View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 16:08

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Nya Celstions jääättebra... eller? 
Author Message

Post Nya Celstions jääättebra... eller?
Hamnade på festival i helgen. Vi skulle lira på stor scen utomhus. Tänkte att äntligen kan man ta med sig JMP:n och få fläska på i en fyrtolva utan att någon klagar. Coolt.

Sagt och gjort. Väl där kopplade man in sig i de nya fina Marshall-lådor som arrangören tillhandahöll och hävdade var jääättebra. Jag tror det var de lådor som heter 425A och 425B och är bestyckade med någon slags Greenbacks av för mig oklart ursprung.
http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=425%20Cabinets&pageType=SPECS

Det lät... fördjävligt. Spräckigt och sprättigt och omusikaliskt och fult.. ääh! [:(!] Hade ändå servat stärkaren väldigt noga innan vi stack. Nya gamla fina RFT-rör. Och den lät kalas hemma i min egen 4x12:a.

Antingen är jag totalt novis på att lira i den typen av stora sammanhang, hur det låter när man dessutom har väldigt mkt monitorljud som förändrar feeling och sound osv. Eller så är dessa lådor inte alls lämpliga för en vanlig non-masterstärkare på halvfart (volym rakt upp ungefär). Eller bara alltför nya för att låta bra (borde de inte vara lite inkörda redan från fabrik).

Dagen efter körde vi på en krog och då hade jag min egen öppna 2x12 med gamla Blackbacks. Det var nu trångt och tight. Men nu lät allt precis som det skulle. Varmt och fint men ändå klart.

Ja, jag vet inte vad jag hoppas ni ska säga om det här, men jag blev lite förbryllad av dessa eviga audiella fenomen som man aldrig riktigt kan identifiera vad de beror på. Någon kommentar eller liknande upplevelse som ni kan dela med er av?

/Gunnar

24 Aug 2009, 14:08
Profile

Utomhus låter det enligt min mening tyvärr nästan aldrig
bra på scen, oavsett utrustning...

24 Aug 2009, 14:44
Profile

Bara klassiska erfarenheter som andra haft tidigare, men som man själv måste påminna sig om då och då...
- Högtalarna är 50% av ljudets karaktär = inget man lattjar med på gig. Det ska vara som man förväntar sig och förutsägbart. Det är en god regel att alltid ta med en egen låda, om det så bara är en 1x12a. Alternativet kan vara en Palmer PDI09 som låter likadant varje gång och kan testas hemma.
- Gitarr genom monitor låter platt, diskantrikt och odynamiskt. Det kan vara katastrofalt att vara beroende av ett ljud som någon annan styr över.
- Högtalarens riktning blir som regel annorlunda när man har en större scen. Monitorer tenderar vara riktade mot huvudet, vilket ju också ger en dramatisk förändring av ljudet.

24 Aug 2009, 14:49
Profile ICQ WWW

Jag tycker att det är utomhus man lättast får bra ljud [;)][:D]. Framförallt ut till publiken...

Vad då att monitorer är riktade direkt mot huvudet? Det är väl gitarrhögtalarna också... [;)][:D]

Skämt åtsido... Om det var sprillans nya högtalare som var ofördelaktigt uppmickade, ett dåligt EQ:at PA- och/eller monitorljud och detta på en stor utescen, kan man nog tänka sig att ljudet kan upplevas som "sprättigt och omusikaliskt och fult". Speciellt om man är van vid att spela för sina byxben i mindre lokaler med ljudutjämnande ambience...

Men, jag vet egentligen inte utan spekulerar mest... [:o)][B)] Men frågeställningen är så intressant att jag inte kunde låta bli att kommentera.

Sven-Tjosan

24 Aug 2009, 16:12
Profile

Ljudupplevelsen är mycket annorlunda utomhus.

För att kunna göra en vettig jämförelse borde man kunna testa lådorna i likadana miljöer.

------
Dom låter alla lika

24 Aug 2009, 20:32
Profile

Det var förvisso några år sedan jag var ute och for, men min erfarenhet är också att utomhus är katastrofsvårt. Har varit med om lägen då jag nästan inte hört en ton av den polare som stått på andra sidan av scenen, och som jag förväntats samspela med när resten av gänget varit tysta. Fast högtalarna kan ju såklart vara äckelvidriga (i kombination med just "den" förstärkaren och "det" liret), inte så ovanligt, tycker jag.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

24 Aug 2009, 20:55
Profile ICQ WWW

Efter att ha lirat på ljudkillarnas stärkare på ett gig, kom jag fram till följande: Jag har ALLTID min rigg med mej och får jag inte ha det, ja då lirar jag inte

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

24 Aug 2009, 21:35
Profile

Och jag tycker det brukar gå att ratta in använbart ljud på det mesta som står på festivaler (brukar väl oftast vara någon typ av fender, vox eller marshall) bara jag får ha mitt pedalbord.
Har dock vart med om någon marshallhistoria med 4 kanaler och 40 knappar typ (lila dessutom har jag för mej), men då rörde det sej säkert om att jag inte förstod vad jag gjorde när jag skruvade [:)]

24 Aug 2009, 21:42
Profile WWW

Ja, tack för alla era synpunkter. Intressanta och väldigt olika erfarenheter.

Jag har ju lirat utomhus många gånger men sällan på så stor scen som i detta fall. Man kan tycka att en Marshall JMP på rejält blås i en 4x12 skulle ge en himla massa ljudtryck. Och så var det. Men bara så länge jag befann mig rakt framför högtalare. Scenen var nu så pass stor att man kunde röra sig fem meter hit och fem meter dit. Så fort jag kom utanför högtalarens riktning, bara någon meter eller två, försvann inte bara diskanten, utan hela kontakten med direktsoundet. Man blev helt beroende av monitorerna och där lät det skit.

Man förstår att det ibland krävs full stack, kanske dubbla, för att få kontakt med sitt eget ljud.

/Gunnar

25 Aug 2009, 10:10
Profile

Jag testade en Elmwood Modena 60 i en Marshall 425A. Det lät också spräckigt/sprättigt med en diskant/övre mellanregister jag alls inte tyckte om. Kunde inte bestämma om det var stärkarn eller lådan, dock.

Sen ska man ju aldrig förringa vanans makt, precis som Ola säger -- grejer som låter som man är van vid brukar låta bättre.

Sist jag lirade ett helt set ute visste jag att jag inte skulle kunna ha med mig 4x12:an jag lirar på i replokalen, så jag lirade ett antal rep med 2x12:an för att vänja mig vid klangen och göra nödvändiga justeringar på resten av prylarna.
Lånad backline är oftast inte kul...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

25 Aug 2009, 10:33
Profile

Ujuj,den skulle man vilka höra på full patte ..

25 Aug 2009, 19:50
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]