View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 01:25

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Rör till Marshall JCM900 2500 
Author Message

Tjena, jag har en Marshall 2500 MKIII som behöver nya rör. Vad ska jag köpa för några? Någon som har erfarenhet av detta? Jag vet vad jag ska ha för typ, alltså ECC83 och EEC 34, men vilket märke rekommenderas?

Tack på förhand / Christoffer

20 Apr 2009, 13:50
Profile ICQ YIM WWW

Tjena, jag har en Marshall 2500 MKIII som behöver nya rör.

Jag vill inte låta snorkig men är du säker att alla rör måste bytas?
Signalrören kan hålla sisådär 30 år.

Effektrören brukar man däremot bränna slut lite snabbare. De brukar man vanligen byta alla på en gång för att inte åstadkomma obalans.

Det är onödigt att byta hela rör ur funktionsaspekt.
Quote:

Vad ska jag köpa för några? Någon som har erfarenhet av detta? Jag vet vad jag ska ha för typ, alltså ECC83...

Detta är signalrören...
Quote:
och EEC 34...
...och du menar säkert EL34? Detta är effektrören.
Quote:

...men vilket märke rekommenderas?

Här kan du få många svar beroende på smak och tycke. Om vi utgår ifrån att det handlar om att byta effektrör och skippar gammal produktion så gillar jag SED:s EL34 och JJ:s rör i allmänhet. JJ har tre olika EL34-modeller; EL34, E34L och KT-77.

Men smaken är som vit mans tunga. T.ex. Tonebuddy ogillar ofta JJ av samma orsak som jag gillar dem.

------
Dom låter alla lika

20 Apr 2009, 22:05
Profile

Tack så mycket för svaren. Och nej, jag är inte säker på någonting när det gäller den där förstärkaren. Jag köpte den av en kille som haft den ståendes i 10 år ungefär, och den är kanske inte i det bästa skicket. Jag lämnade iallafall in den för överseende och möjligen reparation igår, så jag får se där om det ens är något rör som är slut.
Det där om rören du säger, det hade jag ingen aning om... Och nu hann jag beställa en hel uppsättning rör, Sovtek och EH, jag läste i ett annat förum att de två ilag skulle vara rena fläskrökningen! Det kanske var totalt onödigt nu, men då får jag skylla mig själv...
Men tack så mycket iallafall, du gav mig något att tänka på!

22 Apr 2009, 18:44
Profile ICQ YIM WWW

Sundelin wrote:

Tjena, jag har en Marshall 2500 MKIII som behöver nya rör.

Jag vill inte låta snorkig men är du säker att alla rör måste bytas?
Signalrören kan hålla sisådär 30 år.

Effektrören brukar man däremot bränna slut lite snabbare. De brukar man vanligen byta alla på en gång för att inte åstadkomma obalans.

Det är onödigt att byta hela rör ur funktionsaspekt.
Quote:

Vad ska jag köpa för några? Någon som har erfarenhet av detta? Jag vet vad jag ska ha för typ, alltså ECC83...

Detta är signalrören...
Quote:
och EEC 34...
...och du menar säkert EL34? Detta är effektrören.
Quote:

...men vilket märke rekommenderas?

Här kan du få många svar beroende på smak och tycke. Om vi utgår ifrån att det handlar om att byta effektrör och skippar gammal produktion så gillar jag SED:s EL34 och JJ:s rör i allmänhet. JJ har tre olika EL34-modeller; EL34, E34L och KT-77.

Men smaken är som vit mans tunga. T.ex. Tonebuddy ogillar ofta JJ av samma orsak som jag gillar dem.

------
Dom låter alla lika

Halloj, ursäkta kapningen, men har du Ocku möjligen någon erfarenhet hur JJ's KT77'or är ljudmässigt förhållande till deras andra 2 EL34'or eller blir svaret "Dom låter alla lika"[;)][:)]?

Jonas

22 Apr 2009, 21:41
Profile WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]