View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 16:13

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Epi VJr blir en Fender Champ! 
Author Message

Post Epi VJr blir en Fender Champ!
Hej!

Hittade en sida med en mod som tydligen ska göra så att Epi:n låter mycket likt en Fender Champ. Som total nybörjare på stärkarmoddning så undrar jag om någon skulle hjäpa mig och avgöra om detta är rimligt?

<font color="blue">R1 - 1 M metal film resistor
R2 - jumper
R4 - 100 k carbon comp resistor
R8 - 1.5 k carbon film
R9 - 1.5 k carbon film
R14 - 270 Ohm, 5 W

C1 - 0.022uF Sprague Orange Drop 715
C2 - som ovan!
C5 - 470 uF, 25 V electrolyt
C6 - 120 uF, 450 V electrolyt

Byta ut de 4 st 1N4007 dioderna - till UF4007
Byta volympotten till en CTS 500k audio och löda en 47pF Mica Silver cap mellan högra och mittersta benet.</font id="blue">

Förutom det som står ovan så föreslog man även ett ingrepp för att få ned "plate voltage" till ca 300V, men det begrep jag inte. Klistrar in det och hoppas att någon snäll själ kan förbarma sig och förklara vad det betyder och om det är nödvändigt:

<font color="blue">Connect a 20 ohm/20-watt power resistor between the IEC mains input socket and one of the primaries of the power transformer. This will bring the plate voltage down to approximately 300VDC and will extend tube life dramatically.</font id="blue">

Jag förstår om det är mycket jag begär av Er tid och intresse, men jag kunde inte komma på något bättre ställe att ställa dessa frågor än här på detta trevliga forum. [:I] Jag har läst tråden med Goran och Polifemo och det är såklart en del komponenter som stämmer överens men det skiljer sig ändå en hel del, vad jag förstår?

/ Azumi

20 Aug 2009, 21:56
Profile

Well, nu kommer jag nog göra dej besviken. Det finns tusen sätt att flå en katt och lika många sätt att modda en Epi VJR, men...den kommer aldrig låta som en Champ ändå. Epin har fel slutrör (EL84), och mycket av Champens karaktär ligger just i dess slutrör (6V6).

Man kommer ganska långt med att försöka kopiera Champens försteg, så det blir <i>nästan"] rätt, men....det där typiska Champspräcket/-hänget får du inte från ett EL84-rör, och definitvt inte utan rörlikriktare (Epin har 4 dioder).

Nåväl - komponentvalet du angett är säkert bra för ändamålet. Jag saknar bara en sak - kravet på att byta utgångstrafo till nåt biffigare. Det är nog den komponent som ger mest positivt resultat vid byte.

Vad gäller B+ (plate voltage) så anger instruktionen att du ska sätta ett effektmotstånd mellan nätkontakten och nättransformatorns ingång för att få ner spänningen i kretsen lite. Jag kan tycka att det är fel metod, och rentav farlig. Och spänningen behöver inte sänkas, det är bara ett par komponenter kring slutröret som ska ändras för att röret ska få längre livslängd, bl a skärmgallermotstånd.
Mina 2 ören.

/R

20 Aug 2009, 22:19
Profile

Image

20 Aug 2009, 22:22
Profile

Tackar, tackar! Tyckte nog det lät lite för bra för att vara sant. Vad gäller utgångstrafon så nämdes den också i sammanhanget men eftersom det är en kostnad som är lite för hög, för mig just nu, så utelämnade jag den i listan.

Den där med plate voltage vill jag minnas att det snackades om i Goran/Polifemo-tråden också, men då gjordes på ett helt annat sätt. Säkert den metod som du påtalar?

Pust! Det finns så in i bomben många varianter på mods till denna stärkare att jag blir överväldigad. Ett tag var jag inne på att kopiera Gorans mod (han listade sina ändringar på ett överskådligt sätt), men jag tror egentligen att mitt mål är lite annorlunda än hans. Jag är ute efter mycket slutstegsdist fast på låga volymer och jag uppfattade det som om han siktade på ett ljud med mer volym och headroom.

/ Azumi

20 Aug 2009, 23:20
Profile

Slutstegsdist på låg volym kräver något helt annat. Per defintion får du slutstegsdist om du pressar slutrören så att de distar. Och då har du högt effektuttag = hög volym (relativt sett).

Ska du ha slutstegsdist på låg volym får du antingen bromsa mellan stärkare och högtalare (attenuator, L-Pad), eller så får du sänka spänningarna til slutröret, powerscala. Då kommer det dista tidigare.

Men jag tycker slutstegsdist på låg volym är en överskattad kombination. Så läckert är det inte att sitta i köket och lira slutstegsdist medan ungarna ligger och sover. Det krävs lite luftförflyttning för att slutstegsdist ska låta riktigt bra.

/Gunnar

20 Aug 2009, 23:43
Profile

Förresten har jag för mig att powertrafon funkar för att köra ett 6V6 också. Om man nu ska åt champ-hållet. Men OT:n måste definitivt bytas till ngt rejälare.
/Gunnar

20 Aug 2009, 23:44
Profile

Förresten har jag för mig att powertrafon funkar för att köra ett 6V6 också. /Gunnar

Nu snackar vi modifikationer....[:D][:D][:D][:D]9pin Novalsockel till 8 pinnars oktal....
men för övrigt så... (6V6an drar "bara" 0,45A mot 0,76 för el84)

b

21 Aug 2009, 07:26
Profile

Hur går man tillväga på en VJr för att justera plate voltage (B+) om man inte gör som texten i min ursprungliga tråd? Är det korrekt antaget att man måste mäta sig till det exakta värdena, på de motstånd som styr detta, på den aktuella förstärkaren och att det inte finns några fasta värden som stämmer för alla VJr's?

/ Azumi

21 Aug 2009, 08:52
Profile

Huvudfrågan är varför du tycker att du ska dra ner spänningen, för det behövs egentligen inte.

Vill du däremot uppnå s k "starved" slutstegsdist så måste du dra ner den rejält, och då behöver du andra doningar än ett effektmotstånd.

(Elektriskt sett kan jag tycka att allt som är på 230V-sidan (primärlindningens sida) av en stärkare ska vara fritt från andra komponenter än strömbrytare och säkring. Ett effektmotstånd på primärsidan är ingen bra feature, sedd ut elsäkerhetssynpunkt)

Dessutom ändrar du ALLA spänningar ut från trafon om du sänker inkommande nätspänning, alltså fu*kar du upp (sänker) glödspänningen också, vilket INTE är en bra idé.

Nä, OM jag nån gång vill dra ner spänningen gör jag det antingen med en reglerkrets på B+ (rejäl sänkning, säg 100V eller mer) eller med feta zenerdioder (måttlig sänkning, kanske 30V-40V) till jord. Och jag gör det efter likriktningen. Men det är ju jag, det.)

Mitt tips: glöm effektmotståndet, och glöm placeringen på primärsidan. Det finns smartare och bättre sätt.

Och EL84 smälter inte av enbart hög anodspänning. Titta på slutrörets komponenter och allmänna "anställningsvillkor". Vad är det som är allra viktigast för livslängden på ett EL84? Jag skulle säga kylning, rätt katodmotstånd=rätt bias, rätt last och ett skärmgallermotstånd som skyddar röret mot haveri. Med rätt konfiguration där kan du lugnt ha 350V och lite till på EL84:ans anod.

Fundera igen. Vad är det du vill uppnå? Ett Champ-ljud?
Byt då ut EL84:an mot en parallellt monterad 6V6 i oktalhållare som du får plats med nånstans på chassit. Byt ut utgångstrafon mot nåt biffigare, ändra preampens komponenter till de föreslagna (fast skippa idiotin med kolmassamotstånd, det är trams. Använd metallfilmsmotstånd).

Plugga in, krana upp och kör! Fast...sovrumsvolym blir det inte. Men rätt spräck/häng/kompression i a f :-)

21 Aug 2009, 14:30
Profile

Ballz - tackar för dina tips! Jag tror nog att jag, precis som du säger, struntar i det där effektmotståndet. Det går ju faktiskt att montera det i efterhand om det skulle kännas angeläget.
Jag har dock hittat exakt samma lösning på en annan sida. Där finns en pfd-fil som beskriver lite olika mod och vad varje komponent i en Junior har för uppgift. Faktiskt riktigt bra för mig som är novis!

http://www.s2amps.com/docs/vj_kit_inst.pdf

Där beskrivs att resultatet av denna mod (20 Ohm / 20 W resistor) ska vara ett ljud som är "smoother & browner". Kanske är helt galet?

Jag kommer inte att montera dit detta motstånd just nu - däremot ska jag nog byta ut resten av komponenterna jag listat ovan. Kommer också att ta fasta på ditt tips att köra med metallfilms kondningar. Problemet för mig är att hitta någonstans där jag kan beställa alla komponenter på en gång. Har tittar runt lite på nätet och det är alltid någon grej som saknas på alla webshoppar - förutsatt att man nödvändigtvis måste ha Sprague och Mica. Ultra Fast dioderna är också något som inte finns överallt vad det verkar.

Som tur är har jag aldrig spelat på en Champ så jag vet inte till 100% hur det ska låta![:D] Förhoppningsvis kommer Juniorn att förändras till det bättre iallafall - därmed inte sagt att jag tycker den låter apa som "stock".

/ Azumi

21 Aug 2009, 15:05
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]