|
| Author |
Message |
|
Svullo
|
Fortfarande nyfiken om detta med 72:ornas påstådda förträfflighet... Kan man köpa tex en 71:a och byta ett par kondingar i försteget och få till samma ljud som en 72:a? Jo jag vet att det är välidgt hypotetiskt och att varje exemplar är unikt.. men rent teoretiskt?
|
| 29 Apr 2009, 11:09 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Tills någon bevisat motsatsen hävdar jag att det inte går att säga att den ena årgången är avsevärt bättre än den andra. Men jag blir i och för sig gärna överbevisad för det vore ju kul om man på så sätt kunde plocka russin ur kakan bara med en siffra. Men varför 72 års modell skulle vara speciell vet jag inte.
Drake 784-139-trafon satt väl i redan på plexitiden och fram till 80-talet. CF-motstånd är det väl i de flesta. Mustard-kondingarna fanns fram till 1976. Filtreringen har varierat lite. Spänningarna också.
I övrigt handlar det ju som skrivt ovan här om små förändringar i kretsarna. Någon farad här, och några hom där. Visst, det har varit några tydliga steg som påverkat mkt, t.ex. när man i slutet av 60-talet dängde in 5n-kondingen på brightvolymen som gjorde den oanvändbar på låg volyminställning. På rejält blås spelar det där mkt liten roll. (EDIT: svaret på din fråga är i princip ja, det är klart att man kan pilla till exakt den 1987-krets du vill ha. Det är ju sådant som många av håller på med hela tiden, pillpillerill)
Mycket handlar nog om hur många timmar de har gått, hur slitna eller inkörda grejorna är. Precis som med instrument.
Jag säger testa! Att köpa en 72:a för att det är 72:a utan att kunna jämföra med något känns heltokigt för mig i alla fall. Samla ihop några olika exmplar och jämför. Gärna någon eller några gamlingar ett par nybyggen och RI:s. Det vimlar ju av 50w-Marshalls.
/Gunnar
|
| 29 Apr 2009, 12:16 |
|
 |
|
tokyo tapes
|
Hej allihopa,
Har nyligen reggat mig och är en färsking på forumet. Dock har jag sysslat med gamla Marshallstärkare ett tag.[:D] Personligen älskar jag gamla plexis. Alla låter olika som nämnts tidigare och det finns olika kretslösningar och komponenter som ändrats under "Plexi åren" 66-69 (av någon anledning brukar man inte räkna JTM-45:or dit). Lägg därtill komponenter som "driftat" med åren och toleranser som redan från början kunde vara upp till 20% och man har förstärkare med olika "personligheter" En plexi är en plexi och det finns inget som går upp emot att äga och spela på ett bra ex. med det sagt, skulle jag köpa en Marshall som har de kvaliteter som jag lyssnar efter i en plexi men till ett lägre pris, så skulle jag köpa en tidig metall panels Super Bass innan -73. Alla dessa jag ägt har låtit fantastiskt och gett mina Plexis en tuff match (och i bland vunnit).
/Uffe
|
| 03 May 2009, 10:50 |
|
 |
|
Svullo
|
tokyo tapes wrote: Hej allihopa,
Har nyligen reggat mig och är en färsking på forumet. Dock har jag sysslat med gamla Marshallstärkare ett tag.[:D] Personligen älskar jag gamla plexis. Alla låter olika som nämnts tidigare och det finns olika kretslösningar och komponenter som ändrats under "Plexi åren" 66-69 (av någon anledning brukar man inte räkna JTM-45:or dit). Lägg därtill komponenter som "driftat" med åren och toleranser som redan från början kunde vara upp till 20% och man har förstärkare med olika "personligheter" En plexi är en plexi och det finns inget som går upp emot att äga och spela på ett bra ex. med det sagt, skulle jag köpa en Marshall som har de kvaliteter som jag lyssnar efter i en plexi men till ett lägre pris, så skulle jag köpa en tidig metall panels Super Bass innan -73. Alla dessa jag ägt har låtit fantastiskt och gett mina Plexis en tuff match (och i bland vunnit).
/Uffe
Tjena Tokyo, välkommen till Bojen! KOlla gärna in min andra Marshall-sträng där jag utforskar ett kul köp, vore fint med din input på den. Tanken är att först identifiera lite mer exakt vad jag egentligen köpt, och sedan påbörja återställandet mot originalet så långt möjligt.
|
| 03 May 2009, 11:23 |
|
 |
|
Ljudfreak
|
tokyo tapes wrote: Alla dessa jag ägt har låtit fantastiskt och gett mina Plexis en tuff match (och i bland vunnit).
För omväxlings skull är det bra att någon faktiskt fortfarande bryr sig om och värdesätter hur de här förstärkarna låter också. Det har blivit litet överdos på expertutlåtanden om vilka komponenter som satt i vilket år och när de ändrade från det ena till det andra. Om man köper en dyr whiskey eller ett fint vin, får man mer njutning av den för att man vet vad en gaskromatografi skulle visa? ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Gaskromatografi) Ibland tänker jag att någon kanske skulle göra musik istället? Eller kanske att de köper en Plexi för att de gillar ljudet? Jag har några på annons just nu och även om min strategi erkänt inte är den bästa, så har jag svårt att förstå att någon skulle kunna köpa en Plexi eller ens ge ett bud om de inte har provat? (även om jag själv gripits av GAS och gjort det) Ser man till den respons jag fått, så tycks det vara viktigare vad en stärkare kostar, hur insidan ser ut, och vilka komponenter som är original, än hur den låter. Visst ska man skydda sina investeringar, men jag önskar att man investerade i ett gott ljud istället. Och de verkliga kapens tid, är nog förbi. / Ola [:)]
|
| 03 May 2009, 12:15 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Ooops. Aj. Smisk [B)][:)]
Självklart har du rätt Ola att det är lyssnandet och musiken som är det viktiga. Det är självklart alltid där man bör landa och bra att du drar ned brallorna på några av oss. Jag beklagar om komponentnörderiet tar överhanden ibland. Mitt vaccin mot det är dock att alltid jobba med grejorna i rep- och livesituationer, ljudklipp och jämförelser som avslöjar vad jag håller på med och som gör det möjligt att ta ställning till om det är nörderitrams eller realitet [B)][:)]
Mitt perspektiv är ett intresse för vad det är som gör att t.ex. en bra plexi, eller 73:a eller vad det nu är, låter bra. Och framför allt om det går att återskapa det i ett eget bygge som kostar typ en tredjedel av vad förlagan kostar. Inte för att det är viktigt att spara pengar - jag har lagt så förtvivlat mycket stålar på min hobby att det är rätt obsolet numera. Däremot är det intressant både tekniskt och musikalikt att utforska vad som är möjligt. Och kanske om det går att göra ännu bättre!
Sir Hillary besteg Mount Everest för snart typ 100 år sedan. Lik förbannat kommer horder och försöker göra samma sak igen och igen. Hur gör man? Går det? Vad är svårt? Vad krävs? Kan man göra det ännu bättre eller snabbare? Den diskussionen tycker jag är kul. När man väl står där är det ju samma utsikt och den tycker jag inte är lika intressant att beskriva.
/Gunnar
|
| 03 May 2009, 15:47 |
|
 |
|
Svullo
|
Ljudfreak wrote: tokyo tapes wrote: Alla dessa jag ägt har låtit fantastiskt och gett mina Plexis en tuff match (och i bland vunnit).
För omväxlings skull är det bra att någon faktiskt fortfarande bryr sig om och värdesätter hur de här förstärkarna låter också. Det har blivit litet överdos på expertutlåtanden om vilka komponenter som satt i vilket år och när de ändrade från det ena till det andra. Om man köper en dyr whiskey eller ett fint vin, får man mer njutning av den för att man vet vad en gaskromatografi skulle visa? ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Gaskromatografi) Bra tänkt Ola, naturligtvis måste mina NOS-RCA 7025 undersökas med gaskromatografi, vanlig rörprovare är ju ett mycket trubbigt instrument... [:D] Seriöst så är det ju ljudet och spelkänslan och den tillhörande spelglädjen jag personligen sätter i första rummet... Men jag tycker att det finns många fler aspekter som gör att åtminstone jag är intresserad av tekniska detaljer, tex: 1. Om man vet hur olika komponenter, kopplingar osv låter och samverkar kan man ju faktiskt påverka ljudet i den riktning man föredrar. Själv är jag grön jämfört med många härinne, men har fått ett par Aha-upplevelser sista åren att jag faktiskt inte alltid måste lita på turen/slumpen och göra det perfekta köpet, jag kan faktiskt få till ett snyggare ljud genom att lyssna på Izzy, Sven-Johan mfl kunniga härinne och skruva efter deras tips.. 2. Värdet, ja det finns ju något som heter marknaden... Vill man inte göra allt för usla köp/sälj är det ju viktigt att veta vilka detaljer som värdesätts på marknaden, it´s a fact. 3. Det är kul.... Kul att lära sig nya saker, kul att överdriva, frossa och nörda ner sig i detaljer... [:p] Vara sansad får jag utlopp för på jobbet...
|
| 03 May 2009, 21:05 |
|
 |
|
tokyo tapes
|
Svullo wrote: tokyo tapes wrote: Hej allihopa,
/Uffe
Tjena Tokyo, välkommen till Bojen! KOlla gärna in min andra Marshall-sträng där jag utforskar ett kul köp, vore fint med din input på den. Tanken är att först identifiera lite mer exakt vad jag egentligen köpt, och sedan påbörja återställandet mot originalet så långt möjligt. Tack så mycket. Har svarat på din tråd. Grattis till den koola stärken
|
| 04 May 2009, 13:34 |
|
|