View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 22:54

Reply to topic  [ 13 posts ] 
mesa boogie dual rectifier 
Author Message

Post mesa boogie dual rectifier
tja håller på att fixa en sådan..

det som framgår är att det brusar jävligt mycket på den rena kanalen

dvs om man slår över orange kanalen till grön...

tycker nog att det är dåligt med kräm oxå....

inte ett schema jag hittat på nätet stämmer med denna

den har bla optkopplare direkt på ingången som kopplar förbi V1A
men enligt schemat så finns denna koppling ej ...

är det nån som har ett riktigt schema liggandes...

sen tror jag nu att det inte är nåt fel på denna stärkare

det är ju en mesa o dem är ju inte kända för att brusa lite utan tvärtom[xx(][xx(]

hittat dock lite kalllödningar som jag åtgärdat har även bytt inputjack då det var kaputt ( japp kollat jordningen oxå)

kanske är det så att den såkallade rena ljudet är en ren kompromiss

killen som har den har aldrig använt det rena ljudet tidigare...

så jag undrar i fall nån annan har samma erfarenhet av att den brummar mycket o fräser på hög volym...

alla rör är nya bytt av mig ... inga förändringar

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

05 May 2009, 21:35
Profile WWW

De allra tidigaste rectosarna brusade faktiskt väldigt mycket på den rena kanalen. Något med konstruktionen som senare rättats till.

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

06 May 2009, 07:53
Profile ICQ WWW

tja denna är från 1993 så den är väl tidig då

skitsamma nu har gått igenom kretsen totalt o kommit fram till
att man hoppar över gainsteg 1 o kopplar bort alla katod kondingar i preampen när man växlar över till clean
detta gör att man måste dra på mastern till minst 7-10 enligt instruktionsmanual för att förhuvudtaget få ljud
inte undra på att det brummar o brusar mycket ....då allt förstärks i en senare gain kedja

jävla skitkonstruktion för att få rent ljud... men det kanske inte var meningen.. att man skall spela rent på denna
<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

06 May 2009, 13:39
Profile WWW

06 May 2009, 16:56
Profile

inte så lätt på detta plåttriga kretskort..... men det verkar vara en kretsändring på senare modell gjorda efter 1999....

nä detta är en hårt distande skitstärkare utan bias pott oxå ...

Image ImageImageImage

06 May 2009, 17:36
Profile WWW

Se det som en utmaning. Bara att koppla från andra sidan ingångsteget med optokopplare till eq och så dödar du signalen med en optokopplare i distkretsen till jord samt eventuellt en innan eq i distkresten. Alltså opto ett öppnar, opto 2 öppnar opto tre stänger. Så funkar det som en dröm sen.....eller ja, hur styr vi volymen på clean? Finns det en separat volym till clean?

06 May 2009, 17:45
Profile

nej utan det är orange kanalen det roligaste är att schemat stämmer på alla värden o så
men inte hur crunch clean kaneln är kopplad

clean den kopplar in sig på en 2,2meg med 82p konding parallellt sen till volymen....
men detta schemat visar nåt helt annat ....
http://www.schematicheaven.com/boogieam ... tifier.pdf

Image ImageImageImage

06 May 2009, 18:11
Profile WWW

glömde en sak det är att alla preamp rör är i arbete hela tiden utom v1A som då kopplas förbi när man slår över orange till grön (clean) men det verkar banne mig som att den inte är urkopplad utan att den ligger o fräser villt in parallellt med inputsignalen skall prova o rycka V1A o köra enbart rent ljud

Image ImageImageImage

06 May 2009, 18:15
Profile WWW

Äh jag hade moddat helt klart. Man vill inte ha clean genom alla satans rör på distkanalerna, det blir ju pannkaka. Ingångssteg-NY EQ till clean-volym och sen koppla samman där dist-eq mynnar ut.
Helt ny bättre stärkare till who ever. Finns väll inget samlarvärde i denna så jag hade totaldemolerat. Kanalswitchsystemet finns ju redan så det är ju inget större bekymmer och fixa till det där med optosar.[:p]

06 May 2009, 18:31
Profile

glömde en sak det är att alla preamp rör är i arbete hela tiden utom v1A som då kopplas förbi när man slår över orange till grön (clean) men det verkar banne mig som att den inte är urkopplad utan att den ligger o fräser villt in parallellt med inputsignalen skall prova o rycka V1A o köra enbart rent ljud

Image ImageImageImage
Det gör den säkert om det bara är en opto som kopplar bort den, den borde ju gå ihop någonstans då. Kan inte se hur den helt skulle gå att koppla bort med endast en opto eftersom den sen går ihop med diststeget ändå.

06 May 2009, 18:33
Profile

det sitter två opto en som klipper signalen in på första gallret o då öppnar den andra..

men som sagt det blev inge bättra att ta bort V1A samma oljud...

Image ImageImageImage

06 May 2009, 19:01
Profile WWW

Borde inte den där 2M2, om jag fattad det rätt, som sitter innan första gainsteg på clean kunna vara the root to all evil?
Enorm resistor innan första gainsteg ska väll inte vara så bra. Det vanliga är ju att man tar upp signalen innan man sätter in sådana filter. Allt brus från den kommer ju bli stort i proportion till signalen.

06 May 2009, 19:13
Profile

japp så är det man måste maxa mastern till fullt o dra på gain till kl 3 för att det skall låta nåt

men det går fan inte att repa med ..

det är alldeles för dåligt med kräm .....

men ser du slår man över en knapp till "modern" så vips så går det att få ett bättre ljud men då blir lead kanlen lidande ...

nä skall nog tjonga iväg den tillbaka o förklara att den suger fett på rena ljud utan en rejäl ombyggnad

Image ImageImageImage

06 May 2009, 19:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]