View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 07:18

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Musicman som brummar 
Author Message

Hej
Jag kan börja med att bryta isen genom att berätta att jag är fulkomligt lost med förstärkare, el och teknik. Så om lösningen på mitt problem involverar allt för komplicerade grejer så är det bara att hänvisa mig till ett proffs.[:D]

Min musicman HD har på senaste tiden börjat brusa konstant (speciellt om jag drar up mastern).
Först trodde jag att det var något med reverben, tremolot, diskanten eller någon annat som det gick att vrida på, men det var bara med mastern på 0 som jag fick bort bruset helt.

Jag gick då till förstärkarens baksida där jag testade att byta förstegsrören (de stora, jag har inget bättre namn på dem) men de nya rören gjorde ingen skillnad på bruset.
Jag försöke hitta rost men det fanns inget att finna.

Nu ligger problemet i era händer, har ni någon lösning på mitt problem? Kan det vara det lilla röret (slutstegsröret?) eller är det något annat, mer komplicerat, som behöver bytas ut?
Jag använder 6CA7 rör, kan det vara så att jag egentligen borde använda EL34 rör istället?

Tack på förhand/ Jesper

04 Apr 2009, 22:34
Profile ICQ WWW

Kan det inte vara kondingarna?

I begynnelsen skapade Iommi hårdrocken.

johanliljebjer(at)hotmail.com
krulltott(at)live.se

04 Apr 2009, 22:37
Profile ICQ YIM WWW

Iommi88 wrote:

Kan det inte vara kondingarna?

krulltott(at)live.se

Hej, Tack för svar
Nu vet jag inte hur dåliga kondingar yttrar sig men så kan det säkert vara[:D]
Hur mycket mycket skulle det kosta att byta kondingar?

MVH

04 Apr 2009, 23:45
Profile ICQ WWW

Tror inte de är så extremt dyra, men kostar gör ju all småelektronik.
Kollade på Elfa faktiskt och de små blå färgglada jävlarna som man oftast tänker på när nån säger kondensator kostade 16,30 st och billigare om man köpte 25 och uppåt.
Men hoppas nån annan som kan det bättre svarar, men jättedyrt kan det inte vara om du bara byter de, men sen ska man veta vad man gör också [;)]

krulltott(at)live.se

04 Apr 2009, 23:50
Profile ICQ YIM WWW

Iommi88 wrote:

Tror inte de är så extremt dyra, men kostar gör ju all småelektronik.
Kollade på Elfa faktiskt och de små blå färgglada jävlarna som man oftast tänker på när nån säger kondensator kostade 16,30 st och billigare om man köpte 25 och uppåt.
Men hoppas nån annan som kan det bättre svarar, men jättedyrt kan det inte vara om du bara byter de, men sen ska man veta vad man gör också [;)]

krulltott(at)live.se

Ok, jag avvaktar och ser om någon annan vet vad som kan vara fel i min stärkare.
Om jag måste gå in och löda så är det kanske lika bra att lämna in den till ett proffs, annars så kommer den nog att dö permanent[:D]

04 Apr 2009, 23:57
Profile ICQ WWW

Hej
Jag kan börja med att bryta isen genom att berätta att jag är fulkomligt lost med förstärkare, el och teknik. Så om lösningen på mitt problem involverar allt för komplicerade grejer så är det bara att hänvisa mig till ett proffs.[:D]

Sök upp ett proffs. Du skriver ju att du är fullständigt novis på el och förstärkare, då skall du inte gå in i en förstärkare och börja rota.
Speciellt inte när det gäller ett problem som brum, för brum kan bero på fler saker. Det skulle vara enklare att ge råd om det handlade om ett fel som har en och endast en lösning.
Quote:

Jag gick då till förstärkarens baksida där jag testade att byta förstegsrören (de stora, jag har inget bättre namn på dem) men de nya rören gjorde ingen skillnad på bruset.

Nej, nej. De stora rören hör till slutsteget och kallas effektrör och ibland slutrör.
Quote:

Nu ligger problemet i era händer, har ni någon lösning på mitt problem? Kan det vara det lilla röret (slutstegsröret?) eller är det något annat, mer komplicerat, som behöver bytas ut?

Det lilla röret hör också till slutsteget, men det är för att det är fasvändaren (säger jag utan att ha sett schema på din Musicman....). Vanligen kallas dessa rör missvisande för förstegsrör.
Quote:
Jag använder 6CA7 rör, kan det vara så att jag egentligen borde använda EL34 rör istället?

6CA7 är samma rör som EL34. De hette 6CA7 i Förenta staterna. Eventuella små skillnader i ljud mellan dessa två namn är fullkomligt irrelevanta när det gäller ditt brum.

------
Dom låter alla lika

05 Apr 2009, 08:31
Profile

Vilken årsmodell är det på stärken? Brummande och störande MusicMan förstärkare var inte helt ovanligt i början av 80-talet. Vi hittade inga lösningar då, men det ska bli intressant att se om dagens kunskap kan lösa problemet. [:)]

<hr noshade size="1">Image <font color="green"><font size="2">
Playing a Fender is an art itself. They're always going out of tune (-Ritchie Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Carpe Diem | Det ska va tre slag i takten...</b></font id="size2"></font id="blue"><hr noshade size="1">

05 Apr 2009, 09:18
Profile ICQ WWW

Ocku wrote:

J Alkarp wrote:

Hej

Sök upp ett proffs. Du skriver ju att du är fullständigt novis på el och förstärkare, då skall du inte gå in i en förstärkare och börja rota.
Speciellt inte när det gäller ett problem som brum, för brum kan bero på fler saker. Det skulle vara enklare att ge råd om det handlade om ett fel som har en och endast en lösning.
Quote:

Nej, nej. De stora rören hör till slutsteget och kallas effektrör och ibland slutrör.
Quote:

Det lilla röret hör också till slutsteget, men det är för att det är fasvändaren (säger jag utan att ha sett schema på din Musicman....). Vanligen kallas dessa rör missvisande för förstegsrör.
Quote:

6CA7 är samma rör som EL34. De hette 6CA7 i Förenta staterna. Eventuella små skillnader i ljud mellan dessa två namn är fullkomligt irrelevanta när det gäller ditt brum.

------
Dom låter alla lika

Hej
Tack för informativt svar, varje dag lär man sig något nytt (idag har jag lärt mig att all den kunskapen jag har om rör är fel)[:D].

Precis som du säger så är det kanske bäst att hitta ett proffs, vet du någon i eller inärheten av Uppsala som kan titta på förstärkaren?
Hur mycket skulle det kunna kosta att låta den servas?

FenderBender: Min förstärkare är en av de tidiga HD 210 65watt, så det är inte en 80talsstärk.

05 Apr 2009, 14:45
Profile ICQ WWW

Precis som du säger så är det kanske bäst att hitta ett proffs, vet du någon i eller inärheten av Uppsala som kan titta på förstärkaren?

Tyvärr känner jag ingen i Uppsala, tror jag [:I], och Sveriges geografi är inte min starka sida, tyvärr. I Stockholmsområdet finns ju LH-musik och Martin Kuhn. I Eskilstuna finns Zven. Men vilken är närmare? Är det kanske 100 km till båda ställen?

Sustain finns i Bollnäs men det är väl längre bort än Stockholm, eller hur?

------
Dom låter alla lika

05 Apr 2009, 19:02
Profile

Du kan ju alltid fråga musikaffärerna i Uppsala vem de anlitar. Annars går det nog bra med en elektriker/radiohandlare av den gamla stammen. Du kan behöva ett schema om du anlitar någon av de senare, http://www.musicmanamps.com/ bör ha ett till din förstärkare.

Det kanske skulle vara en ny "Plankets Gula sidor" för Bojarna ?
En "sticky" under rörsnack kanske ?

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

05 Apr 2009, 21:47
Profile ICQ YIM WWW

http://shop.gmf.se/forums/index.php?act ... 34cc87dcdb

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

05 Apr 2009, 21:51
Profile

tja jag har rotat i antal musicman stärkare.....
det som brukar hända är att lödningarna börjar ge sig o komponenter lossnar.. närmast slutrören detta pga den starka värme som alstras inunder pga bruket av EL34/6ca7 som går på en jädrans hög spänning.... inget fel i det men upp o ner vänt utan fläkt = inget bra..
sen är dem semco moddade på ett dåligt sätt då dem har avsäkrat bias lindningen.[xx(][xx(]....som tas ut på samma ställe som drivningen till op amparna i försteget..... har hänt att dessa har pajat pga ålder = slutrör som brinner upp+ utgångstrafo som lämnar in om du har otur...

en service är den nog i behov av...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

05 Apr 2009, 22:28
Profile WWW

Hej, tusen tack för alla svar, ni är underbara[:)]

Jag får återkomma när någon med mer kunskap än mig har tittat på den.

05 Apr 2009, 22:37
Profile ICQ WWW

Kolla med Hasse Mattson i Björklinge.... Han KANSKE kan hjälpa till, eller tipsa om nån annan i krokarna...
Mvh //GP

J Alkarp wrote:

Hej, tusen tack för alla svar, ni är underbara[:)]

Jag får återkomma när någon med mer kunskap än mig har tittat på den.

06 Apr 2009, 19:03
Profile

För att lägga till lite under avdelningen för mystiska fel så hade jag en MM på bänken där en av filterkondingarnas anslutningar hade vibrerat loss (!) närmast kondensatorkroppen...dvs fabrikationsfel i kondingen - en kass "svets" av anslutningsbenet till höljet. Skulle vara i princip otänkbart, men nädå....

Finns ingen ände på tänkbara orsaker till brumproblem.

06 Apr 2009, 20:35
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]