| Author |
Message |
|
eastwood_airline
|
 Service för Fender Twin
Hej! Vart vänder man sig när man vill lämna in sin Silverface Twin reverb för service och en blackface-krets? Föredrar kanske att lämna den till en "riktig" förstärkarverkstad än privatpersoner, även om det finns många här som jag har stor och fullt förtroende för, någon som är intresserad? (Stockholmstrakten)
Tack på förhand!
|
| 30 Sep 2009, 22:08 |
|
 |
|
Sustain
|
Den förste Du ska fråga, enligt min mening, är Martin Kuhn i Järna. (Finns här på Bojen.) Den andre och tredje att fråga är samme man, se'n vet jag inte säkert. Ola Lehnert kanske? Och var inte så säker på att en Blackface'ing är vad Du vill ha, egentligen...
/Sixten
|
| 30 Sep 2009, 23:11 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
Sustain wrote: Och var inte så säker på att en Blackface'ing är vad Du vill ha, egentligen...
/Sixten
Ska fråga Martin! Varför ska jag inte vara så säker på det?
|
| 01 Oct 2009, 20:53 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Det finns så mycket hype kring blackfejsning, att det med någon slags självklart är detsamma som en mer välljudande stärkare. Just den åtgärden är kanske inte det som får dig att tycka att din stärkare låter precis som du vill ha det. Det finns mkt att pilla på i en stärkare.
Vad är det du är ute efter? Vad är det du vill uppnå i ljud och feeling som du inte är nöjd med idag? Om du är klar över det kommer den som sätter lödkolven i stärkaren göra ett bra jobb.
Själv förderar jag vissa av skillnadern i blackfacekretsarna, men jag är även otrogen och förderar 12AX7 som fasvändare i SF/BF-stärkare. Man kan labba med spänningarna och nå fina reusltat också med mindre ingrepp än att konvertera till BF.
/Gunnar
|
| 01 Oct 2009, 22:58 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
Jag upplever att min förstärkare i dagensläge är aningen stel och hård. Den låter klinisk och saknar lite värme och rundhet i tonen. Det jag har läst om Blackfejsning säger sig råda bot på det mesta som jag saknar och ogillar hos min förstärkare.
Andra förslag?
|
| 02 Oct 2009, 12:19 |
|
 |
|
Izzy
|
eastwood_airline wrote: Jag upplever att min förstärkare i dagensläge är aningen stel och hård. Den låter klinisk och saknar lite värme och rundhet i tonen. Det jag har läst om Blackfejsning säger sig råda bot på det mesta som jag saknar och ogillar hos min förstärkare. Andra förslag? <b>Köpes:</b>  Foxrox Octron, Selmer zodiac, Aims Förstärkare/PA Ja. Att man labbar med spänningarna. Owe m.fl. är bra på det där och har jobbat mer med Twin än jag, men det är ju en stärkar-design som ska ge stiff ton med oerhört mkt headroom både i slutsteg och försteg. De gånger jag pillat i Twin och andra low-gain-stärkare med höga spänningar rakt igenom tycker jag att man vunnit en hel del genom att sänka spänningarna till fasvändare och försteg. Det i kombination med "blackfejsning" ger en mjukare respons. Sedan är det en fråga om vilken Twin du har. Med eller utan master? Det är två olika lösningar av slutsteget i dessa. Twin med master har UL-kopplad utgångstrafo mm( om jag minns rätt gäller väl det både 135- och 100-modellen). Det understryker ytterligare det du beskriver som du vill åtgärda. Men det kräver mer ombygge än det man normalt menar med blackfejsning. Slutligen är det väl alltid bra att fråga sig om man har rätt stärkare? Det du vill uppnå kanske du bättre hittar i en Super Reverb eller liknande. /Gunnar
|
| 02 Oct 2009, 13:02 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Izzy wrote: ...Owe m.fl. är bra på det där och har jobbat mer med Twin än jag...
Och Sven-Johan... [;)] Quote: ...men det är ju en stärkar-design som ska ge stiff ton med oerhört mkt headroom både i slutsteg och försteg... Försteget är i princip identiskt med andra av de stora Fenderstärkarna från samma tid. DÄR är det alltså inte mer headroom än i t.ex. en Super Reverb från samma tid. Men, visst ger en Twin Reverb en styv ton med mycket headroom. Det är väl därför man har en Twin reverb... eller?... [}:)][;)][:D] Quote: ...De gånger jag pillat i Twin och andra low-gain-stärkare med höga spänningar rakt igenom tycker jag att man vunnit en hel del genom att sänka spänningarna till fasvändare och försteg. Det i kombination med "blackfejsning" ger en mjukare respons... Silverface Twin m.fl. har oftast betydligt LÄGRE spänningar till fasvändar- och försteg än motsvarande blackfacestärkare. Som många av er vet, är jag är en stor förespråkare av blackfacekretsen. Jag har ännu inte hört någon silverface som inte låter bättre av en blackfajsning, oberoende hur bra de låter från början. MEN! Det är ju min personliga uppfattning. De HÖGRE spänningarna i fasvändar- och försteg i blackfacekretsen är EN av de viktiga delarna för att få det goa blackfaceljudet, tycker jag. MEN, det ska nog vara i kombination med de andra blackface-ändringarna. Quote: ...Sedan är det en fråga om vilken Twin du har. Med eller utan master? Det är två olika lösningar av slutsteget i dessa. Twin med master har UL-kopplad utgångstrafo mm( om jag minns rätt gäller väl det både 135- och 100-modellen). Det understryker ytterligare det du beskriver som du vill åtgärda. Men det kräver mer ombygge än det man normalt menar med blackfejsning... Twin Reverb med master volym kom någon gång 1972 eller så. 135-Wattarna med ultra linjärt slutsteg kom sådär 1976. Det finna alltså Twin Reverbs (= 100-Wattarna) med master som går att göra om helt och hållet till blackfacektrets. Med 135-Wattarna går det, som du säger, inte utan större ombyggnad. Quote: ...Slutligen är det väl alltid bra att fråga sig om man har rätt stärkare? Det du vill uppnå kanske du bättre hittar i en Super Reverb eller liknande... Detta håller jag fullständigt med om! Frågan är också om stärkaren ifråga är fullständigt frisk. Innan man börjar modda måste man ju lyssna på stärkaren när den är frisk. Ursäkta om jag är kort i tonen, men det beror på att jag egentligen måste jobba med annat... [V] Som Fenderstärkarfreak engagerar detta ämne mig väldigt mycket och jag skulle vilja diskutera mer och mer ingående [:p] Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 02 Oct 2009, 13:29 |
|
 |
|
Izzy
|
Ja, just det stämmer, SF har normalt lägre spänningar än BF i försteget. Mental mix up. Sjävklart vet jag att du S-J kan det där också. Och några till. Refererade mer till en tråd rätt nyligen där vi tjötade lite om spänningarnas betydlese i bl.a. Twin där Owe var drivande kring just den aspekten. /G
|
| 02 Oct 2009, 13:48 |
|
 |
|
Amp Healer
|
eastwood_airline wrote: Sustain wrote: Och var inte så säker på att en Blackface'ing är vad Du vill ha, egentligen...
/Sixten
Ska fråga Martin! Varför ska jag inte vara så säker på det? Det beror på hur du tänkt dig använda stärkan? Om du har sigelcoil mickar med låg output och kommer spela rent på relativt låg/medel volym? Ja då är Blackface'ing vägen att gå (för det var det stärkan gjord för). Men kör du med "heta mickar" oavsett singelcoil eller humbucker och även använder en booster eller overdrive, så lär du nog snart bli bekant med epitetet: "fiser på sig i basen" om du gör en standar Blackface'ing. Personligen har jag ännu inte byggt om någon SF till "orginal" BF, pga av att dom flesta gillar att pressa sina fendrar samtidigt som man vill ha en tydlig bas. Persoligen förstår jag mig inte på alla "Fenderstärkarfreak" som sväljer allt Fender har gjort med :"ja o ammen" utan sätta saker o ting i rätt kontext= vad var BF stärkan gjord för 63? Du nämner att du vill ha lite mer värme och rundhet i tonen. Well, en sak du kan pröva som är väldigt enkelt och kommer ta dig åt det hållet är: Ta ut pre-ampröret till normalkanalen (längs till höger bakifrån sett)enbart detta kommer ge lite mer värme o gain. Nästa steg är (om du vill pröva) är att ta detta röret och byta det med det som sitter i fasvändaren (längs till vänster,närnast slutrören). Råder dig pröva detta innan du börjar ändra i stärkan,för även om det nu inte tar dig "ända hem" så kan du berätta för den som kommer jobba med din stärkare att: jag har prövat detta,,,,och tyckte,,,,så om det. Sådan info uppskattar allafall jag att veta innan jag jobbar med en stärkare, för att ha mer att gå på, när det gäller vad en kund är ute efter. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 02 Oct 2009, 16:55 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
Izzy wrote: men det är ju en stärkar-design som ska ge stiff ton med oerhört mkt headroom både i slutsteg och försteg. Är medveten om att den hårda och stela tonen är något av ett signum hos förstärkaren, vilket jag gillar. Det jag saknar är närhet och värme, upplever som sagt att tonen är klinisk och ibland lite "död". Att beskriva ljud med ord är fan inte lätt[;)] Quote: Sedan är det en fråga om vilken Twin du har. Med eller utan master?
Min förstärkare har mastervolym, något som jag vill göra mig av med. Quote: Slutligen är det väl alltid bra att fråga sig om man har rätt stärkare? Det du vill uppnå kanske du bättre hittar i en Super Reverb eller liknande. Ja, det kan man ju alltid fråga sig! Men jag tror att jag faktiskt har hittat rätt men den här, även om det är en del jag vill ändra på. Föredrar mina 12" för Super Reverbens 10".
|
| 02 Oct 2009, 20:45 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
Amp Healer wrote: Det beror på hur du tänkt dig använda stärkan? Om du har sigelcoil mickar med låg output och kommer spela rent på relativt låg/medel volym? Min förstärkare används nog inte riktigt som man "brukar" använda en Fender Twin. Är inte alls ute efter det rena ljudet. Den är allt som oftas på full volym med reverb, P-90 gitarrer, öppnastämningar och slide [quote]använder en booster eller overdrive, så lär du nog snart bli bekant med epitetet: "fiser på sig i basen" om du gör en standar Blackface'ing.[/qoute] Är inte bekant med "fiser på sig i basen"-utrycket, om det menas att den tappar bas när den pressas så håller jag med helt och hållet. Vad gör man?
|
| 02 Oct 2009, 20:57 |
|
 |
|
Amp Healer
|
eastwood_airline wrote: Amp Healer wrote: Det beror på hur du tänkt dig använda stärkan? Om du har sigelcoil mickar med låg output och kommer spela rent på relativt låg/medel volym? Min förstärkare används nog inte riktigt som man "brukar" använda en Fender Twin. Är inte alls ute efter det rena ljudet. Den är allt som oftas på full volym med reverb, P-90 gitarrer, öppnastämningar och slide Quote: använder en booster eller overdrive, så lär du nog snart bli bekant med epitetet: "fiser på sig i basen" om du gör en standar Blackface'ing.[/qoute]
Är inte bekant med "fiser på sig i basen"-utrycket, om det menas att den tappar bas när den pressas så håller jag med helt och hållet. Vad gör man?
"fiser på sig i basen" är något som är betydligt mer vanligt i BF än SF pga hur det ser ut runt fasvändaren. Vad "fiser på sig i basen" betyder är att när man pressar stärkan så tappar stärkan tajheten i basen och låter blurrig och o definierad. Det är därför gitarister som en av mina idoler= Freddi King, körde fullt på allt utom basen som var på noll. Så det där med BF med tanke på hur du beskriver ditt spelsätt skulle jag avråda dig till, men tycker du ska kontakta Martin och låta han BF:a efter ditt spelsätt så du fotfarande har en stärkare som håller ihop i basen när du drar på. (om du nu inte vill ta en resa till Mönsterås, så fixsar jag det under tiden du är här [:)][;)]). Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 02 Oct 2009, 21:18 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
Amp Healer wrote: Så det där med BF med tanke på hur du beskriver ditt spelsätt skulle jag avråda dig till, men tycker du ska kontakta Martin och låta han BF:a efter ditt spelsätt så du fotfarande har en stärkare som håller ihop i basen när du drar på. (om du nu inte vill ta en resa till Mönsterås, så fixsar jag det under tiden du är här [:)][;)]). Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seTack för hjälpen! Tyvärr är Mönsterås en bra bit ifrån Stocholm[;)] Vem är denna Martin och vad går han under för nick här på bojen?
|
| 02 Oct 2009, 21:44 |
|
 |
|
Amp Healer
|
eastwood_airline wrote: Amp Healer wrote: Så det där med BF med tanke på hur du beskriver ditt spelsätt skulle jag avråda dig till, men tycker du ska kontakta Martin och låta han BF:a efter ditt spelsätt så du fotfarande har en stärkare som håller ihop i basen när du drar på. (om du nu inte vill ta en resa till Mönsterås, så fixsar jag det under tiden du är här [:)][;)]). Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seTack för hjälpen! Tyvärr är Mönsterås en bra bit ifrån Stocholm[;)] Vem är denna Martin och vad går han under för nick här på bojen? Men det är ju bara 37 mil rent söder ut, din vekling,,,[:D][;)] Martin hittar du här: http://kuhnamps.comHäls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 02 Oct 2009, 22:01 |
|
 |
|
Svullo
|
Quote: Är medveten om att den hårda och stela tonen är något av ett signum hos förstärkaren, vilket jag gillar. Det jag saknar är närhet och värme, upplever som sagt att tonen är klinisk och ibland lite "död". Att beskriva ljud med ord är fan inte lätt[;)]
Det där tycker jag låter som trista rör, inte minst preamprör av sämre fabrikat, eller slutkörda slutrör.
|
| 02 Oct 2009, 22:01 |
|
 |
|
maglemer
|
Men hallå grabbar, är det här verkligen rätt ställe att slåss om jobben? Finns det inte nån gammal överenskommelse rörpulare emellan att man inte raggar kunder här (eller om det nu var Planket?)? Jag får en obehaglig känsla av att split och irration gror alldeles för bra i den här jordmånen. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 02 Oct 2009, 22:07 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
Tycker inte alls det har varit något problem i den här tråden. Om man läser första inlägget så är det faktiskt jag som frågar efter en duktig rördoktor och har bara fått hjälp och förslag av mina medbojare[:)] <b>Köpes:</b>  Foxrox Octron, Selmer zodiac, Aims Förstärkare/PA
|
| 02 Oct 2009, 22:22 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Men Johan, nu tror jag nog du misstolkat mig,,, Jag hade väl inte rekomenderat Martin om det nu var som du vill få det till eller??? Att jag sen inte är lika bra som Markus på att säga nått med "glimten i ögat" ja har nog mer med min dyselxsi att göra, Markus är min stora idol när det gäller hur man kan skriva med glimten i ögat,,,tyvärr lyckas jag inte nå hans nivå. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 02 Oct 2009, 22:40 |
|
 |
|
maglemer
|
Amp Healer wrote: Men Johan, nu tror jag nog du misstolkat mig,,, Jag hade väl inte rekomenderat Martin om det nu var som du vill få det till eller??? Att jag sen inte är lika bra som Markus på att säga nått med "glimten i ögat" ja har nog mer med min dyselxsi att göra, Markus är min stora idol när det gäller hur man kan skriva med glimten i ögat,,,tyvärr lyckas jag inte nå hans nivå. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.semnjaa ... kanhända är jag bara hyperkänslig på den tån. Men bättre att stämma i bäcken än ... vad det nu var. För stämt måste det ju vara. Och sen var det inte specifikt riktat mot dig.[:)] Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 02 Oct 2009, 22:51 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
För att återgå till trådens ämne har jag samlat lite information av vad jag är ute efter: När det kommer till gitarrljud finns det en man jag verkligen beundrar, Johnny walker, fördetta sångare och gitarrist i Detroit bandet Soledad Brothers. Han ses ofta med diverse Aims förstärkare.  Aims förstärkarna ska enligt sägnen vara tillverkade i Arizona av tekniker tidigare anställda hos Fender. Även förstärkarkretsarna ska ha lånat en del av de gamla Fender stärkarna. Finns väldigt lite information om företaget som ska ha var aktivt någon gång under 70-talet. Någon som känner till dem? Lyckades hittade ett schema( http://www.schematicheaven.com/bargainbin/aims_vtb120_producer.pdf) någon som kan se någon likhet med Fender? Finns inte heller många klipp av Soledad Brothers som göra Walkers gitarrljud rättvist. Men här syns han med två Aims toppar och dubbla jensen lådor: http://www.youtube.com/watch?v=OuHPffTPu5I Mumma![;)] EDIT: Kom på att deras Myspace fortfarande ligger uppe: http://www.myspace.com/soledadbrothersLyssna gärna på Downtown paranoia blues, som har ett riktigt bra gitarrljud i mina öron[:)]
|
| 02 Oct 2009, 23:19 |
|
 |
|
Izzy
|
eastwood_airline wrote: Aims förstärkarna ska enligt sägnen vara tillverkade i Arizona av tekniker tidigare anställda hos Fender. Även förstärkarkretsarna ska ha lånat en del av de gamla Fender stärkarna. Finns väldigt lite information om företaget som ska ha var aktivt någon gång under 70-talet. Någon som känner till dem? Lyckades hittade ett schema( http://www.schematicheaven.com/bargainbin/aims_vtb120_producer.pdf) någon som kan se någon likhet med Fender? Ja, det är rör, motstånd och kondensatorer [;)] Man får jobba om man ska hitta likheter. Fasavändaren är väl lite silverfejsisk. Men 6550 som slutrör har inte suttit i många Fender. Det betyder inte med nödvändighet att stärkaren är något väsensskillt från t.ex. en SF-Fender i vissa avseenden, ergenskaper. Men det är svårt avgöra av schemat. /G
|
| 03 Oct 2009, 09:38 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
Tack izzy! Nu skiner min okunskap igenom igen, men hur mycket jobb är det för att kunna byta ut mina 6L6or mot 6550? Kan man byta rakt av?
|
| 04 Oct 2009, 13:50 |
|
 |
|
Amp Healer
|
eastwood_airline wrote: Aims förstärkarna ska enligt sägnen vara tillverkade i Arizona av tekniker tidigare anställda hos Fender. Även förstärkarkretsarna ska ha lånat en del av de gamla Fender stärkarna. Finns väldigt lite information om företaget som ska ha var aktivt någon gång under 70-talet. Någon som känner till dem? Lyckades hittade ett schema( http://www.schematicheaven.com/bargainbin/aims_vtb120_producer.pdf) någon som kan se någon likhet med Fender? Sånt här tycker jag är kul!Ett stärkar märke som man hade missat och även ett schema på den [:p] Likheter med Fender? både ja o nej. Den stora och viktiga likheten är att dom använder samma mängd gain steg, sen skiljer sig värderna på anoderna och någon katode, men det är inte något mega jobb att typ göra din normalkanal i din twin presic som det ser ut i en Aims. Ser din fråga om byte till 6550, om det är Aims-ljudet du är ute efter? Så görs den stora skillnade i pre-ampen ocg byta till 6550 kommer inte göra så stor skillnad om du jämför mot bra 6L6:or typ Svetlana. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 04 Oct 2009, 15:07 |
|
 |
|
maglemer
|
eastwood_airline wrote: Tack izzy! Nu skiner min okunskap igenom igen, men hur mycket jobb är det för att kunna byta ut mina 6L6or mot 6550? Kan man byta rakt av?
För 6550 krävs också en trafo som kan leverera betydligt mer glödström än vad 6L6 kräver (1,6 A i ställer för 0,9 A per rör). Jag vet inte hur mycket marginal det finns i din förstärkare men jag tvivlar på att det räcker. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 04 Oct 2009, 18:22 |
|
 |
|
lasse svaj
|
Oavsett stärkare - juste oväsen! Lät befriande gammeldags på nåt vis. Även jag gillar gitarrljudet i "Downtown Paranoia Blues" Vill dock påstå att det soundet kan uppnås med många stärkare [:)]
|
| 04 Oct 2009, 20:09 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
Amp Healer wrote: eastwood_airline wrote: Aims förstärkarna ska enligt sägnen vara tillverkade i Arizona av tekniker tidigare anställda hos Fender. Även förstärkarkretsarna ska ha lånat en del av de gamla Fender stärkarna. Finns väldigt lite information om företaget som ska ha var aktivt någon gång under 70-talet. Någon som känner till dem? Lyckades hittade ett schema( http://www.schematicheaven.com/bargainbin/aims_vtb120_producer.pdf) någon som kan se någon likhet med Fender? Sånt här tycker jag är kul!Ett stärkar märke som man hade missat och även ett schema på den [:p] Likheter med Fender? både ja o nej. Den stora och viktiga likheten är att dom använder samma mängd gain steg, sen skiljer sig värderna på anoderna och någon katode, men det är inte något mega jobb att typ göra din normalkanal i din twin presic som det ser ut i en Aims. Ser din fråga om byte till 6550, om det är Aims-ljudet du är ute efter? Så görs den stora skillnade i pre-ampen ocg byta till 6550 kommer inte göra så stor skillnad om du jämför mot bra 6L6:or typ Svetlana. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 04 Oct 2009, 20:41 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
lasse svaj wrote: Oavsett stärkare - juste oväsen! Lät befriande gammeldags på nåt vis. Även jag gillar gitarrljudet i "Downtown Paranoia Blues" Vill dock påstå att det soundet kan uppnås med många stärkare [:)]
Kul att du tog dig tid att lyssna och ännu roligare att du faktiskt tyckte om det[:)] Jo, visst är det nog så. Det är inte något "speciellt" gitarrljud, utan man rattar nog fram snarlika ljud på ganska många förstärkare. Vill bara visa i vilken riktning jag vill ta min förstärkare.
|
| 04 Oct 2009, 20:46 |
|
 |
|
Amp Healer
|
eastwood_airline wrote: Amp Healer wrote: eastwood_airline wrote: Aims förstärkarna ska enligt sägnen vara tillverkade i Arizona av tekniker tidigare anställda hos Fender. Även förstärkarkretsarna ska ha lånat en del av de gamla Fender stärkarna. Finns väldigt lite information om företaget som ska ha var aktivt någon gång under 70-talet. Någon som känner till dem? Lyckades hittade ett schema( http://www.schematicheaven.com/bargainbin/aims_vtb120_producer.pdf) någon som kan se någon likhet med Fender? Sånt här tycker jag är kul!Ett stärkar märke som man hade missat och även ett schema på den [:p] Likheter med Fender? både ja o nej. Den stora och viktiga likheten är att dom använder samma mängd gain steg, sen skiljer sig värderna på anoderna och någon katode, men det är inte något mega jobb att typ göra din normalkanal i din twin presic som det ser ut i en Aims. Ser din fråga om byte till 6550, om det är Aims-ljudet du är ute efter? Så görs den stora skillnade i pre-ampen ocg byta till 6550 kommer inte göra så stor skillnad om du jämför mot bra 6L6:or typ Svetlana. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seGlömde du inte skriva nått???? Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 04 Oct 2009, 21:02 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
Amp Healer wrote: Sånt här tycker jag är kul!Ett stärkar märke som man hade missat och även ett schema på den [:p] Likheter med Fender? både ja o nej. Den stora och viktiga likheten är att dom använder samma mängd gain steg, sen skiljer sig värderna på anoderna och någon katode, men det är inte något mega jobb att typ göra din normalkanal i din twin presic som det ser ut i en Aims. Ser din fråga om byte till 6550, om det är Aims-ljudet du är ute efter? Så görs den stora skillnade i pre-ampen ocg byta till 6550 kommer inte göra så stor skillnad om du jämför mot bra 6L6:or typ Svetlana. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seJodå, glömde en massa[;)] Kul att även jag kunde bidra med något nytt[:D] Jag har övervägt alla förslag jag har fått i tråden och kommit fram till att jag först ska invenstera i nya och fräscha rör innan det börjar byggas om(Några tips?). Både ekonomiskare och enklare. Men 6550 är bara att glömma pga av glödströmen?
|
| 04 Oct 2009, 21:15 |
|
|