View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 22:37

Reply to topic  [ 25 posts ] 
Från katodbias till fast bias? 
Author Message

Post Från katodbias till fast bias?
I brist på annat att pyssla med funderar jag på att byta katodbias till fast bias i min Elektrfo-brödrost. Den har 5UGB och 6L6G-rör. Men jag har ingen biaslindning i den gamla skrothögen. Är det bara att plocka spänning från en av HV-tapparna före likriktarröret och bygga en liten biaskrets? (EDIT: jag givetis även bygga om katoder och gallerläcker osv.)

Vi måste ju ha lite nya projet är på rörforat. Det är ju dött som i graven. Vad gör ni? Grillar karré och kollar på hockey [xx(]

/Gunnar

02 May 2009, 19:00
Profile

Har inte du trädgård?
Hockey är kul. Grillad fläskkarré är äckligt.

02 May 2009, 19:26
Profile

Vad gör ni? Grillar karré och kollar på hockey [xx(]

/Gunnar

Idag var det lördagsöppet på förstärkarakuten..
Har precis återupplivad en Fender Blues DeLux. Den var i bedrövligt skick. Det enda den dög till var som ljudeffektmaskin för åska och bombnedslag. Intermittenta avbrott i 2st anodmotstånd och 3 ledningsbanor på kortet, kallödningar efter tidigare "reparation" och till sist 2 elektrolyter som inte tyckte om transienter i signalen trots att de mätte som friska. slutrör som har drivit iväg å det grövsta... Men nu är den fit for fight[:D]

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

02 May 2009, 20:10
Profile WWW

Jodå, jag har trädgård, stor kåk, kanin, bil o båt... puh och suck. Men man behöver ha något att pyssla med när man inte orkar såga mer trallvirke.

Tyvärr är båda banden på olika slags semesterar och resor och... tänk, Fotogeno (vi lirar i samma band) har skaffat husbil och kuskar land och rike runt. Inte med bandet utan med sambon [:0] Är det rock n' roll?

Nä det får allt bli lite bias-meck så här på lördagkvällen.

Skönt att höra att åtminstone du Alex är i full fart.

Sussa gott på er övriga! [;)][:)]

/Gunnar

02 May 2009, 20:42
Profile

Angånde bias, så kolla lite i TUT3 för uppslag, har använd den lösningen i flera stärkare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

02 May 2009, 21:45
Profile

Plåttak. Det räcker länge.[|)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

02 May 2009, 21:47
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

Vi måste ju ha lite nya projet är på rörforat. Det är ju dött som i graven. Vad gör ni? Grillar karré och kollar på hockey [xx(]

/Gunnar

Inga nya projekt på gång men lite aktivitet i "rörverkstan" är det här också, bytte skärmgallermotstånd i min stärkare ikväll, det satt original 470 ohmare i den och jag har nu bytt till rekommenderade 1k 5 watt.

Satte också ett 1 M ohms motstånd på intensity potten så nu smäller det inte längre i högtalaren när jag vrider igång intensity potten, bytte också en trasig hållare till likriktarröret.

Och ja, jag har hunnit med att grilla ikväll också.

I morgon kväll så blir det nog diverse moddning av kompisens Marshall.

Örjan.[:)]

<font color="blue">It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something!</font id="blue">

03 May 2009, 01:05
Profile ICQ WWW

Är det centertapp till jord så är det väll bara att koppla på, annars vetifan. Kanske man kan göra en artificiell jordref men vetifan hur man får ihop det för att inte dra en massa onödig ström?

03 May 2009, 09:34
Profile

...Det är ju dött som i graven. Vad gör ni? Grillar karré och kollar på hockey...
Lär mig att spela på mina Gibson-typ-gitarrer [;)] (det börjar kännas bra!).
Försöker minska på kön av kunders stärkare som ska fixas.
Försöker hitta nya infallsvinklar i låtkomponerandet.
Grillar oxfilé.
Gör goda sallader.
Dricker trappistöl.
Funderar på om jag ska sälja min Plexi Marshall 50W.
Funderar på nästa stärkarprojekt (har en tanke om ett Super Lead-försteg med ett enpetarslutsteg med ett EL34).

När det gäller frågan om varifrån man kan ta biasspänning, är jag med på Tubis-Johans svar. Har brödrostens nättrafo mittappning och helvågslikriktare eller har den brygglikriktare?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

03 May 2009, 13:16
Profile

Själv har jag just gjort mig av med en av mina Gibsons. Nu är det Japan som gäller. En fin Greco hittade hem till mig istället [8D][^]

-------
Elektrofonen:

Stärkarens PT verkar ha två mittappar, men det är lite skumt kopplade och kmmer ut lite här och var ur PT:n. så jag tvekar om vad som är vad.

En tåt kommer ut från PT:n mellan de två hv-tåtarna (går till likriktarens pinne 4 och 6). Denna går direkt till jord. HV mittapp?

En tåt går till slutrörens katod, alltså till en DC-potential (!?). Det är/har varit katodbias och därmed typ 20V på katoden. Ska man anta att det är glödens mittapp? Vad skulle det annars kunna vara som är draget dit?

Resten är 5.0V-faser, 6.3V-faser, primärer för 110-240V

Får inga vettiga mätningar när jag kopplat loss saker och ting, men jobbar vidare.
(EDIT: Jo det verkar stämma när jag kopplar båda dessa "möjliga" mittappar mot jord. Får 358V AC från respektive hv-fast mot jord. Får 3.18V från respektive glöd-fas mot jord. Bara köra på således?)

/Gunnar

03 May 2009, 15:19
Profile

Sälj din plexi till mig [:p]...
Hmmmm... kanske det, kanske det... [;)]

Quote:
...Själv har jag just gjort mig av med en av mina Gibsons. Nu är det Japan som gäller. En fin Greco hittade hem till mig istället [8D][^]...
Jo, jag är ju också där. Greco-Läppen kommer nog att bli mer spelad än mina Gibson.

Quote:
...Jo det verkar stämma när jag kopplar båda dessa "möjliga" mittappar mot jord. Får 358V AC från respektive hv-fast mot jord. Får 3.18V från respektive glöd-fas mot jord. Bara köra på således?
Det är väl bara att prova med en sådan här lösning och se om du får en rätt biasspänning:
<b>http://marstran.com/66JTM45Schematic.gif</b>

Sven-Johan

03 May 2009, 16:18
Profile

Det är väl bara att prova med en sådan här lösning och se om du får en rätt biasspänning:
<b>http://marstran.com/66JTM45Schematic.gif</b>

Sven-Johan

Japp, något sådant blir det. Hm, 6L6G, vad bör de ha för spänning/range cirkus? Jag tror jag har B+ kring knappt 400V.
/G

03 May 2009, 16:33
Profile

Detta håller inte i rätten, nu måste vi lära oss det här[:D]
Vandra in från vänster i höjd med hur mycket ström du vill ha och samtidigt vandrar du upp från botten där din Anodspänning ligger. Där linjerna möts har du din biasspänning.
Annars är den väll änna samma som på din katodbias ungefär men det är ju inte lika klyftigt som att kunna läsa grafer[:D]

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... 6/6L6G.pdf

Image

03 May 2009, 17:01
Profile

Ska nog ta o beställa nått kit från Metroamp snart .
Kan bara inte bestämma mig antingen nå plexi aktigt
eller 2204 [:p] Måste väl gå och fixa med lite switchar så man
kan göra en kombination ? Sen fåre väl ta o fixas lite olika rör
för testning enligt tips i superreverb tråden !!
Mitt problem är annars att jag har lite för många hobbies (dyra).
Håller på o snickrar ihop ett HERMS system för ölbryggning [8D]
Det enda röret i detta är dock kopparröret till vörtkylningen [;)]
+ ett o annat till . Dock inga elektron[xx(] Men bärs o rock´n´roll
hör ju ändå ihop tycker jag [8D]

Hare Z

03 May 2009, 19:52
Profile ICQ YIM WWW

...Hm, 6L6G, vad bör de ha för spänning/range cirkus? Jag tror jag har B+ kring knappt 400V.
Tja, sådär mellan -40 och -55 V bör du kanske kunna justera biasspänningen. Möjligen räcker -40 till -50 V vid B+ på ca 400 V. Men, jag bara litar på min erfarenhet och har inte kollat i några kurvor o.d... [;)][}:)]

Från det ena till det andra (ja, vi har ju redan berört en del annat också i denna tråd), har jag idag satt i de Lundgren Revolver-mickar (P90-typ i humbuckerformat) i min 66:a Gibson SG Melodymaker. Amp Healer-Owe var så himla hygglig [:X][:)] att jag fick låna hans sådana mickar för att prova vad jag tycker. Banne mig! Detta verkar vara kul! Jag börjar nog lära mig Gibson-typ-stuket... [:p]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

03 May 2009, 23:08
Profile

Tja, sådär mellan -40 och -55 V bör du kanske kunna justera biasspänningen. Möjligen räcker -40 till -50 V vid B+ på ca 400 V. Men, jag bara litar på min erfarenhet och har inte kollat i några kurvor o.d... [;)][}:)]

Det är inte 6l6GC du syftar på nu? Jag inbillar mig att det är en stor skillnad på dom och 6l6G som Izzy frågar om. I alla fall när man kollar databladen.

03 May 2009, 23:30
Profile

Det blev rätt så rätt från början faktiskt. Men jag får lite låg bias (för mkt negativ spänning). Spänningen ligger med det schema du hänvisade till Sven-Johan på 38-45V. Då körde jag 150k före diod samt 47k mot jord och en 22k-pot. Kommer inte upp i mer än 25mA. Och jag bör nog upp till minst 35mA med dessa 6L6G-rör (B+ sjunker dessutom helt väntat ned mot 370V när man justerar bias)

Försökte justera motståndet mot jord, testade 33k och 27k, men det blev dålig range på min 22k-pot. Ja ja, får labba vidare.

Men jäklar vilket sjung det blev i stäkraren nu!! Klarare ton och rappare. Nu känns det dock som om försteget är på tok för hett. Man pressar slutsteget till dist redan vid kl 9 på volymen. Här får det bli tweakning. Det är mkt 220-anoder och små katodmotstånd så det finns att pilla på.

Heja på i dina Gibson-övningar! Claptons Hideaway är bra övning för humbuckers och blues [:p]

/Gunnar

(EDIT: Jo det är 6L6G vi snackar om här! 19w.)
(EDIT 2: Här är ett skiss-schema (ej fullständigt) från bojjen-kamrat + en bild igen på skapelsen)
Image
Image

03 May 2009, 23:33
Profile

Enligt databladet ska det vara mycket lägre -spänning för att kommas upp i rätt ström på 6l6g än 6l6GC tex visar 30mA på en -47 på GC och en -24 på G. Detta låter ju lite dramatiskt så lite försiktighet här. Jag läser bara datablad jag googlat fram.[:I]

03 May 2009, 23:39
Profile

Enligt databladet ska det vara mycket lägre -spänning för att kommas upp i rätt ström på 6l6g än 6l6GC tex visar 30mA på en -47 på GC och en -24 på G. Detta låter ju lite dramatiskt så lite försiktighet här. Jag läser bara datablad jag googlat fram.[:I]

Du ligger nog rätt i dina studier. Tror det är nedåt -25V jag ska.
/Gunnar

03 May 2009, 23:40
Profile

...Heja på i dina Gibson-övningar! Claptons Hideaway är bra övning för humbuckers och blues [:p]...
Nä, jag övar hellre på låtar jag tycker är bra... [:D][;)][}:)]... Hendrix' Little Wing har jag hållt på med ett drygt halvår och BÖRJAR kunna den nu... Ja visst ja, det är ju på Strata... [;)]... Men, hans Fire skulle nog kanske funka på Les Paulen eller SG-Melodymakern. Vore en utmaning eftersom det också, i mina ögon/öron, är en Strata-låt.

Sven-Tjosan

03 May 2009, 23:59
Profile

Tubis wrote:

Du ligger nog rätt i dina studier. Tror det är nedåt -25V jag ska.
Hmmm... Ursäkta min förhastade slutsats

Sven-Toan

04 May 2009, 00:00
Profile

Izzy wrote:

...Heja på i dina Gibson-övningar! Claptons Hideaway är bra övning för humbuckers och blues [:p]...
Nä, jag övar hellre på låtar jag tycker är bra... [:D][;)][}:)]...

Sven-Tjosan

Ha, ha, det var inte frågan om den låten var bra utan om den var bra för att öva blues med buckers. Det finns en del licks i den som bara inte går att göra på samma sätt med single coil.
/G [:)]

04 May 2009, 07:10
Profile

Ha, ha, det var inte frågan om den låten var bra utan om den var bra för att öva blues med buckers. Det finns en del licks i den som bara inte går att göra på samma sätt med single coil.
Off topic som bara den, men det var du som började... [:D][;)]

Jo, men man måste ju gilla det man övar på, annars blir det ju svårt med inspirationen, tycker jag i alla fall. Det är heller inte alls den typen av buckers-ljud jag är ute efter. Men, visst finns det några bra licks i Hide Away som man borde lära sig...

04 May 2009, 08:06
Profile

Jag har egentligen inte här att göra men frågar ändå [:I]

Sven-Johan du ändrade lite i min 2061X (20W Marshall) när du byggde den. Sålde ju den dum som jag var men har nu en likadan också den med "split cathode bias" på slutrören. Skulle detta ändra från cathode bias till något som i alla fall ljudmässsigt liknar fast bias, eller? Hur som helst gillar jag den! Tar med på nästa träffen!

04 May 2009, 14:40
Profile

...Sven-Johan du ändrade lite i min 2061X (20W Marshall) när du byggde den. Sålde ju den dum som jag var men har nu en likadan också den med "split cathode bias" på slutrören. Skulle detta ändra från cathode bias till något som i alla fall ljudmässsigt liknar fast bias, eller?
Hmmm... Gunnar får väl skälla på oss som trallar iväg...

Ja, jag gjorde så att vart och ett av de två mottaktkopplade EL84:orna hade var sitt katodmostånd och var sin avkopplingskondensator. På detta sätt påverkar det ena röret inte det andra rörets bias så mycket och det blir "mer likt" fast biasspänning, men med lite av kompressionen och sucket från att ha den konvetionella lösningen med gemensamt katodmotstånd. Det blev en ganska markant ljudskillnad tyckte jag. Mer klarhet, mer spets i anslaget och mer tydlighet.

04 May 2009, 15:33
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]