View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 23:41

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Fråga om lödning 
Author Message

Vilka el-komponeter är i regel "värmekänsliga", dvs går sönder om man har kvar lödspetsen lite för länge?

09 Sep 2009, 09:42
Profile ICQ WWW

Men halvledare (transistorer alla sorter och dioder) är särskilt känsliga. Led gärna bort värmen genom att hålla en tång eller en krokodilklämma på transistorns ben när du löder. Inga problem om du har rena ytor, (både kretskort OCH komponenter) "lagom" varm lödpenna och ett hyfsat lödtenn.

Plastkondingar kan också släppa om man värmer för länge.

Motstånd -om du inte använder en >=100W lödkolv så lär du inte få problem.

Kretskort klarar inte heller för mycket värme.

Låt inte detta avskräcka dig. "Lek" gärna med lite komponenter (SKROT) innan du ger dig på verkligheten. Dvs löd och avlöd olika komponenter som träning.

Glöm inte att "bränt barn luktar illa"

b

09 Sep 2009, 09:54
Profile

Behöver du ha kvar lödspetsen för länge har du en för vek lödspets. Tillräcklig kräm för att lödningen ska gå på ögonblicket är att föredra. Dock inte för varm åt andra hållet heller för då är ögonblicket alldeles för lång tid för komponentens bästa.

09 Sep 2009, 11:46
Profile

Brukar testa komponenterna efter lödning för att se om något gick snett, men som sagt min lödspets är en aning klen och att inföskaffa sig en lite större spets är nog att föredra. Lödkolven min är på 40w.

Att ha en krokodilklämma eller liknande som leder bort värme är ingen dum idé alls, tack för tipset.[:)]

09 Sep 2009, 12:46
Profile ICQ WWW

Brukar testa komponenterna efter lödning för att se om något gick snett, men som sagt min lödspets är en aning klen och att inföskaffa sig en lite större spets är nog att föredra. Lödkolven min är på 40w.

Att ha en krokodilklämma eller liknande som leder bort värme är ingen dum idé alls, tack för tipset.[:)]
Köp en lödkolv där du har temperaturangivelser istället för effekt. Effekten säger nada om hur varm spetsen är. Man kan liksom bara gissa och hoppas. Är så jädra nöjd med min weller magnastat så det är inte sant. Där byter man spets efter hur varmt man vill ha det och dom pajar tamejifan aldrig. Spetsen reglerar värmen av sig själv och håller således jämn temp. Dyr som stryk men efter att min elektroniska digitala skit pajade efter bara några månader så kör jag hellre på grov kaliber och så lite krets som möjligt. Bara transformatorström rätt ut i lödspetsen[:p]

09 Sep 2009, 13:09
Profile

Tubis wrote:

cruBB wrote:

Köp en lödkolv där du har temperaturangivelser istället för effekt. Effekten säger nada om hur varm spetsen är. Man kan liksom bara gissa och hoppas. Är så jädra nöjd med min weller magnastat så det är inte sant. Där byter man spets efter hur varmt man vill ha det och dom pajar tamejifan aldrig. Spetsen reglerar värmen av sig själv och håller således jämn temp. Dyr som stryk men efter att min elektroniska digitala skit pajade efter bara några månader så kör jag hellre på grov kaliber och så lite krets som möjligt. Bara transformatorström rätt ut i lödspetsen[:p]

Det där får du betalt för att säga!![^]

Ny lödkolv blir det först efter att jag fastnat i löd-träsket, och då helst rejält.

09 Sep 2009, 13:26
Profile ICQ WWW

Det där får du betalt för att säga!![^]

I wish.[8D]
Hade man fått betalt för allt man häver ur sig hade man varit rik vid det här laget.
Mitt jobb är inte i närheten av lödkolvar tyvärr[B)]

09 Sep 2009, 14:47
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]