View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 07:17

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Tjuter om stärken vid mycket gain. 
Author Message

Det brukar göra det tänker ni kanske då. [;)]

När jag idag fläskade på min Savage topp ordentligt märkte jag att det tjuter en riktigt obehaglig hög ton om lowgain kanalen när jag maxar gainpoten. Det låter kaka när jag försöker spela med gainen på max. Detta fenomen kommer inte på låg volym med gainen på max.
Taskiga rör? Alla kåpor sitter på rören som dom ska.
Förslag?

EMG, ESP/LTD Sucks. Gibson Rules! [^]

13 Apr 2009, 10:36
Profile ICQ WWW

Utan att ha kollat just kretslösningen i aktuell stärkare, men tjut beror ofta på s.k. mikrofoniska rör. Vrid ner gainen tills det precis slutar tjuta. Knacka på rören lite lätt och hör om tjutet kommer eller antyder att komma. Om det blir så är det antagligen aktuellt rör som är för mikrofoniskt.

Det kan komma tjut från annat också, men det vanligaste är antagligen att det är npågot rör som spökar.

Det förundrar mig lite att det är på lowgain-kanalen. Detta problem är oftast på highgain-kanaler.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

13 Apr 2009, 11:54
Profile

Har haft exakt samma problem med mina hembyggen. Jag löste problemet genom att minska impedansen i filterkretsen innan gainpotten "(rättelse)innan griden på röret efter gainpotten ska det va". Har även haft problem med mikrofoni i distkretsar men det har berot på rörtyp, ecc82 och ecc83 har fungerat utmärkt medan däremot ecc81 beroende på var det sitter i kretsen blir väldigt känsligt. Att ha ecc81 som ingångsrör i en distkrets låter jag bli.

13 Apr 2009, 12:15
Profile ICQ YIM WWW

Innan det gissas för mycket så kanske just vilken kanal av de fyra han menar vore i sin ordning.
Menar han Clean eller menar han bara den som är lägre gain än den som är mest. Det finns inte vad jag kan förstå från instruktionsboken en kanal som specifikt heter low gain så....

Om jag antar att ham menar crunch2..
Att se från engls nerbantade schema är att crunch2 och lead har 180graders fasskillnad vilket kan göra mycket samtidigt som crunch två har mer diskant(detta syns inte på schemat men det rullas av 1nF över 330k anoden.

Schema(inte komplett och fullt med fel, bara så ni vet):http://www.houseofenglamps.com/ENGL_SchematicDiagrams/Heads/E610-schematics.pdf

13 Apr 2009, 12:45
Profile

Johan har rätt. Crunch 2 kanalen är det.

Jag hade kort gurakabel när jag testade, så jag stod ganska nära. Jag jämförde med min Powerball topp som inte rundar alls, men då hade jag visst noisegaten aktiverad. [:I]

Men jag ska testa att knacka lite försiktigt på förstegsrören o se om det kan vara det. Givetvis med en blyertspenna. [;)]

13 Apr 2009, 12:59
Profile ICQ WWW

Rören är ok. Kollade nyss.

13 Apr 2009, 13:51
Profile ICQ WWW

Tror du att det är högtalare till gurarund vi pratar om?
Om det är det är det ju inget fel i stärkaren.
Testa om det blir skillnad mellan rough/smoth switchens lägen.
Ty den vänder fasen 180grader.

13 Apr 2009, 14:38
Profile

Tubis wrote:

Tror du att det är högtalare till gurarund vi pratar om?
Om det är det är det ju inget fel i stärkaren.
Testa om det blir skillnad mellan rough/smoth switchens lägen.
Ty den vänder fasen 180grader.

Ja det blir skillnad.
Förmodligen högtalar rundgång. [xx(]

La nyss upp ett litet klipp på hur den låter på lead kanalen. [:D]

http://www.youtube.com/watch?v=edmtClJG0SE

13 Apr 2009, 14:59
Profile ICQ WWW

Du kan alltid labba med högtalarpolariteten för att minimera rundgång. Det blir oftast värre åt ena hållet. Åt andra hållet brukar det gå att höja volymen ytterligare ett snäpp innan det rundar. Det kan givet bli värre om du byter på denna, det vet man ju inte förrän man provat.
Tillvägagångsättet är att switcha kablarna i ena änden på högtalarkabeln.

13 Apr 2009, 15:06
Profile

En annan sak jag har upptäckt med stärken är att det smäller till ibland när jag switchar mellan dom två presence potarna. Vad kan det tänkas bero på, o hur åtgärdar man det?
Ganska rejäla smällar.

14 Apr 2009, 19:59
Profile ICQ WWW

Om det sitter ett relä som på schemat och tillfälligt frigör hela motkopplingen i slutsteget(mekaniskt) medans det växlar så är det säkert det som smäller skulle jag tro.
Ser ingen snabb lösning på det hela och litar inte helt på Englschemat och det vet du ju varför[:D]

14 Apr 2009, 22:08
Profile

Tubis wrote:

Om det sitter ett relä som på schemat och tillfälligt frigör hela motkopplingen i slutsteget(mekaniskt) medans det växlar så är det säkert det som smäller skulle jag tro.
Ser ingen snabb lösning på det hela och litar inte helt på Englschemat och det vet du ju varför[:D]

Det lustiga är att smällandet försvinner om jag trampar av o på ett par gånger på raken. Det börjar högt som fan o avtar sen helt.

17 Apr 2009, 05:59
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]