View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 09:04

Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Super Twin Reverb - effektsänkning möjlig 
Author Message

Post Super Twin Reverb - effektsänkning möjlig
Fick en fråga om en Super Twin Reverb som ägaren önskade få ned effekten i, av något skäl. 180w är väl lagom. [B)]

OT:n är kopplad lite hemligt (för mig då). Är det ngn slags UL-lösning på den där? Kan man rycka två eller kanske fyra slutrör? Givetvis ställa bias osv? Eller bör man bygga om slutsteget, slutrör och OT:n så att den arbetar som en vanlig Twin. Något som hindrar det?

Och påverkar detta impedans och lämplig last? Vet inte vad det är för Ot i den där. Det verkar bara finnas en sekundär på OT:n (4 ohm). Jag tänker alltid bakvänt när jag få till det där. Vad blir önskad last om man kör fyra slutrör?

http://www.ampwares.com/schematics/super_twin_reverb_180w_schem.pdf

/Gunnar

19 Feb 2009, 13:09
Profile

UL-kopplat ja. För varje rörpar du rycker ska du ha ett snäpp högre impedans på högtalaren. Då blir impedansen ju reflekterad ett snäpp högre på primären.

19 Feb 2009, 13:39
Profile

Jag tror nog att man kan ta bort två slutrör utan att bry sig om impedansmatchningen. Eftersom ett rörpar bara är en tredjedel, så blir det ändå aldrig riktigt rätt.
Dessutom minskar ju effekten lite extra om det blir missmatchat.

/Sixten

19 Feb 2009, 13:49
Profile WWW

En omkopplare för skärmgallren som flyttar skärmgaller från UL tappar på OT till mittentappen på HV på PT. Den ligger på 250VDC. Biasjustering kan eventuellt också behövas.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

19 Feb 2009, 14:20
Profile WWW

En omkopplare för skärmgallren som flyttar skärmgaller från UL tappar på OT till mittentappen på HV på PT. Den ligger på 250VDC. Biasjustering kan eventuellt också behövas.

Alex

Så, då har jag fått hem besten. Rygskottet är nära...

Denna stärkare låter ju rätt fint om man kör mastern i botten och sakta gasar på volymen. Men den är rätt stiff och alltför volymstark. Vi gör en modifikation!!!

Alex - är det så som jag ritat nedan du menar? Du sättrer SGM:s matning till PT:ns mittapp. Det ser udda ut? [B)]

Vad kommer jag uppnå med detta? Hur mycket sjunker effekten, rimligen? Finns det någon (ökad) risk med denna omkoppling?

Image

Utöver detta har jag lyssnat på disten. Den låter just nu förfärlig. Skumt. Det är väl en diodvariant (singel). Kan man förbättra denna på ngt smart sätt?

/Gunnar

26 Mar 2009, 23:00
Profile

Oops...stdby omkopplaren kan ställa till problem: skärmgallren kommer ligga kvar på 250V i stby läge. DEt bästa vore en dubbelpolig brytare direkt på HV sekundärlindningens båda ändar.
Biaskretsen kan behöva omdimensioneras för att bli av med övergångsdistortionen.
Kan inte säga exakt hur stor effektreduktionen blir, det kanske inte kommer låta bra (som gitarrförstärkare.

Hmm...det kanske inte var den bästa idén för den här förstärkaren, man kan dock alltid testa.

Distkretsen är lite funky, de tänkte till ordentligt men var lite väl ute i omloppsbanan..

Alex

27 Mar 2009, 00:31
Profile WWW

Oops...stdby omkopplaren kan ställa till problem: skärmgallren kommer ligga kvar på 250V i stby läge. DEt bästa vore en dubbelpolig brytare direkt på HV sekundärlindningens båda ändar.
Biaskretsen kan behöva omdimensioneras för att bli av med övergångsdistortionen.
Kan inte säga exakt hur stor effektreduktionen blir, det kanske inte kommer låta bra (som gitarrförstärkare.

Hmm...det kanske inte var den bästa idén för den här förstärkaren, man kan dock alltid testa.

Distkretsen är lite funky, de tänkte till ordentligt men var lite väl ute i omloppsbanan..

Alex

Distkretsen låter... som Leo Leaving on a Jetplane [xx(] Totalt oanvändbar eller trasig.

Okej, jag läser dina invändningar. Vad bra att du var snabb och kommenterade!

Däremot hittar jag banne mig ingen stand by på detta ex. Det måste vara en av de senare årgångarna. Powerbrytaren är av fyrkantig Marshall-typ.

Kanske är det ändå bättre att rycka två slutrör och koppla om skärmgallren till efter 2.7k/10w-motståndet (håller det för fyra slutrör?

Jag fattar inte visten med UL? Vad vinner/vill man uppnå med det i en gitarrstärk? Vad kan man förvänta sig om man kör kopplat på det sätt jag tänker mig?

/Gunnar

27 Mar 2009, 07:44
Profile

Har du provat att koppla om PT:n för högre spänningar - det dämpade den hysteriska diskanten något IMO. Jag sålde min för några år sedan, men vill minnas att de har lindningar för 220, 240 & 260V nätspänning.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

27 Mar 2009, 11:17
Profile ICQ YIM WWW

Har du provat att koppla om PT:n för högre spänningar - det dämpade den hysteriska diskanten något IMO. Jag sålde min för några år sedan, men vill minnas att de har lindningar för 220, 240 & 260V nätspänning.

Har inte börjat gräva i den ännu så jag vet inte vilka spänningar det rör sig om, men enligt schemat går slutrören på 500V. "Problemet" med högre spänningar är ju att man ofta får ännu mer headrom, kan pressa mer ren effekt ur stärkaren. Med 180w under motorhuven behövs det liksom inte mer... [B)]

Stelheten och hårdheten i tonen sitter nog annars mkt i att man inte lyckas pressa slutsteget utan att tapterna krullar sig. Jag tror modellen snarare är lägre spänningar (ngt) färre slutrör och över huvud taget ett slutsteg som viker sig lite.

För ägarens behov skulle nog en Super Reverb vara mer ändamålsenlig. Kanske är det ett bättre alternativ att försök byta den.

Men jag är ändå nyfiken på detta med UL - vad skillnaden blir mot att köra på "vanligt" sätt, med matning av skärmgallren efter choke/effektmotstånd och med egen filterkonding.

/Gunnar

27 Mar 2009, 12:08
Profile

Men jag är ändå nyfiken på detta med UL - vad skillnaden blir mot att köra på "vanligt" sätt, med matning av skärmgallren efter choke/effektmotstånd och med egen filterkonding.

/Gunnar
Röret får en egen motkoppling som sänker distortionen och givet då även effekten något. Ultra linear=Ultra linjärt=jävligt lite distortion.

27 Mar 2009, 14:11
Profile

Quote:

/Gunnar
Röret får en egen motkoppling som sänker distortionen och givet då även effekten något. Ultra linear=Ultra linjärt=jävligt lite distortion.

Det låter inte som en perfekt lösning för en bluessnubbe som vill ha schysst med häng och då inte i buken utan i slutseget.

27 Mar 2009, 14:24
Profile

Det låter inte som en perfekt lösning för en bluessnubbe som vill ha schysst med häng och då inte i buken utan i slutseget.
Förmodligen inte, det brukar dock vara mer eller mindre regel i HIFI-lösningar.

27 Mar 2009, 14:30
Profile

Tubis wrote:

Izzy wrote:

Förmodligen inte, det brukar dock vara mer eller mindre regel i HIFI-lösningar.

Samt i Dr Z:s stärkare (men då utan annan motkoppling). Populärast bland hästjazzare tror jag. Brad Paisley, någon?

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

27 Mar 2009, 15:49
Profile ICQ WWW

personligen skulle jag tratt ur alla 6L6:or o peta in 6 st JJ-6V6 ansluta pt med 260 volts tappen peta in 2,7k SGM o vips så börjar det låta bra .... visst ja skippa UL helt då......

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

27 Mar 2009, 19:22
Profile WWW

personligen skulle jag tratt ur alla 6L6:or o peta in 6 st JJ-6V6 ansluta pt med 260 volts tappen peta in 2,7k SGM o vips så börjar det låta bra .... visst ja skippa UL helt då......

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

Kul idé!
Funkar det med 6V6 och 500V på anoderna? Eller tänker du dig att 260V-tapp ger så pass mkt lägre B+ att 6V6 klarar det?
/Gunnar

27 Mar 2009, 21:25
Profile

Borde bli ungefär 442VDC om jag inte räknat fel.

27 Mar 2009, 21:42
Profile

Borde bli ungefär 442VDC om jag inte räknat fel.

Och glöden? [:p]

Skulle det kunna funka med 4 st 6V6 också?

27 Mar 2009, 21:48
Profile

Glöden blir väll en 5.5 om den är 6.3 innan och det är en 230tapp vi räknar på?

27 Mar 2009, 21:52
Profile

Izzy wrote:

PGW wrote:

Har inte börjat gräva i den ännu så jag vet inte vilka spänningar det rör sig om, men enligt schemat går slutrören på 500V. "Problemet" med högre spänningar är ju att man ofta får ännu mer headrom, kan pressa mer ren effekt ur stärkaren. Med 180w under motorhuven behövs det liksom inte mer... [B)]

Stelheten och hårdheten i tonen sitter nog annars mkt i att man inte lyckas pressa slutsteget utan att tapterna krullar sig. Jag tror modellen snarare är lägre spänningar (ngt) färre slutrör och över huvud taget ett slutsteg som viker sig lite.

Min tanke var samma som Zven´s, fast han lade till rörbyte som jag faktiskt reflekterade över på inrådan av Kaj på GMF - just JJ´s 6V6:or ska ju tåla lite högre spänningar ( över 500V om jag minns rätt ).
Jag vill minnas att jag bytte katodkonding på 1:a preröret till 220mF & fetare kondingar i fasdelaren & slutsteget( ? ) & mindre feedback-motstånd.
Fast beroende på att jag fortfarande hade 6L6:or blev den ändå för volymstark innan den började låta lite roligt - att köra den genom en 8 ohms 4x12 dämpade den något.

Den är ju byggd som de gamla, så det är relativt enkelt att experimentera så länge man inte förväntar sig underverk.
Disten beskrevs f.ö. i Guitarplayer som att "the mighty Super Twin suddenly sounds like it´s run on batteries".

28 Mar 2009, 01:06
Profile ICQ YIM WWW

glöden torde hamna omkring 5,8 volt.. vilket är helt okej....

prova .... jag håller på att peta in 6v6 i en fender quad reverb.... nu i helgen efter renovering....
(med mastervolym o utan UL-koppling ...har knapp sett dessa stärkare förut.... utan ul koppling borde vara ganska ovanligt)då dessa är identiska med silverface twin reverb med ul kopplat i övrigt....

Image ImageImageImage

28 Mar 2009, 10:40
Profile WWW

Att hålla på att rycka rör eller ta ner spänningarna på ett såpass coolt och sällsynt monster känns lite spinkigt tycker jag; ungefär som att tjacka en Scania för att köra ungarna till dagis.
Byt till en Super eller Vibrolux.
MEN: om man verkligen vill utnyttja monstret på ett musikaliskt sätt:
1. Koppla ev. ett par rör som trioder. Värmer upp och gosar till.
2 koppla minst ett par i katodbias.
3. Eller förresten: koppla alla som katodbias, ett motstånd per par, och ingen konding. Då kan man också mixa rör hur man vill.
Inte för hett, närmare 560 än 300 Ohm/par. Man torde hamna på c:a 60 watts effekt, men med mycket mer musikalisk distortion även vid måttligt pådrag.
4. Skippa UL-kopplingen (Om inte ägaren lirar hästjazz, då...). Kosta på en drossel och ett par extra lytar.

5. Med 6 slutrör torde man kunna gå ner rejält i motkoppling, förmodligen skippa den helt. Kanske man får tweaka lite bas efteråt, eller biffa upp nätdelen en smula.

Voilá: en Monster Triple Tweed-reverb!
En haksläppare på vilken scen som helst!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

28 Mar 2009, 12:14
Profile ICQ WWW

3. Eller förresten: koppla alla som katodbias, ett motstånd per par, och ingen konding. Då kan man också mixa rör hur man vill.
Inte för hett, närmare 560 än 300 Ohm/par. Man torde hamna på c:a 60 watts effekt, men med mycket mer musikalisk distortion även vid måttligt pådrag.
4. Skippa UL-kopplingen (Om inte ägaren lirar hästjazz, då...). Kosta på en drossel och ett par extra lytar.

Det där var en kul idé! Hm, nu blev jag riktigt inspirerad [:p]

Tänker du dig att man då skippar både 2.7k/10w-motståndet och 30k mot jord?

Givetvis får man sätta en lagom spänningssänkare efter drosseln, men måste det sitta ett mostånd mot jord om man matar slutrörens skärmgaller efter drosseln och sedan spänningssänker till fasvändaren?

/Gunnar

28 Mar 2009, 12:58
Profile

Förresten - kan någon förklara fasvändarlösningen i den här pjäsen? Det är liksom två fasvändare efter varandra. Vad V5:s uppgift? Funkar den som någon slags "buffert" eller extra förstärkning för att få tillräcklig signal till slutrören?

Om man går Martins linje och kör katodbias på hela raddan med slutrör, behöver/bör man bygga om fasvändaren också till något mer normalt?

I vilket fall måste man ju ha gallerläckor till slutrören. Vad bör dessa rimligen vara på? 220-470k?

På haler is...

/Gunnar

28 Mar 2009, 13:40
Profile

V5 är 2st katodföljare med bootstrap för gallerförspänning.
Vi har ju 3st parallelkoppalde slutrör, deras galler-katod interna kapacitanser behöver ström för gallren skall kunna styras fullt ut även i bandbreddens övre frekvenser.
Ibland vill man ju också pressa slutsteget in i AB2 klass, detta för att undvika abrupt gallerklippning, då är strömstark katodföljare ett givet val.
Bootstrap på gallerförspänningen gör också att följaren kan bättre hantera stora signalsving på ingången än utan bootstrap.

Alex

28 Mar 2009, 14:54
Profile WWW

Trevligt!! En tråd om min favoritförstärkare för pedal steel: Super Twin Reverb. Det kanske inte är så stor hjälp för att minska uteffekten, men jag har gjort ett flertal stora modifikationer på denna förstärkare för att få den både driftsäkrare (fläkt för slutrören + individuella biaspotentiometrar + ground lift á la O'Connor) och att låta bättre (ändrad reverbkrets + bortkopplad distortionskrets + justerbar negativ återkoppling). Här finns en utförlig beskrivning av mina modifikationer:

http://bb.steelguitarforum.com/viewtopic.php?t=132489

-- Janne

<font size="1"><b>JanjoMusic</b> http://www.myspace.com/janjomusic
<i>Steel guitar: it isn't just for country music anymore"]</font id="size1">

28 Mar 2009, 20:12
Profile ICQ WWW

Tack Jan för de intressanta idéerna. Har fått så mkt nu från olika håll att jag nog kan ägna typ våren åt denna stäkare. Nästa steg blir en diskussion med ägaren om hur långt han vill gå. Jag hör av mig om det blir försäljning/inbyte istället [:D]
/Gunnar

29 Mar 2009, 17:22
Profile

En sak till bara - om man nu vill testa att ansluta skärmgaller på "vanligt" sätt, ej UL, men inte totalt bygga om, köpa choke och borra och greja - hur kan man designa denna anslutning då?

Är det lämpligt att före 2.7k/10w-motståndet stoppa in ett nytt effektmotstånd på kanske typ 100-200ohm/10w och t.ex. en 33-47uF-kodning?

Och om man sedan testar Martins idé med katodbias - vilket värde på gallerläcka bör man ha? 220k?

/Gunnar

30 Mar 2009, 14:35
Profile

Izzy wrote:

En sak till bara - om man nu vill testa att ansluta skärmgaller på "vanligt" sätt, ej UL, men inte totalt bygga om, köpa choke och borra och greja - hur kan man designa denna anslutning då?

Är det lämpligt att före 2.7k/10w-motståndet stoppa in ett nytt effektmotstånd på kanske typ 100-200ohm/10w och t.ex. en 33-47uF-kodning?

Och om man sedan testar Martins idé med katodbias - vilket värde på gallerläcka bör man ha? 220k?

/Gunnar

Det får nog bli en duvning med Duncans PSU-designer där.[:)]

En sak som slog mig är att det kanske kunde vara idé att testa med obalans i drivsteget. Kevin O'Connor har i åtminstone ett par sammanhang (i TUT3 om SVT och i TUT5 om "Soma") föreslagit att man sätter in en pot på 1 meg för att kunna begränsa signalen på bara ena halvan av PP-drivsteget. I första fallet är den reostatkopplad i serie efter fasvändaren helt enkelt (om jag minns rätt), och i det andra fallet är den konventionellt kopplad för att leda signal till jord. Denna teknik att "skeva" signalerna kallar han för "body", och det låter väl lite intressant här. En fetare ton och lägre volym således.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

30 Mar 2009, 19:22
Profile ICQ WWW

maglemer wrote:

Quote:
<i>Originally posted by Izzy"]

/Gunnar

Det får nog bli en duvning med Duncans PSU-designer där.[:)] Jag misstänker att det kan vara svårt att få en tillräckligt bra filtrering utan att riskera att den blir för saggig, men det kanske går att hålla igen på resistansen och fläska på rejält med kapacitans.

En sak som slog mig är att det kanske kunde vara idé att testa med obalans i drivsteget. Kevin O'Connor har i åtminstone ett par sammanhang (i TUT3 om SVT och i TUT5 om "Soma") föreslagit att man sätter in en pot på 1 meg för att kunna begränsa signalen på bara ena halvan av PP-drivsteget. I första fallet är den reostatkopplad i serie efter fasvändaren helt enkelt (om jag minns rätt), och i det andra fallet är den konventionellt kopplad för att leda signal till jord. Denna teknik att "skeva" signalerna kallar han för "body", och det låter väl lite intressant här. En fetare ton och lägre volym således.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

30 Mar 2009, 19:27
Profile ICQ WWW

Nu tror jag att jag äntligen fått till det på ett acceptabelt sätt. Och lösningen är lika självklar och enkel som allit. Make it simple.

Jag har rivit bort en massa jox i försteget och fixat till kretsen mot en vanlig AB763-krets typ, med några undantag som krävs för att konstruktionen med 6 slutrör ska funka.

V1-området är som en vanlig AB763 i alla fall med 1.5k/22uF-katoder och 100k anoder, inge diskantavrullande skitkondingar.

Kopplade om till katodbias enligt Martins förslag. Det sänkte effekten en hel del. Stärkaren är rejält högljudd fortfarande, men nu svarar slutsteget på ett mjukare sätt. Eller så kan jag pressa det hårdare på acceptabel volym.
Jag valde 470R/10W som katodmotstånd på varje rörpar. Det flyter nu 85mA igenom på två rör och det är ett spänningsfall på ca 40V. Ok? Motstånden blir rejält varma, man bränner sig om man tar på dem. Men det ger väl en effekt på ca 3W så det borde vara god marginal?

Kapade bort NFB helt.

Byggde om fasvändaren till en mer "normal sådan". 1M läckor, 1.2k/47k svans och 100k anoder. 1000pF-konding in i fasvändaren.

Kopplade bort hela distkretsen och och det "buffertsteg" med katodföljare som ska ta hand om distkretsen (V3A).

Försökte få till något vettigt med V3C som en snällt gainsteg före faasvändaren. Men äh, det lät för djävligt! Bort och puts väck även med V3C!

Jag drog nu en tåt direkt från mixern mellan reverbkrets (V3B) och den signal som kommer från V2A/eq:n rakt in fasvändaren. Bara så där, Wild & Crazy.

Försökte med prefasvändarmaster. Men, äh - bort med den också. Lät skit. Gav ingenting eftersom den här kretsen distar snyggt först när fasvändaren svettas lite.

Satte in en bootstraped-master på V5 enligt Owes förslag [^]

Flyttade reverbens insignal till efter eq:n, enligt Janjos tips [^]

Bytte alla e-lyter!!

NU BÖRJAR DET LÅTA SOM EN GITARRSTÄRKARE [:(!][}:)][8D]
Det är själva fan att man ska behöva joxa så här för att få en Fender att småcruncha snyggt. Men den här vanliga kretsen gör det om man balanserar den rätt mot fasvändaren.

Kvar att testa är Maglemers tankar. Lite obalans är ju rock n roll. Och eftersom jag behållit UL-kopplingen kanske det tar stärkaren upp i nirvana...

/Gunnar

05 Apr 2009, 23:44
Profile
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next