|
| Author |
Message |
|
EvilWoods
|
 Alternativ till JTM45
Detta har med största sannolikhet diskuterats förut... Jag har börjat kika runt efter alternativ till en Marshall JTM45:a som, för min budget, är för dyr. Vad finns det för tillgängliga alternativ till dessa toppar? Har bland annat kollat en del på Traynor genom åren. Många menar ju att den första versionen av YBA-1 är förhållandevis lik en JTM45:a men mer svårtillgänglig än den andra versionen. YBA-1A har i princip dubbel uteffekt och brukar oftare rekommenderas till bas. Går den typen av Bassmaster att modifiera om till andra specifikationer, så att den spricker upp snyggt innan man får ont i tänderna? Har likaledes läst på lite om Dynacords Bassking, som brukar gå loss för två papp och även sneglat lite på Lehnerts Ramblermodeller (som naturligtvis blir lite dyrare). Hur är Ramblern i karaktär jämfört med ovan nämnda stärkare? De är ju inte riktigt lika avskalade i konstruktionen och har lite modernare features. Är mest öppen för smallbox-aktiga lösningar eftersom jag tänkte spela genom en 4x10. Mina idealljud är, för att ge riktmärken, Angus Young och tidiga Billy Gibbons. Spelar på Les Paul med humbuckers och SG med P90. [url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]  [/url]
|
| 01 Apr 2009, 08:06 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Med tanke på det svep över olika stärkare som du nämner undrar jag hur viktigt det är med just JTM45-soundet?
Å ena sidan kan man säga att du kan få ett schysst rockig sound ur såväl en JTM45, som en YBA-1, Bassking, Rambler eller whatever i rörväg - det är inte så jäkla noga. It's all in your fingers. Eller - man blir lika fnittrig o go´ av spanskt bubbel för 60 spänn som av en Dom Perignon. Ja, nästan i alla fall.
Å andra sidan kan vi snacka stärkaregenskaper på finsmakarnivå. Och då är det förstås ENORM skillnad på en JTM45 och en Bassman Tweed, fast det är precis samma stärkare kretsmässigt.
Men jag tycker några frågor kommer först: - Är det din plånbok som är styrande? Vad är din budget? - Hur mycket effekt behöver du? Watt kostar, även om det inte är automatiskt så att en effketstarkare stärkare är dyrare än en svagare.
Du kan få ett schysst rörljud i "smallbox" för en spottstyver om du är lite händig, eller känner någon som är. Jag har t.ex. nyligen fiskat upp ett par gamla brödrostar från 50-talet och skrämt liv i (en Bäckstörm och en Elektrofon). De rockar så det räcker långt. Och till ett pris under 2.000 spänn... [^]
/Gunnar
|
| 01 Apr 2009, 08:50 |
|
 |
|
EvilWoods
|
Jag är ingen connoisseur eller rörpulare och utger mig inte för att vara det heller. Ljuduppfattning är subjektivt, jag är ingen expert och är inte heller låst vid något specifikt märke. Du nämner till exempel Bassman, som är urmodern till denna typ av kretslösningar. Men ställer man de olika modellerna sida vid sida är karaktärerna naturligtvis olika, same but different. Det jag försöker göra är att bilda mig en uppfattning om vilken typ av stärkare som, till ett rimligt pris, kan låta <i>ungefär"] som en tidig, aningen effektsvagare Marshall. En musikaffär har sällan olika fabrikat med liknande karaktär att testa på fullt ställ. Man hittar knappast en Bassmaster eller Bassking på Musikbörsen. "Testa den här Cuben och Variaxen tillsammans - Dom gör allt du efterfrågar och lite till." Det jag har LÄST och LYSSNAT mig till är att man kan få flera av de tidigare nämnda stärkarna att låta ganska lika. Mycket av det som skrivs och spelas in är missvisande, vilket jag är fullt medveten om. Jag låter kanske naiv och spännvidden mellan de stärkare som jag nämnt är säkert jättestor för dig Izzy, men jag har ingen möjlighet att testa dom allihopa. Det blir så här när man måste snäva ner sina ljudideal, ungefär som när man ska beskriva vilken musikstil man spelar för någon som aldrig hört en lira. Jag tror att jag ljudmässigt uppskattar ljud som ligger mer åt EL34-hållet än åt 6L6-hållet: Detta säger jag inte för att jag är övertygad om det. Angus Young och Billy Gibbons är mest kända för Marshallanvändande men de är ingalunda mina enda preferenser, jag har en ganska bred musiksmak. Tyngdpunkten, när jag lyssnar på elektrisk musik, ligger dock på blues och rock. Målet är att spela genom en sluten 4x10 med Celestions. Ja, det är delvis min plånbok som styr. Man kan spara, men jag kommer inte inom de närmnsta åren att ha råd med en JTM45:a från sextiotalet. Förmodligen inte en reissue heller. Jag hade gärna kört en Camaro med nedrullade rutor och "Suicide Solution" vrålandes ur högtalarna, men jag har familj och kör Skoda med en bilstereo som inte spelar brända skivor. Som förstärkare använder jag just nu en Fender Pro Junior Tweed och jag är förhållandevis nöjd med ljudet. Samtidigt behöver jag definitivt mer headroom, (slå upp "hårdslående trummis" på Wikipedia) definition och tajtare botten. Jag vill varken ha en stärkare som låter som om den kräks eller det man brukar kalla för Fenderrent. Jag vill ha en krispig ton med varm överstyrning som skär igenom i band och livesituationer. Jag lirar både komp och solo. Ramblern nämnde jag trots att den är annorlunda i sin uppbyggnad, delvis för att den är lite ljudsvagare och har en master. Men eftersom wattmätning/ljuduppfattningsförhållande inte är linjärt så tror jag inte att en JTMliknande förstärkare blir FÖR stark för bandet. Jag skulle gissa att stärkaren bör ligga någonstans mellan 25 till 45 watt. Den andra gitarristen i bandet lirar på en Orange Rocker 30. Jag hör gärna er berätta mer om brödrostar som Bäckström, då jag inte har så bra koll på dom. Jag vill samtidigt att ni hjälper mig på vägen att hitta ett schysst alternativ till en JTM45:a (för upp till 5000:- i smallboxformat). Det ska vara en tillförlitlig, enkelt uppbyggd stärkare som ser ut som en tidig Traynor eller Marshall smallbox i utförandet. Om man behöver byta ut kondensatorer och föråldrade/slitna delar så tar jag gärna hjälp från någon på detta eminenta rörforum. Detta är nog fan mitt längsta inlägg under alla år på Planket och Ljudbojen. Hoppas att det blir en konstruktiv tråd och att fler kan använda sig av den. [url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]  [/url]
|
| 01 Apr 2009, 10:48 |
|
 |
|
Bobrefill
Joined: 01 May 2006, 19:10 Posts: 1162 Location: Östergötland
|
kolla in denna http://www.winfieldamps.com/ klicka på "The Winfield", sök beggat i usa.
|
| 01 Apr 2009, 16:46 |
|
 |
|
EvilWoods
|
Tack för tips Bob. Winfields förstärkare är förmodligen jättebra, men dom ligger helt klart över min budget. Att beställa en färdigbyggd Ceriatone bör springa iväg det med. [url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]  [/url]
|
| 01 Apr 2009, 16:56 |
|
 |
|
K-G
|
Försök hitta en Peavey Classic 50 topp...de borde inte vara så dyra [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 01 Apr 2009, 19:40 |
|
 |
|
Izzy
|
EvilWoods wrote: Jag låter kanske naiv och spännvidden mellan de stärkare som jag nämnt är säkert jättestor för dig Izzy
Ja och nej. Jag tycker faktiskt inte det, trots att jag håller med musikprylar och rörgrejor typ 8 dagar i veckan. Det är enligt min mening mycket större skillnad på olika gitarristers förmåga att få något vettigt ljud, eller snarare smarrig musik, ur klassiska rörstärkare. Jag vet att om jag lirar en AC/DC-klassiker på någon av mina olika stärkare låter det typ ungefär likadant (typ lika halvtaffligt, men rätt ok), oavsett om det är någon av mina Marshalls och kloner, Fender Bassman SF, någon av brödrostarna eller kanske min Vraket Princeton Look Alike combo. Det handlar om enkla stärkrare med två gainsteg i försteget, två slutrör och kanske 18-50w. Det distar coolt lagom. Quote: Jag hör gärna er berätta mer om brödrostar som Bäckström, då jag inte har så bra koll på dom. Det är gamla stärkare från typ 50-talet som man kan hitta lite här och var. Blir fin fina gitarrtärkare med lite make over. Här är en tråd + ljudklipp om min Elektorfon. http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=21857&SearchTerms=Elektrofonhttp://www.kickback-rock.se/songs/ElektrofonoTele.mp3Bäckströmmaren blev en Matchless-variant. Funkar den också. [url]http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=24093&SearchTerms=Bäckström[/url] http://www.kickback-rock.se/songs/Backstrom.mp3En Orange Tiny Terror från man väl för under 5.000? En trevlig liten 18w-stärk. Du kan hitta schyssat Marshall JMP:s, typ sent 70-tal eller tidigt 80-tal, för en lite bit mer än 5.000. Kombos, toppar. Bra alternativ som räcker länge... /Gunnar
|
| 01 Apr 2009, 23:11 |
|
 |
|
EvilWoods
|
Izzy wrote:
Ja och nej. Jag tycker faktiskt inte det, trots att jag håller med musikprylar och rörgrejor typ 8 dagar i veckan. Det är enligt min mening mycket större skillnad på olika gitarristers förmåga att få något vettigt ljud, eller snarare smarrig musik, ur klassiska rörstärkare. Jag vet att om jag lirar en AC/DC-klassiker på någon av mina olika stärkare låter det typ ungefär likadant (typ lika halvtaffligt, men rätt ok), oavsett om det är någon av mina Marshalls och kloner, Fender Bassman SF, någon av brödrostarna eller kanske min Vraket Princeton Look Alike combo. Det handlar om enkla stärkrare med två gainsteg i försteget, två slutrör och kanske 18-50w. Det distar coolt lagom.
Håller med om att mycket sitter i fingrarna, precis som många konstaterat. Samtidigt hörs en skillnad då en Fender och en Marshall spricker upp i ljudet. Det är lite som jag såg i någon tråd där man pratar om JTM45:ans saggighet pga rörlikriktare. Det hörs trots allt skillnad, beroende på vilken stärkare man lirar igenom och vilka rör man använder. Tycker att det är många som missar det där med att stärkarna och högtalarval spelar en lika stor roll för ljudet som själva gitarren. Somliga har riktiga värsting gitarrer och spelar sen genom riggar som maskerar och grötar som faen. Å andra sidan är det kanske det som är meningen? Och sen, i extremt många fall, sitter folk på riktiga värsting grejor men har noll feeling och noll passion för musiken dom spelar. Min målsättning är inte att låta som någon annan när jag spelar, AC/DC till exempel, utan det var bara ett sätt att beskriva själva grundljudet i musiken. Deras sound har dessutom lika mycket med Malcoms spel att göra som med lillebrorsans, dom två låter ofta som en enda stor gitarr tillsammans. I slutänden är min ambition just att göra personliga, bra låtar och schysst musik. Men samtidigt spelar de fysiska verktygen i ett band en stor roll och då är det bra att ha en bärande grund att stå på. För min del måste jag höras trots en hårtslående trummis och jag vill göra det med strängseparation och ett crunshigt grundljud. Quote: En Orange Tiny Terror från man väl för under 5.000? En trevlig liten 18w-stärk.
Du kan hitta schyssat Marshall JMP:s, typ sent 70-tal eller tidigt 80-tal, för en lite bit mer än 5.000. Kombos, toppar. Bra alternativ som räcker länge...
/Gunnar
En Tiny Terror är på femton watt och jag tror inte att den räcker till rent ljudstyrkemässigt, även om de säkert låter bra. Tror snarare då kanske på en JMP, fast de från sent sjuttiotal verkar springa iväg prismässigt och samtidigt vill jag ha en stärkare som är lite mindre i formatet, som är lätt att rodda med. [url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]  [/url]
|
| 02 Apr 2009, 08:32 |
|
 |
|
PGW
|
Jag tycker nog, med min "våldsamt stora" [;)] erfarenhet av JTM45, typ 3 - 4 stycken testade för c.a. 10 år sedan, att en stor del av hänget beror på rörlikriktaren. Marshall´s RI spikar tidiga Rev. Billy G ganska bra IMO. En begagnad RI borde ju kunna gå att få tag i för 7 - 10 000:-. Jag tror att GMF säljer samma kit http://www.mojomusicalsupply.com/item.asp?pid=88817&pg=44991&id=5550007 - dyrt, men säkert bra. You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 02 Apr 2009, 09:16 |
|
 |
|
Chopper
|
Ett trevligt alternativ är annars en av de stärkare jag har, Sovtek MIG-30 (eller MIG-50). Den har 2 kanaler, en bassmanliknande och en JTM45. Det som skiljer dessa är mest filtreringen tror jag. Det borde finnas massor med gamla "kloner" som låter likt en gammal marshall eller bassman.
|
| 02 Apr 2009, 10:16 |
|
 |
|
Izzy
|
PGW wrote: Jag tycker nog, med min "våldsamt stora" [;)] erfarenhet av JTM45, typ 3 - 4 stycken testade för c.a. 10 år sedan, att en stor del av hänget beror på rörlikriktaren. Marshall´s RI spikar tidiga Rev. Billy G ganska bra IMO. En begagnad RI borde ju kunna gå att få tag i för 7 - 10 000:-.
Oops 7-10 kkr för en beg Marshall, ej vintage? Hm, jag skulle nog inte köpa en sådan för över 6 kkr. Jag gav t.ex. 5.5 kkr för min JMP 1987 -83 års modell. Det är dock prisvärt! Jag föredrar sen 70 tidig 80-tal framför RI-serien som anses ha lite mindre attraktiva trafos. Mojo-snack? Ingen aning. JMP kring 1980 har för övrigt väldigt rejäla powertrafos. Som hittat! Lätt att transfomera till 1987-spec. http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5622377Sag och häng: Det blir lätt att man vrider och vänder på ord här. Ljudklipp är bättre för att förklara vad man menar. Vill man höra "sag" kan man lyssna på brödrostklippet jag länkade till ovan, Elektrofonen med rörlikriktare och katodbias, 6L6G. Visst har även JTM45:an ett sag som kommer när man drar på. Det ger en komprimerad lätt seghet som är rätt trevlig. Däremot skulle jag inte säga att "hänget" är bättre i en sådan än i en JMP. Det sitter mycket mer i fingrarna, tycker jag. Skillnaden mellan JMP 1987 och JTM45 handlar för mig mer om attack kontra kompression, sprillig topp mot mer morrig mid. Men även en JTM45:a kan låta väldigt attackrik, â€Â
|
| 02 Apr 2009, 11:00 |
|
 |
|
EvilWoods
|
PGW wrote: Jag tycker nog, med min "våldsamt stora" [;)] erfarenhet av JTM45, typ 3 - 4 stycken testade för c.a. 10 år sedan, att en stor del av hänget beror på rörlikriktaren. Marshall´s RI spikar tidiga Rev. Billy G ganska bra IMO. En begagnad RI borde ju kunna gå att få tag i för 7 - 10 000:-. Jag tror att GMF säljer samma kit http://www.mojomusicalsupply.com/item.asp?pid=88817&pg=44991&id=5550007 - dyrt, men säkert bra. You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!! Ja, jag såg att crims0n hade en JTM45 reissue ute för ett tag sedan men han beslöt sig för att behålla den. Tror att den hade en lite annorlunda röruppsättning i och för sig. Borde kunna skramla ihop lite mer än min nuvarande budget, men det är inte så ofta man ser JTM45:orna ute på annons. En för sju laxar hade jag lätt kunnat leva med, men det är ändå intressant att diskutera alternativ. Chopper wrote: Ett trevligt alternativ är annars en av de stärkare jag har, Sovtek MIG-30 (eller MIG-50). Den har 2 kanaler, en bassmanliknande och en JTM45. Det som skiljer dessa är mest filtreringen tror jag. Det borde finnas massor med gamla "kloner" som låter likt en gammal marshall eller bassman.
Ska helt klart kolla upp Sovteken. Håller också med om att det <i>borde"] finnas många alternativ att välja mellan och det är det är denna typen av förslag jag är ute efter. Hittills har denna tråden blivit mer av en filosofisk diskussion, vilket väl på sätt och vis är intressant. Men som sagt, jag tar gärna emot fler förslag på små toppar som är någorlunda lättillgängliga. [url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]  [/url]
|
| 02 Apr 2009, 11:09 |
|
 |
|
EvilWoods
|
Ska förresten bli intressant att lyssna på dina ljudklipp Izzy, som har lagts upp här ovan. Sitter på jobbet just nu och har inga högtalare. [url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]  [/url]
|
| 02 Apr 2009, 11:12 |
|
 |
|
PGW
|
Izzy wrote: PGW wrote: Jag tycker nog, med min "våldsamt stora" [;)] erfarenhet av JTM45, typ 3 - 4 stycken testade för c.a. 10 år sedan, att en stor del av hänget beror på rörlikriktaren. Marshall´s RI spikar tidiga Rev. Billy G ganska bra IMO. En begagnad RI borde ju kunna gå att få tag i för 7 - 10 000:-.
Oops 7-10 kkr för en beg Marshall, ej vintage? Det var bara en vild gissning baserad på vad en beg. JTM45 RI kostade på MB för ett par år sedan - de brukar ju inte dyka upp så ofta. You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 02 Apr 2009, 13:11 |
|
 |
|
EvilWoods
|
Hmm, lyssnade precis på ljudklippen Gunnar. Bägge lät bra, men den där Elektrofonen lät bäst. Går den typen av förstärkare att få någorlunda tysta på tomgång? Hur låter dom med tjockare gitarrljud, typ humbuckers? [url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]  [/url]
|
| 02 Apr 2009, 14:11 |
|
 |
|
Chopper
|
Det finns en Lehnert combo på blocket: http://www.blocket.se/vi/20975111.htm?ca=7_sKan de va nåt?
|
| 02 Apr 2009, 14:18 |
|
 |
|
Izzy
|
EvilWoods wrote: Hmm, lyssnade precis på ljudklippen Gunnar. Bägge lät bra, men den där Elektrofonen lät bäst. Går den typen av förstärkare att få någorlunda tysta på tomgång? Hur låter dom med tjockare gitarrljud, typ humbuckers? [url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]  [/url] Elektrofonen är rätt speciell med sina numera ovanliga 7F7-rör i försteg, GZ34 likriktare och 6L6G (ej 6L6GC) som slutrör tillsammans med katodbias. Stärkaren ger kanske 20-25w. Karaktären är ju en rätt tjock, fet saggande ton. Och det blir ännu fetare om man pressar med humbuckers. Personligen tycker jag det blir för segt och föredrar en mer spänstig stärkare när jag kör humbuckers. I princip går alla stärkare att få tysta på tomgång, om inte kretsen och designen är för komplex eller powertrafon surrar och brumma i sig. Elektrofonen är lite brummig (the sound of vintage...), men det går nog komma åt. Har inte haft tid. Kanske att du kommer nära detta ljud med en Fender Bandmaster Tweed eller något sådant. http://www.youtube.com/watch?v=uREkrCKix-s/Gunnar
|
| 02 Apr 2009, 14:21 |
|
 |
|
Chopper
|
Izzy wrote: Vad tror ni jag lirar på för stärk här, i mitt Angus-försök (jag hade inte kortbrallor tyvärr)? JMP, JTM45, Brödrost, Super Lead, Vox, Orange, Traynor?
/Gunnar
Rent spontant tror jag det är en Super Lead av de du nämnde oven... men jag har absolut inget underbyggt för kommentaren  Jag hade kunnat tänka mej bassman oxå... Det är nånting i avsaknaden av sprillighet som får mej att tro så.
|
| 02 Apr 2009, 14:36 |
|
 |
|
Ocku
|
Till det där priset är det ett suverent kap! ------ Dom låter alla lika
|
| 02 Apr 2009, 14:53 |
|
 |
|
Ocku
|
När det gäller Ramblern och Sovteken så hör båda två till förstärkare jag gillar mycket. Med Sovtek syftar jag då MIG-50, som alltså är en Bassman/JTM 45-aktig apparat. Inte MIG 50-H som är en modernare distapparat.
Både Ramblern och MIG-50 är bra förstärkare som jag vågar rekommendera.
Den största skillnaden är att Ramblern är mångsidigare. Det är enklare att få ett murrigt ljud ur Ramblern vid behov. Tonkontrollerna på Ramblern är också väldigt effektiva. Man kan faktiskt påverka ljudet mycket.
På Sovteken så "är de mest bara där". Sovteken måste också vridas upp ordentligt innan det distar.
------ Dom låter alla lika
|
| 02 Apr 2009, 15:05 |
|
 |
|
Chopper
|
Jag gillar ju både MIG-30, -50 och -60, men den sista har ju helt annan karaktär och är ett distmonster. Tonkontrollerna gör en hel del tycker jag, men jag har ju ingen erfarenhet av Ramblern. Tycker oxå att det verkar vara ett bra pris, och en combo kan väl inte göra ont, det går ju att koppla en låda till den med, eller? Jo MIG-50 distar på hög volym trettian är lite snällare och komprimerar snyggt.[8D][8D]
|
| 02 Apr 2009, 15:50 |
|
 |
|
Tonebuddy
|
Quote: Ocku skrev: <font size="2"><i>Sovteken måste också vridas upp ordentligt innan det "] <i>distar"].</font id="size2">
Och innan man uppnår dist har den ett ett otroligt fint klart ljud med 4x12 Greenbacks, det bästa Ocku någonsin haft.[:X] "Dom låter alla olika"
|
| 02 Apr 2009, 15:55 |
|
 |
|
Ocku
|
Tonebuddy wrote:
Och innan man uppnår dist har den ett ett otroligt fint klart ljud med 4x12 Greenbacks, det bästa Ocku någonsin haft.[:X]
...tills han köpte en Lehnert Sunbeam. [;)] ------ Dom låter alla lika
|
| 02 Apr 2009, 16:03 |
|
 |
|
EvilWoods
|
Ringde på annonsen, men den var såld. Brukar vara kört när snacket är igång, sex personer hade ringt innan mig. [:)] [url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]  [/url]
|
| 02 Apr 2009, 18:21 |
|
 |
|
EvilWoods
|
Izzy wrote: Elektrofonen är rätt speciell med sina numera ovanliga 7F7-rör i försteg, GZ34 likriktare och 6L6G (ej 6L6GC) som slutrör tillsammans med katodbias. Stärkaren ger kanske 20-25w. Karaktären är ju en rätt tjock, fet saggande ton. Och det blir ännu fetare om man pressar med humbuckers. Personligen tycker jag det blir för segt och föredrar en mer spänstig stärkare när jag kör humbuckers. I princip går alla stärkare att få tysta på tomgång, om inte kretsen och designen är för komplex eller powertrafon surrar och brumma i sig. Elektrofonen är lite brummig (the sound of vintage...), men det går nog komma åt. Har inte haft tid. Kanske att du kommer nära detta ljud med en Fender Bandmaster Tweed eller något sådant. http://www.youtube.com/watch?v=uREkrCKix-s/Gunnar Ja, då är nog inte en Elektrofon eller den typen av uppbyggnad aktuell för mig. Jag kör på humbuckers och P90. En 5E7:a borde springa iväg i pris. Tycker att det är svårt att döma av ljudet på YouTube klippet eftersom stärkaren är ganska överstyrd och ingången på inspelningsmikrofonen klipper. Inbillar mig att det finns en antydan till Neil Young-ljud. Ett slags grötighet i mellanregistret gör att denna stärkaren kanske inte RIKTIGT skulle tilltala mig, även om det hade passat i vissa situationer. Nu talar jag utifrån ljudklippet och det fångar naturligtvis ingalunda dynamiken och hela omfånget hos stärkaren. [url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]  [/url]
|
| 02 Apr 2009, 19:25 |
|
 |
|
Izzy
|
Chopper wrote: Izzy wrote: Vad tror ni jag lirar på för stärk här, i mitt Angus-försök (jag hade inte kortbrallor tyvärr)? JMP, JTM45, Brödrost, Super Lead, Vox, Orange, Traynor?
/Gunnar
Rent spontant tror jag det är en Super Lead av de du nämnde oven... men jag har absolut inget underbyggt för kommentaren  Jag hade kunnat tänka mej bassman oxå... Det är nånting i avsaknaden av sprillighet som får mej att tro så. Ja, du är väl på god väg, i varje fall på namnet. Men jag tror du tänker dig Bassman Tweed? Men i detta fall rör det sig om en Bassman 50 SF moddad till BF/Blonde-spec. Alltså en stärkare med rätt mkt headroom, diodlikriktning och ibland beskylld för bluddrig pruttbas. Och som anses låta bäst när man spelar den rätt rent. Det jag ville säga är att även en sådan stärkare kan man pressa och få att vika sig på ett dynamiskt sätt, dista snyggt och komprimera för att ge stöd för Angus-häng och ton. Bassman SF/BF är ett väldigt bra alternativ till såväl en JTM45 som en JMP. Den har en fast kropp i tonen, är inte alltför högljudd. Eller snarare - man kan lira den rätt högt utan att det blir jobbigt. Och den är fysiskt liten och nätt. Lättmeckad. Går att få till ett vettigt pris.  /Gunnar
|
| 02 Apr 2009, 22:42 |
|
 |
|
EvilWoods
|
Izzy wrote: Men i detta fall rör det sig om en Bassman 50 SF moddad till BF/Blonde-spec. Alltså en stärkare med rätt mkt headroom, diodlikriktning och ibland beskylld för bluddrig pruttbas. Och som anses låta bäst när man spelar den rätt rent.
Det jag ville säga är att även en sådan stärkare kan man pressa och få att vika sig på ett dynamiskt sätt, dista snyggt och komprimera för att ge stöd för Angus-häng och ton. Bassman SF/BF är ett väldigt bra alternativ till såväl en JTM45 som en JMP. Den har en fast kropp i tonen, är inte alltför högljudd. Eller snarare - man kan lira den rätt högt utan att det blir jobbigt. Och den är fysiskt liten och nätt. Lättmeckad. Går att få till ett vettigt pris.
Intressant, det du säger om SF Bassman. Samtidigt undrar jag vad som krävs för modifiering (BF/Blonde spec) för att få den att spricka upp på det viset? Jag vill tro att en Silverface har rätt bra komponenter, men att dessa är optimerade för att låta så "rent" som möjligt. En Blackface kostar minsann inte småpotatis. Vad får dessa två gamla stekare att låta som en överstyrd Marshall på någorlunda human volym? Är det värt att modda dom och vill man ändra grundljudet i den typen av klenoder? Det borde finnas andra alternativ... [url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]  [/url]
|
| 04 Apr 2009, 01:24 |
|
 |
|
Izzy
|
EvilWoods wrote: Izzy wrote: Men i detta fall rör det sig om en Bassman 50 SF moddad till BF/Blonde-spec. Alltså en stärkare med rätt mkt headroom, diodlikriktning och ibland beskylld för bluddrig pruttbas. Och som anses låta bäst när man spelar den rätt rent.
Det jag ville säga är att även en sådan stärkare kan man pressa och få att vika sig på ett dynamiskt sätt, dista snyggt och komprimera för att ge stöd för Angus-häng och ton. Bassman SF/BF är ett väldigt bra alternativ till såväl en JTM45 som en JMP. Den har en fast kropp i tonen, är inte alltför högljudd. Eller snarare - man kan lira den rätt högt utan att det blir jobbigt. Och den är fysiskt liten och nätt. Lättmeckad. Går att få till ett vettigt pris.
Intressant, det du säger om SF Bassman. Samtidigt undrar jag vad som krävs för modifiering (BF/Blonde spec) för att få den att spricka upp på det viset? Jag vill tro att en Silverface har rätt bra komponenter, men att dessa är optimerade för att låta så "rent" som möjligt. En Blackface kostar minsann inte småpotatis. Vad får dessa två gamla stekare att låta som en överstyrd Marshall på någorlunda human volym? Är det värt att modda dom och vill man ändra grundljudet i den typen av klenoder? Det borde finnas andra alternativ... [url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]  [/url] Inget är ändrat i grundljudet. Inga komponenter är ändrade. Ingen <i>större"] modifiering/ombyggnad är gjord. Kretsen på normalkanal och i slutsteg är som en Blonde 6G6B Bassman, tidig 60-talare. Små justeringar i sammanhanget. Lite boost tror jag att jag använde här. Och då låter det så. (Bass-kanalen är dock som en Marshall 2204 just nu, men det blir inte megastor skillnad mot soundet på klippet om man köra samma mängd dist som på klippet). Det var precis detta jag ville visa. Vi har föreställningar om hur stärkare låter. T.ex. att en Bassman låter jätterent och "typiskt" Fender med massa headroom. En 45:a saggar som tusan och låter som Clapton lirar blues. En JMP låter typiskt 70-talsrock, ba' distar coll, Lizzy, Kiss och sånt. Ja, i någon mening. Men skillnaderna är på marginalen. Väldigt mycket handlar om hur man lirar dem. Och vem som gör det. Och högtalaren!!! I går ägnade jag mig för skojs skull åt att spela in just dessa tre stärkare, min Basseman, 45:an och JMP 1987. I samma Greenbackslåda!! För att kunna jämföra A/B/C. Visst är det tydlig karaktärsskillnad. Det går att urskilja det specifika. Men det är som att sätta sig i Volvo V70, Audi A6 och Saab 9-5. Alla rullar. Det går jäkligt fort när man gasar. Och de är alla fina som tusan, men med lite olika karaktär och egenskaper. Det är definitivt inte som att köra taxi, skåbil eller turboracer. Har tyvärr inte hunnit fixa till ett klipp att lägga ut. Kanske i morgon. Återkommer. /Gunnar EDIT: Ja!! Det är värt att köpa en Bassman Silverface till human peng och göra några småmodds för att få den lite mer gitarrvänlig!! Att lägga det dubbla för en Blackface eller Blonde? Nej, inte om man kan få lite hjälp att fixa till stärkaren. Och om man inte är ute efter hypen att ha en BF.
|
| 04 Apr 2009, 06:21 |
|
 |
|
Izzy
|
Spelade som sagt in några klipp med mina stärkare för att kolla om min tes stämmer - att det inte är så himla stor skillnad på hur dessa klassiska low gain-stäkrare låter. Karaktärsskillnader, men i någon mening på marginalen. Alla delar i kedjan spelar stor roll, från gitarrist via instrument, stärk, högtalare (!), lokal, öra. Och det går att skapa den här typen av sound säkert ur en Traynor likväl som en Bassking (men med lite meckande då...) osv. Stärkarna är inspelade på precis samma sätt. Samma högtalarlåda (Greenbacks 4x12), samma gura (Les Paul), samma kablar, samma strängbändare osv. Samma fredag kväll. Det är rejält blås på dem, typ 7-10 på volymen. Ca 45-sekunderssnuttar. 0:00 Stärkare A 0:41 Stärkare B 1:19 Stärkare C 2:18 Jaha - vad är det här då? A B eller C? Ljudfil: http://www.kickback-rock.se/songs/rramps.mp3Ni får väl gissa då vad som är Bassman SF/BF, JMP 1987 och JTM45. Det är inte så himla svårt. Skillnanderna är rätt tydliga för mig men, äh, det rockar väl fint hur man än gör!? [:)][8D][}:)] /Gunnar
|
| 05 Apr 2009, 09:29 |
|
 |
|
Ocku
|
Min signatur says it all... [;)][:)]
------ Dom låter alla lika
|
| 05 Apr 2009, 10:01 |
|