Vad vi pratat om i denna (och den liknande följetången tidigare) är givetvis gamla åldrade elektrolyter som suttit i apparater sedan mitten på 1960 och 1970 talet.
Också självklart så pratar vi om elektrolyter och inte plastfilm-kondingar.
Tyvärr har det visat sig att dom tyska elyter vi trodde var kvalitéts kondingar på denna tiden, har dessvärre åldrats på ett ofördelaktigt sätt.
Många av dom är mer eller mindre kortslutna, en del tappar kapasitansen eller blir för högohmiga (ESR) och ger resultad som dålig eller "svampig bas, eller skitigt ljud", beroende på vad elyten har för uppgift i kopplingen.
ROE, Frako F&T från tyskland, och sedan också massor av fabrikat från Japan och Taiwan, har jag bytt i tusental under årens lopp.
(det blir många eftersom jag också renoverar studio-mixerbord)
1960/70 talets elyter som klarat sig bäst i åldrandet, men ändå blivit något trötta av "tidens tand" är Philips gamla blå axiella typ, och även Siemens axiella gula typ.
Här är några bra fabrikat och typer idag, som jag har god erfarenhet av:
<b>BC-Components</b> axiella serie 2222 030 och 031 (tidigare Philips), och är en utomordentlig bra brukskonding för serviceändamål.
Samma serie finns även i high volt och heter då 2222 041, 042 och 043.
Mer audio relaterade elyter av radiell typ, för att serva mixerbord, effekt burkar, Hi-Fi, m.m. finns idag också många bra typer som:
<b>Panasonic</b> NHG series i 105 grader, (har köpt denna i många tusental) och är en mycket bra bruks-konding för audio.
Ett pinnhål upp, så kan jag rekommendera Panasonic FC series, (som dessutom låter rent och bra, om man skall in på den diskussionen)
Panasonic har nyss kommit med en ny typ speciellt för audio, men jag har inte testat denna ännu.
Den är i bara 85 grader, och jag litar mer på 105 gradiga, eftersom jag ofta stoppar in dom i mixerbordsmoduler där det blir ganska varmt, och minskar då livslängden på elyter.
<b>ELNA</b> RJH series, (också en typ jag köper i stora mängder) är en utmanare till Panaconic FC, och kan låta något anorlunda i vissa applikationer och folks öron.
Även <b>Nichicon</b> och <b>Rubicon</b> (och Jamicon i viss mån) har många bra elyter för både för "general purpose" och audio.
<b>Jamicon</b> radiella serie SKR 85 grader och TK 105 grader, duger utmärkt för att serva gitarr stärkare och liknande, och finns dessutom även i axiell typ, men kan vara svårara att få tag på.
High volts elyter för gitarrstärkare, där gäller Sprague, IC, F&T, JJ och några till hos gitarr-dels leverantörerna, men man bör också kika på en del av fabrikaten jag nämt här ovan, eftersom idag har utvecklingen gått fram gällande elyter på 100 uf och uppåt, med spänningstålighet upp till 4-500 volt, då dessa använts idag flitigt till switchade nätaggregat som erövrat hela världen i dom flesta nytillverkade apparater.
Nu skall jag inte tjata mer om elyter, tack för mig.
--Bosse
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se