View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 23:16

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Calling Floyd&Dirty! Celestion Vintage 8? 
Author Message

Post Calling Floyd&Dirty! Celestion Vintage 8?
<b>Celestion Vintage 8</b>

En åttatummare som skall låta som en Vintage 30?

Har någon av er erfarenheter av dessa element? Hur låter den jämfört med en 12" Vintage 30?

Jag har bollat med tanken att kombinera två åttor (16 Ohm) med en tolva (8 Ohm) i en sluten lådda...

"Dom låter alla olika"

12 May 2009, 08:21
Profile ICQ WWW

Hmm... Undrar om inte Dirty monterade två sådana i VägraFloyds vinröda 5W Top Boost som Floyden sedan sålde vidare!

Kolla med Floyd eller Dirty! [:)]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

12 May 2009, 16:04
Profile

Tack!

Skall kolla i ett senare skede. Hoppas på kommenterarer ännu här i forumet.

Jag har haft en sluten 4x10 med tiotumsversionen. Den lät blodfattig och tunn med Rivera M60 och en 50W Marshall JMP.

"Dom låter alla olika"

12 May 2009, 16:53
Profile ICQ WWW

Jag har haft en sluten 4x10 med tiotumsversionen.

Var det tiotumsversionen av Celestions Vintage 30?

------
Dom låter alla lika

13 May 2009, 10:12
Profile

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Tonebuddy

Jag har haft en sluten 4x10 med tiotumsversionen.

--------------------------------------------------------------------------------

quote:

<i>Postat av Ocku"]

Var det tiotumsversionen av Celestions Vintage 30?

Ja, det var det. Ungefär tio år sedan.

"Dom låter alla olika"

13 May 2009, 10:57
Profile ICQ WWW

Jag tycker att Celestions tiotumsversion av Vintage 30 är kanske den bästa tiotummaren. Om du har tyckt att fyra av dessa låtit blodfattigt så tror jag inte att du blir gladare av gå ner till åttatummare.

Det är lite som att tycka att starköl har för låg alkoholhalt och byta ner sig till folköl i hopp om att det blir bättre.

------
Dom låter alla lika

13 May 2009, 12:09
Profile

I ett tidigare liv när jag sysslade väldigt aktivt med Hifibyggen, märkte jag att en liten högtalare inte nödvändigtvis låter tunnare i bas, eller att de skulle ha en överdos av högre tonregister då man går från en tia till en åtta.

Framför allt tiotummare har jag undvikit. Förutom de ovannämnda erfarenheterna med en fyrtia (Rivera M60 och en 50W JMP), har jag med samma stärkare lånat från den dåvarande importören en brutal Rivera 800W sluten fyrtia med Electrovoice-högtalare.

Sedan testade jag samtidigt en vecka två olika Peavey Classic kombo. Den ena hade 2x12 och den andra en fyrtia. Det verkade som om den med fyrtia hade en grundresonans nästan en hel oktav ovanom tvåtolvan. I övrigt identiska stärkare, vad jag minns.

Jämför med en förstärkare som du har ställt in för en Les Paul, och sedan slänger du in en Vintage Strat i spelet. Och det tycks som om man får ställa om stärkaren rejält eller byta helt ut olika typers dist pedaler för att i båda fallen uppnå ett saligt tillstånd med ett fåraktigt flin. [^]

...man kan inte få allt på en gång.

<b>Därför önskar jag att <i>någon som använt Vintage 8"] (åtta tum) skulle kunna bidra en jämförelse med en Vintage 30 (12").</b>

...Eller en motsvarande tolva
Innan det blir för akademiskt, jag får skrivkramp.

"Dom låter alla olika"

13 May 2009, 20:18
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]