View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 23:53

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Slutrörets betydelse för utvolymen 
Author Message

Post Slutrörets betydelse för utvolymen
Om man utgår från en förstärkare med ett slutrör, vilken betydelse har slutrörets kvalitet/fabrik etc för den totala utvolymen, allt annat lika?
Tar upp detta för att jag bytte från ett J/J EL84 till ett Siemens EL84 (inte NOS men gammalt i alla fall) i min Epi V Jr och upplevde att ljudet blev bättre men en aning lägre. Är det placebo eller en realitet?

28 Aug 2009, 10:37
Profile

Rören drar olika ström. Strömmen ställer biasspänningen när den går genom katodresistorn. Biasen ändrar ljudet och förstärkningen.

28 Aug 2009, 11:44
Profile

Rören drar olika ström. Strömmen ställer biasspänningen när den går genom katodresistorn. Biasen ändrar ljudet och förstärkningen.

Kanske lite mer konkret uttryckt ?
[:)]

28 Aug 2009, 13:25
Profile

Ljudet kan ju även upplevas som lägre för att det begagnade röret tappat lite topp = låter mjukare.

De flesta brukar uppleva lågt ställd bias (strömgenomgång) som kallt/hårt ljud.
Strömgenomgången i t.ex. ett EL84 i samma förstärkare kan skilja en del även mellan rör från samma tillverkare.

Sedan har ju rörtillverkarna egna ljudsignaturer - ett NOS Telefunken EL84 låter inte exakt lika som ett nytt JJ eller Sovtek även om du justerar Bias (Epin har som, Tubis skrev, ett fast katodmotstånd i stället för Biaspot).

Jag har ingen förstärkare med EL84, men som exempel kan man jämföra Telefunken ECC83 med GE Jan 12AX7 - mina öron ( & med de rör jag kunnat jämföra) låter TF mer som när man skruvar upp Presence på en Marshall 1959, medan GE låter som att den står kring 3-5 ungefär medan gainen är ungefär lika.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

28 Aug 2009, 15:25
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]