View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 11:00

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Limma fast kondingar? 
Author Message

Post Limma fast kondingar?
Jag ska byta glättningskondingarna på en Ampeg VL1002 nu i dagarna. De gamla är fixerade med något som ser ut som vanligt smältlim fast gulare. Behöver jag limma på de nya efter jag bar bytt och går det bra med vanligt smältlim eller ska det vara någon speciell geggamojja... [:I]

12 Jun 2009, 09:19
Profile WWW

Om du får ditt smältlim att fästa ORDENTLIGT i underlaget är det helt ok. Jag har dock haft problem med att få smältlim att fästa i plåten... aluminium är hopplöst..

OBS att du bör vänta något dygn med att testa hållfastheten.

b

12 Jun 2009, 09:31
Profile

Silicon (typ sådan genomskinlig ävja som man tätar saker med) används ibland.

Om man nu vill limma dit grejerna, är Super Epoxy e.d. ett bra alternativ tycker jag.

Man bör överväga hur svårt det ska vara att ta bort limmet i framtiden, om man kommer att behöva det...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

12 Jun 2009, 09:43
Profile

Karlsson Klister är underskattat enkelt billigt lim som håller utmärkt och inte är så himla blaffigt och synligt. Funkar bra för att stabilisera kabel och komponenter.
Epxoy för hårda ytor som inte ska röra sig alls, t.ex. metallplattor mot varandra.
Superlim för små prylar, säkringshållare, som ska sitta stenhårt.
/Gunnar

12 Jun 2009, 10:00
Profile

Men om jag inte limmar kommer det att bli några problem då? Jag antar att det är för att inte kondingarna ska börja svänga när man drar på ordengtligt med stärkaren som man sätter en klick lim på dem...

Kan väl inflika att det är kondingar som sitter på PTP-kretskort det handlar om. [:I] se bilden:

Image

OBS! De brända molexkontakterna är redan åtgärdade, och kablarna är lödda direkt i kretskortet. Detta är alltså en "Före"-bild (har inte tagit någon "efter"-bild ännu)...

12 Jun 2009, 10:49
Profile WWW

Jag skulle använda ett lite mjukare lim som inte blir fullt så hårt.
Syftet är att hålla lite större/tyngre komponenter på plats så att inte skakningar och vibrationer (transport eller musik) skakar om och orsakar avbrott i lödningar etc.

I flygelektronik (som jag arbetet med att reparera i många år) används ofta ett ganska mjukt silicon, typ sånt man fäster glasrutor med. Finns på tub. Lite längre härdtid men mycket effektivt och lätt att ta bort med ett rakblad eller skalpell när man ska byta komponenter eller vill komma åt att mäta på testpunkter under.

Sedan har silicon andra nackdelar om man kladdar i apparater, men knappast i en gitarrförstärkare.

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

12 Jun 2009, 10:55
Profile

Ah, perfekt! Jag tror jag har en tub sån där silikon hemma (frugan är flyplansmekaniker).

12 Jun 2009, 11:09
Profile WWW

Jag skulle använda ett lite mjukare lim som inte blir fullt så hårt...
För kondingar enligt bilden, håller jag med (om att silicon är bra).

Bilton wrote:

...används ofta ett ganska mjukt silicon, typ sånt man fäster glasrutor med. Finns på tub...
Hmmm... Var det inte nånn som skrev det tidigare... [}:)][;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker som tydligen inte uttrycker sig tillräckligt klart.

12 Jun 2009, 12:00
Profile

Bilton wrote:

...används ofta ett ganska mjukt silicon, typ sånt man fäster glasrutor med. Finns på tub...
Hmmm... Var det inte nånn som skrev det tidigare... [}:)][;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker som tydligen inte uttrycker sig tillräckligt klart.

Tyckte att jag kände igen det där tipset! [:D]

12 Jun 2009, 17:40
Profile WWW

Det finns ett sorts lim , fäst/fogmassa som heter Tech 7 och säljs av välsorterade byggfirmor . Det finns i olika färger och ger en stark men elastisk fog. Trots ett pris på ca. 140:- / 300 ml patron
så använder snickare , montörer m.fl. denna produkt . Den klara (färglösa) varianten använder jag till att fästa elektrolyter , kablar , löst sittande komponenter , låsning av muttrar , mm . Inget starkt lösningsmedel . Hur som helst .... en toppenprodukt med många användningsområden även utanför förstärkeriet !

16 Jun 2009, 20:04
Profile

vad ni än gör så andvänd inte silicon eller fästmassa som innehåller ättika eller andra etsande medel, ( det finns utan )
mkt silicon inom bygg och sanitet och innehåller sådana ämnen, det brukar kännas lite fränt på lukten,,
det bildar frätande ångor inne stärken när det blir varmt som äter upp koppar och annat i längden !

TC

17 Jun 2009, 03:07
Profile

17 Jun 2009, 07:50
Profile WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]