View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 07:14

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Buzz buzz - 2204 
Author Message

Post Buzz buzz - 2204
Drog igång ett 2204-bygge ikväll. Frid och fröjd. Låter som det ska (jäklar vilken rocknrollstärkare det är... [8D][}:)]). Men... jag har ett litet irriterande surr som jag inte lyckas förstå vad det är. Jo, jag kan väl gissa, men... ge mig en hjälpande hand ni som vet ba´ sådär.

Stärkaren är byggd med bra prylar. TAD power-trafo, TAD-elektrolyter, Sozo-kondingar, metallfilmsmotstånd, JJ-rör.

I princip originalkrets.

Galaktisk jordning, jorbuss och allt i en sista stjärna. Jag har flyttat glödjorden till DC-potential, men kommer inte åt detta lilla surr.

Jag tycker surret ligger i 100Hz i grund och botten men också mkt högre upp. Som fräs från AC i B+. Eller?

På det korta ljudklippet här gör jag följande: stand by-switchning (endast lite bakgrundsbrum), master upp (surr), gain/premapvol upp och ned två gånger (brus och lite fräs), tonstack vrids ned (surr försvinner en hel del, liksom brus förstås).

<font color="purple">http://www.kickback-rock.se/songs/2204buzz.mp3</font id="purple">

Antingen är det någon vajsing med filtreringen men den är väl tilltagen och jag har moddat på första filter med ett 10ohms-motstånd mella första 50uF och nästa 50uF. Men e-lyterna, eller kan dioder vara dåliga!?
Eller så har trafon detta surr i sig? Verkar vara rätt vanligt.
Jag tror inte det är jordningsproblem.

Vad tror du?

/Gunnar

EDIT: En liten bild av innandömet. "Luckan" i mitten av kortet är för ev. framtida modifikationer.

Image

13 Apr 2009, 23:17
Profile

Såvitt jag kan se på bilden, så är det inte riktig galatisk jordning.
Varje förstärkarsteg ska ha all jordning i <b>samma punkt</b>. Några m.m. mellan olika komponenters jordning kan vara förödande.

Jag räknar med att chassit är signaljordat i endast en punkt?
Inga komponenter jordade till kåpan på någon pot hoppas jag?
Hur är det med jordning av högtalarutgången?

/Sixten

14 Apr 2009, 00:01
Profile WWW

Jag fick en hel del brum med min Weber nättrafo som låter som i ditt ljudklipp, när jag bytte till en TAD trafo så blev det tyst på en gång så det verkar ju som att trafon i sig kan generera en hel del brum.
Det är väl dock inte så troligt att det är det som är problemet i din stärkare, du har ju en bra nättrafo i den.

En liten amatörfundering dock[:I][:I], kan säkringarna vid dioderna göra så att det uppstår brum, det blir ju lite som en otvinnad del av HV ledningarna?.

Örjan.[:)]

14 Apr 2009, 00:34
Profile ICQ WWW

- Helt rätt. Det är lite avstånd i mellan jordpunkterna i förstegets jordning. Kan enkelt strama upp det där, men jag tror ändå inte att det handlar om jordbrum i detta fall. Den är helt fri från jordbrum.
- Ja, endast jordat i chassit i en punkt. Längst borta vid första filterkonding.
- Absolut ingen jordning potarnas kåpor.
- Högtalarens jord dragen till samma punkt som fasvändarens jord.
- Inga jack är chassijordade.

Det jag själv är inne på är att B+ har "skräp" i sig som inte försvunnit i likriktning och filtrering, kankse till och med förstärks.

Sneglar lite på KOC:s (han igen då...) lösning med 100nF-kondingar från respektive HV-fas och till jord samt var sitt 10ohms-motstånd efter säkringarna men före dioderna. Sedan en 10ohm efter dioderna och 100nF mot jotd (RC-filter), parallellt med första filterkonding. Detta för att hindra skit som diodernas arbete kan ge upphov till i såväl primär- som övriga sekundärlindningar.

Orkar inte dra hela resonemanget, men han menar att konstruktionen med dioder som likriktar kan kan "harmonicis" från 100Hz som drar upp mot RF och som sprider sig i trafon (ungefärligt uttryckt).

Den här typen av buzz har jag aldrig hört i rörlikriktade stärkare, endast diodlikriktade.

/Gunnar

14 Apr 2009, 07:20
Profile

Orkar inte dra hela resonemanget, men han menar att konstruktionen med dioder som likriktar kan kan "harmonicis" från 100Hz som drar upp mot RF och som sprider sig i trafon (ungefärligt uttryckt).

Den här typen av buzz har jag aldrig hört i rörlikriktade stärkare, endast diodlikriktade.

/Gunnar

Wolfer hade liknande surr-trubbel i sitt Vrakbygge. Han sökte som bara attan, med oskilloskop och allt och om jag minns rätt så var det väl likriktningen som till slut var kvar. Kanske han dyker upp i tråden.

------
Dom låter alla lika

14 Apr 2009, 08:03
Profile

Du har väll uteslutit dålig kontakt i rörsocklar, framförallt i preampen och även testat med andra rör.

14 Apr 2009, 09:18
Profile

Du har väll uteslutit dålig kontakt i rörsocklar, framförallt i preampen och även testat med andra rör.

Det kommer, det kommer. Magkänslan säger dock att det är något annat denna gång.

Jag vill verkligen betona att det är finlir. Med mastern upp till kl 14 är det knappt hörbart. Men eftersom det ändå finns där påverkar det givetvis ljudet på något sätt. Och vi vill ju optimera våra byggen.

På inspelningen låter det som surr från 10kV kraftledning och brus från Niagarafallet, men inspelningsnivån är givetvis maxad. Och när jag drar upp preampgain står treble och precense på max.

/Gunnar

14 Apr 2009, 09:45
Profile

Izzy wrote:

/Gunnar

Wolfer hade liknande surr-trubbel i sitt Vrakbygge. Han sökte som bara attan, med oskilloskop och allt och om jag minns rätt så var det väl likriktningen som till slut var kvar. Kanske han dyker upp i tråden.

------
Dom låter alla lika

Ja, jag tror att det där finns i en och annan stärkare utan att vi tänker på det. I low gain-stärkare av gammal klassisk konstruktion blir sådant inte så himla tydligt. Men så fort man får lite mer signal in i slutsteget, lägger till ett gainsteg eller två, blir alla missljud så himla tydliga. Tänker att man i modernare high gain-konstruktioner har hittat lösningar på sådant där.

/Gunnar

14 Apr 2009, 09:48
Profile

Släck dioderna med RC snubber på varje. 10nF + 3.3kOhm i serie. Parallelt med varje diod. Endast kondensator kan faktiskt förvärra problemet. Använd inte de där FRET supersnabba dioder, de kan ställa till mer trubbel än nytta, lägger man snubber över dessa så blir det bara värre.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

14 Apr 2009, 10:22
Profile WWW

14 Apr 2009, 10:50
Profile

X kondensator, dvs nätavstörning?

Duger inte. De skall tåla hela topp-topp + 20% sekundärspänning. Går bra med keramiska på 1kV eller högre.

t.ex. elfa 65-805-75

Alex

14 Apr 2009, 11:58
Profile WWW

Släck dioderna med RC snubber på varje. 10nF + 3.3kOhm i serie. Parallelt med varje diod. Endast kondensator kan faktiskt förvärra problemet. Använd inte de där FRET supersnabba dioder, de kan ställa till mer trubbel än nytta, lägger man snubber över dessa så blir det bara värre.

Alex

Ingar Freds eller Frets eller vad de nu heter. Vanliga N4007 från Elfa.

Man ser på många Fenderstärkare att de kör endast med fyra små skivkondingar över dioderna (10nF?). Varför även de 3.3k som du föreslår här? Räcker det med vanliga 0.6w till motstånden eller behövs biffigare grejor?

(T.ex. Fender concert: http://www.ampwares.com/schematics/concert_ii_83.pdf)

Tusan jag känner på mig att det här är en sådan där tråd som borde läggas i den där ännu i existerande databasen med bra standardmodifikationer som man alltid borde köra. Istället för att fråga varje gång[B)]

/Gunnar

14 Apr 2009, 12:30
Profile

Varför även de 3.3k som du föreslår här? Räcker det med vanliga 0.6w till motstånden eller behövs biffigare grejor?
/Gunnar

Resistorn är till för att dämpa den LC resonanskrets som uppstår när dioden spärras i backriktningen. Induktansen L består av komponenternas anslutningstrådar, den är på några enstaka nH men kan ge högt Q-värde och därmed korta högfrekventa skurar med repetitionsfrekvens på 100Hz. Den skiten kan forplanta sig in överallt och enda sättet att bli av med är att ta död på det vid källan.

Resistorn bör vara på 1W och speca så där 500V eller högre i dielektrisk isolation.
Hopkopplingen av kondensatorn och resistorn bör fysiskt vara så liten/kort som möjligt, några centimeter tråd mellan R och C utgör ytterligare en parasitisk induktans.

Alex

14 Apr 2009, 12:46
Profile WWW

"...korta högfrekventa skurar med repetitionsfrekvens på 100Hz"

Närmast en poetisk beskrivning av det jag tror att jag hör. Fast jag kallar det för skräp i likriktningen... Ja ja. Mot Elfa!

/G

14 Apr 2009, 13:18
Profile

Installerade ny diodbrygga med den lösning som du föreslog Alex. Tyckar jag fick bort en del skräp som jag upplevde låg och "kvittrade" i högre frekvenser, ett slag fräs (man hör det på klippet när man drar upp gain lite) som inte längre finns där.

Kvar har jag dock fortfarande det som i grunden är ett surr i lägre frekvens (hörs på klippet). Här får jag jaga vidare. Det verkar vara min vanliga rörsyssla...[B)][V]

Jag misstänker att powertrafon i sig skapar detta surr, men jag inga tunga belägg för det. Alla trafos brummar/surrar ju mer eller mindre. En delt trafos ger lite dovt brum i högtalaren redan i standby-läge. Och det gör den här trafon. Men var kommer det ifrån? Det är ju inte mkt igång? Biaskretsen? Vad kan den ge för oljud?

Trafos från vilka man hör ett tydligt mekaniskt brum tycks ofta skapa oljud och surr in i signalväg och ut i högtalaren. Det är min erfarenhet i alla fall.

Jag ska testa att släcka ut surret med Tubis konding-mot-jord-metod. Och även korskoppla slutsteget mot annat försteg för att se om det går attlokalisera var surret kommer in/kommer ifrån. Får återkomma.

/Gunnar

15 Apr 2009, 11:12
Profile

<b>Update</b>

Installerade ny diodbrygga med den lösning som du föreslog Alex. Tyckar jag fick bort en del skräp som jag upplevde låg och "kvittrade" i högre frekvenser, ett slag fräs (man hör det på klippet när man drar upp gain lite) som inte längre finns där.

Kvar har jag dock fortfarande det som i grunden är ett surr i lägre frekvens (hörs på klippet). Här får jag jaga vidare. Det verkar vara min vanliga rörsyssla...[B)][V]

Jag misstänker att powertrafon i sig skapar detta surr, men jag inga tunga belägg för det. Alla trafos brummar/surrar ju mer eller mindre. En delt trafos ger lite dovt brum i högtalaren redan i standby-läge. Och det gör den här trafon. Men var kommer det ifrån? Det är ju inte mkt igång? Biaskretsen? Vad kan den ge för oljud?

Trafos från vilka man hör ett tydligt mekaniskt brum tycks ofta skapa oljud och surr in i signalväg och ut i högtalaren. Det är min erfarenhet i alla fall.

Jag ska testa att släcka ut surret med Tubis konding-mot-jord-metod. Och även korskoppla slutsteget mot annat försteg för att se om det går attlokalisera var surret kommer in/kommer ifrån. Får återkomma.

/Gunnar

Ursäkta en amatör men det här har du säkert provat, vrid på trfaon, jag hade ett surr/brum ljud som berodde på transformatorernas läge i förhållande till varandra. Jag vred nättraffon och satte den på en gummiduk, fick bort problemet.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

15 Apr 2009, 12:05
Profile

Izzy wrote:

<b>Update</b>

/Gunnar

Ursäkta en amatör men det här har du säkert provat, vrid på trfaon, jag hade ett surr/brum ljud som berodde på transformatorernas läge i förhållande till varandra. Jag vred nättraffon och satte den på en gummiduk, fick bort problemet.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

Alla goda råd är... goda! [:)]
Visst kan det vara så som du säger. Undrar om choken kan störa preampen!!? Den har förvisso suttit där på alla Marshalls genom historien.
Hm, man önskar det fanns enkla sätt att hitta felkällorna i sådana här fall.
Kanske borde man ta fram oscilloskopet, men är osäker på vad jag kan få fram med det, var och vad som bör mätas.
/G

15 Apr 2009, 12:48
Profile

prova o dra ur första preamprör o lyssna i fall bruset finns kvar... prova även med andra röret... med bara fasvändarn kvar...
då kanske du kan isolera det till ev bara slutsteget.... jag gissar på att nån kondning inte gör sitt arbete rätt eller att du tvinnat i hop för många kablar i en bunt... som bär olika potensialer

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

15 Apr 2009, 17:56
Profile WWW

Fixa till den galaktiska jordningen till mer by the book.
Bytte lite tåt till skärmad.
Testade olika rör.

Sedan kopplade jag 2204:ans försteg till min JMP 1987 slutsteg. Då fick jag en del surr. Men när jag gjorde det omvända, kopplade JMP 1987:ans försteg in i 2204:an slutsteg - ja då var det tvärtyst.

DEt tycks alltså som att konsekvensen av problemet sitter i försteget, men jag är inte säker på att själva problemet sitter där.

Vet inte riktigt hur jag gå vidar nu.

/Gunnar

16 Apr 2009, 01:03
Profile

då kanske det är en avkopplingskonding eller motstånd som du kanske har värmt för mycket så det kan ha skadats... har du ocilloscope ? med ett sådant kanske du kan isolera detta till en komponent.....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

16 Apr 2009, 19:49
Profile WWW

då kanske det är en avkopplingskonding eller motstånd som du kanske har värmt för mycket så det kan ha skadats... har du ocilloscope ? med ett sådant kanske du kan isolera detta till en komponent.....

Image ImageImageImage

Börjar luta åt något sådant, att det sitter lokalt i eller kring ngn komponent. Ja, just det - har förstås ryckt och flyttat på varje möjlig kambel och det påverkar inte detta.

Japp, har o-skåp [8D] Men jag har knappt använt det [:I] Detta kan ju vara ett lämpligt tillfälle att lära sig det. Jag får börja med att starta upp det så får vi se. Bra förslag!

/Gunnar

17 Apr 2009, 10:12
Profile
Reply to topic   [ 21 posts ]