View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 00:34

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Hagström 39 
Author Message

Post Hagström 39
Hej på er

Det ser ut som jag precis har blivit ägare till en gammal Hagström 39 från tidigt 60-tal. Kan inget om dem men "behövde" en mindre förstärkare hemma man kan köra jazzboxen igenom.

Tydligen har en tråd här eller på gamla Planket varit uppe om denna förstärkaren som har en felkonstruktion i slutsteget. Vad göra? Låter den ok sedan?

Detta borde vara en hyffsat vanlig förstärkare för svenska mekare. Vad säger ni om den? Finns det hopp? Vad kan man göra med den för att få stil på den igen (eller för första gången). Ser ut att vara mycket närbesläktad med en Gibson GA-8T. Finns många välljudande Gibson förstärkare men GA8T kan jag inget om. Samma udda rörbestyckning

Schema

Image

03 Nov 2009, 21:08
Profile

Det är en schysst förstärkare IMO, om man inte behöver skrämma slag på grannens kor förstås.[;)]
Ljudmässigt tycker jag de låter "gammalt" = ingen vass diskant eller tung lågbas, men ganska fett ändå.

Har du kollat glödspänningen? Sixten´s 310-sida (http://hem.passagen.se/awe/hagstromsv310.htm) visar en bra variant. "credit where credit is due" etc. ..
I övrigt bytte jag bara tremolo-kondingarna & någon signalkonding på min.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

04 Nov 2009, 10:16
Profile ICQ YIM WWW

Jag har inte ens fått hem den än men fick bland annat indikationer från Woody och någon sida på nätet att slutsteget är felkonstruerat och ger en väldigt ful distortion när man pressar förstärkaren.

Inget av detta är något jag själv skulle ge mig på men vill ha lite synpunkter på hur förstärkaren är, om den kan bli bättre och vad man kan göra med den.

04 Nov 2009, 14:32
Profile

Det finns nog en del om du söker i gamla posts. Jag hade en sån och ställde en del frågor om moddning. Jag hann dock inte modda då jag sålde för att jag behövde annan stärkare.
Största å första svagheten är högtalaren. Innan den är bytt är det ingen ide du gör nåt imo.
Tror att det var bla Ballz som hade en del kunnande..

06 Nov 2009, 22:52
Profile ICQ WWW

<s>Vad för högtalare passar i denna? Någon form av Jensen AlNiCo?
Har sökt här men inte hittat något matnyttigt. Tror gamla trådarna låg på Planket.</s>

Köpt högtalare till denna. THD säljer ut fantastiskt billiga 10" element på eBay. 15 dollar stycket. THD Vintage 10". Keramiska, lite lika Jensen. Vi får väl se. Bättre än vad som sitter i idag skulle jag tro.

07 Nov 2009, 01:08
Profile

Det var nog jag som "trumpetade ut" detta med 39:ans felkonstruktion på min web-sida: http://web.comhem.se/~u70623527/musicrepgear.htm

För några årsedan så skrev jag en instruktion till en snubbe som ville modda sin 39:a enligt mitt recept.
Jag skrev då ihop en liten enkel instruktion, som jag kopierat in här nedan.
Kanske något svirrigt förklarat, orkar inte recensera den just nu, men med lite fantasi så kan ni nog få ut något användbart av den

<i><b>Hagström 39 modification.</b>
copyright Bo Hansén 2007

Jag refererar tilll schemat du kan hitta här: http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/S ... ematic.jpg

1. Ta bort motståndet R14 (10 Kohm) och sätt en trådbygel istället för motståndet.
2. Från ena ändan på trådbygeln sätter du + ändan på en elektrolytkondensator med värdet 10 uF/350 volt, och - ändan till jord (ta jorden på samma ställe som C1)
3. Ta bort R21 (820 Kohm) och ersätt detta med 470 Kohm från rörets galler som tidigare, men nu skall andra ändan av motståndet till jord istället.
4. Ta bort R22 (820 kohm) och ersätt detta med 470 Kohm, och som i detta läget nu bara är anslutet till R23 (1 Mohm) men som nu skall ändras till 10 kohm.
5. Nu är den nya fasvändaren klar.

Övriga ändringar på förstärkaren:

Vibrator filtret "anti-dunk-filter"
Mellan C6 och C7 (båda 0,005 uF) skall du ansluta ett 1 Mohms motstånd till jord.

Ingångskontakterna
R1 och R2 (båda 470 Kohm kan med fördel bytas ut till 47 Kohm.

Uteffekten på förstärkaren skall vara omkring 4 watt över 8 ohm, d.v.s. att om du kopplar bort högatalaren och istället ansluter ett trådlindat motstånd på 10 watt eller mer, och om du ansluter en 1 khz ton på ingången, och ett oscilloscope anslutet över 8 ohms motståndet, ställer förstärkarens volym och tonkontroll på max, drar på tongeneratorn så att du ser att sinuskurvan på oscilloscopet precis börjar att klippa i över och underkant, och om du nu med ett vanligt DVM instrument (digital volt meter) som är inställd på växelspänningsområdet mäter 5,5 - 6 volt, så ger din förstärkare omkring 4 watt."]

Lycka till,
Hälsningar
Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

15 Nov 2009, 19:51
Profile ICQ YIM WWW

Det var svaret jag sökte.
Ge det någon månad så tror jag den är på fötter igen och dessutom låter bättre än innan.

16 Nov 2009, 09:41
Profile

Fick med en hagström 39 när jag på mitten av 70-talet köpte en Levin 325 M för 1500 kr. Skall du inte ha förstärkaren oxå? undrade han när jag skulle gå.
Har mest haft den hemma och några minde akustiska sammanhang. Som sådan är den helt ok. Funkar inte ihop med trummis. Drar man på volymen över hälften så distar den inte. Den kräks.
Så frågan är om det är nedanstående problem och om nå´n gjort den operation som föreslås av Hansén
Blir det bra?
Är det krångligt för en som iofs lött en massa sladdar och lite i förstärkare men är inget förstärkarproffs?
Finns ju TS9 men vore bra att slippa ibland.

16 Mar 2011, 19:20
Profile ICQ YIM WWW

Bo Hansén wrote:

Det var nog jag som "trumpetade ut" detta med 39:ans felkonstruktion på min web-sida: http://web.comhem.se/~u70623527/musicrepgear.htm

För några årsedan så skrev jag en instruktion till en snubbe som ville modda sin 39:a enligt mitt recept.
Jag skrev då ihop en liten enkel instruktion, som jag kopierat in här nedan.
Kanske något svirrigt förklarat, orkar inte recensera den just nu, men med lite fantasi så kan ni nog få ut något användbart av den

<i><b>Hagström 39 modification.</b>
copyright Bo Hansén 2007

Jag refererar tilll schemat du kan hitta här: http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/S ... ematic.jpg

1. Ta bort motståndet R14 (10 Kohm) och sätt en trådbygel istället för motståndet.
2. Från ena ändan på trådbygeln sätter du + ändan på en elektrolytkondensator med värdet 10 uF/350 volt, och - ändan till jord (ta jorden på samma ställe som C1)
3. Ta bort R21 (820 Kohm) och ersätt detta med 470 Kohm från rörets galler som tidigare, men nu skall andra ändan av motståndet till jord istället.
4. Ta bort R22 (820 kohm) och ersätt detta med 470 Kohm, och som i detta läget nu bara är anslutet till R23 (1 Mohm) men som nu skall ändras till 10 kohm.
5. Nu är den nya fasvändaren klar.

Övriga ändringar på förstärkaren:

Vibrator filtret "anti-dunk-filter"
Mellan C6 och C7 (båda 0,005 uF) skall du ansluta ett 1 Mohms motstånd till jord.

Ingångskontakterna
R1 och R2 (båda 470 Kohm kan med fördel bytas ut till 47 Kohm.

Uteffekten på förstärkaren skall vara omkring 4 watt över 8 ohm, d.v.s. att om du kopplar bort högatalaren och istället ansluter ett trådlindat motstånd på 10 watt eller mer, och om du ansluter en 1 khz ton på ingången, och ett oscilloscope anslutet över 8 ohms motståndet, ställer förstärkarens volym och tonkontroll på max, drar på tongeneratorn så att du ser att sinuskurvan på oscilloscopet precis börjar att klippa i över och underkant, och om du nu med ett vanligt DVM instrument (digital volt meter) som är inställd på växelspänningsområdet mäter 5,5 - 6 volt, så ger din förstärkare omkring 4 watt."]

Lycka till,
Hälsningar
Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

17 Mar 2011, 13:30
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]