View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 16:37

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Fender låter ju inte som Marshall. 
Author Message

Nä, inte på 60-talets mitt i alla fall. Men jag är lite nyfiken varför vissa pedaler funkar så bra i en Marshall (fuzz face, treble-boost) och bara låter skit i en Fender?

Jag förstår att det är många variabler, men ju fler svar desto klokare(?) blir jag [:)]

Det finns en uppsjö av pedaler som skall låta Marshall Plexi oavsett om den är inkopplad i en Hiwatt Custom 50 eller en Princeton Reverb. Jag kan gå med på att distens karaktär <i>liknar"] plexi och att det svarar på ett liknande sätt.

Men! Det verkar inte finnas någon pedal som får en ren Fender att låta som en ren Marshall? I så fall kanske en fuzz face skulle låta skitbra om man hade något i mellan som marshallifierade tonen. Utan dist.

Nattliga spekulationer och funderingar men mest frågetecken.

MullBenkt

27 Aug 2009, 04:52
Profile ICQ WWW

27 Aug 2009, 05:58
Profile

Nä, inte på 60-talets mitt i alla fall...
Jasså, inte? Kan det bero på hur de användes, av vem de användes och till vilken musik de användes?

Quote:
...Men! Det verkar inte finnas någon pedal som får en ren Fender att låta som en ren Marshall? I så fall kanske en fuzz face skulle låta skitbra om man hade något i mellan som marshallifierade tonen. Utan dist...
Kanske den "pedalen" stavas "60-tals 4x12 med Celestion"?

Om man tog t.ex. ett par 60-tals Marshall och ett par 60-tals Fender i samma storlek och ställde in stärkarna för rent ljud och att de ska låta så lika som möjligt. Då är jag rätt säker på att det är ytterst få, som med hel säkerhet, i ett blindtest skulle kunna tala om vilken stärkare som var vilken <u>om man spelade med dem i samma högtalare</u>.

Jag undrar om det inte är högtalaren/högtalarna som gör, inte allt, men det mesta av de skillnader som du antagligen pratar om. Framförallt vid rent ljud.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

27 Aug 2009, 08:43
Profile

Delar helt S-J:s uppfattning. Det handlar väldigt mkt om hur du använder stärkaren (hur hårt du pressar den) och inte minst vilka högtalare du kör den i.

Något som jag däremot tycker påverkar mkt hur en stärkare tar pedaler är om försteget är av Marshall-typ eller Fender-typ, dvs. tonstack efter första eller andra gainsteget (och allt som hör därtill). Även designen med brightkondingar och liknande filter i kretsen påverkar mkt.

Att en pedal låter mkt Marshall och liknande tycker jag är rätt tramsigt. En pedal låter pedal. En gammel-Marshall låter gammel-Marshall. Det blir i min öron aldrig samma sak.

/Gunnar

27 Aug 2009, 09:39
Profile

MullBenkt wrote:

Nä, inte på 60-talets mitt i alla fall...
Jasså, inte? Kan det bero på hur de användes, av vem de användes och till vilken musik de användes?

Quote:
...Men! Det verkar inte finnas någon pedal som får en ren Fender att låta som en ren Marshall? I så fall kanske en fuzz face skulle låta skitbra om man hade något i mellan som marshallifierade tonen. Utan dist...
Kanske den "pedalen" stavas "60-tals 4x12 med Celestion"?

Om man tog t.ex. ett par 60-tals Marshall och ett par 60-tals Fender i samma storlek och ställde in stärkarna för ent ljud och att de ska låta så lika som möjligt. Då är jag rätt säker på att det är ytterst få, som med hel säkerhet, i ett blindtest skulle kunna tala om vilken stärkare som var vilken <u>om man spelade med dem i samma högtalare</u>.

Jag undrar om det inte är högtalaren/högtalarna som gör, inte allt, men det mesta av de skillnader som du antagligen pratar om. Framförallt vid rent ljud.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Det tror jag också. Jag kör oftast på en Bassman genom en 4x12:a med Greenbacks. Där låter en Fuzzface helt rätt. Däremot genom en Super Reverb låter den apa. Genom samma högtalare låter dom två stärkarna ganska lika.

Jag tycker det är ganska svårt att hitta pedaler som funkar bra genom Super Reverben. Den färgar ljudet på ett sådant sätt att alla gitarrer på något magiskt sätt börjar låta fantastiskt. Å andra sidan drar den ned brallorna på alla pedaler. Pedaler som funkar bra är Barber TLD för låg gain (den kombinationen gillar jag faktiskt bättre än min BluesBreaker reissue naken). MI Audio Crunch box låter bra för fläskdist.

När det gäller Bassman/4x12-kombinationen finns det andra boxar jag gillar bättre. Åtminstone just nu ...

27 Aug 2009, 09:51
Profile

Ska man komma lite mer åt Marshall-crunch i en Fender Super REv eller kanske Bassman SF/BF kan Timmyn vara ett bra alternativ för lagom spräck. Jag kör Timmy framför min Bassman och den gör verkligen susen.

Ett fint alterantiv om man vill få lite mustigare dist, mer åt Marshall på full spätta (men det kan givetvis aldrig blir precis så) är Fetto. Jag har just skaffat en Fetto Nord 70 som ger lite annorlunda voicening mot vanliga Fetto och Fetto Nord. Framför allt får man lite mer skjuts i low mid, just där Fender-stärkare kan vara urgröpta. Och då låter det mer Marshall i mina öron. Kombinationen Fetto Nord 70 och Bassman känns oerhört bra för mig. Supernöjd!

Annars finns det ju i både Mad Professor-serien och BJF:s egen serie pedaler som ger lite "tillfuskad" Marshall-feeling. Mighty Red och Dyna Red. Ofta blir det för mycket dist på alla klipp, tyvärr.
http://www.youtube.com/watch?v=J69Q2LBZ1TM

/Gunnar

27 Aug 2009, 14:09
Profile

Men! Det var väl vid RENT ljud i stärkaren som frågan gällde? [?][:0]

Om man ska snudda vid detaljer, kan man väl säga att det skiljer MYCKET i ljud mellan Marshall Lead/Super Lead jämfört med t.ex. Bass/Super Bass. Framförallt om man med rent ljud, indirekt menar att volymen inte är så mycket uppdragen och om man använder första kanalen (den åt vänster, den "brajta").

Och förresten. Låter verkligen en Fuzz Face bra i en ren Marshall (i betydelsen att stärkaren inte distar, typ, alls), vilket för mig betyder att volymkontrollen/-erna är max uppvriden till ungefär klockan 9. Om den gör det, undrar jag om den inte gör det i Super Reverben också, om man spelar i samma högtalare kopplad för Super Reverbens 2 ohm...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

27 Aug 2009, 19:03
Profile

Eq pedal?
Bortsett från högtalarnas inverkan, är jag nog beredd att hålla med. I alla fall om vi, som sagt, pratar om en ren stärkare.

Jag håller på att experimentera med detta en hel del just nu, så jag återkommer antagligen i ämnet EQ-pedal-för-att-fejka-olika-stärkarinställningar/stärkare... Fast det blir, i så fall, i en annan tråd.

27 Aug 2009, 19:13
Profile

Intressant att högtalaren har en så stor betydelse, det trodde jag faktiskt inte.

Anledningen till att jag frågar är för att jag verkligen fastnat för hur en gammal germanium-fuzz låter i en marshall. Nu har jag en Fender DRRI med bright cap-mod som låter underbart på alla sätt, utom när jag kopplar in en fuzz. Spelar ingen roll hur starkt (hur mycket slutstegsdist och högtalardist). Om jag däremot kopplar en pedal (overdrive vanligtvis) efter och mörkar till ljudet (mer likt Marshall m greenback 4x12) och ökar mellanregistret så låter fuzzen mycket mycket bättre.

MullBenkt

27 Aug 2009, 20:43
Profile ICQ WWW

Nä, inte på 60-talets mitt i alla fall. Men jag är lite nyfiken varför vissa pedaler funkar så bra i en Marshall (fuzz face, treble-boost) och bara låter skit i en Fender?

MullBenkt

Nu känner jag bara ett stort: "stopp o belägg"!!!!!!
Och blir mäkta förvånad över dom som har svarat och börjar undra om ni har någon telepatisk förmåga då ni överhuvutaget kan svara på MullBenkts fråga [:0][:0][:0]

Men hallå i lådan, sist jag kollade var både fender och Marshall företags namn och bägge tillverkar en uppsjö av stärkare som är både transistor och rör stärkare.

MullBenkt jag svara gärna på dina funderingar o frågor, men var vänligt och var specefik!

Visst jag kan "misstänka" att du syftar till Fenders BF/SF med reverb och Marshalls "plexi", Men jag vet ju inte då du inte specifierat detta,,,,,

Så länge som du inte specifiserar vilka modeller du jämfört med så går det inte svara på din fråga, utan det blir bara (ursäkta grabbar) grovt generalliserande och svammel.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

27 Aug 2009, 20:50
Profile

Inget ont i att frågeställningen är allmänt skriven, nattliga sekulationer som sagt och var och en får väl utgå från sina egna referenser. Men som SJB redan är inne på, vid rent ljud har även två olika Marshall som samma årgång Plexi Super Bass och Super Lead; helt olika grundljud. Fuzz:ar och trebleboost:ar jobbar med ganska smala frekvensband i sin utsignal. Ibland blir det komplementära effekter, en pedal med mest mellan- eller diskantregister låter bra igenom en basig förstärkare eller får samma förstärkare att låta bra; i en viss lyssnares öron. Ibland blir det resonans när kanske just det mest önskade frekvensområdet ur en pedal förstärks extra tacksamt i en viss förstärkare.

Att Fuzface och Marshall upplevs som positivt tillsammans kan också vara socialt-kulturellt betingat. Man kan tänka att resultatet av kombinationen blivit normerande och mest egentligen <i>anses "] låta "bra" för att den kanske spridits i ett tidigt skede och/eller under lång tid som av någon artist, kanske färgad och från Seattle kanske rent av med samma mellannamn som förstärkaren i fråga; med stort musikaliskt inflytande.

I vilket fall: En andra universell "Marshallskapande" pedal efter den första klassiska Marshallälskande fuzzen? Ett stort problem blir ändå att det som kommer efter fuzzen kommer att bestämma hur fuzzpedalen kommer att fungera vilket indirekt ger slutresultatet.

28 Aug 2009, 00:00
Profile ICQ WWW

Jag var inte särskilt specifik nej, men det verkade inte betyda så mycket då folk hellre svarar något än att undra lite närmare.

Jag tolkar de flesta inlägg som att ni blir bestörta över att jag tar något för givet.

Jag vill bara lära mig.

Izzy skrev dock

"Något som jag däremot tycker påverkar mkt hur en stärkare tar pedaler är om försteget är av Marshall-typ eller Fender-typ, dvs. tonstack efter första eller andra gainsteget (och allt som hör därtill). Även designen med brightkondingar och liknande filter i kretsen påverkar mkt."

Detta är väl en av de faktorer som för att Fender låter Fender och Marshall låter Marshall?

Om vi då jämför något som är lite mer rättvist, en Bluesbreaker-combo och en Fender Deluxe Reverb. Båda från 60-talets början.
Om båda utrustas med låt säga en Celestion Blue (som de flesta verkar veta hur den låter med både brittiska och amerikanska förstärkare), så borde de alltså låta förvillande lika? Är det det ni säger/vill mena?

OBS, jag vill fortfarande inte provocera, jag vill bara bli klokare.

Jag tog 60-talet som exempel eftersom 70- och 80-talet inte är lika jämförbart.

MullBenkt

28 Aug 2009, 01:21
Profile ICQ WWW

Jag var inte särskilt specifik nej, men det verkade inte betyda så mycket då folk hellre svarar något än att undra lite närmare.

Jag tolkar de flesta inlägg som att ni blir bestörta över att jag tar något för givet.

Jag vill bara lära mig.

Izzy skrev dock

"Något som jag däremot tycker påverkar mkt hur en stärkare tar pedaler är om försteget är av Marshall-typ eller Fender-typ, dvs. tonstack efter första eller andra gainsteget (och allt som hör därtill). Även designen med brightkondingar och liknande filter i kretsen påverkar mkt."

Detta är väl en av de faktorer som för att Fender låter Fender och Marshall låter Marshall?

Om vi då jämför något som är lite mer rättvist, en Bluesbreaker-combo och en Fender Deluxe Reverb. Båda från 60-talets början.
Om båda utrustas med låt säga en Celestion Blue (som de flesta verkar veta hur den låter med både brittiska och amerikanska förstärkare), så borde de alltså låta förvillande lika? Är det det ni säger/vill mena?

OBS, jag vill fortfarande inte provocera, jag vill bara bli klokare.

Jag tog 60-talet som exempel eftersom 70- och 80-talet inte är lika jämförbart.

MullBenkt

Well, då kan jag berätta för dig att INGET av vad som skrivet i denna tråden stämmer så länge som du envisas med att ställa Fender kontra Marshall,,,!!!!!

Vad Izzy skrev är specifik för EN viss modell, inget annat!!!

Snälla grabbar SLUTA genalisera mellan två stora MÄRKEN!!!

Och MullBenkt ge oss två olika specifika modeller som du upplevt det som din tråd heter, så LOVAR jag att jag svara konkret på varför du upplever det du gör!

Men det här Marshall kontra Fender som bägger är stora märken som gör en uppsjö av stärkare och att säga den ena gör så och den andra låter så,,,NÄ det stämmer INTE!

Och om du typ skulle säga: varför låter mina pedaler bra i en "plexi" men inte en tvin? Ja då finns det en förklaraing varför det är så, men inte om du bara säger två stora förstärkar märken.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

28 Aug 2009, 01:48
Profile

Om frågeställaren vill vara specifik hade väl frågan ställts specifikt.

Mullbenkts fråga var varför vissa pedaler funkar bra i Marshall men inte i Fender och vice versa, med referens till stärkare från 60-talets mitt. Vid den tidpunkten var de generella karaktärskillnaderna rätt enkla att särskilja.

För den fråga som Mullbenkt ställer har det stora flertalet Fender Blackface/Silverace i allt väsentligt samma principiella uppbyggnad av försteget. Det gäller för ex Twin, Super rev, Bassman, Bandmaster, Deluxe. Ingånssteg-tonstack-volym (ev brightkonding)-gainsteg 2 + ibland ett tredje steg och reverbkretsen.

Så är är det i Marshall också. JTM45, JTM50, plexi-åren och vidare in på 70-talet - dessa stärkare har samma karaktärsdrag inte minst i försteget. Ingångssteg-volym med brighkonding-gainsteg 2-buffertsteg-tonstack. Möjligen då med vissa varianter av Super Bass som ett undantag.

Enligt min mening spelar dessa principiella skillnader stor roll för hur stärkaren tar pedaler. Inte minst tonstackens utformning och placering samt eventuella brightkondingarnas placering. Och det var vikten av detta som jag vill peka på. Därför dristade jag mig till en generell jämförelse - men med just denna utgångspunkt!

Allt annat än genrell jämförelse förefaller rätt meningslöst här eftersom det räcker med att knipsa en konding i en Marshall SL för att den ska ta emot pedal på ett helt annat sätt, särskilt vid måttligt pådrag. Eftersom vi inte har konkret case, typ två stärkare att testa på, ser jag inget fel i att köra det generella resonemanget. Bara man är tydlig med sin utgångspunkt.

Ja, Mullbenkt - om du kör en Bluesbraker och en Deluxe i samma högtalare kommer de låta <u>betydligt mer lika än i sina originalhögtalare</u>. I just ditt case ska man beakta att du jämför stärkare med 2x6V6 vs. 2xKt66. Det spelar rätt stor roll för soundet om man pressar slutsteget lite. Men om du kör volymen på t.ex. max halvägs eller lägre och kopplar in pedaler kommer de reagera klart olika då förstegets olika designer får ökad betydelse, hävdar jag.

Jag brukar ibland leka med min Marshall 6100 som har en plexi-kanal och en Fender-kanal (ja typ normalkanalen i en Bassman BF). Jag slås varje gång jag drar på (med mastervolymer och skit på max) hur lika kanalerna låter när man kommer upp lite i volym. Men de tar däremot pedaler rätt olika, särskilt då på lägre volym.

/Gunnar

28 Aug 2009, 06:34
Profile

Gunnar, där hade vi en massa information och lärdom som jag tidigare varit helt ovetandes om!

Jag ber om ursäkt för att jag uttryckt mina frågeställningar lite vagt och generellt. Men det är för att jag inte har kunskap nog att ställa dem specifikt. Det var precis som <b>Izzy</b> antog.

Vad gäller pedaler som skall likna Marshall eller Fender så får jag prova mig fram när min Lovepedal COT50 Gold kommer. Den ska ju låta Marshall oavsett vad jag kopplar in den i. Nu vet jag ju (efter den här tråden) att högtalaren har sista ordet (bokstavligen) och om det är en Jensenhögtalare designad för en DRRI så kommer det inte låta som 4st Greenbacks.

Bäst av allt hade varit två förstärkare, en typisk pleximarshall med 4x12 och min deluxe, sen en split så jag kan välja vilka pedaler som skall spela in i vilken förstärkare.

En utopi om liknelsen tillåts [:)]

MullBenkt

28 Aug 2009, 19:41
Profile ICQ WWW

Bäst av allt hade varit två förstärkare, en typisk pleximarshall med 4x12 och min deluxe, sen en split så jag kan välja vilka pedaler som skall spela in i vilken förstärkare.

En utopi om liknelsen tillåts [:)]

MullBenkt
Hmm... Alltså. Det går typ. Med rör och allt... [:D]

Lösningen stavas preampen Egnater M4 med en Twin/Deluxe-modul (alt. dubbel Deluxe-modul) och en SL-modul kopplat till ett Randall RT2/50 stereoslutsteg med EL34 i ena kanalen, 6L6 i andra (6550 och KT66, ev. 6V6, är också möjligt...) -- båda kanalerna switchbara -- vidarekopplat till två olika lådor. Om man dessutom har en pedalswitcher kan man ha mycket skoj. [;)]

Egnater M4 är en midistyrd, analog rörpreamp med utbytbara förstegsmoduler baserade på kända förlagor. Twin/Deluxe är såklart baserad på Fender-stärkarna med samma namn. SL är baserad på typ Super Lead, där ena halvan låter som JTM45 medan andra halvan låter mer uppbiffad, typ senare årgång med mer gain.

<font size="1">(Just ja, jag har en sådan rigg i vardande! Komplett med preamp, slutsteg och pedalswitchningssystem... [8D])</font id="size1">

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

29 Aug 2009, 00:15
Profile

...Jag ber om ursäkt för att jag uttryckt mina frågeställningar lite vagt och generellt. Men det är för att jag inte har kunskap nog att ställa dem specifikt...
Det är inte DU som behöver be om ursäkt! En fråga ställd för att man vill veta mer, för att man vill utöka sin kunskap, kan aldrig vara fel! Om någon anser sig ha mer kunskap, och vill besvara frågan, är det <u>den personen</u> som ska ge ett svar <u>på ett sätt som passar frågeställaren</u>! Detta kan innebära att man på ett <u>hyggligt och respektfullt</u> sätt behöver ställa motfrågor för att djupare förstå frågan, för att sedan kunna ge ett så korrekt svar som möjligt, på ett sätt som <u>uppmuntrar frågeställaren</u>, och inte <u>på något sätt</u> förnedrar eller trycker ner någon.

Men ,det är ju som jag ser det...

Quote:
...Bäst av allt hade varit två förstärkare, en typisk pleximarshall med 4x12 och min deluxe, sen en split så jag kan välja vilka pedaler som skall spela in i vilken förstärkare.

En utopi om liknelsen tillåts...
Varför är detta en utopi?

Efter att i flera år kört med två stärkare samtidigt (och ofta med olika pedaler till de båda stärkarna), har jag nu gått över till att växla mellan två olika stärkare. En 50 W plexi Marshall med en Hot Plate mellan stärkaren och högtalaren, och en blackface Fender Vibroverb. (Båda har JBL 15-tummare, men det är ju en annan historia). Visst, jag får släpa på mer grejer, men smakar det så kostar det... Jag släpar ju ändå på en massa gitarrer... [:o)]

Vad menar du egentligen? Två stärkare <u>samtidigt</u> med olika pedaler till varje? Eller menar du två olika stärkare, med olika pedaler till varje, där du växlar mellan stärkarna och kör <u>en i taget</u> för olika ljud?
T.ex. Lehle P-Split fixar det första alternativet utomordentligt och exempelvis Lehle Little Lehle fixar det andra alternativet lika bra.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

31 Aug 2009, 08:11
Profile

Sven-Johan wrote:

MullBenkt wrote:

...Jag ber om ursäkt för att jag uttryckt mina frågeställningar lite vagt och generellt. Men det är för att jag inte har kunskap nog att ställa dem specifikt...
Det är inte DU som behöver be om ursäkt! En fråga ställd för att man vill veta mer, för att man vill utöka sin kunskap, kan aldrig vara fel! Om någon anser sig ha mer kunskap, och vill besvara frågan, är det <u>den personen</u> som ska ge ett svar <u>på ett sätt som passar frågeställaren</u>! Detta kan innebära att man på ett <u>hyggligt och respektfullt</u> sätt behöver ställa motfrågor för att djupare förstå frågan, för att sedan kunna ge ett så korrekt svar som möjligt, på ett sätt som <u>uppmuntrar frågeställaren</u>, och inte <u>på något sätt</u> förnedrar eller trycker ner någon.

Men ,det är ju som jag ser det...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Och exakt så ser jag det också, vad bra att du förtydligar just detta![:)]

31 Aug 2009, 12:54
Profile ICQ WWW

Om frågeställaren vill vara specifik hade väl frågan ställts specifikt...
[<i>hela inlägget"]]
...tar däremot pedaler rätt olika, särskilt då på lägre volym.
[:)][:)][:X][:X]

Quote:
...Jag brukar ibland leka med min Marshall 6100 som har en plexi-kanal och en Fender-kanal (ja typ normalkanalen i en Bassman BF). Jag slås varje gång jag drar på (med mastervolymer och skit på max) hur lika kanalerna låter när man kommer upp lite i volym. Men de tar däremot pedaler rätt olika, särskilt då på lägre volym.
Muchas intressantos!

Plexi-kanalen! Är den som en Lead/Super Lead (1987/1959)? Har den 5 nF brightkonding över volymen?

Har Fender-kanalen någon brightkonding? Har den Middle-kontroll och i så fall vilket pottvärde? Är kondingen för Mid-kontrollen (eller motsvarande) på 22 nF eller 47 (50) nF?

31 Aug 2009, 15:22
Profile

Plexi-kanalen! Är den som en Lead/Super Lead (1987/1959)? Har den 5 nF brightkonding över volymen?

Har Fender-kanalen någon brightkonding? Har den Middle-kontroll och i så fall vilket pottvärde? Är kondingen för Mid-kontrollen (eller motsvarande) på 22 nF eller 47 (50) nF?

"Plexi-kanalen" har original 470pF på volymen (gain heter det här, men med mastern i botten blir ju gain som volym i denna kanal), men jag tror jag är nere på 120pF. Midpot 22k. Kanske att jag moddat tonstacken för 47k/390pF, annars original 33k/470pF.

"Fender-kanalen" har birghtkonding på switch, 120pF. Midpot är orignal 10k men jag tror jag har bytt till 22k.

Sedan kan jag ha gjort någon lite justering här och var. ;Men det spelar inte så stor roll. Kank ju dra in ett ljudklipp på det där, med och utan pedal så får ni döma själva.

Gunnar

31 Aug 2009, 17:48
Profile

Nu var jag lite diffus i mina ordalag igen, utopi skulle föregås av ordet "ekonomisk".

Alltså inom en överskådlig framtid, en ekonomisk utopi.

En gammal plexi-marshall (en bra sådan som jag tycker låter bra) samt en gammal deluxe (samma där) och sen när jag petar på en riktigt bra germanium-fuzz så slås Marshallen till. När jag trycker bort, för rent ljud kanske jag vill ha vibratokanalen med lite reverb på deluxen.

Allting kopplat till ett bradshaw-bord eller något.

Hmm, det här slutade med prylnörderi, det var ju inte min avsikt.

Men hur som helst har jag lärt mig en massa saker! Jag har läst igenom tråden varje dag sedan jag startade den, och lärt mig nya saker varje gång.

Tack!

MullBenkt

31 Aug 2009, 22:23
Profile ICQ WWW

Ja, jag toppar då med ett illustrerande ljudklipp för att ge lite stöd åt de erfarenheter jag surrar om. Att förstegets design påverkar mkt hur stärkaren tar pedaler, även om skillnaden i grundsound (utan pedaler) kanske inte är så himla stor.

Här är case min Marshall 6100. Kör i en 4x12 med Greenbacks. Gitarren är en Greco Super Real-pålle med typ PAF-buckers. Ja, jag är medveten om att grundsoundet inte är helt rent utan lätt crunchigt. Men det är volym halv typ.

<b>http://www.kickback-rock.se/songs/fvsm.mp3</b>

<b>1)</b> Jag kör först på den rena kanalen, med en design som är mkt lik en "vanlig Fender-krets" (ingångssteg-tonstack-volym-andra gainsteg). Volym rakt upp typ.

<b>2)</b> Sedan en snutt på crunchkanalen som är i princip brightkanalen i vanlig Plexi 1987/1959-krets, dvs. ingångssteg-volym med brightkonding-andra gainsteg-buffertsteg-tonstack). Volym rakt upp typ.

<b>3 och 4)</b> Sedan gör jag om samma sak, men trampar i min Fetto Nord 70. Först framför Fender-kanalen, sedan framför Plexikanalen. Exakt samma inställningar på pedalen i båda klippen. Lyssna noga!
<b>
5 och 6)</b> Sedan dessutom en snutt med Timmy, först framför Fender-kanalen, sedan framför Plexi-kanalen.

I mina öron är skillnaden i grundsound mellan den "rena" Fender-kanalen och Plexikanalen klart hörbar, men inte dramatisk. Det är liksom inte AIK eller Djurgården, rött eller vitt vin, blondin eller brunett. Det är något annorlunda voicening och frekvensrepsons. Lite mer mättat ljud i Pleix-kanalen kanske.

Men när jag däremot trampar i Fetto-pedalen multipliceras de små skillnadr som finns rejält!! Plexi-kanalen blir mkt mer mättad, blöt och komplex i disten, mer bett i toppen. Fender-kanalen låter lite platt och torr.

Skillnaden blir inte alls lika stor med Timmy, men den pedalen är rätt snällt ställd.

Ja, det var vad jag ville få fram liksom. Pedaler jobbar mot försteg. Försteg jobbar mot slutsteg. Karaktären på soundet tycks på något sätt påverkas mer av egenskaperna i den aktiva del som man jobbar mot, om ni är med på vad jag menar!? På samma sätt kommer högtalaren påverka soundet mer än om det står Marshall eller Fender på stärkaren. Stärkaren jobbar ju mot högtalaren.

Slå mig med min rythmpinne, eller något [B)]

/Gunnar

31 Aug 2009, 23:36
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]