View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 01:00

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Frågor om Telefunken, Philips m.fl NOS-rör 
Author Message

Post Frågor om Telefunken, Philips m.fl NOS-rör
Kollade igenom en låda där jag visste att jag hade en del gamla rör och hittade några intressanta. Jag kan dock inget om rör; vet inte vad som är bra/dåligt eller dyrt/värdelöst, och det är därför jag postar här. <b>edit: är främst ute efter info om hur gamla de är, samt om de anses vara bra.</b>

Samtliga är oanvända och har legat hos militären, vet inte var eller när. De flesta är märkta med mystiska koder samt testdatum i klartext.

Telefunken ECC81/12AT7. Den här gillar jag! Den enda som har originalkartongen kvar. Har "diamanten" i botten. Datumkoden BI tyder på 1961 enligt tabeller jag hittat, och även kartongen är stämplad "61".
Image

Telefunken ECC83. Jag får känslan av att detta är ett nyare rör än det ovan? Ingenting är lika; diamant saknas och texten på själva röret ser helt annorlunda ut.
Image

Philips 12AT7WA. Vet absolut inget om detta. edit: på baksidan av röret står det SQ Special Quality.
Image

Mullard EC80. En udda fågel... vad har man ett sånt här rör till? Det är fysiskt i samma storlek som ECC/12AT-rören, men jag har ingen aning om huruvida det har något mer gemensamt med dessa. Mullard klingar dock bra i mitt huvud.
Image

Tacksam för vilken info som helst om dessa! [:)]

29 Apr 2009, 00:22
Profile

Jag vill minnas att 2 par Telefunken ECC83 gick (parvis) för drygt 1200 respektive drygt 700 på tradelalla för ett tag sedan, de är m.a.o. bara skräp, men jag kan ta hand om dem åt dig[;)][:D]

Jag testade med lite olika rör till Deluxen & tyckte nog att Telefunken lät mer åt Marshallhållet - bra gain, lite vassare i diskanten än t.ex. Tesla som blev min favorit. Ljudmässigt är det en smaksak, men nog är det bra rör.

Philips 12AT7 kan mycket väl vara Brimar/Mullard, när de är märkta ECC81 är de inte särskilt dyra, men ett bra rör likaså, jag föredrog Philips före Telefunken även av 12AT7 till fasdelaren.

De här 3 är bra rör, som du helt klart ska behålla om du inte bestämt dig för att bli transistor-puritan.

EC80 vete 17 vad man har till, men namnet tyder på att det är en enkeltriod för 6,3V glödspänning.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

29 Apr 2009, 12:29
Profile ICQ YIM WWW

Hittade ett till Telefunken ECC83 som ser annorlunda ut än det ovan.

Image

29 Apr 2009, 12:39
Profile

dem där vita cellofoam boxarna tyder på att det är militätspecade rör.. då alla (riktiga) militär rör har dessa förpackningar

så var extra glad nu ... för du har fått fatt high grade rör som testas var 3-5år inom militären

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

29 Apr 2009, 18:47
Profile WWW

EC80 är ett av flera enkeltriodrör (EC86 o EC88 är andra exempel) med bra förstärkning och mkt god branthet vilket gör det attraktivt för hajfajbyggare. Hur det funkar i gitarrförstärkare återstår dock, så vitt jag vet, att utforska.

ECC83 utan diamant har sannolikt tillverkats av nåt annat företag. Definitivt mindre värt, men min erfarenhet är att rör som sålts som Telefunken är av bra kvalitet, oavsett tillverkare.

Jag tycker annars att Telefunken-Telefunkenrör framförallt utmärker sig genom att vara neutrala och hålla specarna väldigt bra (tror jag, fast jag tvivlar rätt ofta på mina öron). Många andra fabrikat däremot kan variera extremt mycket från rör till rör, så då handlar det lite mer om att hitta just den individ som man gillar bäst.

Om du hittar en etsad kod på Philips 12AT7-röret så kan vi nog ge säkert besked om vad du har.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

29 Apr 2009, 21:00
Profile ICQ WWW

Om du hittar en etsad kod på Philips 12AT7-röret så kan vi nog ge säkert besked om vad du har.

Hej Johan! Tack för ditt inlägg!

På Philipsröret står följande:

PHILIPS
12AT7WA
MADE IN ENGLAND

och på baksidan:

SQ
SPECIAL QUALITY
12AT7WA 7948

29 Apr 2009, 21:25
Profile

TheStoryteller wrote:

maglemer wrote:

Hej Johan! Tack för ditt inlägg!

På Philipsröret står följande:

PHILIPS
12AT7WA
MADE IN ENGLAND

och på baksidan:

SQ
SPECIAL QUALITY
12AT7WA 7948

Inget av detta är tillverkningskoden, tyvärr. Denna är etsad på "modernare" rör, men på äldre kan man hitta den tryckt under, mellan pinnarna. De etsade koderna är ibland lite svåra att upptäcka. De kan t o m vara lite ihopgrötade med den tryckta texten, och rätt ofta är de applicerade uppochner. Förstoringsglas och bra ljus rekommenderas. Det du letar efter är två rader med tre tecken i varje (nästan alltid[8D], i alla fall). Börjar den undre raden på B är det Mullard[8D][;)][:p][:p]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

29 Apr 2009, 21:34
Profile ICQ WWW

Inget av detta är tillverkningskoden, tyvärr. Denna är etsad på "modernare" rör, men på äldre kan man hitta den tryckt under, mellan pinnarna. De etsade koderna är ibland lite svåra att upptäcka. De kan t o m vara lite ihopgrötade med den tryckta texten, och rätt ofta är de applicerade uppochner. Förstoringsglas och bra ljus rekommenderas. Det du letar efter är två rader med tre tecken i varje (nästan alltid[8D], i alla fall). Börjar den undre raden på B är det Mullard[8D][;)][:p][:p]

Hittar inga koder på Philips-röret, tyvärr... [:(]

Faktiskt, det enda rör som har tillverkningskoder i den form du beskriver är Telefunken ECC83-röret utan diamant. Två rader, tre tecken i varje.

"?AI" (eller A1)
"?3D"

Första tecknet i första raden är oåterkallerligt borta. Första tecknet i andra raden ser ut som ett "G" som är vridet 90 grader medsols. Förmodligen är det nåt tecken, typ ohmega fast inte riktigt.

29 Apr 2009, 21:59
Profile

Om du andas på märkningen och snabbt kollar igen...syns den felande bokstaven då?

/R

29 Apr 2009, 23:02
Profile

Om du andas på märkningen och snabbt kollar igen...syns den felande bokstaven då?

/R

Nej, tyvärr... bra knep dock. [:)]

29 Apr 2009, 23:22
Profile

Dessa askar skulle normalt inehålla andra fabrikat.
M2462-438000 = ECC83 Mullard
M2462-479000 = 12AT7WA Raytheon

Var plomberingen hel innan askarna öppnades?

01 May 2009, 11:49
Profile ICQ WWW

Dessa askar skulle normalt inehålla andra fabrikat.
M2462-438000 = ECC83 Mullard
M2462-479000 = 12AT7WA Raytheon

Var plomberingen hel innan askarna öppnades?

Hej! Plomberingarna var såvitt jag kan minnas bruten, men det känns spontant som att det var rätt rör på rätt plats ändå. Finns inget som stöder den tesen dock.

02 May 2009, 21:41
Profile

Första tecknet i andra raden ser ut som ett "G" som är vridet 90 grader medsols. Förmodligen är det nåt tecken, typ ohmega fast inte riktigt.

Kan det vara en symbol som liknar en båge (som en regnbåge) med en prick mellan roten på bågens två ändor?

------
Dom låter alla lika

03 May 2009, 08:08
Profile

TheStoryteller wrote:

Första tecknet i andra raden ser ut som ett "G" som är vridet 90 grader medsols. Förmodligen är det nåt tecken, typ ohmega fast inte riktigt.

Kan det vara en symbol som liknar en båge (som en regnbåge) med en prick mellan roten på bågens två ändor?

Kanske möjligen... det är lite utsmetat just där. Tycker faktiskt det ser ut som att den "prick" du beskriver är förbunden med bågens vänstra ände, mer eller mindre precis som ett liggande "G" alltså.

03 May 2009, 09:44
Profile

Om det är symbolen jag tänker på så är röret tillverkat av EI i Jugoslavien.

------
Dom låter alla lika

03 May 2009, 09:58
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]