View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 00:07

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Hagström 510 
Author Message

Post Hagström 510
En fin Hagström 510 hittade sin väg hem till min lilla verkstad. Kompisen undrar om det går att få liv i den.

Stärkaren behöver varsam totalöversyn först förstås, men det är ju fiffigt om man har lite pappershjälp. Den verkar vara fullt funktionsduglig, men det är inte full signal och misstänkt DC-läckage här och var. E-lyterna behöver nog pensioneras osv.

Någon som har ett schema? Kanske några mod-föslag för att funka optimalt för gitarr? Sixten [:p]?

/Gunnar

04 Nov 2009, 08:57
Profile

Du hafver post - hittade en pdf i ett bortglömt hörn på hårddisken.
Jag vill minnas att 510:an är baserad på en Mullard-krets/byggsats - tyvärr står det inga värden på schemat, men det var iaf tillräckligt för att få fart på kusinens 510:a.

Jag vill minnas att alla elektrolyterna fick gå + några signalkondingar. Jag har för mig att den låter rätt bra om man vill ha lite bluesbröl.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

04 Nov 2009, 10:04
Profile ICQ YIM WWW

/G

04 Nov 2009, 10:27
Profile

sitter slutsteget i botten på lådan >??? isåfall skall du kolla upp kretskortet att det inte gett vika av tyngden från ot som av nån dumhet sitter moterad på kretskortet

byt alla signalkondingar det är rena skräpet som sitter i...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

04 Nov 2009, 20:14
Profile WWW

jag har en komplett ritning med alla värden o sånt i fall du vill ha
mejla mig om du vill ha den i bättre upplösning

http://i22.photobucket.com/albums/b340/ ... -schem.jpg

du behöver modda en eller några av ingångarna japp det torde finnas en omkopplare som ställer om ingångimpedans o diskant avrullning.. o väljer olika inputs

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

04 Nov 2009, 20:17
Profile WWW

sitter slutsteget i botten på lådan >??? isåfall skall du kolla upp kretskortet att det inte gett vika av tyngden från ot som av nån dumhet sitter moterad på kretskortet

byt alla signalkondingar det är rena skräpet som sitter i...

Image ImageImage

Japp, slutsteget sitter på botten och försteget hänger i en separat alu-lådda. Men slutstegets kort sitter upphängt med fjädrar i en bottenplatta. OT:n står stadigt på bottenplattan och sitter inte i själva kortet, så det verkar schysst. Dock en massa kodingar som ser ut som e-lyter, fast de måste vara signal-kondingar (0.1uF)?

Kollade just förstegskortet. Hittade under kortet inklämt mot chassit en... skruvmejsel [:0][B)]

Alltså, man har ju hört talas om kiruger som glömmer grejor i kistan när de opererat, men har ni någonsin hittat en skruvmejsel inkilad mellan kort och chassi!? Man bara undrar.

/Gunnar

05 Nov 2009, 00:31
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]