View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 07:20

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Plexisugen 
Author Message

Post Plexisugen
Som gammal Fender/Boogie-missbrukare är jag ganska grön på Marshall, men det ska erkännas att jag älskar ljudet av en frisk Plexi när man är på det humöret. Såg att det dök upp två st Plexitoppar på Blocket och lurar på om jag ska kolla in dessa. Skulle dock behöva lite input från Marshall-experterna (Izzy?) på vad som bör kollas upp. Tänker som jag brukar att det viktigaste är att det sitter rätt utgångstrafo i, resten brukar ju gå att ersätta om det blivit utbytt.. ?

26 Mar 2009, 00:17
Profile

Spontant tycker jag att man köper en plexi för att man gillar just den grejen, hype, man har stålars över, man vill kunna säga att man har en PLEXI. Det finns många som låter bra, men det för väldigt många andra Marshall-stärkare också. Det låter i vilket fall inte bättre för att de har plexipanel.

Knut m.fl. är för övrigt mycket mer kunniga i nörd-mojo-hype-detaljerna kring plexis.

Men ska det vara värt köpa en plexi tycker jag den bör vara i det närmaste omoddad. Inga viktiga delar som påverka ljudet bör vara bytta. Oirignal-kondingar och motstånd. Oirignal-trafos. Elektorlyterna kan gärna få vara bytta. Annars gör man det snart. Sedan får den gärna vara sliten och nött... [8D]

Vill man komma åt ett gött Marshall-sound kan man hitta mkt goda förstärkare från hela 70-talet och en bit in på 80-talet. Det är banne mig inget fel på ljudet i många JMP:s från 77-83. Och de är väldigt prisvärda.

Vill man ha en stärkare med hypade senpaskondingar, men kan leva med en kretskorts-Marshall, går man på årgångarna 72-76. Lite dyrare än 77-83 men väldigt mkt billigare än en plexi.

Vill man ha en driftsäker apparat som är fräsch och kommer låta kanon i många år kan man höra av sig till exempelvis mig så bygger jag ihop en. Tyvärr är det inte så billigt att bygga längre pga. dollarn. Mer prisvärt är nog en lite senare JMP.

/Gunnar

26 Mar 2009, 00:58
Profile

Tror du avslöjar mig lite, är inte bara ute efter den bästa möjliga Marshallen utan visst är det lite ballt att veta att man har just en Plexi, som ska vara Marshallarnas "benchmark" om jag inte är helt ute och cyklar. Ungefär som att man klappar om sin Blackface fender lite extra trots att Silverfacen låter lika bra...

Får väl se, med lite tur har jag inte tid att kolla på dessa, men sugen blev jag. Hur stor premie brukar det vara på en Plexi jämfört med metallfronts point-to point toppar tro??

26 Mar 2009, 19:34
Profile

Det är fascinerande hur olika Marshall Plexi kan låta. Min främsta rekommendation är att du provspelar och verkligen lyssnar på dem på stark volym. Det är först då som det känns om man vill ha en eller inte.

Mitt stalltips för det coolaste Marshallsoundet är dock en 50-wattare från 1972. Jag har hittills inte hört något som slår det. En gång lät jag modda en Park 75 till att ha samma uppsättning kondingar i försteget och den lät också riktigt, riktigt bra.

"May the funk be with you"

26 Mar 2009, 21:14
Profile ICQ WWW

Tackar...

Tror du avslöjar mig lite, är inte bara ute efter den bästa möjliga Marshallen utan visst är det lite ballt att veta att man har just en Plexi, som ska vara Marshallarnas "benchmark" om jag inte är helt ute och cyklar. Ungefär som att man klappar om sin Blackface fender lite extra trots att Silverfacen låter lika bra...

Då får du ju ett dilemma, då det egentligen inte finns någon "Plexi"!
Utan namnet Plexi är ett smeknamn på stärkare som tillverkade under en viss periode och hade plexifaceplate.
Detta medför även att det egentligen inte finns någon speciell modell som ÄR Plexi, utan vad man vanligtvis brukar kalla Plexi så kom dessa med lite olika ändingar i pre-amp och EQ.
Där emot finns det subjektiva bedömingar o tyckade om vad som är Plexi, EWH stärkare brukar dyka upp som en av dom.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

26 Mar 2009, 21:14
Profile

Jag gissar nu (bedömer) pris på 50-wattarna:
66-69 Plexi 15-50
70-71 ptp small cab 10-25
72-76 pcb mustard big cab 8-15
77-83 pcb 5-9

Ifrågasätt gärna! Det är utifrån när jag kollar runt på marknaden. Jag köper inte sånt. Jag bygger.

Lite guidening:
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers1.html
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers2.html

/Gunnar

EDIT: Tack Owe så slapp jag skriva det... [^] Och Olas kommentar är värd att beakta också. Örat är en bra värdemätare här.

26 Mar 2009, 21:15
Profile

Tack för all input, visste förvisso att Plexi-begreppet syftar på panelen under en viss tidsperiod, men hade för mig att dessa även var förknippade med en viss kretslösning, eller extra bra utgångstransformatorer etc. ungefär som Blackface - AB763. Är det "bara" Panelen och "Mojon" man betalar extra för så är det ju lite mindre intressant.

I referensen http://www.legendarytones.com/marshallshoppers1.html sägs följande: "In 1968, Marshalls “plexiâ€Â

27 Mar 2009, 12:31
Profile

Tack för all input, visste förvisso att Plexi-begreppet syftar på panelen under en viss tidsperiod, men hade för mig att dessa även var förknippade med en viss kretslösning, eller extra bra utgångstransformatorer etc. ungefär som Blackface - AB763. Är det "bara" Panelen och "Mojon" man betalar extra för så är det ju lite mindre intressant.

I referensen http://www.legendarytones.com/marshallshoppers1.html sägs följande: "In 1968, Marshalls “plexiâ€Â

27 Mar 2009, 13:46
Profile

Har en omåddad, oborrad 1959 100W med A-serienummer (69-70) hemma
nu där endast 3 skärmgallermotst. och en anodresistor är bytt
(vad jag kan se). Det är en bigbox med metallfaceplate i superskick.
Den är dessutom ev. till salu. (inte min) [:)]

27 Mar 2009, 14:02
Profile

Det är fascinerande hur olika Marshall Plexi kan låta. Min främsta rekommendation är att du provspelar och verkligen lyssnar på dem på stark volym. Det är först då som det känns om man vill ha en eller inte.

<b><font color="red">Mitt stalltips för det coolaste Marshallsoundet är dock en 50-wattare från 1972. Jag har hittills inte hört något som slår det.</font id="red"></b> En gång lät jag modda en Park 75 till att ha samma uppsättning kondingar i försteget och den lät också riktigt, riktigt bra.

"May the funk be with you"
Det är min uppfattning också! Det är så coolt att man baxnar! Vore det inte för den förbenade dollarn så skulle jag ha byggt mig en klon baserad på Metroamps kit!

[quote="Svullo"]

27 Mar 2009, 14:04
Profile

27 Mar 2009, 14:05
Profile

Edit: Gunnar hann såklart före... [;)]

Vore det inte för den förbenade dollarn så skulle jag ha byggt mig en klon baserad på Metroamps kit!

Dom kallar mig blixten... (men du tillförde en massa mer bra info!)

Jag håller med dig TA. Detta är verkligen en stärkare man kan bygga själv och få oerhört mkt välljud ur, om än inte vintageinkört från början.

Med en tunn plånbok hade jag nog ändå valt Ceriatone för chassi, cab och en del hardware, kompletterat med trafos från TAD eller Mercury och kodningar från t.ex. Sozo. Kanske lite NOS-rör.

Jag och grabben bygger en plexi 2204 just nu ihopplockad av precis dessa delar. Den kommer bli fetgrym. Och några tusen kr billigare än Metros för övrigt toppenfina kit.

/Gunnar

27 Mar 2009, 14:21
Profile

Jag gissar nu (bedömer) pris på 50-wattarna:
66-69 Plexi 15-50
70-71 ptp small cab 10-25
72-76 pcb mustard big cab 8-15
77-83 pcb 5-9

Ifrågasätt gärna! Det är utifrån när jag kollar runt på marknaden. Jag köper inte sånt. Jag bygger.

Lite guidening:
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers1.html
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers2.html

/Gunnar

EDIT: Tack Owe så slapp jag skriva det... [^] Och Olas kommentar är värd att beakta också. Örat är en bra värdemätare här.

Halloj,

Ursäkta mitt besserwisser beteende mot dej Gunnar som garanterat vet betydligt mer om gamla Marshalls än jag. Men är tror att PCB kortet i de modeller du beskriver kom någon gång 1973 (rätta mej gärna om jag har fel).Big boxarna fanns dock redan 1971, men bara i slutet på det året om man får tro de stärkar ägares förstärkare som jag sett på nätet.

Sen är min personliga erfarenheter av de Marshall jag ägt och spelat en hel del på (en 1987 från 75, en Plexi reissue 1987, samt en Super Bass från 1971.) samtliga låtit hårdare och lite "plåtigare" i tonen än de gitarr ljud från 60-talet som jag verkligen gillar, Hendrix då i första hand. Min Germino Lead 55 LV låter betydligt mer som dessa favvo ljud i mina öron. Kanske lite mindre crunch men mer sjung och lite "seg" punch eller hur man skall förklara det[;)][:)]..

Mvh/ Jonas

27 Mar 2009, 18:55
Profile WWW

Halloj,

Ursäkta mitt besserwisser beteende mot dej Gunnar som garanterat vet betydligt mer om gamla Marshalls än jag. Men är tror att PCB kortet i de modeller du beskriver kom någon gång 1973 (rätta mej gärna om jag har fel).Big boxarna fanns dock redan 1971, men bara i slutet på det året om man får tro de stärkar ägares förstärkare som jag sett på nätet.

Sen är min personliga erfarenheter av de Marshall jag ägt och spelat en hel del på (en 1987 från 75, en Plexi reissue 1987, samt en Super Bass från 1971.) samtliga låtit hårdare och lite "plåtigare" i tonen än de gitarr ljud från 60-talet som jag verkligen gillar, Hendrix då i första hand. Min Germino Lead 55 LV låter betydligt mer som dessa favvo ljud i mina öron. Kanske lite mindre crunch men mer sjung och lite "seg" punch eller hur man skall förklara det[;)][:)]..

Mvh/ Jonas

Jonas,

Inget besserwisser-problem här inte. Jag blir så glad när någon korrigerar och rättar. Jag är verkligen ingen nörd-expert och glömmer ofta detaljer. Jag vet att jag tror att jag fyller år 10 april, men om pcb kom 71 eller 73, ja jag måste kolla mina källor varje gång. På Mastran sida ser man helt klar JMPt med ptp från 72 och pcb från 74, så pcb från 73 är nog korrekt.

Att ljuden är plåtigare från mitten av 70-talet och framåt, ja det där är skumt. Jag har svårt att tro att det är ett generellt fenomen. När jag jämför min JTM45-klon med min JMP och andra JMP jag byggt eller pillat i konstaterar jag att det finns en värme och rundhet i tonen i 45:an som inte finns i JMP:arna. Varför 45:an är så rund i bottnen och varm, men ändå klar och sprillig i diskanten - inge aning! Det får mig ändå att tro att det handlar lika mkt om exemplar som om årgångar.

Ibland blir man sugen på en mega-marshall-träff där man kör ett stort antal stäkare mot varandra - plexis, ptp 71, pcb 73-76, pcb 77-83, kloner och nybyggen. A/B/C/D/E/F. Det borde ge svar. Någon som är sugen på att rigga? Jag är på och kan kanske ordna lokal i Sthlm-området.

/Gunnar

27 Mar 2009, 21:38
Profile

Min -72 Super Bass är PTP.

27 Mar 2009, 21:40
Profile ICQ YIM WWW

Ja, det är på tiden att det blir en Marshallträff. Jag kan ta med en 50w från 72 och några Plexi.

27 Mar 2009, 22:09
Profile ICQ WWW

låter kul, i sommar kanske? Kan nog ta me ett och annat gott också!

Har bara ögnat igenom tråden som hastigast. Äkta plexi = <font size="6"><b>BIG </b></font id="size6">bux. Var noga med att inte köpa utan provspel.[;)]

Budget (ca 10-15K) = sen ptp metal face före mitten på '73, byt lite kondingar och du är (nästan) hemma.

NOS-rör tyvärr ett måste! Gamla toppar är kräsna på rör, de måste ha det de byggdes kring för att verkligen låta helt rätt.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

28 Mar 2009, 01:44
Profile WWW

Min -72 Super Bass är PTP.

Min -73 Super Bass är PTP. [8D]

28 Mar 2009, 13:34
Profile WWW

Ja de slutade typ i juni eller juli '73 med ptp. De behöll dock samma komponenter (mustards osv) fram till ca 74... PTP tenderar att värderas snäppet högre, dock.

28 Mar 2009, 15:57
Profile WWW

Ja de slutade typ i juni eller juli '73 med ptp. De behöll dock samma komponenter (mustards osv) fram till ca 74... PTP tenderar att värderas snäppet högre, dock.

Du hittar mustarder i Marshal ända fram till -76.
/Besserwisernisse

28 Mar 2009, 17:32
Profile

jo, men inte alltid på alla positioner, och inte i alla förstärkare de tillverkade.

28 Mar 2009, 18:54
Profile WWW

Låter som om en 72:a vore något för mig.. Menar ni att just 72:an låter lite extra gott? Eller är det bara för att det är den snaste PTP-varianten? Vore intressant med några ljudklipp från en 72:a...

28 Mar 2009, 22:22
Profile

meningslöst, eftersom alla stärkare låter lite olika och dessutom blir det olika förutsättningar beroende på vem som spelar, guror, högtalare, rör, låda, osv...'

Du måste testa själv med den låda och gura du ska ha, alla andra test kommer ljuga.

29 Mar 2009, 00:46
Profile WWW

Kul detta... Tänk att det finns annat än Fender. En helt ny värld öppnar sig för mig [:D]

Som alltid, ju mer man fördjupar sig desto mer frågor dyker man på. Noterade just att det finns olika typer av komponentplattor (Eller vad säger man på svenska?) En "vanlig" med öljetter för respektive komponents lödning och en med en hel matris med förborrade hål. Finns det någon logik i vilka som har vilka?

Serienummer som börjar S/A respektive s/ (utan A) har jag fattat rätt att S/A-beteckningen tillkom först 1969? Fick det intrycket genom att läsa: tabellen under rubriken "Juli 1969-September 1962" i följande dokument: http://www.eko.it/eko/risorse/file.php?id=109

Flat-lip /Round lip.. Jag greppar inte riktigt vad det innebär, tjockare vs tunnare material i fronten? hmmm.. Mystiken tätnar...

29 Mar 2009, 14:54
Profile

Bumpar en gammal tråd för att höra om det ligger något i att 72:orna låter trevligare än 71:orna, rent generellt? Tänker i första hand på 50w. Sådana rykten har nått mig, har dock inte kunnat jämföra...

28 Apr 2009, 15:27
Profile

Jag är lite inne på Izzy's ståndpunkt. Har själv ägt en Plexi för så där en hundra år sedan. Om du känner att du har för mycket pengar på fickan kan du iofs köpa en. Du får en jädrans bra stärk, men inte så mycket för varje investerad krona. Då finns det billigare (Marshall) alternativ som kan göra dig lyckligare. Nu är jag ingen tekniker, men som användare har även jag en åsikt! [:)]

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Carpe Diem | Det ska va tre slag i takten...</b></font id="size2"></font id="blue">

28 Apr 2009, 15:37
Profile ICQ WWW

Det finns så många bra plexisound, eller tidiga Marshall-sound då plexipanelen inte låter i sig... Dan Hawkins (Darkness). Malcolm Young. Hendrix när han inte misshandlar sin stärk med fuzz. Lizzy-pojkarna innan high gain tog över. Etc etc listan kan bli så oerhört lång.

http://www.amptone.com/eddievanhalenrig.htm

/Gunnar

När jag tänker på Marshall ljud så är det bröderna Young och som du säger Lizzy-pojkarna som dyker upp i skallen. Ett gitarrljud som är fläskigt men inte med för mycket dist.

Vad går upp mot fläsksolot i Boys are back in town, ett gitarr ljud som är njutbart.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

28 Apr 2009, 16:34
Profile

Har lite köp på gång, hoppas kunna visa lite bilder nästa vecka... Dock lite förtegen då jag ligger i prisförhandling just nu ;-) En rejäl utmaning är var jag ska gömma den, frugan jagar mig med blåslampa nu.[:0]

EDIT: Det sprack, säljaren hoppade av överenskommen deal, den var nog lite för bra... Nåja har ju alltid "bastarden" som skall hämtas på torsdag, ska bli kul att se vad det kan vara inuti lådan...

28 Apr 2009, 16:42
Profile

Har lite köp på gång, hoppas kunna visa lite bilder nästa vecka... Dock lite förtegen då jag ligger i prisförhandling just nu ;-) En rejäl utmaning är var jag ska gömma den, frugan jagar mig med blåslampa nu.[:0]

Aj, aj... Då ska du nog fokusera mer på att ta av frugan blåslampan och oskadliggöra den snarare än att fundera över hur du ska gömma stärken. [:D]

Jag har funnit att ärlighet varar längst. Min hustru accepterar det mesta så länge jag håller henne informerad, men blir tvär och långsur om jag går bakom ryggen - även om det bara gäller fem kronor! [B)]

Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Carpe Diem | Det ska va tre slag i takten...</b></font id="size2"></font id="blue">

28 Apr 2009, 18:46
Profile ICQ WWW

Svullo wrote:

Aj, aj... Då ska du nog fokusera mer på att ta av frugan blåslampan och oskadliggöra den snarare än att fundera över hur du ska gömma stärken. [:D]

Jag har funnit att ärlighet varar längst. Min hustru accepterar det mesta så länge jag håller henne informerad, men blir tvär och långsur om jag går bakom ryggen - även om det bara gäller fem kronor! [B)]

Ja, jo i grund och botten samma här... Har bara varit lite väl mycket inköp sista tiden, behöver pytsa ut det lite mer över tid.. Ska försöka sälja något med, det brukar vara en bra grej...

28 Apr 2009, 20:00
Profile
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next