View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 23:12

Reply to topic  [ 10 posts ] 
modda? 
Author Message

min rigg består av en marshall jmp från 79 med en marshall mf400 låda och en 5150 med en kass ibanez låda. jag kör dom samtidigt via en sån där a/b switch pedal. jag skaffade 5150 för att ha en topp med mer dist och tryck och så jmp´n stå för att vara lite mindre distad. men jag börjar ledsna lite på 5150n. den låter ju bra det är det inge snack om. och nu ska jag fixa mig en ny låda med vintage 30 element i så det kommer nog bara att bli bättre. men jag tycker att 5150 är lite väl clean och modern i sitt sound. jag är lite sugen på att skaffa mig en vintage topp som man kan bröta till med distpedal eller nått. men jag tänkte kolla om det går att modda en 5150 så att den får lite mer skitigt vintage sound men att man har kvar att den har så mycket dist och tryck som den har. det vore ju gött och slippa lägga 9000 på en ny topp när man har en redan.

07 Nov 2009, 13:25
Profile ICQ YIM WWW

leta på nätet, här har du HUR :
http://www.gearo.com/Files/5150biasmod.pdf

b

07 Nov 2009, 17:02
Profile

ok och vad skulle en sån göra för skillnad rent ljudmässigt?

07 Nov 2009, 21:22
Profile ICQ YIM WWW

Du, är det karaktären i själva preamdisten du vill förändra?
Svårt att få en multistegshighgaindist att låta skiten vintage och samtidigt ha lika mycket dist.
Skulle dock tro att en frekvensförändring skulle vara i sin ordning, ta bort midpeaken i disten och släppa på lite större frekvensband. Men bara en ide. Det hela blir nog lite för stort för en snabbfix.
Även katodresistorena i preampen är gjorda för ett mer modernt highgainsound. Att sänka dom skulle ge mer skit men då måste man även trimma spänningsdelarna mellan stegen.
Blir ganska mäktigt och det kanske ändå inte blir så som du hade tänkt dig.

07 Nov 2009, 21:37
Profile

Gör som Mr Blackmore: Om du inte tycker din Marshall stack låter tillräckligt bra, bygg in en Vox AC30 i kabinettet och lura alla! [8D]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
http://www.ostmansmusik.se/

07 Nov 2009, 21:46
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:

Du, är det karaktären i själva preamdisten du vill förändra?
Svårt att få en multistegshighgaindist att låta skiten vintage och samtidigt ha lika mycket dist.
Skulle dock tro att en frekvensförändring skulle vara i sin ordning, ta bort midpeaken i disten och släppa på lite större frekvensband. Men bara en ide. Det hela blir nog lite för stort för en snabbfix.
Även katodresistorena i preampen är gjorda för ett mer modernt highgainsound. Att sänka dom skulle ge mer skit men då måste man även trimma spänningsdelarna mellan stegen.
Blir ganska mäktigt och det kanske ändå inte blir så som du hade tänkt dig.

jag skulle inte behöva lika mycket dist som finns. jag har nog gainen bara på 5 eller nått så de e lugnt. men den här bias grejen. jag har googlat det lite och det låter ju intresant men det är ju svårt att försåt ett ljud i text allt handlar ju om prefernser osv. men om man skulle testa det kommer man att bränna rör på löpande band. som jag fattade ingreppet så kan man köra rören varmare.

07 Nov 2009, 21:51
Profile ICQ YIM WWW

men den här bias grejen. jag har googlat det lite och det låter ju intresant men det är ju svårt att försåt ett ljud i text allt handlar ju om prefernser osv. men om man skulle testa det kommer man att bränna rör på löpande band. som jag fattade ingreppet så kan man köra rören varmare.
Biasen är ställd ganska kallt och den är inte justerbar. En varmare bias brukar förknippas mer med rock/blues och en kallare med metal. Men modden kan du alltså ställa detta med en trimpot. Detta handlar om slutsteget dock och disten i preampen kommer inte påverkas.

07 Nov 2009, 21:58
Profile

Det där du beskriver med distmängd å "kyla" e ganska signifikativt för moderna stärkare som e riktade mot lite tyngre musik.
Går precis som Johan skriver att bygga om.

En fotnot i sammanhanget e att jag provade en 5150 med orginal lådan vid tillfälle å det vart då inge jag ringde hem om iaf.
Topparna kan vara bra,men lådorna suger ju kal ekorre.

jesper@gofastparts.se

08 Nov 2009, 12:25
Profile

ok men de e kanske de jag ska ta och göra då. för om man inte gillar det så är det väl bara att ställa tillbaka biasen som den var innan. är det ett stort ingrepp att göra. de jag kunde läsa mig till verkade de vara rätt lätt gjort. jag ska nog inte göra det själv hur som helst.

08 Nov 2009, 13:05
Profile ICQ YIM WWW

Önskar fler kunde ta till sig din sista mening!
Nej.
E du osäker skall du nog söka hjälp av ngn som e mer kunnig.
Primärt av anledningen säkerhet.

jesper@gofastparts.se

08 Nov 2009, 13:19
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]