View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 20:04

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Chassi, panel o choke sökes till sommarprojekt 
Author Message

Post Chassi, panel o choke sökes till sommarprojekt
Ramlade över en gammal Johnson-stärkare, 100w (4xEL34). Cool som tusan. Fina rejäla trafos och en del andra prylar som är värda att vårda. Men det blir total make over för att den ska hålla 30 år till. Målet är något Super-Lead-liknande, men med en layout på prylarna som påminner med om Hiwatt DR103. Tror jag. Power Scale.

- Vem bockar snitsar ihop ett chassi i alu på måttbeställning i Fjollträskområdet?

- En frontpanel med egen text, hur fixar man det på bästa sätt? Den ska blir svart. Plast eller lackad plåt. Här väljer jag enklast möjliga.

- Någon som har en gammal choke över som passar till en Marshall 100w?

/Gunnar

18 May 2009, 09:14
Profile

Uh-uh - tips: inte aluminium till så tunga grejor och så pass med jordströmmar, det tror inte jag riktigt på. Flexar diagonalt (om du inte tar i så in i h-e med godstjockleken), korroderar, tveksam kontakt med jordningarna....

(inga konkreta tips kring det andra, tyvärr)

/R

18 May 2009, 16:02
Profile

Aah, kanske kanske. Det där med jordningen borde inte bli ett problem. Min jord går genom tåt 100% [8D]

Såväl Metros som Ceriatones fina chassin för t.ex. Super Lead och Hiwatt DR103 (båda med tunga trafos) är ju aluchassin? 1,5-2mm. Fördelen för mig är helt klart att jag kan lätt borra upp chassi själv. Här blir det ju kustomajsd rakt igenom.

Men jag klurar vidare på det här.

/Gunnar

18 May 2009, 20:28
Profile

Är ingen expert på plåt men det finns ju lite olika aluminiumsorter, man kanske ska välja en aluplåt som är lite hårdare för att få ett stabilt chassie, antar att Metro och Ceriatones chassien inte är av alltför mjuk alu.

Örjan.[:)]

<font color="blue">It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something!</font id="blue">

18 May 2009, 21:13
Profile ICQ WWW

Varför böcka med plåtbockning när det finns C-profiler i Al?
Gör fram och bakpanel av sådana sedan skruvar du en topplåt ovanpå.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

18 May 2009, 22:01
Profile WWW

- En frontpanel med egen text, hur fixar man det på bästa sätt? Den ska blir svart. Plast eller lackad plåt. Här väljer jag enklast möjliga.

Frontpanelsalternativen intresserar mig också. Vilken typs företag gör såna?

------
Dom låter alla lika

21 May 2009, 18:37
Profile

Kunniga säger vattendekal. Försöker hitta sådan papper för laser, men har gått bet so far.
/Gunnar

21 May 2009, 19:12
Profile

Vattendekaler hittas nog, t.ex. här: http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=19_140.
Om man dessutom köper samma dekal från något annat ställe så slipper man betala gitarrförstärkartillägget som fins på det mesta.

Men jag är mer intresserad av att få en "riktig" frontplåt.

------
Dom låter alla lika

21 May 2009, 19:24
Profile

Frontpanel görs bäst i nåt vektorbaserat program, typ Adobe Illustrator eller Corel Draw. Gör en bild som är 1:1 i mm, inte pixlar.

Rita ut centrum för hålen (som du borrar själv efteråt), sätt dit text och skalgraderingar. Dubbelkolla att allt är rätt, och andas ut - this is the worst part.

Ta sedan Illustrator/Corel-filen till närmaste företag som gör lasergraverade plastskyltar, så bör dom kunna fixa det. Vikitgt att det är vektorbaserat - Photoshopfiler duger inte.

Jag gjorde en snikvariant (i Photoshop): Skalade upp panelen 4:1 (för att få snygga kanter på typsnitten efter nedskalning), när jag var klar skalade jag ner den till 1:1 och skrev ut på A3, klippte ut och laminerade i vanlig lamineringamskin. Spraylim på chassit, dit med laminatet - klart. Lämna en halv millimeter laminat kvar utanför den utklippta "panelen", annars håller det inte ihop.

Resultatet? Passabelt, men inte säljbart. Känsligt för flottiga fingeravtryck o repor.

Snikvariant II: skriv ut på A3, klipp ut. Skär och borra en plexiglasskiva och sätt framför utskriften. Säkra plexiskivan med rattarnas och jacken låsbrickor/muttrar.

Resultatet? Skitsnyggt, och klart hållbarare. Kitsligt med borrningen för pottar o jack, dock.

/R

21 May 2009, 19:34
Profile

Hej!

Jag skulle ha två drosslar som "skräpar" i knutarna ; En Ceriatone 10 H, och en 6 månader gammal Mercury Magnetics 7 H.
http://metroamp.com/store/product_info.php?cPath=28&products_id=346

Den första är från en DC30-klon, och den andra till en JTM45-byggsats.
Jag har testat MM 7H i min JTM (50).

Tight och modernt?

Du får dem halvgratis.

"Dom låter alla olika"

22 May 2009, 15:29
Profile ICQ WWW

Ocku wrote:

Vattendekaler hittas nog, t.ex. här: http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=19_140.
Om man dessutom köper samma dekal från något annat ställe så slipper man betala gitarrförstärkartillägget som fins på det mesta.

Men jag är mer intresserad av att få en "riktig" frontplåt.

------
Dom låter alla lika

Passar på och tipsar om liraren som brukar göra mina frontpaneler, han gör fantastiskt jobb för lite slantar. Ritar vanligtvis upp i frontpanel designer och skickar filer till honom direkt, sen kommer den veckan senare med posten. Snabbt, snyggt, billigt och smidigt.

Har verkligen fastnat för hans svart anodiserade alu paneler, ser fantastiskt sexigt ut och kostar typ inget. Hmmm, "sexigt" i samma sammanhang som stärkare, man är ganska sjuk. [:D]

http://www.neriks.com/Services/Frontpanelengraving.aspx

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

22 May 2009, 16:26
Profile ICQ WWW

Peder - vad innebär "kostar inget" i runda slängar? Talar vi hundralappar eller mer?

Håkan - finfina erbjudanden! Men jag är osäker på vad jag ska ha för choke. Fattar inte hur många Henry man ska ha. Och klarar både dina chokes 100mA (till 100w-stärkare brukar de vara specade så). Borde kanske gå på en klon för just SuperLead, men upplys mig gärna här.

/Gunnar

22 May 2009, 22:22
Profile

"Due to an increased demand of engraved front panels we are not able to accept any new orders until further notice. We are sorry for the inconvenience but we currently don't have the capacity for any new orders."

Från frontpanelmannens hemsida [xx(]

22 May 2009, 22:40
Profile

Jo jag såg det lite senare när jag postade länken, det var typ ett halvår sen jag beställde sist. Vet i katten om det inte stod samma sak på hemsidan då också. Maila honom och kolla, man kan inte få mer än nej antar jag. Tror jag betalade typ 150 spänn eller så för en anodiserad 25x6x1 till en p1'a. Blev kanonsnygg.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

23 May 2009, 13:03
Profile ICQ WWW

Hej Gunnar!

Ceriatone drosslan enligt Nik Azam:
Quote:
As for the choke, the DC30 should be 10H, about 150mA or so.

MM 7H 100mA Jag köpte den av George Metropoulos (Metroamp): http://www.mercurymagnetics.com/pages/catalog/manufacturers/MM_marshall.htm

Brian Wallace från Marstran har flere gånger mätt upp gamla 50-100W Marshall "chokes", och han påstår att de för det mesta mäter 3-4H, oberoende av vad det står för värde på klisterlappen.

32 € för båda + frakt från ditt vackra grannland?
PayPal?

"Dom låter alla olika"

24 May 2009, 21:42
Profile ICQ WWW

Hej Gunnar!

Ceriatone drosslan enligt Nik Azam:
Quote:
As for the choke, the DC30 should be 10H, about 150mA or so.

MM 7H 100mA Jag köpte den av George Metropoulos (Metroamp): http://www.mercurymagnetics.com/pages/catalog/manufacturers/MM_marshall.htm

Brian Wallace från Marstran har flere gånger mätt upp gamla 50-100W Marshall "chokes", och han påstår att de för det mesta mäter 3-4H, oberoende av vad det står för värde på klisterlappen.

32 € för båda + frakt från ditt vackra grannland?
PayPal?

"Dom låter alla olika"

Jamen vi mailar väl lite om det där [:)] gunnar.elvin (@) glocalnet.net

/Gunnar

25 May 2009, 00:32
Profile

Tror jag har vattendekalspapper liggandes i gömmorna.[:)]

Bo-Conny Skruvlin

25 May 2009, 08:23
Profile WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]