View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 21:38

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Ultimate Attenuator reparation 
Author Message

Hej,
Jag köpte en beggad gammal version av Ultimate Attenuator, som pot:en var knasig på, öppnade upp den och fick super limma ihop plast plupp som höll fast nån skena på lindningen. Men efter det funkar inte UA, bara fläkten och i bypass läge. POT:en verkar funka ändå. Finns det någon här som skulle kunna titta på den mot betalning? Jag köpte den för 3000:- , så helst vill jag inte betala mer än 1500:- för att laga den. om det inte går att laga gör det inte så mycket så ingen press men hoppas då bara behöva betala mindre än om man hade fått den lagad. Finns det någon i detta land som befattar sig med sådant?

Mvh OSCar

05 Aug 2009, 23:49
Profile ICQ WWW

Eftersom detta är en transistor stärkare, så kan jag mycket väl tänka mig att din lokala TV-tekniker skulle kunna fixsa den.

Annas får du berätta var du bor så kanske det är någon som kan hjälpa dig.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

06 Aug 2009, 13:08
Profile

Har ingen aning om vad det är-- men googlade--
http://www.tweakaudio.com/Attenuator%20info.html
som säger sig avslöja vad det är- men den är passiv..
http://www.legendarytones.com/magusinnov.html

Aiken skriver:
Beware that the Ultimate Attenuator is a 30 ohm load (or so I've been told, I've never had one in to test, but again, there is no way to "automatically" properly match all impedances as claimed). This 30 ohm load is not a proper load for the Sabre's output transformer, so use it at your own risk - your warranty will not cover any damage resulting from this upwardly mismatched load using this device, and I have had reports from Sabre customers of "flashing" inside the tube near the base when used with this device, and have seen reports of oscillations and output transformer failure from users of other brands of amps. Be sure to set the impedance selector for 16 ohms when using this device with any cabinet impedance.

http://www.aikenamps.com/TI_Aiken_Q&A.html

men du pratar om fläkt och pot... så vore tacksam för lite mer kött för att söka vidare..

b

06 Aug 2009, 14:20
Profile

Tack Owe och gammelnalle,

På fronten finns bara en ratt eller pot(fel ordval från mig) för volymen, och en on/off switch för bypass eller attenuation. På baksidan finns on/off för att mata in 220V till tranformator som gör om det till +-32V sen till en kretskort med några motstånd/kondningar/dioder och en transistor sen till ratten & switchen & fläkten. bypass:ar jag med switch på fronten går signalen direkt från ena jack(amp) till den andra jack (speaker) på baksidan.
På baksidan finns en 3 vägs switch där det står plexi eller ingenting.

Jag bor i nykvarn 4 mil väster om stockholm.

Vet inte så mycket om den förutom att den tar signalen från stärkaren och förstärker upp eller ner signalen via vanlig transistor stärkare som owe skrev samtidigt som den ska ge last till rör förstärkaren och sen ut till högtalar lådan.

Jag kan kanske ta bilder på hur den ser ut inuti.
Det jag gjorde var superlimmade en trasig plast plupp i POT:en sprejade med silicon, och så la jag till ny 220V sladd som jag lödde dit för att gamla var tejpad och för kort.

Tack på förhand.

06 Aug 2009, 15:01
Profile ICQ WWW

ta gärna bilder--- vi älskar att dregla över elektronikporr....

gärna om det finns något "typnummer" eller whatever så man kan leta effektivt..

b

06 Aug 2009, 15:13
Profile

Jag kan kanske ta bilder på hur den ser ut inuti.
Det jag gjorde var superlimmade en trasig plast plupp i POT:en sprejade med silicon, och så la jag till ny 220V sladd som jag lödde dit för att gamla var tejpad och för kort.

Tack på förhand.

Ja bilder är ju alltid trevligt!

Jag undrar om det inte är din limmade pot som spökar?
Gjorde samma sak som du på volympotten till hötalaren till min dator, och resultatet blev tystnad [:I][:o)][;)]
Tog bort pinnen helt och trimmade in potten med en skruvmesel och sen dess har det funkat [:)]

Pottar kan vara känsliga och kan vara så att när du limmade den så kanske det blev kortis, pröva med en annan pot innan du lämnar in den.

Häls
Owe Johnson

06 Aug 2009, 15:51
Profile

Jag ger upp med länka in bilderna:

[url]http://picasaweb.google.com/oscarnossborn/UltimateAttenuator#
[/url]

nedan ser man svarta plast pluppen som jag limma ihop igen, vet inte hur man tyder värdena på kåpan men löder jag loss den får jag 1k ohm mellan ytter stiften och tex mitt stiftet är mitten av runda spåret får jag 500 ohm mot bägge ytter stiften , mäter jag den när med sladdarna pålödda får 30 ohm mellan ytter stiften och från mitten mot ytterstiftena går från 0hm upp till runt 250 ohm när skenan är i mitten sen går den ner mot 30 ohm igen

Jag har en koch loadbox som jag är nöjd med loadbox II 8 ohm som låter lika bra eller lika dåligt som UA och undrade om man kan köra den mot fender twin custom15 med 4 ohms 15 tummare. Läste nånstans att man kunde köra hälften eller det dubbla ohm för att fender klarar det, hittar inte uppgifterna igen. Att fender har dimensionerat så den klarar det dubbla eller halva lasten. Att köra mot en 2 ohms super reverb är kanske för riskabelt? Om jag pratar goja får jag be om ursäkt i förskott.

3 alternativ som jag inte vet vilken är rätt:

8ohms loadbox mot 16ohms stärkare = OK + 8 ohms loadbox mot 4 ohms stärkare =notOK

8ohms loadbox mot 16ohms stärkare = notOK + 8 ohms loadbox mot 4 ohms stärkare =OK

8ohms loadbox får bara köras mot 8ohms stärkare.

Tack på förhand

06 Aug 2009, 22:05
Profile ICQ WWW

06 Aug 2009, 23:58
Profile

fattar inte vad det är med picasa, cut&paste på ena bilden så kommer hälftern tillbaks automatisk.

Annars finns bilder här:

http://picasaweb.google.com/oscarnossborn/UltimateAttenuator#

07 Aug 2009, 00:26
Profile ICQ WWW

nedan ser man svarta plast pluppen som jag limma ihop igen, vet inte hur man tyder värdena på kåpan men löder jag loss den får jag 1k ohm mellan ytter stiften och tex mitt stiftet är mitten av runda spåret får jag 500 ohm mot bägge ytter stiften , mäter jag den när med sladdarna pålödda får 30 ohm mellan ytter stiften och från mitten mot ytterstiftena går från 0hm upp till runt 250 ohm när skenan är i mitten sen går den ner mot 30 ohm igen [img]

Värdet på potten står på den, tycker fotfarande du ska köpa en ny pott, ser ut som en 2Watts pot på bilden ?
Mäta potten när den är inkopplad är vanskligt då andra komponenter kan påverka värderna.

Häls
Owe Johnson

07 Aug 2009, 14:07
Profile

Var på ELFA och köpte en 1k+-10% 2watts linjär pot, det funkar nu! nästan i alla fall, det är tyst i början, men när jag trycker på stärkarens fotswitch för att växla mellan low dynamics och high dynamics då klickar det till och ljud kommer, och pot:en funkar för att justera volymen. Tack Owe, trodde att pot:en blev lagad med superlim för att man kunde mäta med ohm meter, men tydligen inte.

Det är bättre än inget ljud alls.

Mvh OScar

07 Aug 2009, 18:48
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]