View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 01:47

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Dynacord DA-20 blir en "18-wattare" 
Author Message

Så var 18-wattaren så gott som klar! Jag har inte sparkat igång den än... Lite hederlig felsökning får jag nog räkna med.

Nu fattas bara en ny 10-tummare och lite tillsnyggning av kabinettet.

Bilderna nedan förtäljer ett och annat (nu tillrättat) slarvfel. No worries. Så pjåkigt ser det väl inte ut? [;)][:)]

Körde efter principen ta-vad-du-har så länge det gick (därav allsköns blandning av t.ex. kabelfärg, konding- och motståndstyper...)

Ljudklipp kommer!

Image

Image

Image

30 Aug 2009, 22:19
Profile

Blir ju grymt det där, ljudklipp vore kul. :)
Hur ser kabinettet ut på en sån där?

30 Aug 2009, 23:11
Profile

Ska överensstämma med schemat lite senare idag. Sen så!

Så här ser kabinettet ut:

Image

Image

Lite otympligt med panelen på baksidan, men det får gå [;)]

31 Aug 2009, 12:10
Profile

Just ja, jag har ju gjort lite annorlunda jämfört med originalet. Schema är väl kutym, men det är under färdigställning.

• Ny nätdel. 2x33uF/450V, 470R före skärmgaller. Tre separata noder till V1, V2 och V3. 10K tappad från skärmgaller, filtrering om 10uF stycket, delar med 4k7. Allt för att förhindra att tremolot modulerar resten av försteget. Tack till Herr Kuhn för riktlinjer!

• Endast ett jack till normalkanalen. 33K/1M, V1A/B parallellkopplade.

• Detsamma med tremolokanalen, dvs. en ingång. 68K/1M. Skall utvärdera de båda när jag startat upp.

• Katodkonding om 100uF till V3 (tremolo). Stanna får det inte göra, nej.

Säkert något mer... [:)] Invändningar?

31 Aug 2009, 19:21
Profile

Ja, man undrar varför dom gjorde så förr med panelen på baksidan, men det var väl för att dom oftast hade förstärkaren stod framför och stod bakom och spelade.

31 Aug 2009, 20:02
Profile

Det blir snyggt, det där - häftig liten sak. Men räcker det verkligen med en ensam tia för att göra den rättvisa?

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

31 Aug 2009, 20:33
Profile ICQ WWW

fast det skulle vara en 12":a i kanske?

[:p]

02 Sep 2009, 22:21
Profile

Men visst har ni rätt angående element. Det blir faktiskt lite klent med en ensam tia. Jag får ta och göra om baffeln till en 2x10. 12-tummare får dessvärre inte plats, annars hade det varit ett enklare alternativ (har på hyllan).

I övrigt är jag barnsligt nöjd med resultatet. Den rena kanalen låter väldans fint med parallellkopplade halvor och tremolokanalen gillar jag skarpt trots att det inte är någon biasmodulerande lösning. De ryska EL84:orna låter över förväntan. Försteget är smockat med gamla Telefunken, vilket verkar vara rätt.

Jag har däremot upptäckt lite oljud i tremolokanalen. Ska se över senare idag. Hittade lite tips på 18watt-forumet. Misstänker dock de keramiska kondingarna i tremolokretsen. Kinapinnar nästa.

Återkommer med ljudklipp!

--Olle

10 Sep 2009, 10:58
Profile

Conviction wrote:

Det blir faktiskt lite klent med en ensam tia. Jag får ta och göra om baffeln till en 2x10.

Vad är din 10-tummare för element?
Quote:

I övrigt är jag barnsligt nöjd med resultatet. Den rena kanalen låter väldans fint med parallellkopplade halvor och tremolokanalen gillar jag skarpt trots att det inte är någon biasmodulerande lösning.

Roligt att höra att nån annan också gått och kärat ner sig i parallellträsket. [:)]

------
Dom låter alla lika

10 Sep 2009, 11:09
Profile

Mycket snyggt och stiligt!

Conviction wrote:

Det blir faktiskt lite klent med en ensam tia. Jag får ta och göra om baffeln till en 2x10.

Vad är din 10-tummare för element?
Quote:

I övrigt är jag barnsligt nöjd med resultatet. Den rena kanalen låter väldans fint med parallellkopplade halvor och tremolokanalen gillar jag skarpt trots att det inte är någon biasmodulerande lösning.

Roligt att höra att nån annan också gått och kärat ner sig i parallellträsket. [:)]

------
Dom låter alla lika

Tack Ocku!

Högtalaren på bilden är en gammal bredbandare, original. Den låter faktiskt inte helt illa, men jämfört med konen i en regelrätt gitarrhögtalare är den som en slapp... vet inte vad. Med den i blir det mjukt, reverbigt instrumentalspel för hela slanten.

Nu sitter det ett Jensen C10Q i kabinettet. Men ingen av dem ger i mitt tycke ett tillräckligt mättat ljud... Det får nog bli två tior.

Helst av allt skulle jag vilja komma över två gamla Goodmans-tior.

Ljudklipp kommer så snart jag fixat jordningen. [:)]

15 Sep 2009, 13:04
Profile
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2