View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 20:11

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
kulturstöd till konstnärer 
Author Message

Frågan är inte varför detta utan var i helvete söker jag nämnda bidrag? Jag vill också hänge mig åt mitt skapande utan massa störande element så som vanligt jobb mm ;-)

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //

http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">

19 Sep 2009, 08:39
Profile WWW

Joshunznera wrote:

http://www.aftonbladet.se/kultur/article5820825.ab

[^]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Vad bra! Då får vi en myndighet till[xx(]

19 Sep 2009, 09:13
Profile ICQ WWW

Jag hade en bestämt känsla av att den här tråden skulle vakna upp i dag![:D]

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

19 Sep 2009, 09:42
Profile

För det första: Ja, det är tokigt att ha konstnärer på bidrag. För det andra, en skattefinansierad opera eller teater är inte lika illa.

1. Det finns en styrelse/kommitte eller liknande för att avgöra vilka som får detta "bidrag". De som ska bestämma detta är alltså utsedda av politiker. Detta leder till att man får en politikerstyrd konst.
2. Vill vi att politikerna ska bestämma vad som är godtagbar konst eller rent av vad som är konst?
3. En offentligt finansierad verksamhet som tex en teater är inte lika sårbar i sammanhanget då de måste sätta upp pjäser som attraherar folk, annars får de inga besökare och då skulle deras existens genast ifrågasättas.

Edit: Läste just artikeln.
Fastnade på detta: "Inkomstgarantin har funnits i 30 år och kan ges till <font color="red">kulturarbetare som bedöms som särskilt betydelsefulla för svenskt kulturliv</font id="red">". Ett ypperligt belägg för min tes att någon vill bestämma vad som är god konst.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

19 Sep 2009, 09:44
Profile ICQ YIM WWW
Intressant debatt! Konstnärslöner och kulturstöd...Men de största kulturstödsbidragstagarna (phu!) måste väl ändå vara kungahuset?

/Barry

19 Sep 2009, 16:08

Måste spy ur mig lite[xx(][xx(]

Alltså:

Nu annonserar Kulturministern att det statliga kulturstödet ska ses över

BRA, tycker jag som ofta har irriterat mig på att vi ska finansiera författare, konstnärer och musiker under deras "kreativa uppladdning" så att de senare eventuellt ska kunna prestera ngt igen och slippa gå till jobbet som oss andra som inte kan försörja oss på konsten[}:)]

<font color="red">Har aldrig förstått varför en konstnär inte skulle kunna ta ett tillfälligt jobb för att försörja sig när just detta krävs av alla oss andra.

Den kostnär som inte kan försörja sig på heltid får väl för f--n ta ett hederligt jobb då tills han säljer nästa tavla..</font id="red">Nån "konstnär" hävdade till sitt försvar att han minsann behövde perioder emellan sitt skpande för att "Ladda batterierna i lugn och ro"..... [?][?]

Undrar varför i så fall inte den ensamstående tvåbarnsmamman skulle behöva ladda batterierna ett par gånger om året istf att gå upp 05 varje morgon för att hinna få barnen till dagis innan jobbet börjar klockan 07 för att sedan slita med sitt underbetalda jobb till 16, stressa iväg till affären eller Posten och sedan hinna hämta ungarna innan dagis stänger. Dag efter dag. År efter år. Är det nån som behöver ladda batterierna så är det väl hon? Inte nån jävla rufsig installations-konstnär som hellre vill dricka rödvin på dagarna än att arbeta.

Men ge mig gärna lite mothugg nu och förklara varför våra skattepengar ska gå till viloperioder för kulturarbetarna?

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

+ 10000000000000000000000000000000000000000000

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">

19 Sep 2009, 22:20
Profile ICQ WWW

Bilton wrote:

bjoel wrote:

Clownen Manne!

Jag visste det! Jag har fått spö av honom i shack....[:D]

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

[:D]

Our amps go to eleven...

19 Sep 2009, 22:45
Profile ICQ YIM WWW

Bilton wrote:

bjoel wrote:

Clownen Manne!

Jag visste det! Jag har fått spö av honom i shack....[:D]

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

Our amps go to eleven...

Varför denna konstgjorda quote?

/Bilton

bilton[snabela]telia.com

20 Sep 2009, 08:09
Profile

Bilton wrote:

Our amps go to eleven...
[/quote]

Varför denna konstgjorda quote?

/Bilton

bilton[snabela]telia.com
[/quote]

ingen speciell anledning. Tyckte det stod så först när jag läste och fann det lite lustigt...

Our amps go to eleven...

20 Sep 2009, 11:13
Profile ICQ YIM WWW

All kulturverksamhet som uppbär någon form av statlig finansiering borde göras tillgänglig som Creative Commons.

21 Sep 2009, 11:19
Profile WWW

bishop wrote:

All kulturverksamhet som uppbär någon form av statlig finansiering borde göras tillgänglig som Creative Commons.

hear hear! absolut borde så vara. Konstigt faktiskt att detta inte är ett krav på detta subventionerade "arbete". Liknelsen skulle kunna vara att staten betalar ett företag för att bygga en väg till något oländigt ställe dit ingen annan vill bygga väg, när vägen väl är byggd tar företaget ut vägtull för samma sträcka som dom fått betalt för att bygga.

Signature deleted due to offensive remarks

27 Sep 2009, 18:18
Profile ICQ WWW

En hel massa av våra skattepengar går till diverse suspekta "kultutaktiviteter".
Glömmer aldrig när jag för en hel del år sedan lyssnade på lokalradion i bilen, och där fick det tvivelaktiga nöjet att lyssna på en intervju med "Länsdanskonsulenten".........redan där fick jag hicka, va f-n är det för j-vla jobb ???
Ja ni läste rätt - "Länsdanskonsulent" [:(!][:(!], vars uppgift var att främja länets olika dansverksamheter, föreningar, etc etc.
(Sorterade visst under Länsstyrelsen har jag för mig.)
Intervjun handlade om ngn form av dansuppvisning på torget i hemkommunen.
Efter en stund kom kommentaren som höll på att få mig ner i diket........."Det ska bli såååå trevligt, vi har ju arbetat med att planera detta nästan hela året"

Detta ska/skulle man tydligen vara med och betala.......hoppas tjänsten är bortrationaliserad numera !!!

27 Sep 2009, 20:25
Profile ICQ WWW

En hel massa av våra skattepengar går till diverse suspekta "kultutaktiviteter".
Glömmer aldrig när jag för en hel del år sedan lyssnade på lokalradion i bilen, och där fick det tvivelaktiga nöjet att lyssna på en intervju med "Länsdanskonsulenten".........redan där fick jag hicka, va f-n är det för j-vla jobb ???
Ja ni läste rätt - "Länsdanskonsulent" [:(!][:(!], vars uppgift var att främja länets olika dansverksamheter, föreningar, etc etc.
(Sorterade visst under Länsstyrelsen har jag för mig.)
Intervjun handlade om ngn form av dansuppvisning på torget i hemkommunen.
Efter en stund kom kommentaren som höll på att få mig ner i diket........."Det ska bli såååå trevligt, vi har ju arbetat med att planera detta nästan hela året"

Detta ska/skulle man tydligen vara med och betala.......hoppas tjänsten är bortrationaliserad numera !!!

Får mig osökt att tänka på den efter "Kommunalråd" mest osexiga titel någon kan ha: Hemslöjdskonsulent! [;)]

En hel del av dessa tjänster försvinner, återbesätts ej osv i ekonomiskt strama tider.
Jag anser att kulturen behöver värnas av det allmänna och skyddas från alltför hård darwninstisk konkurrrens på den fria marknaden.
Få museér lever på entébiljetter, det blir tomt på sådana utan offentligt stöd. Film och musik behöver samordnande krafter för att bevaras och utvecklas.

Däremot ska det inte vara någon skyddad verkstad utan större krav på prestation!
Då har vi all rätt att bli ilskna!

/Bilton

bilton[snabela]telia.com

27 Sep 2009, 21:35
Profile

Jodå, så rätt så rätt, kultur ska stödjas. Museer etc. som du nämner.
Men viss måtta för det ju vara....och precis som du skriver, ngn form av krav måste vara förknippat med bidragen.
(Kidsen måste ju städa rummet m.m. för månadspengen.......)

27 Sep 2009, 22:41
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2