|
Projekttråd - P1x - Den fungerar - Hurra ! Tackar!
| Author |
Message |
|
emlon
|
Nu börjar jag bli klar med förstärkeren[:)] Har några enstaka kablar kvar  Som ni ser har jag inte jordat än, funderar lite på hur jag ska göra det... Lite tips skulle sitta fint[8)] 
|
| 19 Apr 2009, 12:16 |
|
 |
|
linusberg
|
Tjena Emlon, ser att du har stökat om ganska mycket i förhållande till orginal layouten, blir lite struligt att hänga med på bilderna. =) Men de ax84 projekt som jag har byggt har jag hållt mig ganska slaviskt till den typ av jordning som beskrivs i layouten, dvs en jordbuss (typ 1,5 skalad EK ledare) på själva kortet. Denna jordbuss brukar jag jorda tillsammans med inputjacket, och själva jordpunkten bör sitta så nära detta input jack som möjligt. Nät jorden ska sitta på en egen jordpunkt så nära nätkontakten som möjligt så det blir så kort kabel som möjligt till denna. Brukar mäta noga så att denna jordpunkt blir 100%, en billig livförsäkring. [:D]
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 19 Apr 2009, 13:02 |
|
 |
|
emlon
|
Ja, jag har bara byggt layouten spegelvänt[:D] För chassiet var så[:p] Okej ska fixa till nätjorden på nått vis. Måste ha nån kontakt för det linusberg wrote: Tjena Emlon, ser att du har stökat om ganska mycket i förhållande till orginal layouten, blir lite struligt att hänga med på bilderna. =) Men de ax84 projekt som jag har byggt har jag hållt mig ganska slaviskt till den typ av jordning som beskrivs i layouten, dvs en jordbuss (typ 1,5 skalad EK ledare) på själva kortet. Denna jordbuss brukar jag jorda tillsammans med inputjacket, och själva jordpunkten bör sitta så nära detta input jack som möjligt. Nät jorden ska sitta på en egen jordpunkt så nära nätkontakten som möjligt så det blir så kort kabel som möjligt till denna. Brukar mäta noga så att denna jordpunkt blir 100%, en billig livförsäkring. [:D]
/Peder
|
| 19 Apr 2009, 14:00 |
|
 |
|
ralvejd
|
emlon wrote:
Okej ska fixa till nätjorden på nått vis. Måste ha nån kontakt för det
Skruv - Chassi - Taggbricka - Ringkabelsko - (option planbricka) - Mutter Dra åt enligt principen "sds" [;)] /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 19 Apr 2009, 15:56 |
|
 |
|
emlon
|
Okej, ska fixa det[:p] "sds"[:D] ralvejd wrote: emlon wrote:
Okej ska fixa till nätjorden på nått vis. Måste ha nån kontakt för det
Skruv - Chassi - Taggbricka - Ringkabelsko - (option planbricka) - Mutter Dra åt enligt principen "sds" [;)] /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 19 Apr 2009, 18:11 |
|
 |
|
emlon
|
Sådär nu har jag kollat upp det några gånger[:p]
Några start tips?
Räcker det med att ha i högtalarkabeln och chansa på att det funkar[:D] Nej då, lite mer seriöst nu.
Sätta i högtalarkabel och sätta på den utan standbyen och mäta om glödspänningen är rätt t.ex lr? och hur ska man ställa bias potentiometern från början?
|
| 19 Apr 2009, 20:16 |
|
 |
|
linusberg
|
Hej igen Emlon, innan du kör igång se till att gå över allt igen 15 ggr till så att inget är knas, när du gjort det gå och titta på tv ett tag, sen, kolla över alla dragningar åter igen. Bättre att kolla några ggr för mycket än för lite. Läs igenom buildguiden, annan litteratur typ paul rubys first startup guide osv och se ifall du får några uppslag på att något kan vara galet.
Sen startar du upp utan rör och mäter och kollar så allt ser vettigt ut innan du kör vidare, kolla så inget brinner [:D].
Har du byggt variabel bias så beror det på vilket rör du kör hur mycket bias den vill ha, men för exempel el34 som orginal schemat specar med en katodresistor på 330R, så mät över hela resistorkalaset på katoden och skruva på pot'en tills du hamnar därikring, så brukar jag göra. Sen skickar du i alla rör, stoppar i en skrothögtalare/konstlast, drar ner alla reglage till 0, dra igång medans du håller tummarna och kollar på slutröret så att det inte lyser LÄSKIGT rött och elakt(red plate'ar).
Eftersom du ligger väldigt ungefärish biasmässigt så kolla biasen direkt och ställ innan du får för dig att plocka fram gitarren.
/Peder
|
| 19 Apr 2009, 23:54 |
|
 |
|
linusberg
|
Föresten, kom och tänka på en sak. Om du har byggt variabel bias, har du tänkt på effekten som pot'en måste kunna hantera? Det måste vara en redig pot, funkar inte att använda audio pot'ar. Minst 2 watt skulle jag tro, lite beroende på vad du har för värde på resistorn innan pot'en.
/Peder
|
| 20 Apr 2009, 00:09 |
|
 |
|
emlon
|
Okej[:)] Tack för tipsen! Jag köpte en redig liten effektpott på elfa som skulle tåla 4,5 watt[:D] 1kOhm linusberg wrote: Föresten, kom och tänka på en sak. Om du har byggt variabel bias, har du tänkt på effekten som pot'en måste kunna hantera? Det måste vara en redig pot, funkar inte att använda audio pot'ar. Minst 2 watt skulle jag tro, lite beroende på vad du har för värde på resistorn innan pot'en.
/Peder
|
| 20 Apr 2009, 07:35 |
|
 |
|
Örjan
|
Hej Emlon, här har du en länk till bra tips vid första start av en stärkare. http://paulrubyamps.com/info.html#FirstPowerUpÖrjan.[:)] It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something!
|
| 20 Apr 2009, 17:27 |
|
 |
|
emlon
|
Fann den igår så håller på å följer den nu. Men tack ändå[:)]
|
| 20 Apr 2009, 17:35 |
|
 |
|
emlon
|
Fan å[:(] Är vid den här biten nu : With no tubes installed and switched to standby, install your pilot lamp and use a 250mA slo-blo mains fuse. Click on the power for 1 second just to see the pilot come on nice and bright. This is primarily checking the 6.3VAC supply line is not shorted and is properly connected to the lamp. If the lamp did not come on, check to see if the fuse blew. If not, try another lamp and do the 1-second power thing again. If the fuse blows, there is a short on the PT or mains. Och säkringen går direkt. Finner inget fel. Jag har kopplat transformatorn rätt väl?  Från nätuttaget svart och vit, svart går till säkringen påväg till switchen. Vit och svart på switchen. Sen vit och svart från switchen. Sen .. faaaaann![V] har kopplat fel ... man skulle koppla brun och svart [xx(] inte brun och blå Hoppas inte transformatorn gick i sönder [V]
|
| 20 Apr 2009, 17:59 |
|
 |
|
emlon
|
Fixade transformator felet nu. Och startade igen med 240mA säkring i med lampan i. Nu blinkade det till i lampan men säkringen gick.. emlon wrote: Fan å[:(] Är vid den här biten nu : With no tubes installed and switched to standby, install your pilot lamp and use a 250mA slo-blo mains fuse. Click on the power for 1 second just to see the pilot come on nice and bright. This is primarily checking the 6.3VAC supply line is not shorted and is properly connected to the lamp. If the lamp did not come on, check to see if the fuse blew. If not, try another lamp and do the 1-second power thing again. If the fuse blows, there is a short on the PT or mains. Och säkringen går direkt. Finner inget fel. Jag har kopplat transformatorn rätt väl?  Från nätuttaget svart och vit, svart går till säkringen påväg till switchen. Vit och svart på switchen. Sen vit och svart från switchen. Sen .. faaaaann![V] har kopplat fel ... man skulle koppla brun och svart [xx(] inte brun och blå Hoppas inte transformatorn gick i sönder [V]
|
| 20 Apr 2009, 18:23 |
|
 |
|
Örjan
|
emlon wrote: Fixade transformator felet nu. Och startade igen med 240mA säkring i med lampan i. Nu blinkade det till i lampan men säkringen gick.. emlon wrote: Fan å[:(] Är vid den här biten nu : With no tubes installed and switched to standby, install your pilot lamp and use a 250mA slo-blo mains fuse. Click on the power for 1 second just to see the pilot come on nice and bright. This is primarily checking the 6.3VAC supply line is not shorted and is properly connected to the lamp. If the lamp did not come on, check to see if the fuse blew. If not, try another lamp and do the 1-second power thing again. If the fuse blows, there is a short on the PT or mains. Och säkringen går direkt. Finner inget fel. Jag har kopplat transformatorn rätt väl?  Från nätuttaget svart och vit, svart går till säkringen påväg till switchen. Vit och svart på switchen. Sen vit och svart från switchen. Sen .. faaaaann![V] har kopplat fel ... man skulle koppla brun och svart [xx(] inte brun och blå Hoppas inte transformatorn gick i sönder [V] Koppla ihop brun och svart på primärsidan, sedan drar du vit på primärsidan till säkringen och sedan en kabel från från säkringen till nätingången, blå kabel på primärsidan drar du direkt till nätingången, jordar gör du lämpligast så nära nätingången som möjligt. Örjan.[:)] It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something!
|
| 20 Apr 2009, 18:35 |
|
 |
|
emlon
|
Nu funkar lampan [:)] Mätt 6,1 ACV över lampan
Hur mäter jag B+ då? Mäter jag på en av dom röda och den röd/gula för å mäta vilken växelströmm som den levererar?
|
| 20 Apr 2009, 18:53 |
|
 |
|
emlon
|
Men.. Nu när jag skulle mäta utgångsströmmen så gick säkringen innan jag ens hann å mäta
|
| 20 Apr 2009, 19:12 |
|
 |
|
emlon
|
Verkar som om säkringen är lite för svag[:p]
Jag satte i en ny, då funkade det jag mätte HögSpänningen till 265 Vac och stängde av den.
Sen när jag startade den igen så gick säkringen igen.
Fick ett tips om att det kan va strömbrytaren som kan vara med å spöka och göra så att säkringen går
|
| 20 Apr 2009, 19:47 |
|
 |
|
Ocku
|
Hej emlon
För att mäta B+ (eller HT som det också kallas) så är det väl efter likriktaren som är intressant. Fram till likriktaren har du växelström och efter likriktaren får du likström.
Om växelströmmen före likriktaren är 265 Vac så kan du ta 265 x 1,41 för att få den likström du borde ha efter likriktaren.
265 x 1,41 = 373Vdc
PS: Vi håller tummarna att det fixar sig. [:)]
------ Dom låter alla lika
|
| 20 Apr 2009, 21:46 |
|
 |
|
emlon
|
Okej[:)] Imöra ska jag kolla över allt en sista gång före högspännings testet Ocku wrote: Hej emlon
För att mäta B+ (eller HT som det också kallas) så är det väl efter likriktaren som är intressant. Fram till likriktaren har du växelström och efter likriktaren får du likström.
Om växelströmmen före likriktaren är 265 Vac så kan du ta 265 x 1,41 för att få den likström du borde ha efter likriktaren.
265 x 1,41 = 373Vdc
PS: Vi håller tummarna att det fixar sig. [:)]
------ Dom låter alla lika
|
| 20 Apr 2009, 22:16 |
|
 |
|
linusberg
|
Hmm, låter skummt. Borde inte gå säkringar, du är säker att standby har vart AV när du knäppt på den? Kan du knäppa en gutshoot på stärken, hur ser det ut nu när jord osv är gjort?
/Peder
|
| 20 Apr 2009, 23:32 |
|
 |
|
emlon
|
Ja det är skumt, högspänningskablarna har jag ju inte ens ditlödda, och standbyen är satt på standby, den är altså av. och detta gäller altså när man har bara 6,3 glödspänningen kopplad och 0,25 A säkring . Sen ska man ju använda 2 A Kan ta en bild på jordningen. linusberg wrote: Hmm, låter skummt. Borde inte gå säkringar, du är säker att standby har vart AV när du knäppt på den? Kan du knäppa en gutshoot på stärken, hur ser det ut nu när jord osv är gjort?
/Peder
|
| 21 Apr 2009, 11:31 |
|
 |
|
emlon
|
Nu märkte jag en sak som jag gjort fel. [:(] På katoden efter förstegsrören så visar det på schemat att det ska vara elektrolyter.. Jag har satt dit http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -V-DC.htmlFunkar det ändå?
|
| 21 Apr 2009, 17:31 |
|
 |
|
Tubis
|
ja
|
| 21 Apr 2009, 18:01 |
|
 |
|
Ballz
|
Seriöst - du behöver nån kunnig som a) kollar vad du tråcklat ihop innan du ens försöker starta detta b)sitter med dej under den här fasen.
Du har gjort ett par rätt feta tabbar redan - tabbar som du kunde undvikit med antingen lite mer påläsning eller med ett par extra ögon. Eller mindre brådska? Nästa tabbe kan ta livet av dej.
Edit: Och det där med spegelvänd layout får mej att rysa av obehag - där har du många chanser att göra fel. Fattar inte vad det skulle vara bra för?
/R
|
| 21 Apr 2009, 20:31 |
|
 |
|
emlon
|
Quote: Edit: Och det där med spegelvänd layout får mej att rysa av obehag - där har du många chanser att göra fel. Fattar inte vad det skulle vara bra för?
/R
Chassiet va förborrat och med detta medförde att jag va tvungen att göra layouten så. Ska kolla igenom allt en gång till och pricka av alla grejer på layouten
|
| 21 Apr 2009, 20:58 |
|
 |
|
Mrcool
|
emlon wrote: Ja det är skumt, högspänningskablarna har jag ju inte ens ditlödda, och standbyen är satt på standby, den är altså av. och detta gäller altså när man har bara 6,3 glödspänningen kopplad och 0,25 A säkring . Sen ska man ju använda 2 A Kan ta en bild på jordningen. linusberg wrote: Hmm, låter skummt. Borde inte gå säkringar, du är säker att standby har vart AV när du knäppt på den? Kan du knäppa en gutshoot på stärken, hur ser det ut nu när jord osv är gjort?
/Peder
Vad har du kopplat in när säkringarna går, är det bara glöden ?, isåfall sitter felet i glödmatningen, kolla upp glödkablarna du kan ju ha någon kortis där. Om du inte har lött in anodspännings kablarna så spelar det ingen roll om standbyen är på eller av. <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 22 Apr 2009, 11:23 |
|
 |
|
emlon
|
Ja det är bara det att, säkringen går ju inte när jag har igång den utan när jag stänger av den och slår på den igen. Nej de sitter ju kopplade före standbyen. Fattade att det jag med, men han skriver så på sin hemsida[:D] Mrcool wrote: emlon wrote: Ja det är skumt, högspänningskablarna har jag ju inte ens ditlödda, och standbyen är satt på standby, den är altså av. och detta gäller altså när man har bara 6,3 glödspänningen kopplad och 0,25 A säkring . Sen ska man ju använda 2 A Kan ta en bild på jordningen. linusberg wrote: Hmm, låter skummt. Borde inte gå säkringar, du är säker att standby har vart AV när du knäppt på den? Kan du knäppa en gutshoot på stärken, hur ser det ut nu när jord osv är gjort?
/Peder
Vad har du kopplat in när säkringarna går, är det bara glöden ?, isåfall sitter felet i glödmatningen, kolla upp glödkablarna du kan ju ha någon kortis där. Om du inte har lött in anodspännings kablarna så spelar det ingen roll om standbyen är på eller av. <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 22 Apr 2009, 18:53 |
|
 |
|
Mrcool
|
emlon wrote: Ja det är bara det att, säkringen går ju inte när jag har igång den utan när jag stänger av den och slår på den igen. Nej de sitter ju kopplade före standbyen. Fattade att det jag med, men han skriver så på sin hemsida[:D] Mrcool wrote: emlon wrote: Ja det är skumt, högspänningskablarna har jag ju inte ens ditlödda, och standbyen är satt på standby, den är altså av. och detta gäller altså när man har bara 6,3 glödspänningen kopplad och 0,25 A säkring . Sen ska man ju använda 2 A
Kan ta en bild på jordningen.
[quote="linusberg"]
Hmm, låter skummt. Borde inte gå säkringar, du är säker att standby har vart AV när du knäppt på den? Kan du knäppa en gutshoot på stärken, hur ser det ut nu när jord osv är gjort?
/Peder
Vad har du kopplat in när säkringarna går, är det bara glöden ?, isåfall sitter felet i glödmatningen, kolla upp glödkablarna du kan ju ha någon kortis där. Om du inte har lött in anodspännings kablarna så spelar det ingen roll om standbyen är på eller av. <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue"> [/quote] Om du bara kopplar in nätkabeln till primärsidan på trafon, naturligtvis via ON/OFF brytaren, går säkringen då oxå ? Om JA har du kollat så att du inte har någon skada på sekundärsidans kablage. - Har du kollat så att inte trådarna för 5Volts delen på trafon rör i något ? - Har du issolerat (ex. med krympslang) alla trådar på primärsidan som inte skall användas ? Koppla in en amperemeter istället för säkringen och se om det drar ström när inget på sekundärsidan är inkopplat. <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 22 Apr 2009, 19:49 |
|
 |
|
emlon
|
DE kablarna som jag inte använder klippte jag av och maskerade med först krympslang sen eltape, så tror inte det kan va det. Lödde loss kablarna till glödspännignen och testade men det va inte nån kontakt mellan de båda kablarna så ingen kortis där. Kan bara mäta DCA med min multimeter 
|
| 22 Apr 2009, 20:06 |
|
 |
|
emlon
|
Nu har jag testad med högströmm. Inget exploderade och transformatorerna blev inte varma om jag hade på den ett tag[:)]
När jag mäter B+ vid filterkondensatorerna så mäter jag 368volt på alla utom den sista, där sjunker strömmen till 351 när jag mäter.
|
| 22 Apr 2009, 21:21 |
|
|