View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 18:55

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Effektloop mod på DSL-401 kombo ? Update 
Author Message

Post Effektloop mod på DSL-401 kombo ? Update
Effektloopen på en Marshall DSL-401 kombo är parallel och låter absolut inget roligt alls, men visst borde det vara ganska enkelt att bygga om den till en seriell loop istället va ?
Eller kan man göra något åt den befintliga loopen ?
Någon som kan hjälpa till med ett schema eller tom göra modden kanske ?

Finns det någon bra rör/stärkarmek i Norrbotten (Luleå,Piteå,Älvsbyn,Boden etc) ?

Schemat ser ut såhär.
http://nut.surkuk.com/dl40-60-02-iss9.pdf

30 Sep 2009, 21:11
Profile

Har du kollat med ove på musikservice i piteå? Tror han har lite koll iaf :)

01 Oct 2009, 00:53
Profile

Känns lite trixigt eftersom reverbet använder samma loopslinga och samma buffer. Men inget är omöjligt.

På vad för sätt låter loopen mindre roligt förresten?

01 Oct 2009, 05:38
Profile

Tubis, jag tror loopen är optimerad för rackeffekter och den tar mao inte pedaler speciellt bra, det låter brusigt och lite halvtrasigt/frasigt, ingen riktigt ren och klar signal samt att med mix ratten i botten känns det fortfarande som om den ger för lite våt signal.
Min TC Nova Delay låter helt plötsligt tråkigt vilket den absolut inte gjorde i Peaveyn jag hade tidigare.

01 Oct 2009, 12:04
Profile

Har du kollat med ove på musikservice i piteå? Tror han har lite koll iaf :)

Nää det har jag inte men tack för tipset.

01 Oct 2009, 12:04
Profile

Jag skulle säga att det inte är lätt men går att göra en seriell loop där av befintliga buffrar and shit.. Det stor problemet är att dela upp loop och reverb och sen få alla nivåer rätt. Inget man jublar av nöje att sätta tänderna i direkt.[B)]

01 Oct 2009, 17:21
Profile

Okej Tubis, fick ett litet tips på Marshallforumet att fimpa en resistor, skall kolla vilken så återkommer jag.

01 Oct 2009, 17:45
Profile

Man kan fimpa r93 och dödar då den rena signalen och gör det helt blött men det blir även tyst på den rena signalen när du inte har något i loopen och enbart reverb signal kommer höras. Du får då även "släppa" på jorddödaren i telejacket return.
Du kommer dock att ha reverbet parallellt med alla effekter som läggs i loopen fast det var det ju iofs innan med. Inget av detta löser dock att det är för stor signal ut från loop send utan då måste du öka spänningsdelare innan loop send för att ta ner signalen. Detta leder i sin tur att du måste höja signalen i samma proportion efter loopen.
Allt detta måste göras utan att få reverbet att påverkas.

01 Oct 2009, 18:28
Profile

Jo det var nog R93 som dom snackade om ja och det stod även att det påverkar reverbet.
Iofs skiter jag i reverbet då jag aldrig använder det.
Blir loopen som en loop i serie om jag klipper ena sidan på R93 ?
Och hur blir det med mixratten då ?

01 Oct 2009, 18:39
Profile

Ja det blir serie och mixratten blir som en return level eller en mastervolym. Men det blir bli dött utan något i loopen ty returnjacket jordar bort signalen när inget är ikopplat. Sen var det ju det där med om det var för hög send signal vilket du i så fall får labba med spänningsdelaren r28/r16 för att ta ner och sedan labba upp signalen igen med något av r42, r134,,, vet dock inte riktigt hur den transistorn som sitter där kopplas in så vet inte hur det blir där riktigt. Det krävs nog lite labbande.

01 Oct 2009, 18:47
Profile

Hmm.....det verkar lite bökigt det här men tusen tack för all hjälp Tubis.
Jag kanske provar att lyfta på ett ben och se hur det blir.
Som en hund ungefär. [:D]

01 Oct 2009, 18:55
Profile

Testa...det kanske blir hur bra som helst.....
Bökig krets överhuvudtaget tycker jag och svår att analysera.
Tycker det är konstigt att man lägger in blott en parallell loop. Det vanliga är väl ändå att man har en seriell. Parallelliteten brukar ju ändå vara inbyggd i de effekter där man vill ha det men här går det ju inte ens ta bort.[B)]

01 Oct 2009, 18:59
Profile

Nu har jag klippt R93 i ena änden så loopen blev seriell och jädrar vad bra det blev.

[:)]

Däremot upplever jag en fördröjning när jag switchar mellan rent och od kanalen via footswitch, kan det vara möjligt ?
Fördröjningen är endast från clean - od, ej omvänt förfarande.

10 Oct 2009, 19:52
Profile

Men hur blev det med det här då:det låter brusigt och lite halvtrasigt/frasigt, ingen riktigt ren och klar signal

Det är ju fortfarande samma loopväg som innan?

Har hört att fler DSL har en fördröjning på växlingen. Tror det var 335dot på diskantforum som hade samma symptom. Vet inte om det är så i dessa eller om det är ett fel tyvärr. Har för mig att det var en ganska slö optokopplare dock som skötte signalväxlingen.
Edit:verkar inte vara någon optokopplare i denna så det måste vara någon konding i switchkretsen som fördröjer med sin storlek. Är dock för komplext för att jag ska kunna säga vilken i mitt snurriga schemaläsaröga.[:I]

11 Oct 2009, 08:56
Profile

Men hur blev det med det här då:det låter brusigt och lite halvtrasigt/frasigt, ingen riktigt ren och klar signal

Det är ju fortfarande samma loopväg som innan?

Nää faktiskt inte, nu låter det exakt som en loop skall göra.
Inget trasigt eller frasigt ljud utan rent och klart.
Fast det kan ju hända att det var mitt TC Nova delay som inte gillade den tidigare parallella signalen, jag vet inte?
Hur som helst så funkar det som det ska och jag är nöjd. [:)]
Som jag påpekade så låter nog även reverbet bättre, eller så inbillar jag mig bara.
Quote:
[i]Originally posted by Tubis
Har hört att fler DSL har en fördröjning på växlingen. Tror det var 335dot på diskantforum som hade samma symptom. Vet inte om det är så i dessa eller om det är ett fel tyvärr. Har för mig att det var en ganska slö optokopplare dock som skötte signalväxlingen.
Edit:verkar inte vara någon optokopplare i denna så det måste vara någon konding i switchkretsen som fördröjer med sin storlek. Är dock för komplext för att jag ska kunna säga vilken i mitt snurriga schemaläsaröga.[:I]

Nä du har nog rätt, det var nog en liten fördröjning innan också.
Har inte hunnit lira på en vecka så jag har nog glömt bort det där. [:D]

Tack Tubis.

11 Oct 2009, 09:39
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]