View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 19:48

Reply to topic  [ 18 posts ] 
äntligen ett litet ljudklipp från slöa mig 
Author Message

Post äntligen ett litet ljudklipp från slöa mig
jag har nu hafsspelat in lite taskiga toner på min lilla deluxe som jag byggde in i ett lite mindre chassie[:D] .. låter ganska okej.. för att spelats in på en tsm stormembrans mick på 1 meters avstånd (blev lite distorision) men int brydde jag väl mig om det[:I]
rakt in i protools inga justeringar eller så
det är värre med inspirationen på gitarren,,, låter kratta men men man hör i allafall stärkarn[:o)][:o)]
första halvan är på en les paul kopia (gould) andra hälften är på min fenderstratta med riogrande (hotta som fan mickar)

håll till godo..
nu skall det byggas en låda o kläs lite tweed o fixa högtalare

http://rapidshare.de/files/48477996/deluxetest.mp3.html

här är två bilder på inannmätet + ytter utan lådan.... lådan skall snickras ihop nu denna vecka .... o kläs..

lite damm kom med på bilden oxå jag har som sagt två hundar o dem har fasiken två sandlådor i pälsen he he he
Image
Image

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

06 Oct 2009, 20:49
Profile WWW

Ser jättefint ut det där bygget, behändigt format också. Tyvärr har jag inte lyssnat på din ljudfil dock, förbannade rapidshare hatar direkt streaming vilket gör en vansinnig när man inser att man måste vänta 60 sekunder till för ett nytt försök att spara, får en och vilja mörda.

Snälla hosta inte på rapidshare! [:D]

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

06 Oct 2009, 21:23
Profile ICQ WWW

tycker det verkar funka bra med rapidshare[^]
men har du nåt annat alternativ [:)][?] vill gärna veta då jag för första gången lyckats länka upp en ljudfil....
obs det går att ladda ner filen o spara den.. det är en ren mp3 fil utan tjafs..

ja det blev ju lite trång så jag var tvungen att använda radiell
E-kondingar plus att jag satte dit vädigt små komponeter rakt i genom .. det finns lite moddar så som glöspänning med lyft potensial..
möjlighet till dubbla trioder på ingången (pull på ton kontrollen ) o vips så kopplas det steget in...o lite mer gain o värme kommer fram...[8D]
som sagt väldigt trång[:D][:D] men det gick o den är civilcerad o tjuter ej o spökar utan är nästan helt brum o brus fri

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

06 Oct 2009, 22:46
Profile WWW

Jag som har en liten förkärlek till litet format på stärkare tycker den var läcker!!!

lyssnade på klippen, lät jätte bra Zven! Specielt mot slutet när du krämade på lite mer, en given bluesstärkare [^][:p]

Du får gärna berätta vad det är för chassi och nättrafo (stöddig bit på en så liten stärkare,,LER) var du köpt dom.
Vad ligger du på i B+?
Är det consertina fasvändare?

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

07 Oct 2009, 00:42
Profile

07 Oct 2009, 00:54
Profile

Ja, hur svårt är det här egentligen. Varför ha stora biffiga grejer med tusen finesser och rattar när det mesta man behöver kan rymmas i en sådan där liten plåtlådda. Tycker det låter väldigt snyggt och samlat. Fin övergång i dist och inget i soundet som drar iväg åt något tokigt håll. Bra botten för att vara den där typen av stärkare. Kul!
/Gunnar

07 Oct 2009, 09:02
Profile

nättransfon är från Tube town o har tydligen utgått[V] kostade 500:-
den har 300-0-300 volt max 125mA så med rör i o tomgångsyttag på 10,5watt per rör så landar det 401 volt på anoden finns även tåtar för rörlikriktare[:D] japp nättransfon klarar faktist 6l6-or oxå max glöd ström 3,15@Ampere
utgång är hammond 125E

japp det är concertina split samma som sven-johan gav ett recept på .. på nåt bygge..som jag inte minns...[^]

obs jag var aldrig över volym på kl 12 det finns ett häng utan like över detta ..... mera ljudklipp??[:D][:D] o jag körde aldrig med det parallela trioden ingången heller [:D][:D]
kan säga allt man behöver är denna
och en volymkontroll på guran sen är man i himmlen....[^]

Image ImageImageImage

07 Oct 2009, 09:17
Profile WWW

zven wrote:

tycker det verkar funka bra med rapidshare[^]
men har du nåt annat alternativ [:)][?] vill gärna veta då jag för första gången lyckats länka upp en ljudfil....
obs det går att ladda ner filen o spara den.. det är en ren mp3 fil utan tjafs..

Mjo, jag förstår att det är enkelt att publicera på rapidshare, det är att ladda hem som tar ett halvt decenium. Har ni ljudklipp bilder etc gällande rörförstärkeri får ni samtliga använda min server för att hosta dessa, bara släppa ett mail så fixar jag det. Förlåt att det blev gripes över rapidshare istället för komplimanger för en fin stärk. [:D]

07 Oct 2009, 11:48
Profile ICQ WWW

Jag som har en liten förkärlek till litet format på stärkare tycker den var läcker!!!

lyssnade på klippen, lät jätte bra Zven! Specielt mot slutet när du krämade på lite mer, en given bluesstärkare [^][:p]

Du får gärna berätta vad det är för chassi och nättrafo (stöddig bit på en så liten stärkare,,LER) var du köpt dom.
Vad ligger du på i B+?
Är det consertina fasvändare?

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

chassiet har jag köpt av janjo för många år sen så det är nog webers champ chassie sen klämde jag in en rejält moddad deluxe krets
i den[:D]

som sagt 401 volt ligger det på i tomgång på anoderna....

det roligaste är att stärkarn endats väger knappt 2 kilo så slutvikten på hela skapelsen lär nog ramla på 5-7 kilo med högtalarn o låda[^]
bra för en dålig rygg

Image ImageImageImage

07 Oct 2009, 12:10
Profile WWW

Låter bra och blir säkert en kompakt liten sötnos när paketet är klart.

------
Dom låter alla lika

07 Oct 2009, 15:52
Profile

07 Oct 2009, 16:28
Profile

Kanonbra Zven,en fråga dyker upp, har någon byggt liknande minirörstärkare för basgitarr? jag drömmer om att bygga en kombo typ Fender nya basstärkare, men med rör. I så fall köper jag stärkarbygget och fixar resten själv.
Det finns bara kraftiga och tunga stärkare till bas.
MVH Seppo

10 Oct 2009, 15:12
Profile

Kanonbra Zven,en fråga dyker upp, har någon byggt liknande minirörstärkare för basgitarr? jag drömmer om att bygga en kombo typ Fender nya basstärkare, men med rör. I så fall köper jag stärkarbygget och fixar resten själv.
Det finns bara kraftiga och tunga stärkare till bas.
MVH Seppo

Ja, men det är väl inte helt utan anledning...
För att förstärka basfrekvenser så att de hörs så behövs det helt enkelt rejäla grejer. Annars är det inte så stora skillnader i komponenter om man vill ha en basstärkare. Det är uteffekten som är den största skillnaden.

Hasse.

10 Oct 2009, 15:20
Profile

Hej det klart det är så, men man behöver inte alttid 100-200W heller.
Jag hörde en gitarrtopp Fender Dual Showman med basgitarr och den lät otroligt bra! Men sån väger mycket förståss.
15-20 W borde räcka att spela hemma och man kan bygga en 12" låda med slavbas, med rätt element låter den säkert bra.
Jag har inte sett rörbyggsatser för basgitar, finns det?
MVH Seppo

10 Oct 2009, 15:26
Profile

visst går det att bygga mini superpower igentligen handlar det om att ha små komponenter i ett mindre chassie (för att undvika paracitisk ocillosation) men behålla stora uppkäftiga trafos o bra skärming[:D]

kanske man skall pröva nåt dito 50 watts baskub..[^] har ju allt utom chassie hemma det räcker i princip med två 12ax7 o två 6L6-or så är vi där... men med baxandal tonkontroll ...
bara volym i en basstärkare blir nog svårt att få ett bra ljud så minst tre rattar ink volym krävs nog...[:)][:)]

Image ImageImageImage

11 Oct 2009, 18:51
Profile WWW

http://www.myspace.com/gudarsskymning

11 Oct 2009, 19:43
Profile WWW

seppo juttula wrote:

Hej det klart det är så, men man behöver inte alttid 100-200W heller.
Jag hörde en gitarrtopp Fender Dual Showman med basgitarr och den lät otroligt bra! Men sån väger mycket förståss.
15-20 W borde räcka att spela hemma och man kan bygga en 12" låda med slavbas, med rätt element låter den säkert bra.
Jag har inte sett rörbyggsatser för basgitar, finns det?
MVH Seppo

Tjena Seppo, kolla in: http://www.ax84.com/ och deras BBS under "bass projects". Vet att det har experimenterats en hel del där med olika basförstärkar varianter, inte så insatt i bas diskussionerna, men det finns nog mycket info att hämta där.

/Peder

11 Oct 2009, 21:57
Profile ICQ WWW

seppo juttula wrote:

Jag har inte sett rörbyggsatser för basgitarr, finns det?
MVH Seppo

Egentligen skiljer det ingenting mellan bas- och gitarrförstärkare.
De speciella basförstärkare som gjorts på senare år (typ, sen 70-talet...[:I]), har haft framför allt hög effekt, och en massa experimentella tonstackar. Men fortfarande spelar många på i princip gitarrstärkare liksom gitarrister spelar på basstärkare. Betänk att gitarrstärkarnas gitarrstärkare hette Bassman....
Det är ju bara en oktav som skiljer, så det mesta hänger på högtalaren hur det låter.
Grundtonen vill du ändå inte ha skumpandes runt i huset, lika lite som nån vill ha den på scenen.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

12 Oct 2009, 19:43
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]