| Author |
Message |
|
Ocku
|
 Nytt högtalartest
Gjorde ett nytt högtalartest, men det blev inte bra. Jag tycker själv att alla ljudklippen låter helt enkelt dåligt.
Skall ännu försöka rädda situationen med att banda in en metallversion, hoppeligen imorgon. Annars får jag plocka ner testet.
Ni är säkert nyfikna på vilka element gömmer sig bakom ljudklippen. Skall bara ta en smörgås och kaffe så skriver jag in dem.
Kritisk feedback tas emot med tacksamhet.
------ Dom låter alla lika
|
| 19 Sep 2009, 16:34 |
|
 |
|
Ocku
|
Och så länken såklart. [:(!] http://koti.welho.com/pmanns------ Dom låter alla lika
|
| 19 Sep 2009, 16:36 |
|
 |
|
jocc_eving
|
Har du testat 15 olika element ?? i likadana lådor eller ?
|
| 19 Sep 2009, 18:16 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Ocku wrote: Ni är säkert nyfikna på vilka element gömmer sig bakom ljudklippen. Skall bara ta en smörgås och kaffe så skriver jag in dem.
Dom låter alla lika
En 1,5 tums laptop högtalare? Med en laptop i knät så låter dom alla lika [:D] /Bengt "Den som vill leva om sitt liv har inte levat" Karen Blixen
|
| 19 Sep 2009, 18:22 |
|
 |
|
Ocku
|
jocc_eving wrote: Har du testat 15 olika element ??
Jo. Quote:
i likadana lådor eller ?
Nästan, men inte helt. Men testet är utfört med öppet bakstycke för att minimera lådans inverkan på ljudet. ------ Dom låter alla lika
|
| 19 Sep 2009, 20:24 |
|
 |
|
Ocku
|
Firetone wrote: Ocku wrote: Ni är säkert nyfikna på vilka element gömmer sig bakom ljudklippen. Skall bara ta en smörgås och kaffe så skriver jag in dem.
Dom låter alla lika
En 1,5 tums laptop högtalare? Med en laptop i knät så låter dom alla lika [:D] /Bengt "Den som vill leva om sitt liv har inte levat" Karen Blixen [:)] Bra poäng. De flesta hör på musik via Youtube och laptop så man kan fråga sig hur mycket ljudpulande är fullständigt bortkastat. ------ Dom låter alla lika
|
| 19 Sep 2009, 20:26 |
|
 |
|
maglemer
|
Sitter här superintresserad och väntar på info om vilka högtalare det rör sig om, men det dyker inte upp nån sån info på länken i min dator. Och när det strular så brukar det bero på att jag har en för gammal version av nåt jädrans elände som jag inte insett, eller inte lyckas ladda hem.[:)] Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 19 Sep 2009, 20:33 |
|
 |
|
Ocku
|
Aaaahhhh, skit också. Jag uppdaterade endast sidorna på min dator, glömde överföra uppdateringen till webben.
Fan, allt skiter sig med det här högtalartestet.
Håll ut i 5 minuter så fixar jag det.
|
| 19 Sep 2009, 20:52 |
|
 |
|
Ocku
|
Nu borde det vara fixat. Men säg till om sidorna beter sig märkligt beroende på browser.
|
| 19 Sep 2009, 20:57 |
|
 |
|
jocc_eving
|
Okej de var ju bus enkelt [:D] Lyssnat i genelec 8030 Dom som lät mest/bäst klassisk gura är
Nr 3 9 10 13 14
Sätter Nr 14 som vinnare
men som sagt i data högtalaren gick de fan knappt skilja dom åt
|
| 19 Sep 2009, 21:15 |
|
 |
|
maglemer
|
Japp, nu funkar det. Mycket intressant! Väldigt tacksamt att jämföra, och helt klart en väldig massa goa trattar. Vilka man föredrar är ju lite grann som var man ska sticka ner penseln på paletten - dvs vilken färg man råkar vara vara ute efter (om man nu håller på med sånt). Det krävs en hel del koncentrerat lyssning, åtminsone för mig, för att sortera bland alla dessa smakprov, men jag blev snart övertygad om att Tayden-trattarna är riktigt, riktigt bra. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 19 Sep 2009, 22:58 |
|
 |
|
skumberg
|
Kul med sådana här test! Bara att tacka för arbetet du lagt ner. Hade inte hört talas om tayden innan, såg att lean business säljer dem men tydligen kan man köpa direkt från "fabriken" i england också. Var köpte du dina? Tyckte man kunde höra hyfsade skillnader med mina ganska billiga lurar i alla fall. Exempelvis Taydens nr 2 hade bättre fläsk än celestions nr 3 på de hårdaste klippen. Celestion gold skiljde sig helt klart från mängden, mer öppet på nått sätt.
|
| 20 Sep 2009, 12:13 |
|
 |
|
ralvejd
|
Ocku wrote: Nu borde det vara fixat. Men säg till om sidorna beter sig märkligt beroende på browser.
funkar inte under GnuLinux Debian/Lenny Firefox/3.0.10 [V] Insticksmodul saknas => [:(] felet kanske finns här  [:D] /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] "Everything should be made as simple as possible, but not simpler." --- Albert Einstein --- http://www.ralvejd.se/
|
| 20 Sep 2009, 12:26 |
|
 |
|
Ocku
|
skumberg wrote: Hade inte hört talas om tayden innan, såg att lean business säljer dem men tydligen kan man köpa direkt från "fabriken" i england också. Var köpte du dina?
Orsaken till hela detta test var att jag fick kontakt med Tayden tidigare i år. Jag beställde ett testparti och efter att ha testat högtalarna så har jag nu skrivit kontrakt med Tayden och grundat firma. Så jag är alltså distributör för Tayden i norden. Man kan naturligtvis också köpa från Lean-Business. [:)] Min prisnivå blir samma som hos Lean-Business, vilket också är samma om man köper direkt från fabriken, men frakten blir ju lite billigare här uppe i Sverige och Finland. Jag håller som bäst på att slänga upp en webbshop (skitjobbigt...). Jag beställer första satsen högtalare inkommande vecka bara jag bestämmt mig för vilka modeller. Detta innebär ju samtidigt att mina kommentarer och inlägg på detta forum måste ses mot bakgrunden att jag säljer Tayden. Från och med nu är jag formellt partisk. ------ Dom låter alla lika
|
| 20 Sep 2009, 12:34 |
|
 |
|
Ocku
|
ralvejd wrote: Ocku wrote: Nu borde det vara fixat. Men säg till om sidorna beter sig märkligt beroende på browser.
funkar inte under GnuLinux Debian/Lenny Firefox/3.0.10 [V] Insticksmodul saknas => [:(] felet kanske finns här  [:D] /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] "Everything should be made as simple as possible, but not simpler." --- Albert Einstein --- http://www.ralvejd.se/Voj helvete också! [:(!] Jag ska fundera på nån lösning. No more Mac för min del. ------ Dom låter alla lika
|
| 20 Sep 2009, 12:37 |
|
 |
|
ralvejd
|
Ocku wrote: ralvejd wrote: Ocku wrote: Nu borde det vara fixat. Men säg till om sidorna beter sig märkligt beroende på browser.
funkar inte under GnuLinux Debian/Lenny Firefox/3.0.10 [V] Insticksmodul saknas => [:(] felet kanske finns här  [:D] /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] "Everything should be made as simple as possible, but not simpler." --- Albert Einstein --- http://www.ralvejd.se/Voj helvete också! [:(!] Jag ska fundera på nån lösning. No more Mac för min del. ------ Dom låter alla lika Found the bug, my fault [:I] funkar under Iceweasel = Debians firefox, mao strul med min firefox installation [:)] (blir lite kortis när Debian får försig att de skall ha en egen firefox [xx(] ) /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] "Everything should be made as simple as possible, but not simpler." --- Albert Einstein --- http://www.ralvejd.se/
|
| 20 Sep 2009, 13:08 |
|
 |
|
per_w
|
Detta är ju inte lätt, är alla elementen nya? Min egen referens är mina gamla(-74) G12M, G12T75(-91) och ett par gamla G12H30 från -71, där jag tycker att 25Wattarna är "rakast" i frekvensgång. 30wattarna har en bump i ca 400-600Hz och 75wattarna har en bump högre upp och dessa faller mig inte riktigt i smaken... Man kan säga att jag aldrig blir trött i öronen av 25wattarna, det blir jag av de andra. Jag skulle gärna ha tag på element som låter så lika som möjligt med mina 25wattare. Frågan var egentligen[:I] om din G12M låter som mina?. /Pelle  <font size="1">[url="http://www.wallinsblues.com"]Hemsida[/url] [url="http://www.myspace.com/wallinsblues"]Myspace[/url] <hr noshade size="1"><font color="green">--- Jag skruvar och moddar rörförstärkare, pedaler m.m. ---</font id="green"> </font id="size1">
|
| 20 Sep 2009, 14:29 |
|
 |
|
Ocku
|
per_w wrote: Detta är ju inte lätt, är alla elementen nya?
Tayden-elementen var plockade rakt ur lådan. Brit 60:an körde jag in lite med en transformator. Alla andra elementen var begagnade och inkörda. Quote: Frågan var egentligen[:I] om din G12M låter som mina?.
Jag vet inte om min låter som din. [:)] Min G12M var en vanlig kinatillverkad Celestion. Tonebuddy har väl testat de flesta varianter och åldrar av G12M, och han har också hört dessa element. Han flikar säkert in här i något skede. ------ Dom låter alla lika
|
| 20 Sep 2009, 14:47 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Tack Marcus för detta intressanta [:)]! Bugar och bockar [:X]!
Det är några som sticker ut lite grand. Några her mer nasalt mellanregister, några har mindre mellantegister, några är något tydligare i ljudet, men annars tycker jag att ljudskillnaden inte är enorm. Jag brukar tycka att det är större skillnad när jag själv lyssnar på olika högtalare.
Upplever du att ljudklippen motsvarar de ljud du hörde i rummet?
Är detta högtalatare som är tänkta att hålla sig inom samma grundkaraktär? Det är många Celestion och flera heter "Britt" någonting? Jag undrar alltså om det mestadels är högtalare av Celestionkaraktär, eller?
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 20 Sep 2009, 19:28 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Det var u lätt som en plätt [;)][B)][xx(]
Verkligen subtila skillnader. Kanske inte så otydliga egenligen, men liksom svåra att "sätta fingret på".
Hur hårt pressar du högtalarna? Det har förstås betydelse.
G12M är min referens, men samtidigt jag vet ju att de kan låta väldigt olika beroende på ålder, var de är tillverkade, Heritage eller inte osv.
Några godtyckliga Taydenkommentarer efter lysning i hörlurar.
2. Tayden True Brit 25 kommer rätt nära G12M. Nära men inte precis lika. Kanske att Celestions-elementet är lite mer low-midumpad? Tror det.
1. Retro 55 och 11. Tayden Brit 60 har något humpat i övre mid/low treble som säkert "går fram fint i mixen", men som jag persoligen inte alls gillar.
5. Tayden Smooth 50 och 6. Tayden Ace 25 har båda en fina klang i diskanten. Kanske att Smooth 50 är lite mer midurgröpt än Ace? Men som sagt gillar klangen i båda dessa element. Smooth påminner mkt om 7. Cel Gold som är en grym tratt för low gain-stärkare. Vilket sjung!
13. Cel G12H-30 Anniv. Låter riktigt nasalt och jobbigt!? Vem misslyckades med den konstruktionen?
15. Tayden New Vintage, ska det vara ngn slags Cel Vintage 30-rippoff? Tayden-tratten är varmare mjukare och låter trrevligare i mina lurar. Men jag har aldrig kommit överens med Vintage 30.
Ja, Marcus ett riktigt intressant test. Men svårt! Kul att du lagt ned så mkt jobb.
/Gunnar
|
| 21 Sep 2009, 11:23 |
|
 |
|
leffje
|
Smooth 50/Ace 25 och Gold låter helt underbart. Hmm -borde sitta fint i en gammal Traynor YGM-3? Tackar för ett bra test. May the blues be with you http://www.myspace.com/411079687
|
| 21 Sep 2009, 14:34 |
|
 |
|
lasse svaj
|
Tayden Retro 55 låter bra! Är det inte Celestion Blue som är så omhuldad? Låter väl sisådär kan jag tycka, liksom övriga Celestion.
Skillnaderna är ju inte enorma och därför kanske man tycker helt annorlunda "i mixen"
|
| 21 Sep 2009, 14:47 |
|
 |
|
Tonebuddy
|
Jo, jag var där inne när han gjorde testet. [:D] Celestion blue som är omhuldat lät faktiskt quack-quack i jämförelse med Taydens motsvarande 25W AlNiCo. Skillnaden i nyanser mellan dessa talare var faktiskt mycket större än de låter i dessa ljudklipp. Som skillnaden mellan rikssvenska och finlandssvenska[:X]
Tayden verkar i samtliga talare ha en fast och fyllig bas med bättre strängseparation än Celestion. Celestions Alnico-talare har dock fin strängseparation.
Mellanregistret har en aning mera low-mid än motsvarande Celestion-talare. Upprepar en aning. Diskanten är fin i Tayden (med tanke på Ockus hemska Tokaistratas mitt-mick som jag har tampats med förr).
Celestions diskant är skrikig och vass jmfrt med T.
Det verkar som om Tayden är utvecklade för att kunna stå för sig själv i en 1x12" eller 2x12".
Ett flertal Celestion-talare låter bäst när de är fyra till antalet. Cele blue vill ha åtminstone en likadan kompis till. Jag blir tyvärr snabbt fattig med en sådan distributör i mina knutar.
DOM LÄT ALLA OLIKA, på hedersord
"Dom låter alla olika"
|
| 21 Sep 2009, 18:56 |
|
 |
|
rudmark
|
Intressant synpunkt att vissa högtalare behöver kompisar!Gärna i samma säng/låda då. Det borde teoretiskt bara ändra ljudtrycket, men ja kanske det ligger något i det. kan du utveckla resonemanget?
|
| 21 Sep 2009, 22:37 |
|
 |
|
ralvejd
|
rudmark wrote: Intressant synpunkt att vissa högtalare behöver kompisar!Gärna i samma säng/låda då. Det borde teoretiskt bara ändra ljudtrycket, men ja kanske det ligger något i det. kan du utveckla resonemanget?
ja det där har man ju läst ett antal gånger här på bojen, skulle vara väldigt intressant att veta om någon har belägg för detta fenomen [?][?][?][?][?] Några dålig underbyggda terorier/funderingar jag kan komma på: <ul> <li>2 elements ljudvågor kommer moduleras då ljudvågorna krockar => utsläckning/förstärkning av olika frekvenser</li> <li>är det den ökade spridningen av ljudet som gör att man slipper stå på "rätt" ställe för att slippa "ishackan"</li> <li>kommer det sig av att man knör in dem i förliten lådvolym och på så vis får en ljudförändring</li> <li>är det tillverkarna som sprider ut desinformation för att jag skall köpa fler element [}:)] </li> </ul> [?][?][?][?][?] mvh herr svammel [B)] /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] "Everything should be made as simple as possible, but not simpler." --- Albert Einstein --- http://www.ralvejd.se/
|
| 21 Sep 2009, 23:12 |
|
 |
|
Tonebuddy
|
Utveckla resonemanget?
Skall göra ett liknelseförsök, allt tillverkas på löpande band, det finns toleranser i alla delar av vad talaren består av. Individuella skillnader. Någon kan låta som <b><u>A</u></b>aron <b><u>N</u></b>eville , någon annan som <b><u>B</u></b>ob <b><u>D</u></b>ylan. Om en låter som AN i en 4x12, och de andra som BD, är det upp till killen med micken vilka preferenser han föredrar. Om man har en hel kör av AN, ja då är pärleporten öppnad, kanske..
Har också i mörka stunder funderat på olika tillverkares möjliga desinformation. Inget är som förr allt skall vara premium. Inte tror jag att tillverkarna på 60-talet tweakade på så mycket. Och konsumenterna på den tiden var långhåriga snorgärsar. Skulle man då satsa på produktutveckling. Pärlor åt svinen.
Men efter att i närmare trettio år byggt lådor (också high end) åt vänner,mig själv samt tillsammans med ungdomar på fritidsgårdar har man faktiskt hört en hel del DIY-varianter på gitarr-oljud. Dyrt har kalaset blivit, och jag kan försäkra er att experimentlusten aldrig sinat.
De flesta talare i testet var gamla bekanta, och några har jag sålt direkt åt Ocku.
Skulle man ha råd skulle man köpa dubbel uppsättning av allt(15x2) som var med i testet, för att komma underfund med flertalarteorin.
Hur låter True Brit, New Vintage och Brit 60 månntro i sluten låda? Bör testas.
Jag hoppas innerligen att Tayden håller måttet i kommande leveranser!
"Dom låter alla olika"
|
| 22 Sep 2009, 18:41 |
|
 |
|
Ocku
|
Sven-Johan wrote: Tack Marcus för detta intressanta [:)]! Bugar och bockar [:X]!
Det är några som sticker ut lite grand. Några her mer nasalt mellanregister, några har mindre mellantegister, några är något tydligare i ljudet, men annars tycker jag att ljudskillnaden inte är enorm. Jag brukar tycka att det är större skillnad när jag själv lyssnar på olika högtalare.
Upplever du att ljudklippen motsvarar de ljud du hörde i rummet?
Till en del, men inte helt. Därför är jag lite besviken över hur ljudklippen blev. Men just nu har jag så jävla stressigt på jobbet så jag hinner inte göra om allting på en stund i alla fall. Jag skall komplettera med samlade kommentarer. Quote: Är detta högtalatare som är tänkta att hålla sig inom samma grundkaraktär? Det är många Celestion och flera heter "Britt" någonting? Jag undrar alltså om det mestadels är högtalare av Celestionkaraktär, eller?
Jo, alla dessa högtalare hör till den brittiska familjen och det förklarar delvis likheterna. Jag har i princip jämfört Celestions, Eminences och Taydens versioner av några grundmodeller som greenback, vintage 30 och Blue. ------ Dom låter alla lika
|
| 22 Sep 2009, 20:22 |
|
 |
|
Ocku
|
Izzy wrote: Det var u lätt som en plätt [;)][B)][xx(]
Verkligen subtila skillnader. Kanske inte så otydliga egenligen, men liksom svåra att "sätta fingret på".
Hur hårt pressar du högtalarna? Det har förstås betydelse.
Första ljudklippet pressas de minst, i andra och tredje ungefär lika hårt. Men i.o.m. att Blue endast är specad för 15W så pressas de inte mer än ca. 10-15 watt. Men det som är klart är att greenbackarna murrar tidigare medan t.ex. Retro 55 sjunger klart och fint också när man pressar den hårt. Quote: G12M är min referens, men samtidigt jag vet ju att de kan låta väldigt olika beroende på ålder, var de är tillverkade, Heritage eller inte osv.
Lägger in en utförligare kommentar lite längre ner. ------ Dom låter alla lika
|
| 22 Sep 2009, 20:28 |
|
 |
|
Ocku
|
Tonebuddy wrote:
Jag blir tyvärr snabbt fattig med en sådan distributör i mina knutar.
Ingen fara. Jag lovar att ALLTID först konsultera din fru innan du får köpa högtalare av mig. [:D] ------ Dom låter alla lika
|
| 22 Sep 2009, 20:31 |
|
 |
|
Ocku
|
rudmark wrote: Intressant synpunkt att vissa högtalare behöver kompisar!Gärna i samma säng/låda då. Det borde teoretiskt bara ändra ljudtrycket, men ja kanske det ligger något i det. kan du utveckla resonemanget?
Fyra st. greenbacks i en sluten låda har alltid utgjort referenspunkten för mig hur något skall låda. När jag sen testade greenbacks ensamma i en öppen låda blev jag besviken för de höll inte alls ihop. De sket ner sig i basen, blev gälla i diskanten och det klassiska mellanregistret försvann. Så för mig är greenback ett urexempel på ett element där slutresultatet blir mera än summan av delarna när man slänger in fyra stycken i en sluten låda. Varför? Jag vet inte. Kanske för att effekten fördelar sig, kanske för att den slutna lådan funkar som push-up -underbyxor och håller aktern fast. ------ Dom låter alla lika
|
| 22 Sep 2009, 20:40 |
|
|