View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 21:43

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Udda problem 
Author Message

Post Udda problem
Mina ena Elf uppvisar ett problem i att den låter ung som den har ett inbyggt tremolo,å den e konskvent med det i så måtto att jag får för mig att den gör det i samtliga steg i pre-ampen.

Pre-ampen arbetar med ett "ingångsrör" som vanligt,å där används av ngn anledning bara den ena trioden.
Därefter ner i ett andra gainsteg,å som clean e det generellt färdigt där-med undantag av reverb funktion om man nu vill det.
Gain steget i sin tur går över ytterligare två som vanligt,men uppepå det finns det ett tredje som arbetar över en drossel.

Om jag tar ut alla rör som hör till gain samt reverb minskar tremolo effekten,men den e dock fortfarande där.
Framför allt märks den på de lägre frekvenserna(läs framför allt låga E samt A sträng)

I det att jag kopplar in sista pre-amp rören(alltså monterar dem rent fysiskt) e det till den grad att de nedre strängarna blir som man kör dem genom en octaver.

Det jag kollat hittills e att ingångs spänningarna till pre-amp rören e "rimliga".
Dvs att jag i brist på kretschema kollat ingångs spänningarna så de inte e alldeles uppåt väggarna iaf.(Dvs strax över 200V)

Samtliga kondensatorer på pre-amp kort som högspänningskort e bytta.
Dioderna till bryggan e bytta.
Slutsteget e på alla vis ordning,å växelspänningar-eller rättare sagt förekomsten därav-e kontrollerat för hela stärkarn.
Inget anmärkningsvärt,det rör sig i storleksordningen under 1V.

Rör e kontrollerat.
Lattjat runt med olika 9 pinnare i samtliga positioner,å inte hittat ngt anmärkningsvärt.

Provat med allt möjligt vid det här laget,tom en annan OT.

Hajar bara inte vad det e?

Jorden på kortet ser på alla vis oskadd ut,å den e i sin tur "förstärkt" med kopplingstråd vid infästningspunkterna för komponenter på båda korten.

Jorden förs via kabel dem emellan.

Ngt jag åxå reagerat på e att spänningen till styrningen för optos mm tas över en fas,å i det att jag lagt en diodbrygga över den ena fasen(den tas ut i två löpare) så får jag ung 6V AC in å mkt ojämn frekvens på det hela ut?
(Tanken e att driva en lysdiod för "av/på" indikering)

Jesper

hrj743@hotmail.com

07 Jun 2009, 19:17
Profile

Tremolo effekt, du menar att den ändrar sig i ljudstyrka.
Om menar du OPTOS = Optokopplare om så kan det ju vara så att drivspänningen/styrsignalen till optokopplarna varierar, kanske p.g.a dålig filtrering till någon av dessa.

Du borde ju kunna mäta resistansen på optokopplarna och se om dom ändrar sig i takt med tremolo effekten.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

08 Jun 2009, 18:02
Profile

Snarare att det e en frekvens skillnad.
Som sagt,det börjar snällt,å ju fler av gain stegen jag sätter dit så tilltar det tills det rör sig ljudmässigt,bokstavligt,om rena octavern.

Ja.
Optos=optokopplare.

hrj743@hotmail.com

09 Jun 2009, 09:18
Profile

Skumt.. Glömt kvar en octaverpedal efter guran? [8D]

09 Jun 2009, 18:38
Profile

[:D].....KAN va så,men det e inte säkert det e rätt![:D]

Skämt åsido,så....behöver nog sätta mig med snör TV;n å kika på vad det e som fladdra omkring,för NÅTT e det...helt klart.

Skall kika på det om spänningen e stabil till optosarna.
Återkommer med vad jag listar ut.

Så långt så använder jag den i så mening att jag plockat ur det sista gain röret samt röret till reverb.
Kör disten över separat pedal,å effekt mm finns där....inget att snacka om,å den lirar i det läget bra.
Riktigt bra rent av,men..det känns ju inte helt "komplett" om vi säger så.

hrj743@hotmail.com

10 Jun 2009, 10:04
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]