View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 23:16

Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Marshall...?? Jodå! 
Author Message

Post Marshall...?? Jodå!
Purist som jag är gick jag och köpte jag denna..
http://www.blocket.se/vi/21398930.htm?ca=11_s

Jag är inte helt säker att hantaget är i 100% korrekt original utförande..

26 Apr 2009, 20:47
Profile

Handtaget var väl det som var kvar av orginalet...[:D]

Image

26 Apr 2009, 20:55
Profile WWW

Hur är mastern kopplad på en sån där månntro?

26 Apr 2009, 20:56
Profile

Om det där ursprungligen är en Plexi Super Lead har du gjort ett riktigt klipp! Jag hade en sån (original) i slutet på 70-talet när mina föräldrar fortfarande betalade notan! [:D]

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Carpe Diem | Det ska va tre slag i takten...</b></font id="size2"></font id="blue">

26 Apr 2009, 21:07
Profile ICQ WWW

Hehe... Kan inte föreställa mig att det är en Plexi, skulle jag ha sån tur skrattar jag på mig. Kunde dock inte låta bli, ska bli kul att skruva isär och se vad man fått för 3000:- Mer jobb förmodligen... [8D]

26 Apr 2009, 22:06
Profile

27 Apr 2009, 07:29
Profile

Ska hämta på torsdag... Pessimist som jag är misstänker kraftigt att det är en modell med kretskort.. dvs nyare, men vi får väl se. Man har inte roligare än man gör sig som det heter, kanske kan bli ett kul projekt.

27 Apr 2009, 14:39
Profile

Det finns många årgångar med kretskort som är riktigt fina. Du hittar t.ex. mustarder i de där ända fram till 1976. Och korten är hållbara och bra långt in på 80-talet i varje fall.
/Gunnar

27 Apr 2009, 15:08
Profile

Misstänker starkt att jag lär behöva Bojen-hjälp med vad jag ska hitta på med det jag köpt! Tänkte börja med att kolla att jag inte dör av en elshock när jag kopplar in mig. Största problemet är nog att frugan kommer att märka att den har tillkommit.. Är ju inte så diskret färg osv.

Ser att Mojomusicalsupply.com har Marshall-lådor som man ev. skulle kunna stoppa in grejorna i (om de är nåt att ha). Finns det fler ställen tro som säljer Marshall-chassin? Izzy du bygger väl själv eller?

27 Apr 2009, 15:14
Profile

Får väl nästan lova foton!

Misstänker starkt att jag lär behöva Bojen-hjälp med vad jag ska hitta på med det jag köpt! Tänkte börja med att kolla att jag inte dör av en elshock när jag kopplar in mig. Största problemet är nog att frugan kommer att märka att den har tillkommit.. Är ju inte så diskret färg osv.

Ser att Mojomusicalsupply.com har Marshall-lådor som man ev. skulle kunna stoppa in grejorna i (om de är nåt att ha). Finns det fler ställen tro som säljer Marshall-chassin? Izzy du bygger väl själv eller?

Utöver Mojo finns i prisklassordning:
Weber http://www.tedweber.com
Ceriatone http://www.ceriatone.com
TAD http://www.tubeampdoctor.com
Metro http://metroamp.com

Av dessa tycker jag Ceriatone är mest prisvärda. Men Metros grejor är top of the line rakt igenom.

/Gunnar

27 Apr 2009, 15:39
Profile

"<i>Sedan jag köpte toppen har jag själv byggt om själva chassit, då chassit jag fick vid köpet var i helt bedrövligt skick och såg ut som en olycka på träslöjden"]."

Tyckte han verkligen att plastfolie från Coop och megaskruvskallar från biltema gjorde jobbet där[:0]

27 Apr 2009, 16:25
Profile

Ska hämta den rackarn i morgon... I ärlighetens namn tvivlar jag tom på att det överhuvudtaget är en Marshall inuti längre, inte minst med tanke på att ingångarna verkar vara omstyrda till vänster dvs. alldelens i anslutning till där Nättransingen borde sitta och en bra bit från där ingångarna på kortet rimligen sitter.. Tänker mig att detta vore vansinne med tanke på brum osv. Likaså sitter nätbrytare o standby på baksidan vilket torde ge en skum kabeldragning inuti.. Som sagt.. ska bli lite lotterikänsla att skruva isär den, sånt är kul!

29 Apr 2009, 16:29
Profile

Allright... Då var den hämtad, kollad och provspelad...

Så långt mycket intressant.. (ska ordna bilder) Den var PTP, alla Elektrolyter sitter på insidan, måste erkänna att jag börjar misstänka att det faktiskt är en Plexi Super Lead... En första provspelning avslöjar ett riktigt bra grundljud. Ett Mullard, Blackburn ECC83 men slutrören är missmatchade EL-34:or av olika fabrikat. Mastervolymen verkar vara en feldimensionerad pot och vad jag kan förstå inkopplad på ett dumt sätt.
Koder på transformatorerna: PT:1203-80 OT:1202119 Choke: 352-114
Omkopplaren för impedans är märkt: 8Ohm, 16Ohm och 100v.

Detta med att alla elektrolyter sitter på insidan har jag för mig är ett tecken på en ganska tidig stärkare.. Någon som sitter på info om detta?

Enligt denna sida: http://folk.ntnu.no/roef/JTM100.html tyder transformatorkoderna på att det är en 67:a antingen 5a eller 5b
EDIT: 5b eftersom den inte har aluminiumchassie.

Nice, kanske inte var så tokigt köp ändå...

01 May 2009, 23:14
Profile

Roligt fynd, inga bilder?

Signature deleted due to offensive remarks

02 May 2009, 13:11
Profile ICQ WWW

Provar att lägga in lite bilder.. Notera hur snyggt någon finsmakare kortat av chassiet med en gaffeltruck..

Image
Image
Image
Image
Image
Image

02 May 2009, 19:29
Profile

chassiet ser ut att vara från 67-68 med tanke på att det finns utrymme för rörlikriktare aom pluggats
dessutom plats för ett preamp rör till oftast beroende på att dessa chassien användes för PA toppar i början ...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

02 May 2009, 22:22
Profile WWW

kool stärk, den är helt klart före slutet av '67. Grattis - återställ och njut!

http://www.myspace.com/gudarsskymning

03 May 2009, 00:09
Profile WWW

Jackpoooooot!!! du har gjort ett kanonköp !!! Detta är den sista 100 wattaren med Drake trafos. Dessa stärkare är "transitionstärkare"
De fanns med JTM-45, JTM (black flag) och JMP frontpaneler. Merparten gjordes under 1967 och hade som regel plexibakpaneler med "window" serienummer i 10000 spannet. Transformatorerna ser ut att vara original och de flesta om inte alla komponenter på kretskortet ser också bra ut. Till och med en del original RS filterkondingar sitter kvar. 1202-119 utgångstrafon är till EL-34:or och låter som regel fetare och rundare än de senare Dagnalltrafosarna som komm under -68.

/Tokyo

03 May 2009, 22:59
Profile ICQ YIM WWW

Tråkigt att man våldfört sig så på den dock, men tack vare det blev det ju ett fynd [:D]

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/

03 May 2009, 23:01
Profile

kool stärk, den är helt klart före slutet av '67. Grattis - återställ och njut!

Tackar, känner mig klart nöjd, tänker lägga ner en del jobb på denna... Testade med felamatchade rör, taskig högtalare osv men märkte ändå att det fanns en hel del musik i den.. Då är det värt besväret att lägga ned tid och pengar på att få till den...

Har en miljon funderingar, hinner inte utveckla nu, men lite kort...

1. Är det någon som vet vilket schema som ligger närmast till hands att kika på?

2. Är biaspotten borttagen eller fanns det ingen på dessa?

3. Så ska väl inte en Master anslutas?? (om man nu ska ha en) se de vita kablarna...

4. De beryktade Mustard-kondingarna, satt det sådana orginal på denna tro? De där RS tycker jag mig ha sett i andra gamla Marshalls, kan de vara orginal? Kan det vara värt att prova byta till NOS mustards?

5. Lödningarna saknar ju färgmarkeringar varenda en, även de som definitivt ser original ut, hade Marshall inte färgmarkering denna årgång tro?

6. Eq:n måste fixas... åtminstone spom det låter så finns ingen Mid-kontroll bara tre olika diskant/presence..

7. Någon som har en matchande trälåda att kränga?

Som sagt... risken finns att jag kommer att plåga er med frågor..

03 May 2009, 23:03
Profile

1. Är det någon som vet vilket schema som ligger närmast till hands att kika på?

3. Så ska väl inte en Master anslutas?? (om man nu ska ha en) se de vita kablarna...

4. De beryktade Mustard-kondingarna, satt det sådana orginal på denna tro? De där RS tycker jag mig ha sett i andra gamla Marshalls, kan de vara orginal? Kan det vara värt att prova byta till NOS mustards?

Grattis! Var rädd om den.

1. Det finns ett schema i Doyles bok från 1967. Det är det tidigaste SuperLead-schem jag sett. Men skillnaderna är små. Två saker är tydliga här. Man körde med 32uF filterkondingar rakt igenom. 4st som första filter (parallell + serie) vilket ger endast 32uF totalt. Det är lite för en 100w stärk.64uF till skärmgaller och till fasvändare. 32 + 32 till försteg. Sedan körde man den klassiska JTM45-tonstacken med 56k slope/250pF treblekonding.

3. Nä. Varför master över huvud taget? Hela grejen med denna stärkare är ju att få köra den i fri fart. Ta bort skiten.

4. Neeej [:0]! Byt inga kondingar såvida du inte har läckage. DE där som sitter i är säkert lika bra som mustarder. FRamför allt är de ju inkörda i 40 år! Det måste vara långt mkt bättre än NOS mustarder. Spara slantarna till schyssta slutrör i stället.

Jag tycker du ska återställa till orginal så långt det går. Får du problem med brum och surr kan du ge dig på jordning å sånt. Jag tycker man alltid ska förbättra det som går att förbättra, även i vintagegrejor. Doct verkar original oftast vara väldigt bra.

/Gunnar

03 May 2009, 23:22
Profile

Mastern ska bort, men.. Volymen är någonting så sanslöst enorm om jag drar på, att gasa den till 10 utan hörselskydd är inget jag skulle ge mig in på. Rören skall naturligtvis bytas till något passande, men vad sägs om följande funderingar... Är det smart att plocka bort de två yttre rören, så jag får ned effekten? Jag har "lärt mig" att jag då skall kompensera med impedansväljaren så att jag om jag kör en 16 Ohms högtalare skall sätta impedansväljaren på 8 Ohm. (tänker jag fel?) Sen funderar jag om jag skall göra detta plus införskaffa en Hotplate för att få effekten mer hanterbar... Visst lär jag prova mig fram, men erfarna tips vore intressant!

Om jag kör 50w-lösningen med två rör borta och Hotplate. Skall jag då ha en 16 Ohms hotplate med impedansväljaren på 8? Eller ska jag behålla alla 4rören och ta ned hela effekten med Hotplate? Tanken var ju att faktiskt använda stärkaren i rep/livesituation och nuvarande volym är inte användbar i mitt fall.

Izzy avråder ju bestämt från att montera någon ny Mastervolymkontroll, jag antar att det handlar om att ta vara på lagom mängd slutstegsdist, vilket man missar med en Master...

Fy vad dyra Mullard EL-34:or blivit... Nu svider det att jag blev avstulen ett par nyss.... :-(

04 May 2009, 15:01
Profile

Tack för all input!

Mastern ska bort, men.. Volymen är någonting så sanslöst enorm om jag drar på, att gasa den till 10 utan hörselskydd är inget jag skulle ge mig in på. Rören skall naturligtvis bytas till något passande, men vad sägs om följande funderingar... Är det smart att plocka bort de två yttre rören, så jag får ned effekten? Jag har "lärt mig" att jag då skall kompensera med impedansväljaren så att jag om jag kör en 16 Ohms högtalare skall sätta impedansväljaren på 8 Ohm. (tänker jag fel?) Sen funderar jag om jag skall göra detta plus införskaffa en Hotplate för att få effekten mer hanterbar... Visst lär jag prova mig fram, men erfarna tips vore intressant!

Om jag kör 50w-lösningen med två rör borta och Hotplate. Skall jag då ha en 16 Ohms hotplate med impedansväljaren på 8? Eller ska jag behålla alla 4rören och ta ned hela effekten med Hotplate? Tanken var ju att faktiskt använda stärkaren i rep/livesituation och nuvarande volym är inte användbar i mitt fall.

Izzy avråder ju bestämt från att montera någon ny Mastervolymkontroll, jag antar att det handlar om att ta vara på lagom mängd slutstegsdist, vilket man missar med en Master...

Fy vad dyra Mullard EL-34:or blivit... Nu svider det att jag blev avstulen ett par nyss.... :-(

Klart det är bra drag i den där. Men testa för skojs skull att dämpa din högtalare med lite kuddar eller en madrass, kanske en tjock matta, och sedan fläska på med volymen rakt upp eller lite mer. Det sound du får går inte att få med mastervolym, hot plate eller att rycka två slutrör.

Det är så synd att rycka två slutrör ur dessa stärkare. Med fyra slutrör får du en komplex dist som är Super Leadens signum. Och det gör ändå bara några dB:s skillnad att rycka två rör och förändra hela balansen i slutsteget.

Det alternativ som jag tycker är acceptabelt är att power scala slutsteget. Det gar jag gjort i min 50w JMP och tycker det är bättre än masters och attenuatorer. Du behåller väldigt mkt av originalljudet.

Kan du inte alls använda stärkaren som den är skulle jag skaffa en annan stärkare, i 30w-klassen, för att komma ned en bra bit i volym.

Du behöver inte sikta på Mullards för att få bra rör. Det finns en hel del att välja på av gamla rör som är billigare. RFT, Tesla (okej inte billigt), kanske man kan hitta en kvartett schyssat Svetlanas.

Ger du dig in på att mastervolyma, rycka rör, hotplejta eller power scala - ja, då kan du gå på bra nytillverkade rör. Det där extra du kan få med fina NOS förtas av dämpande ingrepp.

Tycker jag helt sbujektivt.

/Gunnar

04 May 2009, 18:24
Profile

Hehe.. av någon anledning anade/fruktade jag att du skulle svara något i den stilen (Gunnar). Visste inte att man förlorar en dimension med att ta bort ett par slutrör, men det kan förstås ligga något i det. Nåväl, känner att stärkaren är värd ett bättre öde än en kompromiss...

Blåsa på en fyrtolva med Kuddar och filtar går ju alltid i inspelningssammanhang men knappast i övrigt tänker jag..

Har en gammal 4x10:a som skulle kunna tjäna som experimentlåda. Om jag provar att flytta bak baffeln ett par dm i den, klämma in en Celestion-12:a och klämma på någon väl avvägd dämpning mellan elementet och fronttyget... Nej vänta nu, då blåser ju elementet till skogs... hmm behöver förvisso inte vara helt fel...

Power Scaling då? Vilken variant rekommenderar experten? Köpa ett kit från London Power? Behöver jag en TUT?

Kul detta... [:p]

04 May 2009, 20:17
Profile

Hehe.. av någon anledning anade/fruktade jag att du skulle svara något i den stilen (Gunnar). Visste inte att man förlorar en dimension med att ta bort ett par slutrör, men det kan förstås ligga något i det. Nåväl, känner att stärkaren är värd ett bättre öde än en kompromiss...

Blåsa på en fyrtolva med Kuddar och filtar går ju alltid i inspelningssammanhang men knappast i övrigt tänker jag..

Har en gammal 4x10:a som skulle kunna tjäna som experimentlåda. Om jag provar att flytta bak baffeln ett par dm i den, klämma in en Celestion-12:a och klämma på någon väl avvägd dämpning mellan elementet och fronttyget... Nej vänta nu, då blåser ju elementet till skogs... hmm behöver förvisso inte vara helt fel...

Power Scaling då? Vilken variant rekommenderar experten? Köpa ett kit från London Power? Behöver jag en TUT?

Kul detta... [:p]

Expert och expert... jag tycker utifrån egen erfarenhet. Experter finns det så många andra här [:)]

Jag har satt London Powers Low Budget kit i några stärkare. Jag tycker det funkar bra. Men, visst, de kittlar alltid lite extra i underlivet när man får dra på allt på fullt.

Om du kan bra i teori och praktik hur en stärkare fungerar kan du säkert installera ett sådant kit. Det är inte en skitsak, gjort i en handvändning, men det går med lite joxande. Hade din stärkare varit omoddad hade jag inte föreslagit det, men eftersom den redan blivit så hårt attackerad spelar det mindre roll med några skruvhål till.

Detta är vad du behöver + några småprylar till biaskretsen:
http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=27

Med detta installerat kan du ju också med fördel köra din SL i en 2x12 eller 1x12. Det är viktigt att även högtalarna jobbar rejält. Däför är jag ingen anhängare av lösning typ 4x12-låda + HotPlate på -8dB + 100w-stärk.

Nä nu får någon annan gå in och tjöta här.

/Gunnar

04 May 2009, 21:09
Profile

Ska börja med att bekanta mig med kretsen mer i detalj innan jag bestämmer mig för vilken väg jag går, tänkte liksom lära mig krypa innan jag försöker gå. men PS kan nog vara en riktigt bra grej i detta fall... Beställde Doyle-boken för övrigt. Nu är man bra sugen att ta semester ett tag och fokusera på detta istället! [:p]

04 May 2009, 22:57
Profile

Jo.. Har kikat runt lite efter nya slutrör till min nya älskling...

Då jag är nybörjare på Marshall skulle det vara fint med lite input på vad man ska leta efter... Visst NOS Mullards sägs ju vara ett säkert kort, åtminstone om man strävar efter att tömma plånboken. Om vi skippar dessa pga prisnivån som passerat alla gränser.. Vad kommer därnäst??? Fick ju lite tips längre upp i tråden om RFT, Tesla, Svetlana osv.. Skulle behöva lite mer input från er rutinerade Marshall-nissar. Typ vilka NOS brukar låta bäst i en Super lead (förutom NOS Mullard). och vilka nyproducerade är bästa alternativet... Har inte hört något gott om Mullard reissue.. antar att de bara har namnet gemensamt med sina föregångare.

Som sagt NOS Mullisar verkar orealistiskt dyra, men utöver dessa så tänkte jag absolut inte snåla.. Inte heller betala för "namnet" det är ljudet jag vill ha.

(Ja sen det här med "vilka är bäst" självfallet vet jag att sådant är en smaksak till stor del.. )

Förövrigt sitter det 3st Siemens och ett Svetlana i nuvarande uppsättning, och egentligen kan jag ju inte säga att jag vet att de är dåliga på något sätt.. Snarare känner jag mig obekväm med att det inte är en matchad kvartett. När man "biasar" en Super lead kan man väl bara justera totala biasen, dvs inte justera balansen mellan varje rör? Jag kanske borde köpa ett ytterligare Siemensrör och försöka balansera upp biasspänningen separat till det röret.. hmm.
Som jag förstår det är det 56k resistorn jag ska byta för att "biasa" eller ska jag erstätta den med en biaspot kanske?

Ja, jag svamlar på här jag...

10 May 2009, 23:02
Profile

Du skulle behöva tita lite närmare på de 3 Siemensrören, kan vara östtyska RFT eller tom. Mullard rör du sitter på. Är de inte helt slutkörda har jag kanske ett beg. Siemens (Mullard) eller RFT att komplettera din trio med. Kolla vad det är eller ta ett närgånget foto i nedre delen av röret(en) där det finns små inetsade koder så kan jag berätta vad det är för rör.

Roland J

Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.

10 May 2009, 23:44
Profile ICQ WWW

varför inte impletara separat bias pottar för varje rör nu när chassiet ändå var gaffeltruckat.. då kan du blanda vilt med vad du vill.... i slutrörsväg

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

11 May 2009, 16:40
Profile WWW

dina siemensrör är RFT-tillverkade. Du kan skaffa ett till. Problemet är att du inte vet vad dina tre rör mäter... Låter toppen bra som det är finns det egentligen ingen anledning att byta ut svetlanaröret. If it aint broken, don't fix it![;)]

12 May 2009, 21:05
Profile WWW
Reply to topic   [ 58 posts ]  Go to page 1, 2  Next