View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 10:17

Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
HERREGUD! Jag har byggt en förstärkare! Ljudklipp 
Author Message

Tyvärr, förstärkaren har jag redan skickat bort. Efter att ha lagt ner tre kvällar utan att få bukt på problemet så insåg jag att:
a) jag lyckas inte reparera den
b) klåparslen som jag borde inte inbilla sig att de kan bygga en förstärkare
c) jag skall inte göra det fler gånger

Men tusen tack till Izzy och ni andra som lagt ner tid och energi på att hjälpa till. Jag beklagar att jag inte kunde åstadkomma önskat resultat.

Några tankar föddes nu efteråt. Jag hade jordat allt utom skyddsjord på ett och samma ställe. Kanske jag borde ha jordat nätdelen och effektrörens katoder separat från försteget och fasvändaren? Högtalarutgången var nog heller inte jordad.... hmmmm......

Nåja, skit i det. Kan inte hjälpas för jag har inte förstärkaren kvar längre.

------
Dom låter alla lika

Jag har följt eskapaderna med stort intresse. Blev så inspirerad av ditt utrop "Herregud" Jag har byggt en förstärkare!" och fick ny vind i seglen när det gäller mitt egna projekt. Tycker det är tråkigt att du överger byggeriet. Men det är väl inte så jäkla lätt som man tror. Återstår att se vad som händer när jag slår på on switchen.
Dags för en kampanj, "Save Kirkegaard"?

14 Feb 2009, 01:01
Profile

det är bara de som aldrig gör något, som aldrig gör fel/misstag heller...

övning ger träningsvärk!!

och är inte svordomar ord??
Quote:
Frugan börjar vara trött på att jag inte talat ett ord på tre kvällar. Bara svurit och osat ikapp med lödkolven.

perkelä!!

[8D][8D][8D]

Jag tror de flesta här som har hållit på har rönt misstag som du...
men antingen så glömmer man fortare .... eller vägrar erkänna sina misstag.....

Tack iallafall Ocku att du delat med dig till oss.

b

14 Feb 2009, 17:13
Profile

Martin åtog sig att reda upp jordningen som orsakade brummet. Nu är den hur brumfri som helst. Det var nog bra att ta en paus, lugna ner sig och ta itu med förstärkaren på nytt.

Nu har jag tweakat lite på kretsen och imorgon blir det hårdtestning.

Efter det blir det dags för steg 2, d.v.s. ett diststeg.

Schema, frågor, svordomar, nyfikenhet, uppgivenhet, glädjerus, besvikelse och triumfkänsla utlovas också i framtiden.

------
Dom låter alla lika

18 Apr 2009, 09:49
Profile

Schema, frågor, svordomar, nyfikenhet, uppgivenhet, glädjerus, besvikelse och triumfkänsla utlovas också i framtiden.

Kankse ett ljudklipp också? Ja, inte på svordomarna då utan på vorstärekriapperaturen? [:p]
/G

18 Apr 2009, 12:33
Profile

Härligt Ocku, ska blir roligt att följa. Skam den som ger sig...

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

18 Apr 2009, 22:56
Profile ICQ WWW

Kierkegaard lever! [:)]

Martin åtog sig att reda upp jordningen som orsakade brummet. Nu är den hur brumfri som helst. Det var nog bra att ta en paus, lugna ner sig och ta itu med förstärkaren på nytt.

Nu har jag tweakat lite på kretsen och imorgon blir det hårdtestning.

Efter det blir det dags för steg 2, d.v.s. ett diststeg.

------
Dom låter alla lika

Hurra! Som sagt, skam den som ger sig. Men ibland är det bäst att göra som du har gjort, dels ta en paus och dels ta hjälp.

Ska bli intressant att följa fortsättningen...[:)]

/Lennart

http://www.specter.se

19 Apr 2009, 16:24
Profile

Ocku wrote:

Kankse ett ljudklipp också? Ja, inte på svordomarna då utan på vorstärekriapperaturen? [:p]
/G

Ljudklipp följer, men inte ännu på en tid. Först skall jag planera, bygga och tweaka drive-kretsen.
Vi var i går och hårdtestade Kierkegaard med Tonebuddy.

Han agerade expertöra när vi A/B:ade några lösningar, som t.ex. effektrörens katodmotstånd och diskantlösning.

Jag försökte provosera fram kritik men han var väldigt artig och gick omkring och log hela kvällen.

------
Dom låter alla lika

20 Apr 2009, 09:35
Profile

Jag ska testa min ikväll, då får vi se om det ryker, exploderar, lr
om den funkar[:D]

20 Apr 2009, 12:05
Profile

Quote:
<i>"]Ocku skrev:
<i>"]<font size="1">Han agerade expertöra när vi A/B:ade några lösningar, som t.ex. effektrörens katodmotstånd och diskantlösning.

Jag försökte provosera fram kritik men han var väldigt artig och gick omkring och log hela kvällen.

</font id="size1"><font size="2">[:I] TACK! Ibland är vissa söndagar bättre än andra..</font id="size2">

"Dom låter alla olika"

20 Apr 2009, 17:36
Profile ICQ WWW

Efter att ha tweakat Kierkegaards drivekrets väldigt länge så börjar förstärkaren komma i mål.

En proffsgitarrist var faktiskt på besök och vill ta med sig Kierkegaard ut på turné!!! [:0][8D][:p]

Det blir ett väldigt bra test hur förstärkaren funkar i verkligheten. Men efter allt tweakande såg förstärkaren inte så rolig ut längre. man kunde direkt se att det inte är Audis ingenjörer som varit framme. Så jag beslöt att göra den snyggare och turnétålig.

Så här såg den ut allra först:
Image

Sen började jag lägga till drivekretsen....
Image

Och sen rev jag ut allt och byggde om den med förbättrad layout.
Image

Jag kopierade Martins jorddragning för att få den lika brum- och brusfri, och tack gode gud så lyckades det bra. Drivekretsen är naturligtvis brusigare än rena kanalen.

Det behövs endast lite små justeringar ännu......

Helt nöjd är jag inte ännu med layouten. Det är störande när man märker hur många fel och misstag man gör bara för att man är korkad. Typiskt fel var att jag borde ha dragit alla kablar innan jag placerade ut komponenterna.

I några ögonblick funderade jag faktiskt om jag borde riva ut allt igen och göra om det från början, men det blir nog helt och hållet med nytt chassi och hela köret i så fall.

Och sen måste jag väl bygga nån sorts låda också....

Men just nu känns det helt okej. [:)]

------
Dom låter alla lika

09 Aug 2009, 21:22
Profile

Looking good, i väntan på ljudklipp =)

09 Aug 2009, 22:30
Profile ICQ WWW

Det brukar bli mycket snack och få ljudklipp här på bojen, men här har ni några provisoriska i väntan på bättre och mer utförliga.

Kierkegaard har två lägen. De är Enten - Eller.
Och de är faktiskt enten - eller och inte både och. Inget kanalbytande mitt i låten inte. Sånt e för fjantar på spaning efter den identitet som flytt.
<u>
Enten</u> är den rena sidan. Men visst får man till murr där också enkelt genom att vrida på. Enten funkar ypperligt genom att ha den på fullt och justera allt från gitarrens volym.

<u>Eller</u> har inget rent ljud. Det är frodig dist som gäller. I ljudklippet ligger disten knappt halvvägs. Det är inga problem att få till ett lågmuller som får Neil Young att låta spinkig.

Alla ljudklippen är bandade med diskant på fullt och bas på kl. 12 (Enten) eller 11 (Eller). Eller-klippet är bandat med mastern på lägsta läge så vi har ingen slutstegsdist där.

<u>Enten:</u> http://koti.welho.com/pmanns/Kierkegaard/enten.mp3
<u>Eller:</u> http://koti.welho.com/pmanns/Kierkegaard/eller.mp3

Kritik, mina herrar!

------
Dom låter alla lika

13 Aug 2009, 19:28
Profile

Fint jobbat!

Den låter fint både med Enten och Eller.

Vilken effektrörsbestyckning har du i den? EL84?
Med Celestion Gold? Gissar lilla jag.

"Dom låter alla olika"

13 Aug 2009, 19:45
Profile ICQ WWW

Fint småspräck i Enten [^] Bra öppen fräsch klang. Som low gain-freak är den där typen av sound alltid härligt!

Eller är rätt mättad. Kanske att du har något steg som blir något geggigt i disten. Men det där går säkert att balansera upp om man vill. Äh, jag är inte tilräckligt bra på kretsar som distar mkt för att säga något vettigt. Rock on kanske [}:)]

Alla som postar ljudklipp tillhör eliten. [8D]

/Gunnar

13 Aug 2009, 22:46
Profile

Fint jobbat!

Den låter fint både med Enten och Eller.

Vilken effektrörsbestyckning har du i den? EL84?
Med Celestion Gold? Gissar lilla jag.

"Dom låter alla olika"

Tack.

Det var EL84 och en Gold. Jag har haft den ikopplad i Golden medan jag tweakade så det var enklast att köra med samma uppsättning.

------
Dom låter alla lika

14 Aug 2009, 07:49
Profile

Fint småspräck i Enten [^] Bra öppen fräsch klang. Som low gain-freak är den där typen av sound alltid härligt!

Eller är rätt mättad. Kanske att du har något steg som blir något geggigt i disten. Men det där går säkert att balansera upp om man vill. Äh, jag är inte tilräckligt bra på kretsar som distar mkt för att säga något vettigt. Rock on kanske [}:)]

Alla som postar ljudklipp tillhör eliten. [8D]

/Gunnar

Tack, Gunnar.

Low-gain är nog rätt beskrivning av Enten.
Jag hoppades få ett ljud med mycket trä och low mid och jag är glad att det blev så.

Eller ville jag från första början att skulle ge riktig übermättad dist utan att bli spretig i toppen.
Man märker med tiden om det ännu krävs lite justeringar. Nu är kopplingskondingen mellan diststegen 22n, men den kan göras mindre. Testade t.o.m. med 1n och det lät bra.

Jag hade också planerat in små diskantskärare men det verkar funka bra utam dem.

------
Dom låter alla lika

14 Aug 2009, 07:59
Profile

Sån där uberdist brukar må bra av lite lägre mid efter stegen. Inte mycket men typ som det blir när en Marshalltonstack står alla reglage på mitten...inte presence glömt.

14 Aug 2009, 16:30
Profile

Sån där uberdist brukar må bra av lite lägre mid efter stegen. Inte mycket men typ som det blir när en Marshalltonstack står alla reglage på mitten...inte presence glömt.

Hmmm.....
Hur gör man ett enkelt mid scoop-filter? Och med enkelt menar jag få komponenter så att man inte behöver göra ett nytt kort.

Matchless Chieftain har ju en mid kontroll. Fyller den funktionen ifall man byter potten mot ett motstånd?

Schema: http://www.bnv-gz.de/~ooehmann/schematics/matchless/Chieftain.pdf

------
Dom låter alla lika

14 Aug 2009, 22:03
Profile

Tubis wrote:

Hmmm.....
Hur gör man ett enkelt mid scoop-filter? Och med enkelt menar jag få komponenter så att man inte behöver göra ett nytt kort.

Matchless Chieftain har ju en mid kontroll. Fyller den funktionen ifall man byter potten mot ett motstånd?

Schema: http://www.bnv-gz.de/~ooehmann/schematics/matchless/Chieftain.pdf

------
Dom låter alla lika
Absolut, den midden är ju precis samma som en tonstack bara att man bantat bort bas och treblepotarna.
Sen om det är dom värdena på kondingarna som man vill ha kan jag inte svara på. Treblekondingen är ju relativ till resistansen till jord efter den och midkondingen till resistansen i serie innan den.

15 Aug 2009, 05:26
Profile

Kierkegaards topologi för Eller är:
V1 - drivepot - V2a - V2b - och sen kommer baspot, volym, ytterligare ett steg, fasvändare och annat.

Var skulle du börja med att slänga in midcuten? Mellan V2a och V2b eller efter V2b?

------
Dom låter alla lika

16 Aug 2009, 09:23
Profile

Tubis wrote:

V1 - drivepot - V2a - V2b - och sen kommer baspot, volym, ytterligare ett steg, fasvändare och annat.

Var skulle du börja med att slänga in midcuten? Mellan V2a och V2b eller efter V2b?

------
Dom låter alla lika
Efter v2b annars blir det ju interaktivt med den andra kanalen
Efter så många diststeg som möjligt är vad jag annars tycker blir bäst. Att scoopa ur mid innan dist brukar ju inte vara så jättekul när det gäller überdist.
Om det verkligen blir väljudande är ju bara spekulation dock eftersom kretsen inte riktigt är vad man är van vid men det klassiska är ju att tonstacken(där midscoopet sker) görs sig bäst efter dist vid überdist[:)]

notera att de tonkontrollerna du har nu inte ger den måsvinge som en klassisk marshallstack ger utan mer rullar av bas/diskant eller har en helt flat kurva när allt är på max.

16 Aug 2009, 09:44
Profile

Ocku wrote:

Tubis wrote:

------
Dom låter alla lika
Efter v2a annars blir det ju interaktivt med den andra kanalen

Efter så många diststeg som möjligt är vad jag annars tycker blir bäst. Att scoopa ur mid innan dist brukar ju inte vara så jättekul när det gäller überdist.
Om det verkligen blir väljudande är ju bara spekulation dock eftersom kretsen inte riktigt är vad man är van vid men det klassiska är ju att tonstacken(där midscoopet sker) görs sig bäst efter dist vid überdist[:)]

Det går faktiskt att sätta in efter V2b utan att påverka andra kanalen. Kanalerna går ihop vid baspotten.
Så jag börjar med att testa efter V2b.
Quote:
notera att de tonkontrollerna du har nu inte ger den måsvinge som en klassisk marshallstack ger utan mer rullar av bas/diskant eller har en helt flat kurva när allt är på max.

Nä, jag vet. Jag ville ta vara på all den mid som andra slösar bort.

PS: Jag minns inte om jag kommit ihåg att tacka tidigare, men tack skall du ha Johan, och alla andra också, för råd och engagemang. [:)]

------
Dom låter alla lika

16 Aug 2009, 10:05
Profile

Jag menade V2b ursäkta mitt snurr. Tror jag blandade tankarna lite med Racers tråd där jag nämnde V2a[:I]

Tonkontrollerna är säkert suberbra ...jag har aldrig testat att gör sådana[:I]
Bara förklarade att höja bas och diskant inte sänker midden på samma sätt som i en vanlig tonstack så ingen missförstår[:)]

Tänk på att midcutten kommer äta signalstyrka.

16 Aug 2009, 10:13
Profile

Fibblade lite med midkatten enligt schemat nedan.
R1 och R2 är 100k.

Alla ljudklipp är normaliserade. Annars var nr. 4 dubbelt mera högljutt än merparten och nr. 6 var hälften svagare än dom.

Det är något med scoopat ljud som får mig att tycka att "jag låter inte sådär". Man tappar det organiska och opolerade, men det är ju klart att man vinner något. Jag är inte övertygad att jag hittade rätta värden ännu, så åsikter om i vilken riktning jag borde flytta värden emottages med tacksamhet.

Image

Klipp 1:
C1 470pF, C2 4n7, R3 50k
http://koti.welho.com/pmanns/Kierkegaard/midkatt1.mp3

Klipp 2:
C1 1nF, C2 4n7, R3 50k
http://koti.welho.com/pmanns/Kierkegaard/midkatt2.mp3

Klipp 3:
C1 1nF, C2 10nF, R3 50k
http://koti.welho.com/pmanns/Kierkegaard/midkatt3.mp3

Klipp 4:
Mid cutten bypassad
http://koti.welho.com/pmanns/Kierkegaard/midkatt4.mp3

Klipp 5:
C1 470pF, C2 4n7, R3 200k
http://koti.welho.com/pmanns/Kierkegaard/midkatt5.mp3

Klipp 6:
C1 470pF, C2 4n7, R3 0k
http://koti.welho.com/pmanns/Kierkegaard/midkatt6.mp3

------
Dom låter alla lika

17 Aug 2009, 21:04
Profile

Klipp nr 3 låter i mina PC-burkar bäst.

"Dom låter alla olika"

21 Aug 2009, 12:31
Profile ICQ WWW

Tonebuddy wrote:

Klipp nr 3 låter i mina PC-burkar bäst.

"Dom låter alla olika"

Håller med. 3:an bäst för PC.
Är själv också anhängare av midscoop, dvs klassisk tonstack. Det är för örat mycket känsliga frekvenser det handlar om, och gitarrhögtalare mår bra av att man rensar upp lite, annars får man lätt en ton som begränsar spelet.

"Dom låter alla"

21 Aug 2009, 16:38
Profile ICQ WWW

Tonebuddy wrote:

"<font color="red">Dom låter alla olika</font id="red">"

"<font color="red">Dom låter alla</font id="red">"

[:D][:D] Fan gubbar, ni är rubbade!

------
Dom låter alla lika

21 Aug 2009, 17:41
Profile
Reply to topic   [ 87 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3