View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 00:58

Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Super Lead-typ-stärkare med enpetar-EL34-slutsteg 
Author Message

Post Super Lead-typ-stärkare med enpetar-EL34-slutsteg
Min moddade blackface Fender Champ är riktigt kul. Den har en förhållandevis biffig utgångstrafo så att den klarar 6L6GC. Med 6L6GC e.d. är den nog extra kul. Denna lilla best tillsammans, och samtidigt, med en större stärkare som spelar rent, är askul [:p]!

Ni skulle förresten sett minen på åhörarna på minigitarrmässan i Växjö när jag kopplade in Champen till en Marshall fyrtolva med G12T-75...

Därför funderar jag på en mer 60-tals Marshall-betonad stärkare med enpetarslutsteg med ett enkelt EL34 (eller möjligen ett EL84, eller kanske med möjligheten att kunna välja mellan EL34 och EL84).

Tanken är alltså ett försteg á la Marshall Lead (1987) eller Super Lead (1959), eller möjligen Bass eller Super Bass.

Efter försteget kanske en ensam triod (ett halvt 12AX7) istället för fasvändaren och sedan till det enda slutröret? Kanske man inte behöver den ensamma trioden utan kan köra från tonkontrollen direkt till slutröret? Kanske den ensamma trioden ska vara en katodföljare?

Hammond har utgångstransformatorer som antagligen skulle passa. T.ex. 125DSE eller 125ESE (jag har en 125CSE i min Champ) <b>http://www.hammondmfg.com/125SE.htm</b>

Syftet är förståss att kunna göra en fysiskt liten förstärkare som man kan dra på rejält med utan att det blir så jättestark ljudvolym. Ett enpetarslutsteg har väl aldrig likadan ljudkaraktär som ett mottaktkopplat slutsteg, men man kanske skulle kunna komma i närheten av ljudet från en pressad Super Bass, men vid betydligt lägre ljudtryck.

Vore kul med lite kommentarer från er andra.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

13 May 2009, 13:13
Profile

På AX84, som ni kanske tittat på, finns en del om stärkare åt detta håll: <b>http://www.ax84.com/</b>. Intressant sida!

Kolla t.ex. under "Classic Amp Projekts". Stärkarena där "P1-eXtreme", "Hi-Octane" och "Single Ended Lead" är inte så långt bort från mina tankar...

13 May 2009, 13:23
Profile

Alltså typ, så här (fast <u>kanske</u> med mer Marshall-typiska värden på komponenterna):

Image

13 May 2009, 14:06
Profile

Såhär spontant undrar jag var fasvändarn tog vägen... jaja jag vet att det är en enpetare, men fasvändarn som gainsteg, alltså.
Och motkopplingen, som ju skulle få enpetarn att låta lite mer likt en PP.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

13 May 2009, 14:28
Profile ICQ WWW

In med ett steg efter tonstacken med, Du har ju trotts allt ett steg till övers, motkoppla, in med presence och kanske bottenresonancemojäng ala Peavey 5150 så får du lite mer biff trotts ringa storlek.

13 May 2009, 14:49
Profile

Jo, den frågan tog jag ju upp i första inlägget [;)].

Anledningen till att köra utan, är att mina erfarenheter från min Champ är att det blir en, utifrån mina mått mätt, jävulusisk förstärkning med en triod till före slutröret. Det blir för mycket, helt enkelt. Det var därför jag tog upp funderingen med att göra en katodföljare där.

Tanken är INTE att det ska vara mer förstärkning än i en 60-tals Marshall utan att karaktären ska vara snarlik. <u>Personligen</u> är jag inte alls förtjust i 2203-stuket o.d.

Man får i så fall tämja den trioden, men i min Champ låter det bättre helt utan, än med en tämjd sådan...

Tanken med motkopplingen är dock tänkvärd... I Champen är trioden före sluröret traditionellt anodkopplad, så där går det att ha motkoppling på lite olika sätt (tonkontrollerna är före den trioden). Just nu har Champen lite motkoppling och en fast Presence-koppling (om jag minns rätt).

13 May 2009, 15:50
Profile

Motkoppling tar ju ner gainen i trioden så det blir inte för mycket. Stor katod plus motkoppling ger lite gain[;)] Plus minus noll kan ju vara önskvärt och sen presenceboost och basresonanceboost(se 5150schem)ger dig en loudness effekt på det hela som ger dig bett och tryck trotts fjuttwatten[:p]

13 May 2009, 16:07
Profile

Kul projekt! Jag är tveksam till idén om ett extra gainsteg. En enpetare behöver ju inte lika stark signal. P1-extreme på AX84 är väl tänkt att klinga lite åt det hållet, vad jag minns (länge sen jag hängde med på AX84). Där går rören lite varmare än i ditt schema, kanske värt att fundera på.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

13 May 2009, 16:17
Profile ICQ WWW

Motkoppling tar ju ner gainen i trioden så det blir inte för mycket. Stor katod plus motkoppling ger lite gain...
Du, tro mig! Det blir för mycket! Jag har provat med oavkopplat 10 kohm som katodmostånd och med mycket motkoppling, och det blir mer förstärkning än vad jag är ute efter. Volymkontrollen blir svårhanterlig...

Quote:
...Plus minus noll kan ju vara önskvärt och sen presenceboost och basresonanceboost(se 5150schem)ger dig en loudness effekt på det hela som ger dig bett och tryck trotts fjuttwatten
Intressant. Måste jag hitta schemat själv eller bjuder du på länken? [;)]

13 May 2009, 16:19
Profile

...P1-extreme på AX84 är väl tänkt att klinga lite åt det hållet, vad jag minns... Där går rören lite varmare än i ditt schema, kanske värt att fundera på.
Jo, det får man ju tweaka.

"Mitt" schema är en ren och skär klippa-klistra från AX84... Det är dessutom mest till för att visa en tanke för principen.

13 May 2009, 16:21
Profile

Quote:
...Plus minus noll kan ju vara önskvärt och sen presenceboost och basresonanceboost(se 5150schem)ger dig en loudness effekt på det hela som ger dig bett och tryck trotts fjuttwatten
Intressant. Måste jag hitta schemat själv eller bjuder du på länken? [;)]
Trodde alla hade den i sin pärm[:(!] [:D]
http://www.blueguitar.org/new/schem/peavey/evh_5150.gif
Väldigt simpelt, en konding i feedbacken som blockar dom låga tonerna varav deras motkoppling ökar och så en pot som man ställbart kan bypassa den kondingen.

13 May 2009, 16:32
Profile

Du, tro mig! Det blir för mycket! Jag har provat med oavkopplat 10 kohm som katodmostånd och med mycket motkoppling, och det blir mer förstärkning än vad jag är ute efter. Volymkontrollen blir svårhanterlig...

Ja, alltså, du kan lägga motkopplingen på gallret och där kan du styra från -gain till full gain.

13 May 2009, 16:34
Profile

... kom på mig själv med att luras lite av min bild av det ljud du eftersträvar. Sven-Johan och fet, eldig och ylande dist passar inte in i min fördomskarta.[:I] Tänker mig mer bluesigt crunchläge. Men när jag läser lite noggrannare vad du eftersträvar så föreslår jag en Hi-octane. Det är en riktig höjdare, jag lovar. [:)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

13 May 2009, 16:56
Profile ICQ WWW

Du får 6W clean (nåja, några % dist)
arbetsförhållanden kan du se datablad

Det intresanta här blir ju att du kan då få 2 ganska olika ljud jämfört med EL84 i pentodkoppling med ung samma uteffekt.

Kruxet är bara att EL34 som triod vill ha Ra=3k medan EL84 ser gärna 4.5k. SE triodslutsteg är känsligare för korrekt Ra än PP.

Bara en hux-flux tanke...

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

13 May 2009, 19:59
Profile WWW

Himla kul tråd, har själv funderat att bygga en enpetare med EL34 efter alla andra projekt jag ska bygga först... Då är det ju himla käckt att ha ett genomtänkt "Bojenschema" att ta till. Ska följa detta med intresse.

Med nuvarande arbetsbelastning lär det dröja några år, men det är ju kul att ha något att se fram emot...[:(][:p][;)]

/Lennart

http://www.specter.se

13 May 2009, 20:06
Profile

Jag har byggt enpetare med el34 enligt ax84 P1 extreme[:D]

13 May 2009, 21:17
Profile

Jag har byggt enpetare med el34 enligt ax84 P1 extreme[:D]
Jaha! Och?... [;)][:p]

14 May 2009, 09:53
Profile

Kan du inte byta den andra ECC83:an till ECC82 för att minska gainen?

------
Dom låter alla lika

14 May 2009, 10:11
Profile

Men du vet detta redan förstås: En SL:s typiska karaktär och mustiga dist kommer i hög grad av 1) fyra feta slutrör som distar komplext, drivet av 2) en fasvändare som kivder lite. Just den komplexa slutrörsdisten blir nog svårt att "fejka" fram. Men då är tanken om en fasvändare + motkoppling nog inte så dum, kanske även en bootstraped mv på fasvändaren för att precis styra hur hett den ska gå. Kanske borde du ha en parallellkopplad triod sent i kretsen? Jag tror det gäller att skapa lite "obalans" i slutsteget på något sätt.

Förstegets utformning känns mindre viktigt, men testa något åt det hållet du nu är inne på! Fast jag vette sjutton om du ska ha en konding över andra katod, men det kanske behövs lite boost här om du inte har en fasvändare.

Tonstacken känns som om den dämpar mkt i lägre register. Knuffen i boten-låg mid saknas, men det är ju tweak-pyssel.

En "optimal" lågwatt-SuperLead borde kanske bygga på 2-4 slutrör av lågeffekttyp, något kul rör som inte används så ofta. Hm, hur skulle man kunna göra det?

/Gunnar

14 May 2009, 10:40
Profile

En "optimal" lågwatt-SuperLead borde kanske bygga på 2-4 slutrör av lågeffekttyp, något kul rör som inte används så ofta. Hm, hur skulle man kunna göra det?

/Gunnar

4 x EF86 om man vill använda pentoder.

Med trioder så kanske 2 x 6n1p, eller vad den där ryska motsvarigheten till ECC82 nu heter.

------
Dom låter alla lika

14 May 2009, 10:47
Profile

Har en superbass från 71 och de låter ju inte ett dugg lika.
Inte för att jag trodde det när jag byggde P1:an

Det överstyr inget i P1:an. Drar man på till tjugo över på volymkontrollen på superbassen så blir det ju en jädrans dist alá AC/DC[:p]

Lite mera gain i P1 måste fixas[8)]

14 May 2009, 11:20
Profile

/Gunnar

4 x EF86 om man vill använda pentoder.

Med trioder så kanske 2 x 6n1p, eller vad den där ryska motsvarigheten till ECC82 nu heter.

------
Dom låter alla lika

Eller 2 st 12BH7? Ett stycke sådant rör används ju i Blackstar HT5-H.

Jonas B

14 May 2009, 12:34
Profile

...Har en superbass från 71 och de låter ju inte ett dugg lika...
...Lite mera gain i P1 måste fixas...
Jo, men eftersom katodföljaren i mitt principiella förslag ovan, gör så att tonkontrollkretsen inte sänker signalen lika mycket, blir det antagligen något mer malle. Men, visst, ett steg till är tänkvärt...

Jag tror, som Gunnar säger, att det är slutsteget (inkl. fasvändaren) som gör mycket av det klassiska, överstyrda ljudet i 60-tals 45 - 100 Watts Marshalls (eller Fenders också för den delen). Å andra sidan beror antagligen det som händer i slutsteget mycket på hur försteget ser ut...

Visst är tanken att stärkaren även ska kunna bli fysiskt liten i formatet. Därför är få rör ett mål, men upp t.o.m. tre rör i försteget är inget problem, om det krävs för ljudet. Jag gillar Gunnars tanke om ett parallellkopplat ECC83. Kanske ett traditionellt 5F6-B-/1959-/1987-försteg in i ett parallellat ECC83 som fejkad fasvändare (med enpetarslutsteg). Kanske man då bl.a. kan göra så att de olika trioderna i det röret inte jobbar exakt lika, och därmed få den oballans som Gunnar nämner... Hmmmm...

Idén med fyra småpentoder, som EF86:or e.d., är också kul... [:p]

Men, kanske jag köper en Lehnert Go-Go istället och struntar i alltihop... [;)][:D]... <font size="1">Men det ena behöver ju, i och för sig, inte förta det andra...</font id="size1">

Sven-Tjosan

14 May 2009, 13:13
Profile

Jag gillar Gunnars tanke om ett parallellkopplat ECC83. Kanske ett traditionellt 5F6-B-/1959-/1987-försteg in i ett parallellat ECC83 som fejkad fasvändare (med enpetarslutsteg). Kanske man då bl.a. kan göra så att de olika trioderna i det röret inte jobbar exakt lika, och därmed få den oballans som Gunnar nämner... Hmmmm...

Idén med fyra småpentoder, som EF86:or e.d., är också kul... [:p]

Precis [8D]

Men om du satsar på din enpetare kanske jag försöker mig på 4xEF86:an i sommra... Det skulle kunna bli hur ballt som helst!

Lehnerts Go-Go är kul som tusan. Men det blir mer cool preamp/pedal än förstärkare för mig. Lite för lite flås.

/Gunnar

14 May 2009, 13:28
Profile

<b>http://www.ax84.com/static/october/AX84_October_Studio_090108.pdf</b>

Jag tänker framförallt på slutsteget... Intressant princip (men 2 W är nog lite FÖR lite [;)]). Förresten ser hela denna krets allt ganska intressant ut... [:p]

Skulle det funka och bli bra med fyra mottaktkopplade EF86:or? Vilka andra pentoder kan annars tänkas finnas? Eller två mottaktkopplade pentoder (typ?) som ger en effekt på 1/4 - 1/2 av två EL84:or.

14 May 2009, 13:28
Profile

...Lehnerts Go-Go är kul som tusan. Men det blir mer cool preamp/pedal än förstärkare för mig. Lite för lite flås.
Jo, det är det jag menar. Alltså, som pedal/preamp in i en större stärkare. Att den sedan också är kul som "sovrumsstärkare", är ju en ball bonus [:)].

Men, som sagt, det ena behöver ju inte förta det andra.

Jag har ett gäng med EF86:or så ett dylikt experiment vore skitkul!

14 May 2009, 13:39
Profile

Skulle det funka och bli bra med fyra mottaktkopplade EF86:or? Vilka andra pentoder kan annars tänkas finnas? Eller två mottaktkopplade pentoder (typ?) som ger en effekt på 1/4 - 1/2 av två EL84:or.
Det stora problemet med dom är väll den elefantiska inre resistansen på hela 2.5Meg.

14 May 2009, 13:43
Profile

De där ECL82 som jag har i min DNS studio 20 är kul. Det är en triod och en pentod i ett rör, har jag förstått.

Med bara två sådana små fina rör (EL84-size) får du i princip ett mottaktkopplat slutsteg med fasvändare och hela biddevitten.

Volymen är perfa för hemmabruk. Och det låter faktiskt snorbra om den där lilla italienaren.

/Gunnar

14 May 2009, 13:47
Profile

De där ECL82...
Sånna har jag också några liggandes. Plus några andra typer av rör med en pentod och en triod i samma glaskropp. Hmmmm...

14 May 2009, 14:02
Profile

...Men om du satsar på din enpetare kanske jag försöker mig på 4xEF86:an i sommar... Det skulle kunna bli hur ballt som helst!
Frågan är vilket som är kuligast (och vilket som vi kan få mest att likna 5F6-A/1959/1986 i ljudkaraktären); EL34-enpetare eller två eller fyra småpentoder i mottaktkopplat slutsteg.

Vore himla intressant om vi körde med samma typ av försteg och nätdel m.m. men bara gjorde skillnad i slutsteget så som du nämner. Sedan träffas vi och jämför ljuden...

Kanske ha insert-funktion mellan försteg och slutsteg för att kunna köra varandras olika steg i varndras olika steg, om du förstår...

14 May 2009, 15:27
Profile
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next