View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 13:48

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Hjälp med att 'brygga' transistorsteg 
Author Message

Post Hjälp med att 'brygga' transistorsteg
Jag vill göra mitt hemmasteg till mono. Vill bara använda en mono-låda men fortfarande ha full kraft. Det är ett marshall 120/120. Vad krävs?

http://www.drtube.com/schematics/marsha ... -61-02.pdf
http://www.drtube.com/schematics/marsha ... -60-02.pdf

Mvh

Instant-02 (Konjuk)
Cthulhu /GMF

27 Mar 2009, 15:48
Profile

Det låter inte som en bra idé på något sätt.

27 Mar 2009, 17:38
Profile

Vet inte om det är möjligt främst för att det inte är någon dc-blockande konding på utgången men annars gissar jag på att bara parallellkoppla bägge slutstegen över en högtalare.

Alla försök görs på egen risk för jag bara gissar.

Bryggkoppling är väll en annan femma där man kopplar varje steg till varsin sida på högtalaren med motsatt fas och därmed erhåller fyra ggr effekten från ett steg, tror jag.

27 Mar 2009, 21:03
Profile

Vet inte om det är möjligt främst för att det inte är någon dc-blockande konding på utgången men annars gissar jag på att bara parallellkoppla bägge slutstegen över en högtalare.

Jasså du tror det funkar?
Rocktronsteg till exempel har ju en knapp där man väljer att köra mono utan att tappa effekt eller stereo. Enkelt. Tänkte om det fanns någon sådan shysst lösning man kunde pula på med eller låta någon som kan göra. Men jag hittar inga scheman på dylika saker... För annars är det ett kanonsteg på sovrumsvolym, pressar man det lite blir det vassare eller hur man ska beskriva det, men man vill ju kräma på lite hemma ibland också. [:)] Därför vill jag kunna behålla full effekt med lådan jag vill använda.

Instant-02 (Konjuk)
Cthulhu /GMF

27 Mar 2009, 22:08
Profile

Konjuk,

För att brygga koppla två transistorsteg (måste vara av samma typ) så skall den ena av slutstegens ingångar fasvändas i 180 grader, detta kan göras enklast med en 1:1 transformator med mittuttag, där mittuttaget går till jord och ytterändarna till var sin slutstegsingång.(går också att bara fasvända det ena slutsteget med en enkel 1:1 trafo, men då blir inte båda stegens ingångar helt identiska)

Du kan också göra en enkel fasvändare med en OP-amp som kopplas som en "unity gain" inverterad förstärkare, som driver det ena stegets ingång. (eller en dubbel OP-amp där den ena halva går sum en unity gain buffer till ena steget, och andra halvan som en unity gain inverterad förstärkare till andra steget)

Högtalaren skall anslutas mellan slutstegens + poler, (jord används ej) och tänk på att två bryggkopplade slutsteg har dubbla utgångsimpedansen, så om den lägsta tillåtna belesningen är 4 ohm för slutstegen i orginal, så blir det 8 ohm i bryggat utförande.

-Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

29 Mar 2009, 20:43
Profile ICQ YIM WWW

Bo Hansén wrote:

Konjuk,

För att brygga koppla två transistorsteg (måste vara av samma typ) så skall den ena av slutstegens ingångar fasvändas i 180 grader, detta kan göras enklast med en 1:1 transformator med mittuttag, där mittuttaget går till jord och ytterändarna till var sin slutstegsingång.(går också att bara fasvända det ena slutsteget med en enkel 1:1 trafo, men då blir inte båda stegens ingångar helt identiska)

Du kan också göra en enkel fasvändare med en OP-amp som kopplas som en "unity gain" inverterad förstärkare, som driver det ena stegets ingång. (eller en dubbel OP-amp där den ena halva går sum en unity gain buffer till ena steget, och andra halvan som en unity gain inverterad förstärkare till andra steget)

Högtalaren skall anslutas mellan slutstegens + poler, (jord används ej) och tänk på att två bryggkopplade slutsteg har dubbla utgångsimpedansen, så om den lägsta tillåtna belesningen är 4 ohm för slutstegen i orginal, så blir det 8 ohm i bryggat utförande.

-Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

Instant-02 (Konjuk)
Cthulhu /GMF

31 Mar 2009, 15:28
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]