View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 11:01

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Rören glöder!! (och luktar bränt) 
Author Message

Post Rören glöder!! (och luktar bränt)
...inte bra. så mycket förstår jag [:)]
Men, vad vad gör jag åt det? Det gäller en Traynor mark II.
Startade upp maskineriet och fick bara ut väldigt låg volym, och upptäckte då att det osade bränt. Rören lyste som glödlampor [B)]
Jag är en fullständig noob på området. Men, om jag vill pilla lite själv, i vilken ände ska jag börja?
Rörbyte? ellära for dummies? eller bör jag, för min egen säkerhets skull be Sven-Johan i grannbyn lite snällt om han har tid framöver? [:I]

24 Jun 2009, 12:07
Profile

... eller bör jag, för min egen säkerhets skull be Sven-Johan i grannbyn lite snällt om han har tid framöver? [:I]

Ja!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

24 Jun 2009, 12:19
Profile ICQ WWW

ramjac wrote:

... eller bör jag, för min egen säkerhets skull be Sven-Johan i grannbyn lite snällt om han har tid framöver? [:I]

Ja!

hehe.. tack.
såg nu i en annan tråd att mishral hade liknande problem, och fick samma tips.
Mitt eget förstärkarpulande får nog vänta till en annan gång.

24 Jun 2009, 12:23
Profile

Det verkar som att biasspänningen försvunnit helt, eller blivit totalt fel (alldeles för lite negativ).

Jag har semester från mitt dagliga jobb fr.o.m. nästa vecka, så då skulle du kunna titta in någon dag så tror jag att vi kan fixa den medan du väntar.

Hör av dig!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

25 Jun 2009, 08:25
Profile

Det verkar som att biasspänningen försvunnit helt, eller blivit totalt fel (alldeles för lite negativ).

Jag har semester från mitt dagliga jobb fr.o.m. nästa vecka, så då skulle du kunna titta in någon dag så tror jag att vi kan fixa den medan du väntar.

Hör av dig!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

[:)] Strålande. Tack ska du ha. Jag slår dig en signal i morgon!

25 Jun 2009, 23:46
Profile

Jag tror faktiskt att samma sak hänt mig.

Nån annan traynor i vår gamla replokal som började lukta bränt. Fast det var en basförstärkare...

Jag kommer inte ihåg vad vi gjorde. Eftersom vi lever är det mycket möjligt att vi slängde den.

Our amps go to eleven...

30 Jun 2009, 20:08
Profile ICQ YIM WWW

Hej, har råkat ut för exakt samma sak i min Laney VC-50. Den har en fast biasswitch för 6L6/el34 och när jag bytte till el34:or (och flyttade switchen) så luktar det bränt och rören glöder och området runt omkring blir jättevarmt. Jag har fått veta att el34:or alltid blir varmare än 6L6:or pga av mindre glaskropp, men det känns inte tryggt...
Kan Sven-Johan eller nån annan rörkunnig förklara vad som bör göras?

Ursäkta trådkapet/kladdet, men det kändes onödigt att starta en ny tråd om samma ämne...

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se

05 Jul 2009, 20:53
Profile

Hej, har råkat ut för exakt samma sak i min Laney VC-50. Den har en fast biasswitch för 6L6/el34 och när jag bytte till el34:or (och flyttade switchen) så luktar det bränt och rören glöder och området runt omkring blir jättevarmt. Jag har fått veta att el34:or alltid blir varmare än 6L6:or pga av mindre glaskropp, men det känns inte tryggt...
För det första så är frågan vad som menas med att "rören glöder". Glödtråden längst inne i rör ska alltid glöda. Däremot om t.ex. biasspänningen är så fel att ett rör drar så mycket ström att det inte kan avge tillräckligt med värme, kommer anoden (den oftast grå, men ibland svarta, stora plåt som är det som syns mest inne i röret) att börja glöda. Samtidigt blir röret VÄLDIGT varmt.

I normala fall kan glaset på slutrör bli så varmt att man får brännskador om man tar på det, men anoden ska definitivt inte glöda. Då är något fel! I dessa fall brukar gitarrljudet försvinna successivt och det brummar istället mer och mer ur högtalaren. Stänger man inte av stärkaren då, går förhoppningsvis någon eller några säkringar, men i värsta fall kan rör, transformator och annat brinna sönder!

Det är inte säkert att det är något problem med att det luktar bränt. I alla fall inte om rören är nya. Det kan lukta ganska rejält någon eller några timmar om nya rör, speciellt om biasen är ställd så att rören går varmt.

Jag är lite förvånad över Traynorn. Med omkopplaren i läge för EL34 borde biasspänningen inte vara SÅ mycket fel att anoderna glöder. Har du fått tag på EL34:or som drar förhållandevis extremt mycket ström?

Vad händer om du kör med EL34:orna och har omkopplaren i läge för 6L6? Om de blir rödglödgade i EL34-läget, kanske de funkar alldeles förträffligt i 6L6-läget. Egentligen borde de då gå alldeles för kallt, men just dessa exemplar kanske vill ha biasspänning åt 6L6-hållet.

Det kan också vara något fel så att biasspänningen är fel (för lite negativ) i EL34-läget. Det kan t.ex. vara glappkontakt i omkopplaren.

Man måste kolla i stärkaren, mäta spänningar och hur mycket ström rören drar för att kunna ställa en diagnos. Detta är, i och för sig inte så svårt att göra, men man måste veta vad man gör, hur man gör rätt och vara medveten om att de höga spänningarna kan skada på grejer och människor...

Svara gärna på dessa frågor: Hur glöder rören? Exakt vad är det för rör? Hur låter det med EL34:orna och omkopplaren i 6L6-läget och känns EL34:orna då normalt varma?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

07 Jul 2009, 18:34
Profile

Vore bra att se ett schema för Laney VC50. Någon som har eller vet en länk?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

07 Jul 2009, 18:55
Profile

ramjac var här idag med sin Traynor Bassmaster YBA-1A. Hos mig funkade den helt utan problem. Jag kunde heller inte provocera fram något fel. Undrar vad som hände hemma hos honom?

Min reaktion är bara att STÄRKAREN LÅTER SJUKT BRA! Jag vill ha den!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

07 Jul 2009, 18:58
Profile

Vore bra att se ett schema för Laney VC50. Någon som har eller vet en länk?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
http://tremolo.elektroda.net/download.php?adres=Firmowe/LANEY/VC50.pdf

07 Jul 2009, 19:10
Profile

clapton71 wrote:

För det första så är frågan vad som menas med att "rören glöder". Glödtråden längst inne i rör ska alltid glöda. Däremot om t.ex. biasspänningen är så fel att ett rör drar så mycket ström att det inte kan avge tillräckligt med värme, kommer anoden (den oftast grå, men ibland svarta, stora plåt som är det som syns mest inne i röret) att börja glöda. Samtidigt blir röret VÄLDIGT varmt.

I normala fall kan glaset på slutrör bli så varmt att man får brännskador om man tar på det, men anoden ska definitivt inte glöda. Då är något fel! I dessa fall brukar gitarrljudet försvinna successivt och det brummar istället mer och mer ur högtalaren. Stänger man inte av stärkaren då, går förhoppningsvis någon eller några säkringar, men i värsta fall kan rör, transformator och annat brinna sönder!

Det är inte säkert att det är något problem med att det luktar bränt. I alla fall inte om rören är nya. Det kan lukta ganska rejält någon eller några timmar om nya rör, speciellt om biasen är ställd så att rören går varmt.

Jag är lite förvånad över Traynorn. Med omkopplaren i läge för EL34 borde biasspänningen inte vara SÅ mycket fel att anoderna glöder. Har du fått tag på EL34:or som drar förhållandevis extremt mycket ström?

Vad händer om du kör med EL34:orna och har omkopplaren i läge för 6L6? Om de blir rödglödgade i EL34-läget, kanske de funkar alldeles förträffligt i 6L6-läget. Egentligen borde de då gå alldeles för kallt, men just dessa exemplar kanske vill ha biasspänning åt 6L6-hållet.

Det kan också vara något fel så att biasspänningen är fel (för lite negativ) i EL34-läget. Det kan t.ex. vara glappkontakt i omkopplaren.

Man måste kolla i stärkaren, mäta spänningar och hur mycket ström rören drar för att kunna ställa en diagnos. Detta är, i och för sig inte så svårt att göra, men man måste veta vad man gör, hur man gör rätt och vara medveten om att de höga spänningarna kan skada på grejer och människor...

Svara gärna på dessa frågor: Hur glöder rören? Exakt vad är det för rör? Hur låter det med EL34:orna och omkopplaren i 6L6-läget och känns EL34:orna då normalt varma?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Tack Sven Johan för att du tar dig tid...har testat en stund med 6L6-läget istället och då försvann problemen! Rören blir normalvarma, glöder sådär lagom mysigt...Ingen fara att köra i detta läge, om jag förstår dig rätt?
VC-50 är verkligen en kul stärkare, något för stor för mig och mina behov, men en av de bättre jag haft.
Än en gång, tack! Tack Tubis för schemat- jag fattar visserligen noll, men det kan vara bra att ha om den ska servas.

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se

07 Jul 2009, 21:12
Profile

ramjac var här idag med sin Traynor Bassmaster YBA-1A. Hos mig funkade den helt utan problem. Jag kunde heller inte provocera fram något fel. Undrar vad som hände hemma hos honom?

Min reaktion är bara att STÄRKAREN LÅTER SJUKT BRA! Jag vill ha den!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Tack Sven-Johan för en trevlig dag, gott kaffe och en lektion i hur ett proffs går till väga! (inser att mitt eget mekande bör stanna i höjd med strängbyte...)
Vad gäller min Traynor Bassmaster så torde felet ha varit att jag, i min enfald, kopplade på ett element på 16 ohm ?[:I].
Kommer med med stor nyfikenhet testa den i ett annat kabinett imorgon. Den lät verkligen guld hos dig, (men så spelar du jävligt bra också).

PS. Mina ungar tycker vi ska hälsa på dig oftare [:D]

07 Jul 2009, 22:22
Profile

Tack Sven Johan för att du tar dig tid...har testat en stund med 6L6-läget istället och då försvann problemen! Rören blir normalvarma, glöder sådär lagom mysigt...Ingen fara att köra i detta läge, om jag förstår dig rätt?
VC-50 är verkligen en kul stärkare, något för stor för mig och mina behov, men en av de bättre jag haft.
Än en gång, tack! Tack Tubis för schemat- jag fattar visserligen noll, men det kan vara bra att ha om den ska servas.
Vad jag kan se på schemat är, precis som jag misstänkte, det enda som händer när man kopplar om mellan 5881/6L6- och EL34-läget att biasspänningen ändras. Då är det lungt att köra EL34:or och ha omkopplaren i 6L6-läget. Inget kan gå sönder utan snarare håller rören längre så här. Rören borde egntligen gå för kallt och ge ett tunnt och i värsta fall fult ljud, men kanske de EL34:or du har behöver så mycket biasspänning som det är i 6L6-läget.

Det finns en biassjustering i stärkaren, men den funkar, så att säga, bara gemensamt för båda typerna av rör. Omkopplaren ändrar sedan biasspänningen med ett fast värde. Om jag hade en VC50 skulle jag nog ha bytt ett av motstånden mot en trimpotentiometer i serie med ett motstånd så att jag kunde justera hur mycket spänningen ändras med omkopplaren. Då skulle man mer separat kunna justera biasen både för EL34 och 6L6/5881.

Jag är också lite förundrad över att skärmgallermotstånden bara är på 470 ohm när stärkaren bevisligen är gjord även för EL34. Detta kanske inte är ett problem i denna stärkare (anod- och skärmgallerspänningarna verkar ju inte vara så höga) men jag hade kanske bytt dem till 1000 ohm.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

08 Jul 2009, 11:23
Profile

...Vad gäller min Traynor Bassmaster så torde felet ha varit att jag, i min enfald, kopplade på ett element på 16 ohm [:I]...
Nej, jag tror inte att det orsakade felet du beskrev i första inlägget. Stärkaren är gjord för 8 ohms högtalarlast, så 16 ohm borde inte orsaka några stora problem.

Jag tror snarare att det t.ex. kanske berodde på att slutrören, eller ett av dem, inte satt i riktigt i sin sockel när du först spelade i stärkaren. Det första jag gjorde igår var ju att ta ut slutrören för att kunna mäta spänningar utan rör (och bl.a. kolla om det fanns biasspänning). När jag sedan satte i dem igen, tryckte jag väl i dem hela vägen så att det blev riktig kontakt mellan sockel och alla rörstift. Den funkade ju efter det. Jag säger inte att det är så, men det är en möjlig förklaring.

Quote:
...Kommer med med stor nyfikenhet testa den i ett annat kabinett imorgon. Den lät verkligen guld hos dig, (men så spelar du jävligt bra också)...
Ja, jag tycker verkligen att du ska skaffa en bra högtalare till denna fina stärkare [:p]!

Hos mig spelade vi i en entolva med JBL D120F (högtalaren i min Fender Princeton Reverb) och en THD Hot PLate mellan stärkare och högtalare. Men, alla gillar ju inte JBL-karaktären... Fast visst lät det bra...

Ett alternativ, även om det inte är lika lätt som att köpa en färdig högtalare, vore att skaffa eller bygga en 1x15-låda, kona om din JBL D130F och sätta den i lådan. Det finns ju t.ex. en Kustom 1x15-låda till salu här på Ljudbojen för max 1200:-. Då får du, som jag ser det, en höjdarhögtalare för totalt sådär 3000:-. Jag hjälper dig gärna att fixa till den lådan för gitarr om det skulle behövas. Kolla här: <b>http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=27918</b>

Men, som sagt, JBL låter rent och tydligt och tar fram ALLT man spelar (även alla oljud och sådant!). Celestion o.d. tycker jag färgar ljudet mycket, mycket mer och låter kanske mer så som många tycket att elgitarr ska låta... Kanske du mer gillar den Harley Benton du pratade om.

Eller köp den Marshall 2x12-låda som också är till salu här på Bojen. Verkar, typ, vara ett fynd, tycker jag: <b>http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=28366</b>
Om detta lockar och du har, typ, 2½ tusenlappar för detta, är det väl en smal sak att ta en tripp till Skåne.

Fast det bästa alternativet är ju att du säljer stärkaren till mig... [;)][}:)]

Quote:
...Mina ungar tycker vi ska hälsa på dig oftare [:D]
[:D][:)] Både jag och Ewa tyckte också att vi hade jättetrevligt och kul.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

08 Jul 2009, 11:28
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]