View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 05:26

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Marshall 4210... 
Author Message

Post Marshall 4210...
...är en kul liten kombostärkare. Alltså lillkomboversionen av JCM800 2205, med två kanaler och sedvanlig senåttiotalsk diodklippning.

Min kompis, en duktig bluesrockgitarrist av den klassiska skolan, är stolt men inte nöjd med den. Hjälp mig!, sa han.

Vi ägnade ett par timmar i repan idag åt att lyssna, skruva och jämföra. Vi körde den i min fyrtolva och jämförde med JMP:s, JTM45, Bassman m.fl.

Det är bara att konstatera att det finns något dels pappigt i ljudet, dels ett hårt sprätt i diskanten som icke går att få bort bara genom att ratta. Och vi rattade som faaeeen!! Dessa brister märks tydligt på normalkanalen, men det finns där även i distkanalen.

Jag visade min kompis hur man mkt väl kan köra distkanalen med master på max, kanalvolym på max och sedan sakta vrida upp gain tills man är nöjd. Här låter distkanalen faktiskt rätt skönt bluescrunchigt, inte diodsurrigt. Det känns som om dioderna inte klipper alls lika mkt. Det blir mer rördist så här. Men icke desto mindre, det är fortfarande inte ett tillräckligt varmt, spräckigt ljud. Det är en bra bit kvar till exempelvis min JMP eller JTM45.

Frågan är då vad man kan göra i denna stärkare för att få lite mer liv och ett mer naturligt sound!? Givetvis sneglar jag på dioderna och avbitartången. Men då redan clean-kanalen inte är helt ok känns det dumt att börja med att kapa dioder. Mina funderingar är:

- Sitter problemen i trafos?
- Eller är reverb- och fx-kretsen halvbra (vinner man något på att bypassa något här)?
- Är det en fråga om tweakning?
- Blir normalkanalen för hård och sprättig därför den saknar gridmotstånd på V1?

Ni som grävt i dessa stärkare, eller kanske i 2205/2210 - vad är er opinion?

http://www.drtube.com/schematics/marshall/4210.gif

/Gunnar

22 Mar 2009, 17:20
Profile

Testa i utbildningssyfte att lossa kanaldödar-trissan/orna eller tillhörande kondingar till respektive kanal som är på. Jag har fått för mig att denna kan introducera distortion eftersom det är en vanlig bipolär?
Kan även tänkas att den inte dödar tillräckligt så det blöder mellan kanalerna. Det testas lättast genom att kortsluta förbi den istället.

Bara för att utesluta att något av detta sabbar ljudet för då kan man ju modda tills dödens dagar.

22 Mar 2009, 18:29
Profile

jah skulle sätta en pott på ca 100k linjär i mellan dioderna o jord.... så du kan justera "saturation" som peavy döpte det till...

sen skulle jag nog lägga till en konding på ca 50-120pf över dessa dioder..
så att du kan reglera detta borde ta bort fissigheten sen finns det bra o dåliga högtalare dessa monster trivs bra med neutrala element dvs har du greenbacks så blidde det pappljud = mycket midd...

satsa på en st jensen neo så skall du se att du blir nöjd med ljudet ur denna

skall tilläggas att precense kontrollen är fast stält på combon men har justering på 2210-2205 jag skulle nog implantera en precense kontroll då man oftast drar på diskanten till max 3-4 o sen styr upp focusen med precense på dessa trevlige distmonster... ett par välbehövlig moddar......[:D][:D]

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

22 Mar 2009, 18:31
Profile WWW

Ni som grävt i dessa stärkare, eller kanske i 2205/2210 - vad är er opinion?

http://www.drtube.com/schematics/marshall/4210.gif

/Gunnar

Host,host, schemat stämmer inte om det ska vara samma som 2205/2210.
För dessa har jag rotat i så några tips kan jag ge dig om det nu verkligen är 2205/2210 som är grunden?

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

22 Mar 2009, 19:05
Profile

exakt owe detta är inte samma som 2205-2210 utan det skiljer sig bla på precense

o
channel swithing

i 2210-2205 så sitter det en ic krets som sköter channeldito istället för denna simplare krets

glömde att säga att alla pottar bör lödas ur o rengöras o spännas om då det sitter total värdelösa pottar i dessa vilket i bland kan ´ge upphov till mindre önskade biljud/glappkontakt

även fx in/utgång kan krångla en hel del glapp....... usch.... gör rent eller sätt en patchkabel permananet...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

22 Mar 2009, 20:18
Profile WWW

Okej, lite kretsförvirring således. Får nog öppna på locket och kolla när jag väl får stärkaren i min hand. Det dröjer ett tag dock.

Den är i oväntat bra skick vad gälller potar, kontakter och annat som kan glappa och ge skitljud.

Bra idé Zven med poten till dioderna! [^]

Högtalaren är bytt till en Vintage 30, tror jag. Men det är för liten låda för att ge en fyllig ton. Kombolådan understryker pappigheten. Vi körde stäkaren i mina Greenbackslådor och det blir genast både djupare och varmare ton med bra bett.
Jag tycker annars inte att Greenbacks är så middiga och pappiga somdu Zven skriver. Jag skulle snarare säga klara, fylliga och tydlig mid med tight botten. Men jag är så van vid dem att allt annat känns konstigt numera...
Annars tror jag en Weber Blue Bell skulle göra susen. Ola Lehnert hade en sådan i sin läckra plexi-2104-1x12-kombo. Väldigt fin ton i den tratten.

Skumt det där med olika scheman. På det 4210-schema jag hänvisar till står det tydligt att det även är för 2205 Head. Men jag ser ju att det finns ett annat schema med en annan lösning för 2205-modellen. Nåja, skit samma. Denna stärkare är en 4210, det ser jag i alla fall [;)]

Intressant med postfasvändarmastern i 4210:an. Inte så vanligt. Men jag tyckte inte att det lät som det är en postfasvändarmaster när man drog ned den (visst inte då att det var en ppimv). Stärkaren uppför sig inte så som de brukar göra med ppimv. DEt blir inte mer dist, eller det här lite mer taggiga disten. Det får mig att tro att stärkaren är strypt någonstans före fasvändaren, dvs att fasvändaren inte jobbar särskilt hårt. Det är ju en möjlig förbättringspotential i så fall. Fasvändare ska svettas lite.

/Gunnar

22 Mar 2009, 23:05
Profile

för är den byggd efter 1985 så är den identisk med 2205 schemat förutom saknaden av precence o channelswithen

Image ImageImageImage

23 Mar 2009, 00:14
Profile WWW

- Sitter problemen i trafos?
- Eller är reverb- och fx-kretsen halvbra (vinner man något på att bypassa något här)?
- Är det en fråga om tweakning?
- Blir normalkanalen för hård och sprättig därför den saknar gridmotstånd på V1?

Om vi nu utgår från att det är en 4210 så går mina tanka så här:

Trafos? nja,,,har inget exsakt svar på det, men dom flesta Marshalls från den här tidsperioden har allafall alltid haft ett ovanligt högt mekaniskt brum från nättrafon, så en omgång med skifnycklen och tajta till muttrarna brukar vara ett steg i rätt riktning, många gånger sitter dom vädligt löst.

Nej så mycket gör inte gridmotstånd på V1, där emot skulle jag gå upp i katodkonding till minst 4,7 uF, speciellt med tanke på det är en blueslirare den ska vara till. Även V2a:s konding skulle jag öka för att få den mindre "platt".
En konding över V3a:s katode är ju åxså ett ställe som kommer göra en del, antingen som en boost eller permanent.

Sen hade jag nog bytt värderna i lead kanalen till mer traditonella värden, känns lite som där man skurit i katodkondingar har man kompesnerat i EQ:n.

Sen ett par gridmotstånd till slutrören är ju alldrig fel [:)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

23 Mar 2009, 13:22
Profile

Gunnar

23 Mar 2009, 18:01
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]