommentaren var mer riktad till Martin C ;)

17 Nov 2009, 10:34
Profile WWW

LM är väl den med 15k-katoden.
Jag har testat båda varianterna. Smaksak.
Det förändrar inte den samlade bedömning jag gör här ovan.

Knut - don't worry! Det är bara JMP:n som gäller här. Min 6100 står tyvärr mest tyst i en hörna. Den som ger mig ett schysst bud kan snabbt bli ägare till en fin, välskruvad blå 6100 [:)]

Jag hade en idé en gång om att bygga om den till en ptp-6100 och riva ut allt onödigt. Det är bra prylar i den, fina trafos å sånt. Men, äh, har inte tiiid.

/Gunnar

En PTP-6100 med 6V6:or låter som en våt dröm! Gör det!

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se

17 Nov 2009, 20:41
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]