View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 22:44

Reply to topic  [ 28 posts ] 
Hur påverkar motstånd föregående steg? 
Author Message

Post Hur påverkar motstånd föregående steg?
Håller på att pula en riktig Grizzlydist till Kierkegaard.

Jag har lärt mig att om du har en last, t.ex. en pot, mellan två steg så kommer pottens storlek att påverka hur mycket som kommer ut från steget före potten. Men åt vilket håll går det? Ger ett större värde på potten mera eller mindre gain?

------
Dom låter alla lika

27 Apr 2009, 20:13
Profile

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

27 Apr 2009, 20:22
Profile

Har åstadkommit en riktig sjuhelvetes bröldist som jag försöker lugna ner. Har endast använt 100k pottar men måste testa med att slänga in motstånd före potten för att få ner förstärkningen.

------
Dom låter alla lika

27 Apr 2009, 21:06
Profile

Tack, Owe.

Har åstadkommit en riktig sjuhelvetes bröldist som jag försöker lugna ner. Har endast använt 100k pottar men måste testa med att slänga in motstånd före potten för att få ner förstärkningen.

------
Dom låter alla lika

Motstånd före potten, kommer även påverka tonen, så vill du ha mindre gain kan du paralellkopla poten med ett motstånd på samma värde som potten,så halverar du värdet på den

Häls
Owe Johnson

27 Apr 2009, 21:17
Profile

Motstånd efter gainsteget blir parallella med anodmotståndet, men eftersom de ligger <i>efter"] kopplingskondingen så är det impedans ("växelströmsresistans") och inte resistans.
Det verkar lite konstigt vid första ögonkastet, men om du även räknar själva röret som en resistor, blir det kanske lite klarare varför det är så. Kopplingskondingen sitter alltså s.a.s i en spänningsdelare, där rörets med sin inre resistans bildar den undre hälften, och anodmotståndet den övre.
Mot bakgrund av detta vill jag passa på att slå ett slag för en metod att ta ner signalen från ett gainsteg som har vissa fördelar: att dela upp anodmotståndet i stället för att etablera en massa serieresistans. Serieresistans = brus och minskad dynamik.
Så om du vill ta ner signalen till t.ex hälften, prova att dela anodmotståndet i två delar, och tappa av signalen därifrån.
Detta är perfekt om man vill ha lite mer krunschiga ljud, där man alltså inte vill bli av med diskant och dynamik i onödan.
Men man kan också kombinera metoden med småkondingar över anodmotstånden t.ex, om man vill ha lite fetare, midbetonad gain.
Kyllä

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

27 Apr 2009, 21:52
Profile ICQ WWW

Fan ta dig Martin. Nu bara måååååste jag testa din metod. [:D]

Men funkar det så att även om man delar anodmotståndet så påverkar det inte katodmotståndet? Om man t.ex. har 100k på anod och 1k på katod så kan man dela anodmotståndet i 2x50k och behålla katoden på 1k utan att rörets arbetspunkter ändras?

------
Dom låter alla lika

27 Apr 2009, 22:01
Profile

Ocku wrote:

Fan ta dig Martin. Nu bara måååååste jag testa din metod. [:D]

Men funkar det så att även om man delar anodmotståndet så påverkar det inte katodmotståndet? Om man t.ex. har 100k på anod och 1k på katod så kan man dela anodmotståndet i 2x50k och behålla katoden på 1k utan att rörets arbetspunkter ändras?

------
Dom låter alla lika

japp.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

27 Apr 2009, 22:17
Profile ICQ WWW

Fast även ett delat anodmotstånd inför ju en serieresistans i kretsen. Dock blir värdet rätt försumbart i förhållande till den minskade förstärkning som uppnås. Metoden är klart användbar att labba med. Konstigt att man inte ser det oftare. Jag har bara sett det i Komet och Madamp.

Delat katodmotstånd verkar vara vanligare. Dvs. att i katodföljarsteg plocka signalen från ett delat katodmostånd.

/Gunnar

28 Apr 2009, 05:48
Profile

Hej!
Jag spelade på söndagkväll med stärkaren i ett kontrollrum i sällskap av en Celestion Gold medan Ocku rattade och lödde.

Enligt min mening, och spelat med en Strata med vintage-mickar är det inte så hemskt mycket man borde ta ner disten. Med den gitarren. Det som är värt att nämnas är det faktum att disten just nu låter VÄLDIGT bra. Med billiga skitrör! Men när distkanalens pot är på 0, är det <font size="1">en aning</font id="size1"> för mycket av det goda.

Kämpa på!

"Dom låter alla olika"

28 Apr 2009, 09:00
Profile ICQ WWW

Det som är värt att nämnas är det faktum att disten just nu låter VÄLDIGT bra.

Tack för de vänliga orden.

Quote:

Men när distkanalens pot är på 0, är det <font size="1">en aning</font id="size1"> för mycket av det goda.

Jo, det är direkt "kåt älgvrål". Diststeget består av två steg med en drivepot mellan. Jag undrar om jag inte borde försöka få ner utsignalen från första diststeget lite.

Någon crunch är det inte tal om. Ljudet är beyond crunch strax som man slår på diststeget.
Quote:
"Dom låter alla olika"

Nej det gör dom inte. [:D]

------
Dom låter alla lika

29 Apr 2009, 22:00
Profile

Konstigt att man inte ser det oftare. Jag har bara sett det i Komet och Madamp.

Det används i en del gamla Fender: http://www.schematicheaven.com/fenderam ... _schem.pdf

Erik R

29 Apr 2009, 22:46
Profile

Jo, det är direkt "kåt älgvrål". Diststeget består av två steg med en drivepot mellan. Jag undrar om jag inte borde försöka få ner utsignalen från första diststeget lite.

Hänger inte riktigt med här, sitter det en pot efter första diststeget och sedan vill du ha ner signalen från samma?
Det löser du väll med poten? Den borde väll kunna reglera från full till ingen signal alls från första diststeget? Eller missförstår jag topografin här?
Vad sitter innan första diststeget tex?
[:)]

30 Apr 2009, 06:41
Profile

Ocku wrote:

Hänger inte riktigt med här, sitter det en pot efter första diststeget och sedan vill du ha ner signalen från samma?
Det löser du väll med poten? Den borde väll kunna reglera från full till ingen signal alls från första diststeget? Eller missförstår jag topografin här?
Vad sitter innan första diststeget tex?
[:)]

Jo, jag måste återkomma med schema.

Innan första diststeget finns ingångssteget. Mellan ingångs- och diststeget har jag satt en trimpot men trots det så kommer disten direkt väldigt kraftigt på omedelbart när man öppnar drivepotten.

Har testat både med log och lin men disten är lika kraftig ändå.

------
Dom låter alla lika

30 Apr 2009, 09:14
Profile

Låter underligt. Man borde kunna ta ner med poten så det inte blir någon hörbar dist i nästföljande steg alls.
Det finns inga ytterligare saker efter det andra diststeget som kan tänkas överstyras?

Edit: eller kan det vara så att det är väldigt lågt sving i andra diststegtet? Hur är det steget uppbyggt, anodmotstånd, katodmotstånd anodspänning?

30 Apr 2009, 10:38
Profile

Edit: eller kan det vara så att det är väldigt lågt sving i andra diststegtet? Hur är det steget uppbyggt, anodmotstånd, katodmotstånd anodspänning?

Det första steget (ifall jag inte lyckades kasta om dem huller om buller) är biaserat väldigt kallt medan andra steget är biaserat väldigt varmt. Tanken är att skapa dubbel asymmetri (finns det något sånt?)

Första steget är (om jag minns rätt) 220k/1k5+4u7 och andra steget är 47k/2k2+2u2

Kommer inte ihåg HT, men skall mäta dem nästa gång jag åker till "lödlokalen".

------
Dom låter alla lika

30 Apr 2009, 12:25
Profile

Det första steget har ju väldigt stort sving. Dvs det tål högre insignal och ger högre utsignal i förhållande till distnivå medans det andra är tvärtom.
Detta ger en snabb dist eftersom första steget ger en stor signal medans andra steget distar tidigt vid rätt låg signal.
Jag skulle testa att byta plats på dessa steg, omvänd ordning alltså.

30 Apr 2009, 13:08
Profile

Skall testa att byta plats. Jag antar att disten kommer att börja låta annorlunda då också, men man lär märka om det blir bättre eller sämre.

------
Dom låter alla lika

30 Apr 2009, 13:32
Profile

Well, eller så kan du bra öka anodmotståndet på andra steget till 100K och eventuellt minska katoden.

Med 220K på första anoden så är det vanliga att man har en 500k pot efter ( vox AC30 mm)har själv testat med 1M där med det blir mest bara gröt efter ca 700K.

Häls
Owe Johnson

30 Apr 2009, 14:42
Profile

För att undvika att det blir det där superkomprimerade odynamiska distandet som kommer så snabbt så kan man angripa på olika sätt.
Öka svinget successivt genom distkretsen. Sänka signalen mellan diststegen. Successivt minska förstärkningen i diststegen(genom att slopa katodkondingen tex och istället filtrera mellan stegen, ett shelffilter, resistor/konding/resistor till jord, ger ungefär samma frekvensgång som katodkonding).

Ex.
Diststeg1: Lågt sving maxad förstärkning med katodkonding 47k/2k2/konding.

Shelfilter tex? 470k/2n2/220k(pot)?

Diststeg2: Högt sving men begränsad förstärkning genom slopad katodkonding frekvensen sköts genom tidigare shelfefilter 220k/1k5

Och sen även högre B+ till andra diststeget än första. kanske en 22k mellan stegena.

Värdena är inte absoluta eftersom jag aldrig testat just denna komb men efter den principen.

30 Apr 2009, 15:06
Profile

Well, eller så kan du bra öka anodmotståndet på andra steget till 100K och eventuellt minska katoden.

Jo, men då börjar vi närma oss traditionella värden. En av idéerna bakom detta diststeg är att testa hur snedvridet man kan göra steget innan det blir oanvändbart.

Steget haltar ju på båda benen och är mycket odynamiskt, men det är det roliga. I den rena kanalen har jag dynamik så det räcker. Jag kan ha förstärkaren på fullt och reglera allt från volympotten på gitarren.

------
Dom låter alla lika

03 May 2009, 08:54
Profile

Ex.
Diststeg1: Lågt sving maxad förstärkning med katodkonding 47k/2k2/konding.

Shelfilter tex? 470k/2n2/220k(pot)?

Diststeg2: Högt sving men begränsad förstärkning genom slopad katodkonding frekvensen sköts genom tidigare shelfefilter 220k/1k5

Jag skall testa att kasta om stegen enligt ditt förslag. Om jag räknat rätt så infaller katodkondingsboosten för 220k/1k5/4u7 vid 240 Hz och för 47k/2k2/2u2 vid 700 Hz.

Så med nuvarande lösning har jag först boostat från 240 Hz och sedan ytterligare från 700 Hz. Men det blir nog att testa nya kondingvärden när jag slänger om stegen.

------
Dom låter alla lika

03 May 2009, 09:09
Profile

Intressant värre det här, spänningen är olidlig. Snabba ryck[:D]
Ska du inte slänga upp ett schema på härligheten så man ser hur även ingångssteget hänger ihop med det hela. Jag anar även missförstånd tidigare i tråden om att vi pratat om ingångssteget när det gäller 220k/1k5/4u7 men är inte säker...men det skulle ju klaras upp på nolltid med ett schema[;)]

03 May 2009, 09:39
Profile

Intressant värre det här, spänningen är olidlig. Snabba ryck[:D]
Ska du inte slänga upp ett schema på härligheten så man ser hur även ingångssteget hänger ihop med det hela. Jag anar även missförstånd tidigare i tråden om att vi pratat om ingångssteget när det gäller 220k/1k5/4u7 men är inte säker...men det skulle ju klaras upp på nolltid med ett schema[;)]

Jo jo, schema kommer. Jag sitter som bäst och försöker få till det. [:D]

------
Dom låter alla lika

03 May 2009, 09:45
Profile

Image

------
Dom låter alla lika

03 May 2009, 09:56
Profile

Och så tillbaka efter dagens lödande. Inte helt praktiskt när tur-returresa till den nya rep/lödlokalen tar 1,5 timme.

Testade att kasta om stegen som Tubis föreslog. Blev lite bättre, disten blev mera klassisk, mera bett. Plockade bort C10.

Men det var fortfarande för mycket, för snabbt och nu försvann tyvärr den där okontrollerade "Voj Jesus, nu dör jag"-känslan från överstyrningen.

Böt tillbaka och testade att splitta R16 fifty-fifty. Detta blev bättre. Distmängden lugnade ner sig lite men karaktären var mera okontrollerad än tight, mera Neil än Angus. Vilket jag vill.

Testade att plocka bort C10 från denna konfiguration också (förlåt Tonebuddy [:(], jag vet att du gillade ljudet med konding) och det lugnade ner allt ytterligare.
Justerade R12 och det blev någorlunda ok med 30k till jord.

R14 är nu 68k och R18 är 100k. Måste labba lite med dem på nytt. nu efter att jag delade R16.

------
Dom låter alla lika

03 May 2009, 19:25
Profile

Du har inte funderat på att slänga in något tonfilter innan första diststeget istället för att bara ta ner signalen. Att höja lite mids där brukar ge jesuskänsla varje dag i veckan, första katodkondingen gör bara lite på den fronten men inte så överdrivet.
Ska du ha mer dynamik fast med mycket dist kanske det dock är dags för ett tredje diststeg. Då kan du plocka lite mindre dist från varje men ändå få mycket i slutändan utan att det blir så odynamiskt.[:p]

03 May 2009, 19:51
Profile

Nää, inga fler diststeg. [:D] Och som sagt, dynamiken har jag redan i rena kanalen. Brölkanalen får gärna låta som titeln på Kierkegaards verk "Fruktan och bävan", d.v.s. att man kan justera mellan fruktan och bävan men trevligare än så behöver det inte bli.

Men det där med ett tonfilter kunde vara värt att testa.

Har du förslag på hur ett sånt kunde se ut?

------
Dom låter alla lika

03 May 2009, 20:26
Profile

Detta ger en skjuts upp för midsen.(ca 6dB)
Vill man istället få mer attack/tugg så sänker man värdet på kondingen så flyttas ju frekvensen mer åt diskanten och vill man å andra sidan ha mer fet lågmid så höjer man värdet.

Vill man att det ska ta kraftigare så höjer man värdet på resistorn och sänker värdet på kondingen i samma proportion. Då filtrerar det kraftigare med samma frekvens.

Allt detta äter ju givet signalnivå men eftersom du verkar ha så det räcker och blir över så är det ju bara att höja med den där 100kpoten eller trimpoten eller vad det nu var.

Image

03 May 2009, 20:44
Profile
Reply to topic   [ 28 posts ]