|
 |
 |
OT: Fråga om enkelt transistorförstärkarsteg
| Author |
Message |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
..
|
| 09 Sep 2009, 15:18 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Underbart med er Bojenvänner!
[:X][:X][:X][:X][:X][:X][:X][:X][:X] [:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)]
Sven-Tjosan
|
| 09 Sep 2009, 15:35 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Jag provade Alex förstärkare igår: Bosses buffert -> "Min" tonkontroll -> Alex förstärkare.
Istället för R6 i Alex schema, har jag en volympott på 20kL.
Jag vill ännu inte säga för mycket, men banne mig! Nu känns det som jag är hemma [:)][:p].
Denna pedal kommer jag mest att använda med volymkontrollen inställd för förstärkning 1, eller en anings lägre, men även förstärkningen vid fullt uppdragen volym, verkar räcka för mina svagaste gitarrer. Bruset är betydligt lägre i nivå (i förhållande till signalen) än tidigare. Nu verkar det heller inte dista, men här måste jag testa mer (med tanke på mitt tidigare puckouttalande [:o)][:I]).
NPN-trissan är samma typ av BC549B som tidigare (som kanske är en "no name"). PNP:n är en "no name" BC560C istället för BC559C. Här kommer jag att byta till sådana som i Alex schema, av kända fabrikat, så kanske bruset minskar ännu mer.
Tusen tack Alex! [:X][:)]
Som det känns nu kommer jag inte att prova någon ToneMender-variant (med OP-förstärkare)... men man vet aldrig... [;)]
Jag återkommer kanske med bilder och så.
Sven-Tjosan
|
| 10 Sep 2009, 09:07 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Då är jag, i alla fakll för tillfället, klar med min "pedal för gitarranpassning" eller vad man kan kalla den.
Jag är nöjd med ljudet och vad den gör. I alla fall för tillfället... [:D].
Jag återkommer i en annan tråd med bilder, schema och mer information.
Men, innan denna tråd avslutas har jag en kommentar:
För att nu få transistorer av "kända fabrikat" som funkar som de ska, köpte jag av Elfa. Någon var ON/Motorola och några var Philips. Det visar sig då att de trissor jag tidigare köpt av ElectroKit är samma! [:0][^] De har, typ, samma märkning och är alltså, vad jag förstår, också ON Semiconductor (Motorola) respektive Philips.
Stort tack till er som engagerat er. Speciellt tack till Bosse och Alex som föreslagit de lösningar jag använt. Men, även Johan får en kram för sitt engagemang (även om jag i min tjurskallighet inte använt OP-förstärkare) [;)][8D]
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 16 Sep 2009, 11:15 |
|
|