View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 20:54

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Livsfara! (Kanske lite överdrivet...) 
Author Message

Post Livsfara! (Kanske lite överdrivet...)
Nu skall jag rädda livet på de av er som handlar på Clas Ohlsson.

Fick en sjuhelvetes stöt idag när jag rotade i min förstärkare.Nej, jag var inte där med bara fingrarna utan jag använde givetvis en radiotång med tjocka isolerade plasthandtag.

Isolerade...........?

Fan vilken stöt jag fick och jag kunde inte tro att det kom från tången. Men när jag sen mätte resistansen mellan plasthandtaget och tångbettet så var det under 100 ohm! Va fan, lika väl hade jag kunnat använda en tång med metall handtag.

Detta är tången jag använde: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18175743
Image

Varför i helvete använder dom ledande plast i sina tänger?

Jo, jag vet att det var min egen dumhet att jag kom ihåg fel att denna tång var isolerad vilket uppenbarligen inte var fallet, men om nån annan har denna tång så skall ni inte göra samma misstag som jag.

------
Dom låter alla lika

22 May 2009, 20:05
Profile

ESD-märkningen innebär väl precis motsatsen till isolering? Meningen är ju att det INTE ska vara potentialskillnad mellan dej och t ex en IC...[:D]

Och jo, jag håller med. Man kan tro att det är isolering, det där.

Fult.

Skönt att du överlevde. /R

22 May 2009, 20:26
Profile

Den säljes under benämningen radiotång. Ingen aning vad det är, men spontand kunde man tolka det som en tång lämplig att rota i gamla röradion med, vilket den inte var. [:I]

------
Dom låter alla lika

22 May 2009, 20:42
Profile

Hmm...måste nog kolla upp mina tänger, har inte haft en tanke på att de kan vara oisolerade.

Örjan.[:)]

<font color="blue">It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something!</font id="blue">

22 May 2009, 21:01
Profile ICQ WWW

Lyfte bort tändhatten på en cross som skenade en gång med ett oisolerat handtag. Det var inte ett dugg roligt[B)]

22 May 2009, 21:13
Profile

Oj, läskigt. Ser ju riktigt isolerad ut denna där. Måste fasen kolla mina grejjer jag med. Jag köper mer än jag borde från classe snål som man är, men jag tror att tängerna kommer från trimlog.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

23 May 2009, 13:08
Profile ICQ WWW

Lyfte bort tändhatten på en cross som skenade en gång med ett oisolerat handtag. Det var inte ett dugg roligt[B)]

Jag provade en dummare variant som liten fjunis, tändhatten på min moppe ramla av när jag körde den i ca 40 knyck, reaktionen blev att böja mig ner för att sätta tillbaka den.
Jag lyckades aldrig att få den på plats, ej heller lyckades jag släppa den, jag fick vackert vänta på att farten blev nästan noll innan jag återfick kontrollen över min hand.
Dumhet bestraffas [xx(]

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/

23 May 2009, 13:52
Profile

Ajajaj, jo det där är livsfara för rör-meckare. ESD verktygen är till för de som meckar med digitalt och sån modern elektronik som är känslig för statiska urladdningar. Verktyget är alltså inte isolerat på något sätt, utan är konstruerat för att ha kontakt med din hand/kropp.

Varför ? jo i en verkstad som sysslar med tex datorer så finns ofta krav på att minimera risken för statiska urladdningar (som skadar digital elektronik) , man har där ett golv,arbetsbord,stol osv i ledande material,,,tänk att stå på en jordad kopparmatta och ta i en 230V fas [:0][:0][xx(]

Är man statiskt uppladdad så är det meningen att man då ska laddas ur genom den jordade yta man står eller sitter på, eller denna tång som du nämnde.

ESD är alltså det där fenomenet när man drar av sig fleecetröjan och sedan har en frisyr ala` Jonny Rotten[:D], man kan utan problem vara uppladdad till 20 KV !!

Hoppas att jag förklarat på ett förståeligt sätt, detta är en hel vetenskap, och info finns om man gugglar på ESD.
/ELL

23 May 2009, 13:54
Profile ICQ YIM WWW

ESD = ElectroStatic Death

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

24 May 2009, 12:23
Profile ICQ YIM WWW

ESD = ElectroStatic Death

ESD=Electrostatic discharge

24 May 2009, 12:46
Profile WWW

Jag har en kompis som är högspännings elektriker. Han tycker att en stöt från 220 volt är som att bli kliad på ryggen av frun - skönt! [:D]

Skämt åsido, det borde finnas bättre information om isolering av tänger och handtag, även om jag själv aldrig råkat ut för det du beskriver. Tur att det gick bra! Taskig pump - och du hade kunnat ligga på IVA nu...

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">

24 May 2009, 12:58
Profile ICQ WWW

Jag har en kompis som är högspännings elektriker. Han tycker att en stöt från 220 volt är som att bli kliad på ryggen av frun - skönt! [:D]

Hmmm.... Man blir ju lite nyfiken på hans fru. [:)]

------
Dom låter alla lika

24 May 2009, 20:33
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]