View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 15:11

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Effektloop i Orange AD-30 
Author Message

Hej pågar & rörexpreter.

Detta är lite av en favorit i repris som jag haft uppe tidigare, men nu har jag bestämt mig för att behålla min Orange topp & vill således modda den om det är hyffsat enkelt.

Vill helt enklet ha dit en (eller två?) effektloop(ar) i ovanstående förstärkare. Den har ju två helt separata kanaler (eller?!?). Kan man då ha en loop för bägge kanalerna, eller en loop per kanal. (kan förmodligen dock "nöja" mig med en loop på den ena av kanalerna, men kan man ha två eller samma så vore det ju bra)

Loopen är "till för" soloboost/cleanboost & modulationseffekter. Om den se´n ska vara rördriven, eller seriell eller parallell, eller va´ f-n det heter får vi diskutera oss fram till...

Vem av er kan fixa detta för en "rimlig" peng, eller kan ni rekomendera nå´n som kan åta sig jobbet. Helst med kvitto, eller framför allt garanti. (moms & så´nt skit kan man ju strunta i... [;)])

= = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =

08 Sep 2009, 14:04
Profile ICQ WWW

vet inte direkt någon som kan, men om du vill ha kvitto och garanti kan du ju glömma att någon gör det svart.

MVH/Christian

08 Sep 2009, 17:39
Profile ICQ YIM WWW

Hittar bara schemat på enkanalaren och den ser inte jätte loopvänlig ut iom att fasvändaren verkar vara en del i distkretsen.
Går givetvis att slänga in effekter mitt i distkretsen men resultatet är väl tveksamt?
Kanske dubbelkanalaren ser annorlunda ut?

08 Sep 2009, 18:16
Profile

Hittar bara schemat på enkanalaren och den ser inte jätte loopvänlig ut iom att fasvändaren verkar vara en del i distkretsen.
Går givetvis att slänga in effekter mitt i distkretsen men resultatet är väl tveksamt?

Instämmer med Johan!
Det schemat jag har på en AD-30 är en enkanalare byggd rätt likt en Vox AC-30, fast med reverb och en master efter fasvändaren.
Så loop i denna bör man nog bli tvungen att slänga in ett rör till om man vill få nått vettigt.
Men åt andra sidan brukar ju Orange vara välbyggda stärkare, så det är ju en stärkare som är vettig att spendera lite pengar på.

Angånde "Vem" så med dina önskemål tycker jag du ska vända dig till Tommy Folkeson.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

08 Sep 2009, 18:33
Profile

Amp Healer wrote:

Tubis wrote:

Instämmer med Johan!
Det schemat jag har på en AD-30 är en enkanalare byggd rätt likt en Vox AC-30, fast med reverb och en master efter fasvändaren.
Så loop i denna bör man nog bli tvungen att slänga in ett rör till om man vill få nått vettigt.
Men åt andra sidan brukar ju Orange vara välbyggda stärkare, så det är ju en stärkare som är vettig att spendera lite pengar på.

Angånde "Vem" så med dina önskemål tycker jag du ska vända dig till Tommy Folkeson.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

OK! Tack för svar, även om jag inte förstår mer än hälften... [:I]

Folkesson, säger du. Är inte han mer "ut med allt gammalt & in med nytt"...

Du är inte sugen på att göra jobbet då, Owe? (om det ens går med hyffsat resultat)

För övrigt är det inget reverb på den dubbelkanaliga AD30´n. Det är en av de sakerna jag vill ha in i loopen.

= = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =

09 Sep 2009, 12:20
Profile ICQ WWW

Folkesson gör loopar enbart med och då tar han nog inte ur resten av kretsen skulle jag tro.http://www.tommy-folkesson.nu/priser.htm

Tror dock inte det blir lyckat iom att mastervolymen sitter efter pi.
Men även om man nu bestämmer sig för att lägga in loopen innan pi ändå så gäller det att man lyfter upp signalen till samma nivå "exakt" som innan loopen för att stärkaren ska få samma distsammansättning. Och då måste man ha koll på vilken nivå som kommer ut ur effekterna. Det kräver att man verkligen mäter och ser till så det blir rätt och inte bara slänger in en loop lite bara sådär på måfå.

(Pi står för phase inverter och delar upp signalen i två delar i motfas vilket man då kan förstå varför man vill ha loopen innan denna uppdelning.)

09 Sep 2009, 13:19
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]