| Author |
Message |
|
Svullo
|
 Multimeterköp
Skulle behöva uppgradera lite på multimeterfronten.. Både för att jag vill ha lite högra noggrannhet och mer funktioner (har en analog historia sedan 100år) men även för att förvissa mig om att instrumentet är säkert och pallar att mäta när jag börjar närma mig 600v osv. Kikade på lite gamla inlägg här på forumet och lutar mot denna: https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalogÄr det ett vettigt köp för en blivande förstärkarguru? (Hehe.. Ja man får väl överdriva lite) EDIT: Med moms och frakt blev den faktiskt i dyraste laget... hmmmm...
|
| 15 Sep 2009, 16:52 |
|
 |
|
Tubis
|
Funkar sådär att länka till elfa(skitsida) Sen så behöver man inte sådär jättemycket precion till att meka rör så finkalibrerade lyxinstrument som man kalibrerar varannan dag för att kunna mäta microvolt är riktigt onödigt tycker jag. Å andra sidan så ska man inte köpa skit från biltema heller. Men en billig från elfa som täcker det man ska mäta, inte mer och inget inbyggt svepelektronmicroskop. True rms, frekvensmätning och kapacitansmätning kan vara nyttigt att ha i maskinrummet dock. Bra testpinnar är något som är en hyfsad investering dock. Rötna slappa klämmor som man får stötar av kan göra en fly förbannad.
|
| 15 Sep 2009, 17:06 |
|
 |
|
Svullo
|
Ja sert man på.. Den länken fungerarde inget vidare.. Nåja, 37XR-A hette burken ifråga... Den får gärna vara billigare, men det jag vill är ju en betryggande marginal vad gäller spänningen, bra testpinnar etc för att ha en god säkerhet. Sen en vettig noggrannhet (men det har väl de flesta) samt ska kunna mäta upp kondingar. Vet inte om jag har nytta av några övriga finesser... Kanske jag skulle kunna hitta något ännu billigare... Tips vore fint.
|
| 15 Sep 2009, 21:03 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Här är en länk där ser bra vad den kan... http://www.fotronic.com/amprobe/multimeters/37xra.htmSer ju trivsamt kompetent ut.[:p] /Lennart http://www.specter.se
|
| 15 Sep 2009, 21:41 |
|
 |
|
Svullo
|
Ja, som sagt.. Är sugen på den, kanske ett snäpp mer än vad jag behöver. Någon som har bättre förslag? Kanske nån sitter på något beggat? Ja och finns det någon bättre/biligare än Elfa? Har sökt utan att finna.
|
| 15 Sep 2009, 23:12 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Svullo wrote: Ja, som sagt.. Är sugen på den, kanske ett snäpp mer än vad jag behöver. Någon som har bättre förslag? Kanske nån sitter på något beggat? Ja och finns det någon bättre/biligare än Elfa? Har sökt utan att finna.
Kolla hos Clas i sjö, jag köpte min där efter min "dyra o fina" lämnade in och den har funkat hur bra som helst. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 16 Sep 2009, 00:21 |
|
 |
|
Tubis
|
Du denna har true rms vilket är så jädra bra när man ska mäta lite signalnivåer. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =134856336 Min mätare som råkade ramla ner i fickan på en kurs är bara att koppla på alltifrån gitarren till genom hela stärkaren till högtalaren och så mäter man signalnivån......med gitarrsignal. Vet inte hur bra denna är dock. Men man ska ju alltid lämna tillbaks om inte utsatta funktioner fungerar. Med frekvensmätning kan du tex mäta vilken frekvens det jobbiga brummet som du kanske fått svänger i osv..... Behöver du inte dessa funktioner kan du komma undan med säkert halva priset dock.
|
| 16 Sep 2009, 05:04 |
|
 |
|
Svullo
|
Aha, låter inte illa alls.. Jag har sannerligen inget emot att spara några kronor, Amproben kostar ju närmare tre gånger mer än den från Classe.. True RMS kräver väl egentligen ren sinusvåg in (vet inte om gitarrsignalen är fin nog?) Men om du (Tubis) säger att det går att mäta direkt på gitarrsignal så antar jag att du vet vad du snackar om..
Sen är det ju det där med säkerheten, är Classe-instrumentet nog för att mäta B+ på en Marshall med riktigt höga spänningsnivåer??? Är ju lite sunt rädd ska erkännas... [:0]
|
| 16 Sep 2009, 09:16 |
|
 |
|
cruBB
|
Billig multimeter + oscilloskop är en bra kombination. Så "slösa" inte för mycket pengar på en multimeter utan lägg undan lite pengar för ett framtida oscilloskop-köp [;)]
|
| 16 Sep 2009, 10:30 |
|
 |
|
Svullo
|
cruBB wrote: Billig multimeter + oscilloskop är en bra kombination. Så "slösa" inte för mycket pengar på en multimeter utan lägg undan lite pengar för ett framtida oscilloskop-köp [;)]
Låter klokt tycker jag.. Kan någon verifiera att Classeinstrumentet duger utan att man riskerar överslag när man mäter höga B+??? Då drar jag nog iväg på studs och köper...
|
| 16 Sep 2009, 12:06 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
öppna en classe multimeter så kanske du förstår att den duger känd tillverkare... japp det är bra kvalite.. skall köpa en jag med... har en men behöver en till.... <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker   
|
| 16 Sep 2009, 17:18 |
|
|